abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 april 2026 @ 23:11:37 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220686780
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:07 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Enkel toch als je wilsonbekwaam bent?


Ik loop met hetzelfde vraagstuk. Wel of geen (levens)testament. Of vooral info op down eerst
Niet noodzakelijkerwijs. Ligt erann wat je in het levenstestament zet. Mijn moeder is nog wilsbekwaam, maar ik heb al jaren een volledige volmacht die direct na het tekenen van het levenstestament in ging.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220687437
Poeh wat een hoop informatie en ervaringen. Dank aan allen voor het delen.
Hier heb ik zeker wat aan!
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_220693309
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 23:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Niet noodzakelijkerwijs. Ligt erann wat je in het levenstestament zet. Mijn moeder is nog wilsbekwaam, maar ik heb al jaren een volledige volmacht die direct na het tekenen van het levenstestament in ging.
Wat was voor jullie de keuze om dit zo met elkaar te regelen?
Ik twijfel zelf tussen wel of (nog) niet doen. Maar dat komt vooral omdat ik amper succesvolle verhalen van mensen ken. De info heb ik uit folders en internet; dat is toch anders
pi_220693317
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 07:00 schreef WheeleE het volgende:
Poeh wat een hoop informatie en ervaringen. Dank aan allen voor het delen.
Hier heb ik zeker wat aan!
Zeker.
Als je niet wilt dat ik vragen stel in je topic moet je het me even laten weten. Ik denk maar zo: we hebben dezelfde vraag over hetzelfde onderwerp op hetzelfde moment
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:30:00 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220693378
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:22 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Wat was voor jullie de keuze om dit zo met elkaar te regelen?
Ik twijfel zelf tussen wel of (nog) niet doen. Maar dat komt vooral omdat ik amper succesvolle verhalen van mensen ken. De info heb ik uit folders en internet; dat is toch anders
Wat? Het levenstestament opstellen of mij volledig machtigen bij ingaan vh tekenen?

Op beide moet ik je het antwoord trouwens schuldig blijven. Mijn moeder heeft dat zelfstandig besloten.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_220693432
Wat je zegt over medische zaken klopt. Een arts heeft altijd het laatste woord. Je kan dat gedeelte net zo goed weglaten. Want de arts beslist.
pi_220693570
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat? Het levenstestament opstellen of mij volledig machtigen bij ingaan vh tekenen?

Op beide moet ik je het antwoord trouwens schuldig blijven. Mijn moeder heeft dat zelfstandig besloten.
Volledig machtigen gelijk na het tekenen
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:49:05 #33
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_220693607
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:46 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Volledig machtigen gelijk na het tekenen
Dat heeft zij dus besloten. En het heeft op zich zijn vruchten wel afgeworpen in haar geval. Weliswaar omdat ze een naar ongeluk kreeg, maar toch.

Verder gebruik ik die machtiging op dit moment alleen wanneer nodig én in overleg met mijn moeder. Maar strikt genomen hoeft dat dus niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 1 mei 2026 @ 23:31:03 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220693938
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:35 schreef DoubleDip het volgende:
Wat je zegt over medische zaken klopt. Een arts heeft altijd het laatste woord. Je kan dat gedeelte net zo goed weglaten. Want de arts beslist.
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
The love you take is equal to the love you make.
pi_220694419
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:23 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Zeker.
Als je niet wilt dat ik vragen stel in je topic moet je het me even laten weten. Ik denk maar zo: we hebben dezelfde vraag over hetzelfde onderwerp op hetzelfde moment
Hoe meer vragen over hetzelfde onderwerp, hoe duidelijker alles wordt dus ga je gang hoor :)
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_220694547
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
Dan spreek je de wens uit van degene denk ik.
Maar volgens mij moet je een medische wilsverklaring altijd met een arts bespreken? Bv ik wil niet gereanimeerd in situstie x of ik wil niet aan de beademingsmachine etc
  zaterdag 2 mei 2026 @ 10:59:25 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220695286
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Dan spreek je de wens uit van degene denk ik.
Maar volgens mij moet je een medische wilsverklaring altijd met een arts bespreken? Bv ik wil niet gereanimeerd in situstie x of ik wil niet aan de beademingsmachine etc
Een niet-reanimerenverklaring is bijv. vrij standaard. Die zet je niet in een levenstestament.

Verder wat ik eerder al schreef en wat al gezegd is.

Wat betreft de wens uitspreken van diegene: dat is natuurlijk wat de bedoeling is. Je kiest ervoor om iemand die je vertrouwt die volmacht te geven. In de praktijk kan het lastig zijn om te beslissen wat die wens zou zijn geweest als diegene het zelf nog had kunnen bepalen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220696208
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Beslist misschien over bepaalde zaken, maar zeker niet alle. Je kunt dus prima in je levenstestament iemand volmachten om namens jou te spreken op medisch gebied als jij niet (meer) handelingsbekwaam bent. Of je kaart dit bijvoorbeeld tijdig aan bij een ouder (dat het verstandig kan zijn om zo’n volmacht op te stellen).
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 15:01:53 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220696643
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
Volgens mij was dat al min of meer aan de orde geweest.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220701729
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja een volmacht kan wel. Maar mijn punt is dat je niet kan bepalen wat de arts moet doen. Je kan niet zeggen geef mij dan en dan euthanasie, want of dat kan en mag beslist uiteindelijk een arts.
Ik heb een levenstestament waarin dat heel duidelijk omschreven is. De volmacht gaat pas in als ik dat aangeef of een arts als ik in coma lig of wilsonbekwaam ben. Met bewijs van de arts (ik lig in coma) kunnen mijn gevolmachtigden het levenstestament activeren en overal bij. Zij kunnen dan ook wapperen met datzelfde papiertje wat ik wil bij die arts.

Huisarts heeft daar niets mee te maken tot nu toe.

[ Bericht 2% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 00:28:03 ]
pi_220702634
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 19:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel lezen. Over voors en tegens.
Ook: wat betekent het fiscaal als je een en/of bankrekening aan gaat met je ouder? Er zijn uitspraken dat mensen dan hun uitkering verliezen. Mocht je een uitkering hebben (tegen die tijd).


https://www.mijnemmiusnot(...)n-uitkering-kijk-uit
Er is dan ook geen enkele reden om een en/of bankrekening te nemen.

Een en/of rekening is een gedeelde rekening waarbij beide rekeninghouders mede-eigenaar zijn van het geld op die rekening. Maar dat is toch helemaal niet de bedoeling als je de financiën voor je ouder(s) of andere dierbaren regelt?

Je moet als persoon die de finciën op zich neemt volledige toegang tot de rekening hebben voor het verrichten van alle betalingen etc. Dat kan geregeld worden als gemachtigde voor de rekening. Als gemachtigde krijg je digitale toegang tot de rekening en (indien gewenst) een pinpas die aan jou gekoppeld is.
pi_220719677
Van lege bankrekeningen tot blokkades bij de rechter: zó voorkom je financiële ellende bij dementie.

https://archive.ph/HJrAP
pi_220907734
Ik heb er ook een keer een topicje over geopend, misschien staat er nog wat aanvullends in.

Van wat ik destijds begreep was zo'n direct ingaande volmacht tegenwoordig gebruikelijker dan vroeger, omdat ingang bij wilsonbekwaamheid vaak gedoe geeft. Wanneer is iemand wilsonbekwaam genoeg?
Doktoren zijn er niet om wilsbekwaamheid voor allerlei handelen vast te stellen en een oudje kan bijzonder wilskrachtig totaal onbekwaam zijn en ga dat dan maar eens overrulen met je papiertje.
Juridisch wilsonbekwaamheid vast laten stellen is een traject dat je ook niet speciaal graag wil.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220930266
Vandaag heb ik een goed gesprek over een levenstestamen gehad met mijn vader van 76. Hij kwam er zelf mee omdat hij later dit jaar een knieprothese krigjt en graag zijn behandelvoorkeuren (wanneer wel/niet behandelen, wel/niet uitzichtloos leven rekken, etcetera) wil vastleggen.
Ik heb hem een samenvatting gegeven van wat ik van mijn notaris heb gehoord en wat ik in dit topic heb gelezen.

Nu ben ik referentiemateriaal voor hem aan het zoeken en kwam ik deze checklist tegen: https://www.notaris.nl/fi(...)-levenstestament.pdf
Daarin staat toch wel een aardig stuk over medische behandelaanwijzingen. Aangevul met een verwijzing naar een/de/je arts. Dus blijkbaar kan er wel dit soort aanwijzingen in, maar dan wel aangevuld met het regelmatig bespreken met je (huis-)arts.

Voor nu lijkt m'n vader er best open voor te staan. Ergens in de komende 2 weken een afspraak met z'n huisarts om e.e.a. te bespreken. En wellicht een oriënterend gesprek met eenn notaris.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')