385,5 Chappell Roan - The Subway
We zitten eindelijk bij noteringen waar het kommaatje weg kan en we nog steeds een relevante notering hebben. Daar hebben we dan 71 nummers op gewacht. Maar Chappell verdient meer dan 385,5 met haar beste single, een ode aan de Cocteau Twins. Elizabeth Fraser heeft 1 notering met Massive Attacks Teardrop, maar die komt toch niet in de buurt van het werk op prijsalbum Heaven or Las Vegas van die band. Dit lijkt veel meer een popbewerking van dat werk dan wat Massive Attack deed, en die plaat is een hoogtepunt in de dream pop. Het is misschien niet de perfectie van het weemoedige wat op die plaat soms geschetst wordt, maar ook Chappell praat in raadsels over de ietwat duistere brei aan gitaar op deze plaat met haar Engelenstem. Had ik hiervoor nog enige twijfels over of Chappell Roan meer was dan 'best een leuke popzangeres', toen dit voor het eerst op de radio kwam was ik om. Dit zou niet misstaan op een zender als Kink, maar omdat het geen boze witte man met een gitaar is draait men het daar niet. Het is best aardige muziek die je daar hoort hoor, maar orginialiteit en ruimte voor echte alternative is daar niet meer te vinden, het is gewoon een bozewittemannenfeestje. Enfin, Chappell zal in de Top 2000 ongetwijfeld meer scoren met Pink Pony Club en Good Luck Babe, althans vanaf volgend jaar, maar The Subway is voorlopig haar finest hour. En het kan vast nóg beter. In mijn lijst vinden we haar tussen Hole In My Shoe en State of Independence en plek 3 in mijn eindlijst is sowieso niet verkeerd. Valt lager uit omdat het misschien net iets té veel Heaven Or Las Vegas is, maar dit is toch wel echt goed hoor. Op 1872 in de Top 2000 en daarmee 60 in de lijst van binnenkomers, maar dat was wel zonder keuzelijst. Enige probleem is dat Pink Pony Club een serieuze stemmenconcurrent wordt. Maar dit mag volgend jaar toch ook wel stijgen, toch?
[ Bericht 1% gewijzigd door Mexicanobakker op 09-05-2026 00:47:02 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]