abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 11 april 2026 @ 01:48:45 #1
485843 crew  Jippie
pi_220552410
Trumps plan voor wederopbouw Gaza dreigt te mislukken: nauwelijks geld vrijgemaakt

Van de toegezegde 17 miljard dollar voor de wederopbouw van de Gazastrook is minder dan een miljard daadwerkelijk beschikbaar. Slechts drie van de tien donerende landen hebben hun belofte waargemaakt — en de oorlog met Iran maakt de situatie er niet beter op.

Vredesraad ontvangt slechts fractie van beloofde miljarden
De door de Amerikaanse president Donald Trump geïnitieerde vredesraad voor de Gazastrook heeft slechts een fractie ontvangen van de 17 miljard dollar die landen hadden toegezegd voor de wederopbouw van de door de oorlog met Israël verwoeste regio. Dat melden meerdere ingewijden aan persbureau Reuters.
Van de tien landen die geld hadden beloofd, hebben alleen de Verenigde Arabische Emiraten, Marokko en de Verenigde Staten zelf daadwerkelijk middelen vrijgemaakt. Tot nu toe is er minder dan één miljard dollar bijeengekomen.

Het gebrek aan financiering verhindert dat het door de VS gesteunde Nationaal Comité voor het Bestuur van Gaza (NCAG) de controle over de Gazastrook kan overnemen van Hamas. De gezant van de vredesraad, Nikolaj Mladenov, zou de Palestijnse groeperingen al hebben laten weten: "Er is momenteel geen geld beschikbaar."

Conferentie in Washington voorafgaand aan aanvallen op Iran
Trump organiseerde tien dagen vóór de Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran een conferentie in Washington, waarbij Golfstaten miljarden toezegden voor de wederopbouw en het bestuur van Gaza — op voorwaarde dat de radicaal-islamitische Hamas zou worden ontwapend.

Het NCAG, geleid door voormalig Palestijns viceminister Ali Shaath, moet de ministeries en politie in de Gazastrook overnemen. Volgens een van de ingewijden heeft de oorlog in Iran echter alles veranderd en de financieringsproblemen verder vergroot.

Recentelijk was er onder meer sprake van plannen waarbij een bouwbedrijf uit de Gazastrook in opdracht van de VAE een hoogbouwwijk zou realiseren voor tienduizenden ontheemde Palestijnen. Twee Israëlische regeringsvertegenwoordigers en twee Palestijnse zakenlieden bevestigen dat het project gepland is in een gebied dat onder controle staat van het Israëlische leger.

Patstelling tussen Israël en Hamas blokkeert voortgang
De politieke impasse compliceert de situatie verder. Israël koppelt een volledige terugtrekking van zijn troepen aan de ontwapening van Hamas, terwijl Hamas juist garanties eist voor een Israëlische aftocht vóór enige ontwapening.

De oorlog in Gaza begon op 7 oktober 2023, toen Hamas een bloedige aanval uitvoerde op Israël.

Bronnen: Reuters

Bron

85dcf807544e4e6f6e15e2ebfe5e1457bcab7ae9.jpg?1775864774
Trumps nieuwbouwplannen voor de Gazastrook (@AI-impressie)
--------------------------------------------------------------------
Goed ingepland!
  zaterdag 11 april 2026 @ 05:16:45 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220552838
Trump stemmers zullen inmiddels wel moe zijn van al dat winnen en al dat succes wat hun leider veroorzaakt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 11 april 2026 @ 08:18:19 #3
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220553166
Maar wel voor een miljard dollar p/d aan munitie verschieten.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220553348
Lekker handig om die strook weer op te bouwen. Ze doen weer iets doms en israel bombardeert ze weer terecht het stenen tijdperk in. Sommige landen moet je niet willen helpen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:06:38 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220553352
De VS kan die andere landen uit de vredesraad op de knieën dwingen dmv sancties en anders dreigt er ook gewoon een regime change. Het is nodig voor de vrede en veiligheid allen!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220553605
Nou nu zie je gelijk waarom iedereen twijfelt over wat bijv. Trumps zijn veiligheidsgaranties waard zijn.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:51:27 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220553619
:')
Wat een koekenbakker.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220554155
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:51 schreef Harvest89 het volgende:
:')
Wat een koekenbakker.
Tot nu toe bakt hij vooral hete lucht.
pi_220554164
Goh, totaal onverwachts.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220555334
Joh, dat had niemand aan zien komen!
pi_220555388
Teruggeven aan de zee lijkt me verstandiger. De Palestijnen kunnen in een van de 57 moslimlanden gaan wonen.
pi_220555429
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:23 schreef RotatoR het volgende:
Teruggeven aan de zee lijkt me verstandiger. De Palestijnen kunnen in een van de 57 moslimlanden gaan wonen.
Somaliland en Marokko was het toch? Voor de Gazanen
pi_220555440
Overigens lijkt me het ontwikkelen van dat land veel sneller gaan zonder gazanen.
pi_220555443
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:06 schreef Jahr00n het volgende:
Sommige landen moet je niet willen helpen.
Geen zorgen, israel zal ik nooit helpen, op wat voor manier dan ook.
pi_220555459
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 14:30 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Geen zorgen, israel zal ik nooit helpen, op wat voor manier dan ook.
Ik vind de dadels uit Israël anders wel goed te eten. En de wijn is ook prima.
pi_220555516
Zolang er geen concreet plan klaarligt voor een deradicalisering van de Palestijnse samenleving en de totale opheffing van alle terreurgroeperingen. daar klein (PJ, PRC etc) en groot (Hamas) heeft heropbouwen ook geen zin. Dan begint het gedoe weer van voren af aan met tunnels onder huizen, raketlanceerbasissen achter scholen en wooncomplexen en wapens in moskeeën.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220568106
De militaire overheersing moet wellicht ook gaan erkennen dat de lokale bevolking ook recht heeft op opbrengsten van lokale grondstoffen (lees: gasvelden leviathan etc..). Anders gaat er vrees ik nooit een plan van de grond komen, daar in die zandbak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')