abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:53:00 #1
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220548701
Ik heb nooit een imac gehad, altijd een windows PC. Nu wil ik boven een computerkamer maken en voor beneden had ik het idee om dan een oudere imac te kopen puur om een beetje te fokken en het nieuws te lezen. Neemt minder ruimte in beslag en is makkelijker om even aan de kant te schuiven.

Ik zie op MP veel goedkope imacs die volgensmij nog prima een ronde mee kunnen. Modellen van circa 2015 met een i5 en 16GB ram, vaak nog wel een HDD, maar een HDD voor een SSD vervangen in een imac is geen hele klus toch? Werkt dat een beetje als je 'm met OpenCore legacy patcher vervolgens updated naar een recente MacOS?

[ Bericht 0% gewijzigd door Cruzinats op 10-04-2026 15:59:02 ]
  vrijdag 10 april 2026 @ 16:00:47 #2
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220548757
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:53 schreef Cruzinats het volgende:
Ik heb nooit een imac gehad, altijd een windows PC. Nu wil ik boven een computerkamer maken en voor beneden had ik het idee om dan een oudere imac te kopen puur om een beetje te fokken en het nieuws te lezen. Neemt minder ruimte in beslag en is makkelijker om even aan de kant te schuiven.

Ik zie op MP veel goedkope imacs die volgensmij nog prima een ronde mee kunnen. Modellen van circa 2015 met een i5 en 16GB ram, vaak nog wel een HDD, maar een HDD voor een SSD vervangen in een imac is geen hele klus toch? Werkt dat een beetje als je 'm met OpenCore legacy patcher vervolgens updated naar een recente MacOS?
Ik zou eerst kijken of de hdd wel vervangen kan worden.

Tevens kan je ook een mini pc vinden voor niet veel geld die echt amper ruimte in nemen en waar je prima op kan browsen. Nuc of zon mini pc van de werkvloer (dell, lenovo, hp)
pi_220548768
Ik begrijp niet helemaal wat je beweegreden is om voor een tien jaar (!) oude iMac te gaan als je altijd met Windows gewerkt hebt.

Je kunt ook kijken naar een mini-pc. Die kan je veelal achter je beeldscherm hangen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 10 april 2026 @ 16:24:57 #4
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220548887
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 16:02 schreef Jordy-B het volgende:
Ik begrijp niet helemaal wat je beweegreden is om voor een tien jaar (!) oude iMac te gaan als je altijd met Windows gewerkt hebt.

Je kunt ook kijken naar een mini-pc. Die kan je veelal achter je beeldscherm hangen.
Omdat ik in de toekomst misschien wel helemaal naar macOS wil switchen. Ik game amper meer, dus daarvoor hoef ik niet voor op Windows te blijven. Een mac mini spreekt mij wel aan, maar daarvoor zou ik eerst even het water willen testen alvorens ¤700 af te tikken voor een nieuwe computer. Ik heb ook al jaren een iPhone, dus dan is die synchronisatie ook mooi meegenomen.

Voor nu is het puur een PC voor er bij. In die prijsrange (¤200 max) koop je mini-pc met vaak 8GB ram en dat is met windows en firefox niet te doen meer, dan liever macos en safari. Dan zou ik tevens ook nog een beelscherm, muis en toetsenbord moeten kopen.

Mijn vraag is dus of dat een beetje te doen is; een imac van circa 2015 met een omweg updaten naar een recente macOS. Ik lees dat het kan, maar eigenlijk nergens ervaringen.

Enfin snap ik natuurlijk wel dat support voor intel CPUs over een paar jaar wel zal verdwijnen nu Apple haar eigen chipset maakt.

Edit: ik vind het ook gewoon mooie dingen. Ik heb nu een hele setup op de keukentafel en het neemt veel ruimte in en is geen gezicht. Een iMac ziet er daarentegen wel slick uit.
pi_220548930
Neem een MacBook neo.
  vrijdag 10 april 2026 @ 16:59:28 #6
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220549090
Hier iemand met ervaring!

Ik zou een "27 inch iMac aanschaffen waar reeds een SSD in zit. Het model zou ik doen vanaf 2017. Uit mijn hoofd zit daar USB-C op.

Dat is het enige waar je op moet letten eigenlijk: een SSD en USB-C poort.

De allerbeste koop nu, weet ik ook uit ervaring, is de iMac uit 2019. ;)

[ Bericht 26% gewijzigd door MisterFox op 10-04-2026 17:22:44 ]
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220552086
Die dingen zijn goedkoop met een reden.

Op zich kun je natuurlijk best een van de laatste intel macs nemen om op een voordelige manier kennis te maken met macOS.

Persoonlijk zou ik mijn geld niet steken in iets dat ouder is dan 2019.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')