Heeft hij druk eraf gehaald en toen expansievat gemeten? Of alleen met iets tegen onderkant aangeslagen? Is veiligheidsventiel nog droog? Ontlucht en daarna niet meer gevuld?quote:Op donderdag 9 april 2026 13:16 schreef Kanaroe het volgende:
Hoi allemaal,
De druk van de CV-ketel daalt best snel.
Vorige week bijgevuld tot 1,9 bar en nu staat ie op 1,5 bar.
Monteur er al eens bij gehad, die zag niks vreemds, expansievat was het in ieder geval niet.
Het is een 1,5 jaar jonge ketel btw.
Iemand een idee wat ik zelf kan checken?
Druk eraf gehaald weet ik niet, wel een tik tegen het expansievat gegegeven. En dat klonk "goed"quote:Op donderdag 9 april 2026 13:27 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Heeft hij druk eraf gehaald en toen expansievat gemeten? Of alleen met iets tegen onderkant aangeslagen? Is veiligheidsventiel nog droog? Ontlucht en daarna niet meer gevuld?
Van de 10 staan er 3 vrijwel altijd dichtgedraaid, worden niet gebruiktquote:Op donderdag 9 april 2026 14:00 schreef Sometimes het volgende:
Zijn alle radiatoren volledig in gebruik?
Dat had ik meteen gedaan toen het probleem zich voor de eerste keer voordeedquote:Op donderdag 9 april 2026 14:05 schreef Sometimes het volgende:
Ik zou ze een keer allemaal helemaal open zetten, dan stoken en dan ontluchten.
Dat zwarte ding is de inlaatcombinatie. Het is de rode op beide foto's.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:13 schreef Moonversion het volgende:
heb je het overstortventiel al gecontroleerd?
[ afbeelding ]
(zwarte ding hier dat in de grijze buis hangt)
[ afbeelding ]
of zoiets als hier te zien is
frummel daar eens een zakje overheen zodat het water niet weg kan lopen, vul je ketel bij en kijk of er water in je zakje komt te zitten?
Dat zwarte ding heb ik, daar drupt water uit in de afvoerquote:Op donderdag 9 april 2026 15:13 schreef Moonversion het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
of zoiets als hier te zien is
frummel daar eens een zakje overheen zodat het water niet weg kan lopen, vul je ketel bij en kijk of er water in je zakje komt te zitten?
Ik raak in de war haha sorriequote:Op donderdag 9 april 2026 15:23 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Dat zwarte ding is de inlaatcombinatie. Het is de rode op beide foto's.
Correct. Om druk af te voeren bij gebruik warm water.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:41 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat zwarte ding heb ik, daar drupt water uit in de afvoer
Das normaal, zei de monteur
Als er water komt uit de rode dan is het niet goed. Kom niet aan de knop. Eenmaal lek, blijft lek.quote:
Ik ga ff kijken op zolderquote:Op donderdag 9 april 2026 18:45 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Als er water komt uit de rode dan is het niet goed. Kom niet aan de knop. Eenmaal lek, blijft lek.
Dankje, dat is een logisch planquote:Op donderdag 9 april 2026 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Radiatoren open zetten (ook die nu dicht staan), de boel een uurtje warm stoken (thermostaat op 25), ontluchten, bijvullen, nog een keer warm stoken, nog een keer ontluchten.
En dan eventueel nog bijvullen als het nodig is.
Als er dan nog zoveel water ontsnapt, zal het toch het expansievat zijn of een lek, water verdwijnt niet zomaar.
Alles is in principe zichtbaar, van en naar de radiatorenquote:Op donderdag 9 april 2026 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zijn alle buizen en koppelingen zichtbaar / toegankelijk? Of ligt er ook wat in vloeren of muren weggewerkt?
Ah, ja. Ik wil geen koven slopen hoor dus ik hoop dat het makkelijker op te lossen isquote:Op donderdag 9 april 2026 19:02 schreef Kottnauer het volgende:
Soms zitten er koppelingen weggewerkt achter een koof. Het is mogelijk dat een heel klein lek in een oude kunststof leiding wel lekt bij 1.9 bar maar veel minder bij een lagere druk.
Wat je soms ziet is dat er één grote buis gaat naar een verdeelpunt op een verdieping. Vanuit dat verdeelpunten worden dan kleinere buizen afgetakt naar de verschillende radiatoren. Er kan een lek zitten in de buurt van dat verdeelpunt, daar waar de kleinere buizen gekoppeld worden. Dat verdeelpunt kan verborgen zijn, bijvoorbeeld in een koof.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:02 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Alles is in principe zichtbaar, van en naar de radiatoren
De enige leidingen die gedeeltelijk weggewerkt zijn, zijn de waterleidingen
Hoezo?
Dankje, dat is hier niet het gevalquote:Op donderdag 9 april 2026 19:05 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Wat je soms ziet is dat er één grote buis gaat naar een verdeelpunt op een verdieping. Vanuit dat verdeelpunten worden dan kleinere buizen afgetakt naar de verschillende radiatoren. Er kan een lek zitten in de buurt van dat verdeelpunt, daar waar de kleinere buizen gekoppeld worden. Dat verdeelpunt kan verborgen zijn, bijvoorbeeld in een koof.
Dat is de condensaatafvoer. Je methode is prima om een lekke ketel te checken, uiteraard als ie al een tijd uit staat.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:13 schreef Moonversion het volgende:
Is 't ook; dat is de overdukventiel van je boiler, neem aan dat je een combiketel hebt?quote:Op donderdag 9 april 2026 18:41 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dat zwarte ding heb ik, daar drupt water uit in de afvoer
Das normaal, zei de monteur
CV in bedrijf geweest?quote:Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dankje, dat is een logisch plan![]()
Kan de druk ook weer oplopen zonder bij te vullen etc.?
Want ik keek net even en hij stond nu hoger dan vanmorgen (nu 1,7 vanmorgen 1,5)
Vaak verdampt het water er is soms wel een roestplek rond de wartel te zien.quote:
Combiketel, yesquote:Op donderdag 9 april 2026 19:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Is 't ook; dat is de overdukventiel van je boiler, neem aan dat je een combiketel hebt?
Ja, als de verwarming aanslaat kan de druk wat oplopen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Want ik keek net even en hij stond nu hoger dan vanmorgen (nu 1,7 vanmorgen 1,5)
Ah, okee wist ik nietquote:Op donderdag 9 april 2026 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, als de verwarming aanslaat kan de druk wat oplopen.
Da's ook een aanwijzing dat je expansievat nog werkt. Indien lek, vliegt de druk zo hoog op dat de overstort open gaat. Lekke koppeling wordt steeds waarschijnlijker, of nog steeds lucht. Automatische ontluchter op de ketel?quote:
Nou gelukkig maar, hoewel we nog in de garantieperiode zittenquote:Op donderdag 9 april 2026 19:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's ook een aanwijzing dat je expansievat nog werkt. Indien lek, vliegt de druk zo hoog op dat de overstort open gaat. Lekke koppeling wordt steeds waarschijnlijker, of nog steeds lucht. Automatische ontluchter op de ketel?
Alle radiatoren en zichtbare leidingen nagelopen op vocht, alles was droogquote:
Kijk je op dezelfde momenten?quote:Op donderdag 9 april 2026 18:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Dankje, dat is ook een goeie tipquote:Op vrijdag 10 april 2026 20:20 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Kijk je op dezelfde momenten?
Dus niet de ene dag na douche / stoken en de andere dag na een nacht alles uit?
Na een douche of als de verwarming aanstaat dan is het normaal dat hij hoger uitkomt.
Goed punt! Ik zal mijn man er eens op aanspreken haha, hij heeft hem de laatste keer bijgevuldquote:Op vrijdag 10 april 2026 20:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met vullen kan er ook wat lucht meekomen met de slang.
Dat kan je beperken door de vulslang alvast met water te vullen voor je hem aansluit op het vulpunt van de CV.
Wel ff emmer en doek bij de hand houden, er kan wat uitlekken bij het vastdraaien.
Kan ie niet gewoon het hele probleem oplossen??quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:37 schreef Kanaroe het volgende:
Ik zal mijn man er eens op aanspreken haha, hij heeft hem de laatste keer bijgevuld
Nee, helaas is hij geen handige Harriequote:Op vrijdag 10 april 2026 22:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan ie niet gewoon het hele probleem oplossen??
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |