abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2026 @ 17:52:06 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_220535305
https://nos.nl/artikel/26(...)oot-werkdruk-leraren

quote:
Toename leerlingen in praktijkonderwijs vergroot werkdruk leraren
Er zijn steeds meer jongeren die praktijkonderwijs volgen: dit schooljaar is voor het eerst de grens van 30.000 leerlingen gepasseerd. De groei komt onder meer door het grote aantal zij-instromers vanuit het vmbo of een (internationale) schakelklas.

De Sectorraad Praktijkonderwijs meldt in een jaarlijks rapport over de staat van het praktijkonderwijs in Nederland dat de groei ook leidt tot uitdagingen voor docenten. Zo is de werkdruk onder begeleiders en leraren hoger, wat weer zorgt voor meer verzuim. Ook zijn vacatures steeds moeilijker te vervullen.

Andere dynamiek
In een enquête gaf 96 procent van de praktijkdocenten aan dat de werkdruk op school is toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Ook het ziekteverzuim (6,4 procent) en het lerarentekort (5,6 procent) zijn nergens zo groot als in het praktijkonderwijs. In het vmbo-, havo- en vwo-onderwijs is het lerarentekort 3,3 procent.

"We zien dat klassen continu bezig zijn met het vinden van een goede dynamiek, omdat het hele jaar nieuwe leerlingen instromen", zegt Nicole Teeuwen, voorzitter van de Sectorraad Praktijkonderwijs. Instromen in het praktijkonderwijs kan in principe het hele jaar door.

Leerlingen die instromen, moeten wennen aan de nieuwe leeromgeving. Scholieren die van het vmbo komen, hebben volgens het rapport vaak een gevoel van falen. Dat kan weer leiden tot een negatief zelfbeeld en motivatieproblemen.

Duizend leerlingen
De instroom van nieuwe leerlingen neemt toe door een aantal oorzaken. Onder meer door de doorstroomtoets, kansrijk adviseren en het groeiende aantal leerlingen uit een internationale schakelklas. Dit zijn klassen voor jongeren die nieuw zijn in Nederland. Vorig jaar kwamen er zo ruim duizend leerlingen bij. Nieuwkomers vormen daarmee de grootste groep zij-instromers.

Internationale leerlingen komen vaak in het praktijkonderwijs terecht vanwege een taalachterstand. Volgens het rapport zouden zij in veel gevallen beter op hun plek zijn op een meer theoretisch gerichte vmbo-school, maar zit de taalbarrière hen in de weg. Het gaat met name om Oekraïense leerlingen die na twee jaar in de internationale schakelklas voor het eerst instromen.

Praktijkonderwijs
Praktijkonderwijs is regulier voortgezet onderwijs voor leerlingen van 12 tot 18 jaar die vooral leren door te doen. Ze leren vooral praktische vakken, zoals koken, werken in een winkel of het bouwen en repareren van spullen. Ze krijgen les in kleine klassen en in hun eigen tempo. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op de maatschappij.

Als een leerling het niet lukt om een diploma voorbereidend beroepsonderwijs (vmbo) te halen, dan kan de leerling praktijkonderwijs volgen.

De Sectorraad Praktijkonderwijs waarschuwt al jaren voor de risico's van kansrijk adviseren. Daarbij geven leerkrachten zelf een advies aan de leerling. Dat advies kan vervolgens op basis van de doorstroomtoets naar boven worden bijgesteld. Daardoor krijgen leerlingen soms een hoger advies dan zij aankunnen.

"We hebben ook al jaren gewaarschuwd voor goedbedoelde maatregelen vanuit het ministerie van Onderwijs voor kansengelijkheid", zegt Teeuwen. "Dit jaar zien wij voor het eerst het effect van het gestegen aantal zij-instromers. Onze waarschuwingen worden nu realiteit. We hebben te maken met een bekostigingsplafond waardoor we geen nieuwe leerlingen aan kunnen nemen."

Geen 'restcategorie'
De raad schrijft de toename ook toe aan beleidskeuzes. Door regels van de overheid mogen basisscholen leerlingen niet meer alleen praktijkonderwijs adviseren, maar moeten zij een dubbel advies praktijkonderwijs/vmbo-basis geven. Daardoor kiezen veel ouders en leerlingen vaker voor het vmbo, omdat dat 'hoger' klinkt.

Maar niet alle leerlingen redden het daar. Als het niet goed gaat op het vmbo, stappen ze later alsnog over naar het praktijkonderwijs.

Teeuwen hoopt op de terugkeer van een advies voor alleen het praktijkonderwijs. Ook moet volgens haar het praktijkonderwijs centraal komen te staan en niet als "restcategorie" behandeld worden. "Praktijkonderwijs heeft zich geëmancipeerd om mensen naar het mbo te brengen of de arbeidsmarkt. Met de beste bedoelingen krijgen we te maken met alle negatieve neveneffecten."
"Internationale leerlingen komen vaak in het praktijkonderwijs terecht vanwege een taalachterstand. Volgens het rapport zouden zij in veel gevallen beter op hun plek zijn op een meer theoretisch gerichte vmbo-school, maar zit de taalbarrière hen in de weg. Het gaat met name om Oekraïense leerlingen die na twee jaar in de internationale schakelklas voor het eerst instromen."

Ja, sorry hoor, maar dit is gewoon faalbeleid. Mensen die veel beter in een ander niveau passen, gaan we nu in een ongeschikte opleiding zetten... waarom? Taalachterstand. :')

Voor een enorm deel te danken aan de achterlijk lage eisen voor internationaal onderwijs. Arbeidsmigranten worden totaal niet gepusht de taal te leren. Je kan op internationale scholen ook gewoon eisen stellen waarin staat dat het leren van de Nederlandse taal centraal moet staan. Vooral jongere kinderen kunnen na 1 of 2 jaar de taal echt wel goed genoeg spreken, als er maar beleid voor is.

Maar nee, we accepteren arbeidsmigranten die de kinderen op een Engelstalige school zetten, met alleen maar vrienden die alleen Engels spreken, en dan het kind opzadelen met een slechte opleidingskeuze.

We hebben meer kinderen nodig op het praktijkonderwijs, maar dat moeten wel de juiste mensen zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_220535394
Toename verrast mij niet.

Ik dacht eerst eigenlijk dat het te maken heeft met erfelijkheid: mensen met een lager opleidingsniveau krijgen gemiddeld meer kinderen dan hoogopgeleiden. De meeste havo/vwo begin dertigers in mijn omgeving hebben op dit moment helemaal geen kinderen. Als een vrouw pas met 37 jaar een kindje krijgt zal er misschien daarna nog een tweede komen, maar meestal geen derde of zelfs vierde.

Dat kinderen vaker praktijkonderwijs volgen door een taalachterstand vind ik plausibel.
In “mijn tijd” werd je gedwongen om Nederlands te spreken. De begin dertigers van nu met een migrantenachtergrond spreken nagenoeg allemaal perfect Nederlands.
Nu heb je enclaves waar alleen Pools of Arabisch wordt gesproken. Spreekt personeel in de Jumbo en Decathlon geen Nederlands. En komen er ook steeds meer internationale scholen (al betwijfel ik of daar niet vooral rijke expatkinderen op zitten. Al zullen die op de middelbare school dan wel IB of TTO onderwijs gaan volgen)

Met praktijkonderwijs kan je soms naar mbo-2, maar meestal is het een langere weg om bv. elektricien te worden dan wanneer een leerling vmbo-b met lwoo doet. Dat demotiveert. En dus is het een slechte zaak dat leerlingen door alleen een taalachterstand geen vmbo kunnen volgen.
  woensdag 8 april 2026 @ 18:08:53 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220535415
Ongelofelijk. Er is goed nieuws - eindelijk meer aanmeldingen voor beroepsonderwijs - en het wordt toch zo gespind naar iets negatiefs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220535444
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 18:08 schreef thedeedster het volgende:
Ongelofelijk. Er is goed nieuws - eindelijk meer aanmeldingen voor beroepsonderwijs - en het wordt toch zo gespind naar iets negatiefs.
… praktijkonderwijs leidt niet op voor beroepsonderwijs. Groot deel gaat naar prikkelarme en beschutte werkplekken, of krijgt een wajong. Slechts een deel kan zelfstandig werken in iets als een winkel of zo.

Mooi voor kinderen met een permanente beperking, maar doorgaans valt de Nederlandse taal niet goed beheersen daar niet onder.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2026 18:12:05 ]
  woensdag 8 april 2026 @ 18:21:18 #5
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_220535501
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 18:05 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:
Toename verrast mij niet.

Ik dacht eerst eigenlijk dat het te maken heeft met erfelijkheid: mensen met een lager opleidingsniveau krijgen gemiddeld meer kinderen dan hoogopgeleiden. De meeste havo/vwo begin dertigers in mijn omgeving hebben op dit moment helemaal geen kinderen. Als een vrouw pas met 37 jaar een kindje krijgt zal er misschien daarna nog een tweede komen, maar meestal geen derde of zelfs vierde.

Dat kinderen vaker praktijkonderwijs volgen door een taalachterstand vind ik plausibel.
In “mijn tijd” werd je gedwongen om Nederlands te spreken. De begin dertigers van nu met een migrantenachtergrond spreken nagenoeg allemaal perfect Nederlands.
Nu heb je enclaves waar alleen Pools of Arabisch wordt gesproken. Spreekt personeel in de Jumbo en Decathlon geen Nederlands. En komen er ook steeds meer internationale scholen (al betwijfel ik of daar niet vooral rijke expatkinderen op zitten. Al zullen die op de middelbare school dan wel IB of TTO onderwijs gaan volgen)

Met praktijkonderwijs kan je soms naar mbo-2, maar meestal is het een langere weg om bv. elektricien te worden dan wanneer een leerling vmbo-b met lwoo doet. Dat demotiveert. En dus is het een slechte zaak dat leerlingen door alleen een taalachterstand geen vmbo kunnen volgen.
In Nederland klopt dat eerste trouwens niet. Praktisch opgeleide vrouwen krijgen op jonge leeftijd iets meer kinderen en theoretisch opgeleide vrouwen juist op latere leeftijd, maar het gemiddelde qua aantal kinderen is hetzelfde binnen alle opleidingsniveaus: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)van-opleidingsniveau

Taalachterstand zou echt geen barriere moeten zijn. Dat hebben we als land zelf in de hand. Snap niet dat kinderen uberhaupt langdurig op een internationale school mogen zitten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_220535534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 18:21 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Nederland klopt dat eerste trouwens niet. Praktisch opgeleide vrouwen krijgen op jonge leeftijd iets meer kinderen en theoretisch opgeleide vrouwen juist op latere leeftijd, maar het gemiddelde qua aantal kinderen is hetzelfde binnen alle opleidingsniveaus: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)van-opleidingsniveau

Taalachterstand zou echt geen barriere moeten zijn. Dat hebben we als land zelf in de hand. Snap niet dat kinderen uberhaupt langdurig op een internationale school mogen zitten.
Zijn die cijfers niet achterhaald? Zie bv dit artikel over uitgestelde geboortes: https://nidi.nl/demos/gaat-het-kindertal-weer-stijgen/ Ik vermoed zelf dat er nog zeker wel wat huidige dertigers de komende 10-15 jaar kinderen krijgen, maar betwijfel of het verschil ten opzichte van “praktisch opgeleiden” wordt ingehaald.

Taalachterstand hebben we idd zelf in de hand. Soms lees ik gezeik over dat de bibliotheek verdwijnt (want scholen hebben zelf geen bibliotheek en kinderen lezen zeker nooit online ergens pdf’jes of zo?)
Misschien is het een factor, maar niet de doorslaggevende.

Dat kinderen oneindig lang op de internationale school mogen blijven snap ik ook niet. Dat is meer iets voor kinderen die elke 3 jaar of zo met hun ouders naar een ander land verhuizen. Niet voor de Algerijn die bij een Amerikaans bedrijf werkt en als ouder zelf na 6 jaar nog helemaal geen interesse in de Nederlandse taal heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2026 18:28:24 ]
pi_220535613
Als je geen Nederlands spreekt kun je talloze universitaire studies volgen, maar blijkbaar geen beroepsonderwijs. Ergens wel scheef. Terwijl we die Oekraïense jongvolwassenen perfect kunnen gebruiken op de arbeidsmarkt.
pi_220535620
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 18:39 schreef Lichtloper het volgende:
Als je geen Nederlands spreekt kun je talloze universitaire studies volgen, maar blijkbaar geen beroepsonderwijs. Ergens wel scheef. Terwijl we die Oekraïense jongvolwassenen perfect kunnen gebruiken op de arbeidsmarkt.
Goed opgemerkt.

Engelstalig mbo bestaat blijkbaar wel, maar ik moest even zoeken:
https://www.rocva.nl/jongeren/sectoren/tweetalig-onderwijs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')