abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin dinsdag 7 april 2026 @ 08:09:41 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220523266
quote:
Techbedrijven gaan illegaal privéberichten scannen nu wet wegvalt

Google, Meta, Microsoft en Snap controleren in de EU nog steeds chatberichten op beelden van kindermisbruik, ook al is de speciale wettelijke uitzondering die dit toestond op 3 april verlopen. Daarmee belanden de bedrijven in een grijs gebied: hun scans niet in principe niet meer expliciet toegestaan.

De bedrijven zeggen in een gezamenlijke verklaring dat ze "vrijwillige actie" nemen om kinderen online te beschermen en beweren tegelijk "zoveel mogelijk privacy te behouden". Ze blijven hun chat- en berichtendiensten scannen op kindermisbruikmateriaal, terwijl EU-instellingen verder praten over een tijdelijke tussenoplossing én een structurele nieuwe wet voor chatcontrole. Volgens de bedrijven is de situatie nu juridisch onzeker, omdat de eerdere, expliciete uitzondering op de Europese privacyregels is verdwenen.

Die uitzondering maakte een inbreuk op de ePrivacy Verordening mogelijk: normaal gesproken is grootschalige controle van privécommunicatie in de EU verboden, maar voor het opsporen van kindermisbruikmateriaal was sinds een paar jaar een tijdelijke uitzondering ingesteld. Dankzij die uitzondering konden de platforms berichten en foto’s automatisch laten controleren en verdachte inhoud melden aan autoriteiten. Door het aflopen van die regeling ontbreekt nu een wettelijke basis die het scannen van privéberichten expliciet toestaat.

De techbedrijven stellen dat ze met de verlopen uitzondering hun gebruikers en kinderslachtoffers beter konden beschermen en hun diensten veilig konden houden. Nu spreken ze van een "onverantwoordelijke mislukking" van EU-instellingen om op tijd een nieuw akkoord te sluiten, waardoor hun aanpak voor kinderveiligheid in Europa onder druk staat. Juridisch komt het erop neer dat zij zich beroepen op hun verantwoordelijkheid om misdrijven te bestrijden, terwijl privacyregels juist zijn bedoeld om burgers te beschermen tegen dit soort systematische monitoring en grootschalige inbreuk op privacy.

Binnen de EU wordt al jaren gesproken over een verplichte vorm van chatcontrole, waarbij diensten als WhatsApp berichten moeten scannen op beelden en teksten van kindermisbruik. Dat plan stuit op stevige bezwaren, omdat het kan botsen met het recht op privacy en het risico bestaat dat versleutelde chats worden verzwakt. Zolang er geen nieuwe wet is die specifiek regelt hoe ver die scans mogen gaan, blijft het spanningsveld bestaan tussen de algemene privacywetgeving en de oproep om hard op te treden tegen kindermisbruik, een veelgebruikt argument om steeds verdergaande inbreuk op diezelfde privacy te rechtvaardigen.

Begin vorige maand stemde het Europees Parlement nog in met een kortere verlenging van de uitzondering, maar dan met veel striktere voorwaarden. Chatcontrole zou alleen mogen bij personen van wie een rechter vermoedt dat zij met kindermisbruikmateriaal te maken hebben, en versleutelde berichten zouden buiten schot blijven om encryptie te beschermen. De lidstaten wilden die beperking niet, waardoor er geen compromis kwam en het Parlement uiteindelijk tegen de verlenging stemde. Sinds 3 april is de oude uitzondering daardoor weg, en opereren de techbedrijven in een juridisch onduidelijke situatie waarin achteraf door toezichthouders en rechters bepaald kan worden of hun vrijwillige chatcontrole door de beugel kan.

260407_1_91d32c8da253c6716c521194e169e22e.pngGooge, Microsoft, Meta en Snap blijven al je privéberichten scannen, ook nu dat niet meer mag (afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Lijkt een nobel streven, maar is natuurlijk gewoon grove, massale, allesomvattende privacyschending
Zien wat ik kijk: trakt.tv
pi_220523285
Uiteraard zorgen de pedofiele EU-bobo's weer goed voor zichzelf door dit soort goede, veilige initiatieven van vriendelijke techbedrijven te blokkeren :r
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  dinsdag 7 april 2026 @ 08:26:51 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220523358
Altijd lachen dat de kindermisbruik kaart tevoorschijn wordt gehaald om zowat alle privacy in de prullenbak te gooien.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220523367
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:26 schreef Harvest89 het volgende:
Altijd lachen dat de kindermisbruik kaart tevoorschijn wordt gehaald om zowat alle privacy in de prullenbak te gooien.
vergeet terrorisme niet, al is dat nu niet direct gebruikt
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220523387
Maar zo zorgen dat TikTok niet bekeken kan worden door 16- is zeker teveel gevraagd
  Moderator dinsdag 7 april 2026 @ 08:43:35 #6
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220523417
quote:
Samen met terrorisme en drugs.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220523420
Dm's op fok worden ook uitgelezen door het beheer
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 7 april 2026 @ 08:47:15 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220523432
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:43 schreef Mortaxx het volgende:
Dm's op fok worden ook uitgelezen door het beheer
Precies. Iedereen van het moderators gilde heeft smakelijk van mijn dick pics kunnen snoepen.

pi_220523438
quote:
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:30 schreef mschol het volgende:

[..]
vergeet terrorisme niet, al is dat nu niet direct gebruikt
Hou toch op zeg....

NIEMAND maar dan ook NIEMAND is geinteresseert in jouw berichtjes.
En nee ook niet in die van mij.

Jij merkt er helemaal niets van dat breichten automatisch gescanned worden.
NIETS.

Altijd dat gejank om kansloos privacy onzin.
Wees blij dat er wat gedaan wordt tegen pedofilie....

Maar he, liever ´´privacy´´ dan een pedofiel stoppen :')
pi_220523601
Die techbedrijven scannen die berichten gewoon zodat ze gerichte advertenties kunnen sturen.
pi_220523634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:09 schreef Danny het volgende:
Lijkt een nobel streven
Nee. Daar is op geen enkel vlak ook maar iets nobel aan.
pi_220523642
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:50 schreef bianconeri het volgende:
Maar he, liever ´´privacy´´ dan een pedofiel stoppen
Ik zal inderdaad alles doen om mijn privacy te beschermen. Met 'pedofielen' heb ik niets te maken. Ik doe/bespreek niets illegaals, maar wát, dat gaat NIEMAND iets aan. Zeker de overheid niet.

quote:
Je draait het om. NIEMAND, maar dan ook NIEMAND gaat het iets aan wat ik met anderen bespreek. Als volledig E2E ooit illegaal wordt, ga ik met plezier illegale apps gebruiken.
pi_220523710
quote:

[..]
[..]
Hou toch op zeg....

NIETS.

Data is inderdaad totaal niet waardevol. Daarom is Google natuurlijk ook zo klein gebleven.

Wat ben je toch een simpele ziel.
  Moderator dinsdag 7 april 2026 @ 10:02:09 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220523718
quote:

[..]
[..]
Hou toch op zeg....

NIETS.

:')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_220523731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:00 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Data is inderdaad totaal niet waardevol. Daarom is Google natuurlijk ook zo klein gebleven.

Wat ben je toch een simpele ziel.
Ah, want daar heb jij vast last van?
Alsof je ook maar iets merkt van wat Google ´´doet´´.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 09:42 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik zal inderdaad alles doen om mijn privacy te beschermen. Met 'pedofielen' heb ik niets te maken. Ik doe/bespreek niets illegaals, maar wát, dat gaat NIEMAND iets aan. Zeker de overheid niet.
[..]
Je draait het om. NIEMAND, maar dan ook NIEMAND gaat het iets aan wat ik met anderen bespreek. Als volledig E2E ooit illegaal wordt, ga ik met plezier illegale apps gebruiken.
Whut :')
Lekker boeiend dat een geautomatiseerd systeem mee ´´kijkt´´. Man, daar merk je geen reet van.
Alle onzin maar goed praten om pedofielen en anderen vrij te laten.
pi_220523747
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:03 schreef bianconeri het volgende:
Lekker boeiend dat een geautomatiseerd systeem mee ´´kijkt´´
Mij boeit dat ja. Geef jij gerust je privacy op voor een beetje schijnveiligheid (want die pedos pak je hier niet mee), maar van die van mij blijf je met je fikken af.

quote:
Alle onzin maar goed praten om pedofielen en anderen vrij te laten.
Alle onzin maar goed praten om liefst naar een totale controlestaat te gaan. Iedereen overal permanent in de gaten houden en controleren.

Ga lekker naar Noord Korea verhuizen, daar pas je waarschijnlijk een stuk beter.
pi_220523752
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:07 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Mij boeit dat ja. Geef jij gerust je privacy op voor een beetje schijnveiligheid (want die pedos pak je hier niet mee), maar van die van mij blijf je met je fikken af.
[..]
Alle onzin maar goed praten om liefst naar een totale controlestaat te gaan. Iedereen overal permanent in de gaten houden en controleren.

Ga lekker naar Noord Korea verhuizen, daar pas je waarschijnlijk een stuk beter.
Wat een onzin weer.
Maar goed dat kennen we van privacy figuren.

Controlestaat nog wel _O-
Alsof je hier ook maar iets van merkt en alsof er ook maar enige controle is.
pi_220523766
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:07 schreef bianconeri het volgende:
Maar goed dat kennen we van privacy figuren.
'privacy figuren' :') met dit soort wappies is geen discussie mogelijk.

quote:
Controlestaat nog wel _O-
Alsof je hier ook maar iets van merkt en alsof er ook maar enige controle is.
Chatcontrol voorstellen gemist? Jij denkt serieus dat het vierde rijk niet blijft pushen tot ze ieders gesprekken kunnen scannen?
Naja, van de gewillige schaapjes dan. Tegen die tijd stap ik over op een alternatief. Boeit me dan echt niet meer of dat als 'illegaal' wordt bestempelt. Van mijn privacy blijven ze af.
pi_220523779
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:11 schreef PurifieR het volgende:

[..]
'privacy figuren' :') met dit soort wappies is geen discussie mogelijk.
[..]
Chatcontrol voorstellen gemist? Jij denkt serieus dat het vierde rijk niet blijft pushen tot ze ieders gesprekken kunnen scannen?
Naja, van de gewillige schaapjes dan. Tegen die tijd stap ik over op een alternatief. Boeit me dan echt niet meer of dat als 'illegaal' wordt bestempelt. Van mijn privacy blijven ze af.
Wappie? Zegt iemand die overal rare complotten in ziet en alles op privacy wil gooien _O- _O-
  dinsdag 7 april 2026 @ 10:26:37 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220523840
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 09:33 schreef Candymannetje het volgende:
Die techbedrijven scannen die berichten gewoon zodat ze gerichte advertenties kunnen sturen.
Onder het goedpraten van KP en terrorisme.

Gtfouta'here.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 april 2026 @ 12:04:06 #21
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220524435
Er zijn genoeg verhalen dat mensen hun accounts kwijtraken plots na iets doms.
Een man die zijn google account kwijtraakte na het plaatsen van een foto van zoontje voor de huisarts.

Een andere familie abonnoment gebanned na zoon van 14 een foto van zichzelf had geupload naakt.

Niemand kan meer bij hun data, bedrijfje in problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')