abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220519034
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 18:12 schreef Peppert het volgende:
Er zijn wetenschappers, zoals Shuvo Roy (en vele anderen), die al jarenlang werken aan de ontwikkeling van een implanteerbare kunstnier en andere oplossingen. Een van de grootste knelpunten die hij enkele jaren geleden benoemde, is het gebrek aan financiering. Het terrein van nefrologie spreekt nu eenmaal veel minder tot de maatschappelijke verbeelding, terwijl er wereldwijd enorme bedragen (honderden miljarden) worden geïnvesteerd in AI. Andere wetenschappelijke domeinen moeten het vaak doen met wat restjes, waardoor de vooruitgang daar aanzienlijk trager verloopt.
https://nierstichting.nl/nieuws/de-implanteerbare-kunstnier

Wetenschappers, nefrologen en bio-engineers die zich binnen universiteiten en ziekenhuizen met de nefrologie bezighouden, zijn al buitengewoon blij als zij een subsidie van 2,1 miljoen euro krijgen, uitgesmeerd over vijf jaar. Dat zegt veel over hoe beperkt de financiële middelen zijn die beschikbaar worden gesteld om dit vakgebied vooruit te helpen en om nieuwe oplossingen te ontwikkelen.

quote:
Nierstichting en partners starten samenwerking voor onderzoek naar biohybride kunstnieren
31 januari 2025

Universiteiten, ingenieurs en bedrijven gaan samenwerken aan de ontwikkeling van een biohybride nier die (deels) de functies van een natuurlijke nier kan overnemen bij patiënten met nierfalen. Het PPS - programma wordt mogelijk gemaakt door Health Holland en de Nierstichting. De Nierstichting zoekt samen met universiteiten nog partners die meewerken om deze innovatie mogelijk te maken.

In het kort
Tom Oostrom, directeur Nierstichting: "Vier miljoen mensen wereldwijd hebben ernstige nierschade en zijn afhankelijk van dialyse of een niertransplantatie om in leven te blijven. De meerderheid hiervan moet dialyseren, wat een zeer zware wissel trekt op iemands leven. Een biohybride nier, gemaakt van geweekte niercelllen en dunne bloedfilters, zal een enorme doorbraak betekenen voor deze groep mensen. "

Biohybride nier XB
Vorige week is bekend gemaakt dat Health Holland de komende 5 jaar ¤ 2,1 miljoen subsidie beschikbaar stelt voor een PPS programma voor de ontwikkeling van biohybride kunstnieren. De organisaties werken samen aan een biohybride nier die continu in het lichaam kan functioneren. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de behandeling verbetert. En dat het uiteindelijk niet meer nodig is om te dialyseren. Dit is een vervolgstap op de draagbare kunstnier, een initiatief van de Nierstichting, die op korte termijn wordt getest op patiënten.

Een gemiddelde dialyse patiënt dialyseert 3 keer per week 4 uur in het ziekenhuis. De gemiddelde levensverwachting van is 5-10 jaar. Dialyse kan namelijk maar beperkt de nierfunctie overnemen en belast het hart en bloedvaten. Daarnaast is het een dure behandeling die zwaar drukt op de nationale zorgbudgetten in de westerse wereld en verbruikt het aanzienlijke hoeveelheden water, energie en plastic.

Samenwerking
Het PPS-programma (publiek-private samenwerking programma) wordt mogelijk gemaakt door de Nierstichting Nederland en Health~Holland (Top Sector Life Sciences & Health). De Biohybrid Kidney XB Program-groep bestaande uit RegMedXB, Imec, Utwente, UU, UMC Utrecht en de partners van het NXTGEN Hightech programma, is op zoek naar partnerschappen met bedrijven die geïnteresseerd zijn in de gezamenlijke ontwikkeling van membraantechnologie, (synthetische) celtechnologie, materiaalkunde en micro-elektromechanische systemen voor (semi-)implanteerbare kunstnieren en soortgelijke apparaten.

https://nierstichting.nl/(...)ohybride-kunstnieren

[ Bericht 7% gewijzigd door Peppert op 06-04-2026 13:42:43 ]
  maandag 6 april 2026 @ 13:52:06 #102
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519079
Ik zou wel een nier afstaan voor een levenslange gratis zorgverzekering. Zonder eigen risico dan en met alle aanvullende shit.

Kun je nog net zoveel drank en drugs gebruiken met 1 nier als met 2?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  maandag 6 april 2026 @ 13:55:47 #103
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220519089
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 13:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik zou wel een nier afstaan voor een levenslange gratis zorgverzekering. Zonder eigen risico dan en met alle aanvullende shit.

Nee maar je kan ook een hoornvlies afstaan bijvoorbeeld. :P
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220519090
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 21:03 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ok, niet verkopen voor geld dus. En in ruil van levenslang geen premie moeten betalen voor je zorgverzekering? NIemand die op die mannier dan misbruik kan maken omdat dat voordeel enkel persoonlijk is.

Dat laatste vind ik wel een mooie deal eigenlijk. Voor wat hoort wat, het lijkt niet misbruikt te kunnen worden.
Ik denk eigenlijk dat ook daar wat haken en ogen en nogal dubieuze stimulansen aan zitten.

- Nooit meer betalen voor je zorgverzekering, dat is natuurlijk net zo goed vooral aanlokkelijk voor mensen die krap zitten. Hoe voorkom je dat mensen die moeite hebben hun immer stijgende maandelijkse lasten te betalen niet (in)direct worden gedwongen hun eigen organen te verkopen?
- Hoe vul je dat precies in, die zorg waarvoor je nooit meer hoeft te betalen? Is dat de absolute basis van de zorg, of heb je recht op gratis elke vorm van zorg dan ook, hoe bont je het ook maakt? Wordt die norm ooit aangepast? Hoe garandeer je dat? Welke zekerheid hebben donoren dat een kabinet x jaar in de toekomst niet alsnog besluit dat het toch niet "de rest van je leven gratis" is? Wat gebeurt er als, bijvoorbeeld, het zorgstelsel ooit wordt herzien?
- "Een leven lang" kan lang zijn als je nog jong bent, en het wegnemen van een orgaan is vaak niet zomaar ongedaan te maken. Iemand verkoopt een nier op z'n 25e, maar komt dertig jaar later met nierproblemen te zitten, en had die nier achteraf gezien goed zelf kunnen gebruiken. Komt hij bovenaan de wachtlijst voor een orgaan? Is zijn financiele voordeel nog wel geldig als hij door gezondheidsproblemen zelf een donororgaan moet ontvangen? Wie draait ervoor op als diegene daardoor (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt? Of voortijdig overlijdt?

Hoe langer ik erover na denk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dit een doos van Pandora is die beter gesloten kan blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 06-04-2026 14:10:30 ]
  maandag 6 april 2026 @ 13:57:51 #105
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519101
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:55 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Nee maar je kan ook een hoornvlies afstaan bijvoorbeeld. :P
Ik draag lenzen, dus ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Hoe bedoel je nee? Iets meer duiding aub.
  maandag 6 april 2026 @ 14:18:13 #106
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220519180
Krijg je dan ook speciale inlever (hij zei lever 😱) locaties?

Met een soort Holle Bolle Gijs of zoiets?

Papier Nier hier
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Graag verwijderen
  maandag 6 april 2026 @ 14:21:13 #107
477768 TweedeKlum
pi_220519193
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 13:57 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik draag lenzen, dus ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Hoe bedoel je nee? Iets meer duiding aub.
Met 1 oog kun je prima drinken en drugs gebruiken.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
  maandag 6 april 2026 @ 14:27:37 #108
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220519221
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:21 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
En je ziet niet meer dubbel *O*
A murky, forgotten land.
Graag verwijderen
  maandag 6 april 2026 @ 14:31:11 #109
477768 TweedeKlum
pi_220519232
quote:
6s.gif Op maandag 6 april 2026 14:27 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En je ziet niet meer dubbel *O*
Het oog wil ook wat.
  maandag 6 april 2026 @ 14:31:38 #110
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519236
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:21 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Niet als je aan eyeballing doet.
  maandag 6 april 2026 @ 14:37:57 #111
477768 TweedeKlum
pi_220519253
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 14:31 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Niet als je aan eyeballing doet.
Daar gaat je hoornvlies sowieso kapot van, los van het feit dat eyeballing achterlijk is.
  maandag 6 april 2026 @ 14:40:17 #112
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519265
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:37 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Daar gaat je hoornvlies sowieso kapot van, los van het feit dat eyeballing achterlijk is.
Daarom dus altijd een 2e oog achter de (al dan niet 2e) hand houden.
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:01 #113
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220519267
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:37 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ik moest het even opzoeken, maar wtf :X |:( 8)7

Wat bezielt iemand om dat te doen?
A murky, forgotten land.
Graag verwijderen
pi_220519435
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 13:52 schreef SebbeSwensje het volgende:

Vast wel. Met een beetje mazzel is er dan weer een donornier beschikbaar als die van jou de geest heeft gegeven :P
  maandag 6 april 2026 @ 15:44:31 #115
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519530
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:23 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Vast wel. Met een beetje mazzel is er dan weer een donornier beschikbaar als die van jou de geest heeft gegeven :P
Die mag 'm houden. Ik moet namelijk door allerlei hoepels springen, mezelf voorbereiden en werk doen van een functie waar ik niet in zit, maar waar ik dan wel mee aantoon het aan te kunnen. Die donor wordt er vermoedelijk zo ingeschoven. Beter dat die donor de nier houdt.
pi_220522569
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2026 21:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Kan heel goed zijn dat we geld via de overheid (of een levenslange gratis zorgverzekering) met zijn allen niet acceptabel vinden.

Maar vind het wel een interessant onderzoek. Waar veel ethische kanten aan zitten.
Dat vinden we het asielbeleid en menig ander beleid dat de overheid bedenkt of bedacht heeft ook allang niet meer..
  dinsdag 7 april 2026 @ 23:05:29 #117
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220530251
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2026 13:50 schreef Mortaxx het volgende:
Als de donatie geen negatieve gevolgen heeft voor de donor. Waarom niet?

Of heb je liever dat de armen arm blijven
Tja.... dat is een rekbaar criterium. Als je geen fanatieke lezer bent kan je ook met één oog door het leven maar vind je dat een arme sloeber er dan maar één moet verkopen?
pi_220530448
Hmm maak er 5 mil van en ik ga erover nadenken :B
"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')