abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 april 2026 @ 13:20:39 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220512365
https://leesmanifest.nl/a(...)d-nu-eigenlijk-voor/

quote:
Waar pleit ‘Progressief Nederland’ nu eigenlijk voor?

Het fusieproces van de Partij van de Arbeid en GroenLinks is weer een stap verder: er is een nieuwe naam gekozen voor de partij. Deze zal de naam Progressief Nederland krijgen, af te korten als “PRO”. Daarbij werd ook een tekst gepubliceerd, met de naam Progressief Pleidooi. Wat valt er te leren van dit manifest?

“Onze opdracht is om zoveel mogelijk mensen te verenigen ondanks hun verschillen” zo is in koeienletters te lezen. Keer op keer komt ook de term ‘gewone mensen’ voor in de tekst. Dit roept natuurlijk de vraag op wie die gewone mensen eigenlijk zijn. We lezen “Onze beweging komt consequent op voor de gewone mensen, de verpleegkundige, de vuilnisman, de docent, de vrijwilliger,” en, komt ‘ie: “de startup ondernemer met een briljant idee.”

Een hard gelag voor mensen die nog waarde hechten aan het woord ‘arbeid’. PRO laat alle pretenties van een klassenpolitiek varen, want ook de kapitalisten in spe zijn blijkbaar ‘gewoon’. De enige keer dat arbeiders of werkers genoemd worden, is in de verleden tijd: “De strijd van de arbeidersbeweging bracht werkende mensen een beter bestaan.” De tijden waar arbeid moest strijden tegen het kapitaal zijn voorbij, lijkt hier de boodschap.

Wat moet die strijd vervangen? ‘Vooruitgang’ is het antwoord, gelet op hoe vaak dat woord terug te vinden is in de tekst. Als we niet vergeten, zoals PRO blijkbaar wel doet, dat arbeid en kapitaal totaal tegenovergestelde belangen hebben, moeten we ons dus afvragen: wat is die vooruitgang eigenlijk?

Een hoop problemen in de Nederlandse samenleving komen voorbij: de woningcrisis, de klimaatcrisis, de stikstofcrisis, de geopolitieke crisis, en zo nog een paar. Dat hier reële problematiek benoemd wordt, staat buiten kijf. Er worden helaas geen reële oplossingen benoemd.

Dit ‘pleidooi’ pleit eigenlijk voor vrij weinig. Er is geen partij in dit land die niet beweert meer huizen te willen bouwen, dus hoe kun je beloven de woningnood aan te pakken, zonder te benoemen wat er dan anders moet? Meerdere kabinetten op rij hebben het stikstofprobleem niet opgelost, dus hoe kun je vordering maken op het stikstofdossier, zonder te benoemen hoe en waar er minder stikstof moet worden uitgestoten? In hun poging te ‘verbinden’, en niemand voor het hoofd te stoten, koos PRO ervoor om alles in te zetten op dat ene abstracte en schimmige woordje: vooruitgang.

Het is natuurlijk mogelijk dit te zien als marketing, en dat zal het vast en zeker ook deels zijn. Maar als we zien dat niet alleen de PvdA hun A kwijtraken, maar dat GroenLinks ook hun L moet inleveren –voor zover die betekenis hadden – moeten we toch echt constateren dat er meer aan de hand is. Want de fusiepartij is zelfs bang voor dat woordje, ‘links’. We zien het namelijk maar één keer terugkomen in de tekst, en dan om te melden dat de partij “trots links van het midden” staat! Dat dit pleidooi progressief is, was al twijfelachtig, vurig is het zeker niet: PRO sorteert overduidelijk voor om de zoveelste centrumpartij te worden.

Wat is dus vooruitgang in de visie van PRO? Het is vooruit op de weg die we al lang zijn ingeslagen. Een weg waar bezuinigd moet worden, linksom of rechtsom, zoals partijleider Jesse Klaver ook al duidelijk maakte toen hij het Kabinet Jetten steun voor het bezuinigingsbeleid beloofde, zolang de bezuinigingen op de AOW niet doorgingen. Alle mooie woorden over ‘gewone mensen’ daargelaten, komt dat feitelijk neer op de kant kiezen van het kapitaal.

Vooruitgang voor de arbeidersklasse is alleen te bereiken door strijd. En dan niet in de verleden tijd, zoals in het pleidooi van PRO, maar in het hier en nu. Een strijd op de werkvloer, in het klaslokaal en in de straten. En dat is inderdaad een verbindende strijd, maar niet een die iedereen verbindt. Het is een strijd van arbeid tegen kapitaal, van de werkende mensen tegen hun uitbuiters.
Ze leggen de vinger hier wel op de zere plek. PRO pretendeert iedereen te verbinden, waarmee ze mensen nooit zullen verbinden.

Wat hier pijnlijk duidelijk wordt gemaakt, is dat het verhaal van “Progressief Nederland” vooral blijft hangen in vage termen als “vooruitgang” en “verbinden”, zonder dat duidelijk wordt wat dat concreet betekent.

Als je iedereen wilt aanspreken en niemand voor het hoofd wilt stoten, zeg je uiteindelijk eigenlijk niets.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220512426
PRO-antisemitisme. Verdorven kutclub.
pi_220512904
"De verpleegkundige, de vuilnisman, de docent" zijn natuurlijk ook gewoon arbeiders. Ook van oudsher de doelgroep van de PvdA.

Het belangrijkste mist ook in de startpost, dit topic gaat namelijk over dit manifest: https://groenlinkspvda.nl/progressief-nederland/#pleidooi
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 5 april 2026 @ 14:35:38 #4
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220512962
Bob van Left Laser moet gewoon een politieke partij oprichten! _O_ _O_ _O_

Er zijn in Nederland geen echte linkse partijen meer helaas. Het is allemaal een pro-Amerikaanse pro-oorlog neo-liberale eenheidsworst. :')

Of je nu GroenLinks (of PRO) stemt of VVD, je krijgt een oorlogskabinet, dat de kont likt van Trump en geld van de arbeider overhevelt naar defensie om maar de oranje Caligula in het Witte Huis te paaien en ome Bibi te paaien. :')

PVV en nu ook FvD zijn gecontroleerde oppositie en zijn beiden verliefd op het Epstein-regime in Washington/Tel Aviv.

Als je werkelijk oppositie voert word je uit de weg geruimd.

In Vlaanderen heb je nog een echte arbeiderspartij, de PVDA, Portugal heeft de PCP, Griekenland de KKE en wij kunnen kiezen tussen extreem-kapitalistisch en extreem-kapitalistisch.
pi_220513057
Op zich trouwens een heel mooi manifest.

Maar ik vind dat ze een paar domme keuzes maken, waarmee je mensen af schrikt die misschien best op je kunnen stemmen:

- de tijd van de verzuiling noemen ze 'verstikkend', terwijl genoeg mensen toen een zeer gelukkige tijd hebben gehad, mede door de duidelijkheid, en zich daar niet in zullen herkennen.
- ze roepen op te verenigen, maar gebruiken steeds de toch wat polariserende naam 'progressieven'. Bijvoorbeeld in dit stukje: "Daarom is onze boodschap: sta op, verenig je, laat je niet tegen elkaar uitspelen. Progressieven strijden altijd samen." Daar kun je progressieven best vervangen door het woord "wij". Progressief klinkt voor veel mensen toch als een regenboogzebrapad, waar best een goede gedachte achter zit, maar wat toch ook wel als opdringerig wordt ervaren. Ik vraag me af of ze een landelijk onderzoek hebben laten uitvoeren welke 3 woorden mensen als eerste associëren met het woord progressief... bij weinigen zal 'eerlijke verdeling' als eerste opkomen, denk ik. Terwijl eerlijke verdeling wel de kern van hun manifest is.

Er zitten ook hele goede stukjes tussen. Dit lijkt me de kern:
quote:
We hebben de afgelopen jaren geleerd dat de sociaal democratie en de groene beweging twee tradities zijn met dezelfde ambitie: vooruitgang voor iedereen. De sociaal democratie gaf daar vorm aan door te strijden voor meer gelijkheid, meer eerlijk delen, meer zorgen voor elkaar.

De groene beweging voegde daar de strijd aan toe voor een schone natuur en een leefbare aarde. Overigens net als iconen als Joop den Uyl en Sicco Mansholt, die grote groene ambities hadden. We zijn een beweging van groene sociaaldemocraten. We beweren niet dat we de groene beweging en de sociaal democratie even als twee legoblokjes in elkaar klikken.

We zullen ook dingen anders moeten gaan doen. We moeten ophouden met kijken naar kleine verschillen bij bond genoten, niet zwichten voor het narcisme van het kleine verschil, maar juist steeds op zoek gaan naar wat ons bindt. Wat het van ons beiden vraagt is om vanuit zelfvertrouwen en overtuiging politiek te bedrijven, zoals de progressieve premier Pedro Sánchez laat zien in Spanje. We zijn niet bang om compromissen te sluiten. Maar we willen méér dan alles een beetje minder erg maken. We blijven staan waar we horen te staan: trots links van het midden. We koesteren de waarden van eerlijkheid en rechtvaardigheid.
Prima stuk, alleen begin hier dan mee en laat dit ook doorklinken in je naam.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 5 april 2026 @ 15:32:37 #6
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220513440
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 14:44 schreef Hanca het volgende:
Op zich trouwens een heel mooi manifest.

Maar ik vind dat ze een paar domme keuzes maken, waarmee je mensen af schrikt die misschien best op je kunnen stemmen:

- de tijd van de verzuiling noemen ze 'verstikkend', terwijl genoeg mensen toen een zeer gelukkige tijd hebben gehad, mede door de duidelijkheid, en zich daar niet in zullen herkennen.
- ze roepen op te verenigen, maar gebruiken steeds de toch wat polariserende naam 'progressieven'. Bijvoorbeeld in dit stukje: "Daarom is onze boodschap: sta op, verenig je, laat je niet tegen elkaar uitspelen. Progressieven strijden altijd samen." Daar kun je progressieven best vervangen door het woord "wij". Progressief klinkt voor veel mensen toch als een regenboogzebrapad, waar best een goede gedachte achter zit, maar wat toch ook wel als opdringerig wordt ervaren. Ik vraag me af of ze een landelijk onderzoek hebben laten uitvoeren welke 3 woorden mensen als eerste associëren met het woord progressief... bij weinigen zal 'eerlijke verdeling' als eerste opkomen, denk ik. Terwijl eerlijke verdeling wel de kern van hun manifest is.

Er zitten ook hele goede stukjes tussen. Dit lijkt me de kern:
[..]
Prima stuk, alleen begin hier dan mee en laat dit ook doorklinken in je naam.
Jij vindt progressief niks omdat je een conservatieve gristen bent.

De verzuiling moet men niet idealiseren. Interne dwang, geen vrije in- en uittreding, en herenakkoorden tussen de toppen van de zuilen die eigen mores voor zichzelf hadden.

Drees en Den Uyl gebruikten ook al het woord progressief. Het vindt zijn oorsprong in het Frankrijk van de late 19e eeuw, later ook de VS begin 20ste eeuw.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220514460
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 15:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jij vindt progressief niks omdat je een conservatieve christen bent.

Ik ben een behoorlijk progressieve christen. Ik ben dan ook niet iemand die constant vanuit zichzelf redeneert. Mijn mening is in deze vrij irrelevant: ik stem geen Pro. Daarom doe ik een algemene observatie van wat ik om me heen hoor en zie en wat ik in (ook linkse) media en lezersbrieven lees.

Ik weet dat jij, als pure randstedeling die de rest van Nederland als mïnderwaardig lijkt te beschouwen en niks heeft met laagopgeleiden, dat geen leuke boodschap vindt, maar dit is wel wat iedereen die een beetje oplet in Groningen/Friesland/Drenthe moet constateren. GL-PvdA zet een stap bij die mensen, zelfs bij die PvdA stemmers, vandaan.
  zondag 5 april 2026 @ 17:26:59 #8
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220514639
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 17:04 schreef Hanca het volgende:
Daarom doe ik een algemene observatie van wat ik om me heen hoor en zie en wat ik in (ook linkse) media en lezersbrieven lees.
Ach ja. Links is als term besmet en progressief ook. Het wordt enthousiast verbonden aan allerlei overdreven stereotypen zoals de bakfietsen (VVDers hebben de meeste bakfietsen).

Ook door de zogenaamd linkse media (de Volkskrant en NRC horen daar iig niet bij; De Groene en VN al stukken meer).

Er wordt een karikatuur van gemaakt waardoor het vanzelf waarheid wordt.

Er is bijna geen linkse media in Nederland meer. Zeker niet met groot bereik.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 5 april 2026 @ 17:31:34 #9
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_220514696
Er is eerder sprake van regressie dan progressie met PRO. Ruim baan voor de verloedering van de Nederlandse maatschappij door de zorgwekkende demografische verschuiving. De bevolking groeit puur door immigratie, aangezien er meer mensen overlijden dan er worden geboren.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')