Helemaal eens. Als je dat hele kleine stukje dampkring om de aarde ziet..en de onmetelijke ruimte er omheen.quote:Op maandag 6 april 2026 22:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat zijn we toch klein en kwetsbaar in dit hoekje ruimte
Wie niet?quote:
Tjah...quote:Op dinsdag 7 april 2026 08:54 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Mensen die het geen ruk interesseert.
Nouja als 'we' destijds konden landen èn daarna weer veilig thuis komen dan ben ik persoonlijk niet heel erg onder de indruk als 'we' bijna 57 jaar later een rondje achterlangs kunnen doen.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:13 schreef Blues het volgende:
Ik vind het fantastisch, fascinerend en heel knap van 'ons' mensen dat we dit kunnen
Heeft volgens mij dan ook meer te maken met het testen van diverse bedachte en geïmplementeerde technologie die de ruimtvaart nog verder brengt als je de 'agenda' bekijkt van Artemis t/m V.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:26 schreef vosss het volgende:
Zeker niet met het GIGANTISCHE verschil in technologie tussen '69 en '26.
Het is jammer dat de focus niet langer op Mars ligt. De maan is een stuk eenvoudiger (om er te komen) maar de leefbaarheid op de maan is een stuk lastiger (geen atmosfeer). Ik had ook liever gezien dat er een volledige focus zou zijn op Mars. Maar blijkbaar is dat nog geen haalbare kaart.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:25 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja als 'we' destijds konden landen èn daarna weer veilig thuis komen dan ben ik persoonlijk niet heel erg onder de indruk als 'we' bijna 57 jaar later een rondje achterlangs kunnen doen.
Het doel is uiteindelijk toch juist om te kijken of er brandstoffen in de grond zit waardoor Mars juist goed bereikbaar zal gaan worden als de maan als tussenstation kan dienen?quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het is jammer dat de focus niet langer op Mars ligt. De maan is een stuk eenvoudiger (om er te komen) maar de leefbaarheid op de maan is een stuk lastiger (geen atmosfeer). Ik had ook liever gezien dat er een volledige focus zou zijn op Mars. Maar blijkbaar is dat nog geen haalbare kaart.
Wellicht zou het wel een haalbare kaart zijn geweest als we niet een wedstrijdje ver plassen zouden hebben tussen USA en China. Want dat is het volgens mij het enige dat speelt.
Beeld je eens in als ze de handen in één zouden slaan en een paar Chinezen en Amerikanen naar Mars zouden sturen.
For All Mankind gezien? Daar gaan ze naar Marsquote:Op dinsdag 7 april 2026 11:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het is jammer dat de focus niet langer op Mars ligt. De maan is een stuk eenvoudiger (om er te komen) maar de leefbaarheid op de maan is een stuk lastiger (geen atmosfeer). Ik had ook liever gezien dat er een volledige focus zou zijn op Mars. Maar blijkbaar is dat nog geen haalbare kaart.
Wellicht zou het wel een haalbare kaart zijn geweest als we niet een wedstrijdje ver plassen zouden hebben tussen USA en China. Want dat is het volgens mij het enige dat speelt.
Beeld je eens in als ze de handen in één zouden slaan en een paar Chinezen en Amerikanen naar Mars zouden sturen.
De maan is een opstapje naar mars.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg... Zoek en ge zult vinden.quote:Op dinsdag 7 april 2026 22:27 schreef kree het volgende:
is er eigenlijk nog een soort HD video onderhand van die fly-by of moeten we dat afwachten totdat ze terug zijn?
Geen idee eigenlijk of ze dat onderhand doorsturen zeg maar?
ga er haast uit van wel. maar wellicht nog niet vrijgegeven.
Nasa heeft wel 2 plekken trouwens. Een met de standaard en een met de high res. Die werkelijk om te watertanden zijn.quote:Op woensdag 8 april 2026 04:41 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg... Zoek en ge zult vinden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Spannende finale voor Artemis II vannacht met terugkeer op aarde - https://nos.nl/l/2609927quote:NRC sprak in 2024 met Artemis II-piloot Victor Glover, onder andere over technische problemen met het hitteschild van de Orion-capsule. Vrijdagnacht moet dat schild bescherming bieden tegen de immense hitte tijdens de terugkeer in de dampkring.
Meer hier:quote:Een ruimteschip dat op aarde terugkomt vanaf de maan versnelt onderweg door de zwaartekracht van de aarde en gaat veel harder dan een capsule die bijvoorbeeld van het ISS terugkomt. Met een snelheid van 40.000 kilometer per uur duikt Orion vannacht de atmosfeer in en zal dan in zo'n 15 minuten afremmen.
Het schild krijgt door de wrijving te maken met zwaar samengeperste lucht, schokgolven en een enorme hitte. Bij de onbemande terugkeer van Artemis I in 2022 ging dat niet helemaal goed. Er kwamen stukjes van het schild los, soms van meer dan 5 centimeter.
[..]
Een nieuw, beter hitteschild voor Artemis II dan maar, zou je zeggen. Dat kon niet meer. Op het moment dat Artemis I terugkeerde was de capsule van Artemis II al ver in aanbouw.
[..]
Een nieuw hitteschild ontwikkelen voor Artemis II had jaren vertraging betekend, dus NASA koos voor een andere optie: een iets gewijzigd terugkeertraject waardoor het hitteschild wat minder zwaar wordt belast.
De capsule ketst net als bij Artemis I eerst even af op de atmosfeer om snelheid te verminderen, maar wat minder heftig, en dan duikt hij er met een steilere hoek weer in. Daardoor zal het schild wel nog heter worden dan bij Artemis I, maar het duurt minder lang, waardoor de belasting toch minder groot is.
Het was natuurlijk wel het wedstrijdje ver plassen tussen de CCCP en USA dat ze er al in '69 bracht.quote:Op dinsdag 7 april 2026 11:31 schreef onlogisch het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |