abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220466615
Viktor Orbán en de Hongaarse regering hebben herhaaldelijk gewezen op een publicatie van George Soros uit september 2015, verschenen via Project Syndicate, waarin Soros zijn visie gaf op de Europese migrantencrisis.
In dit artikel, getiteld “Rebuilding the Asylum System”, zette Soros een zespuntenplan uiteen om de crisis aan te pakken.
Voor degenen die niet bekend zijn met dit project:
Kerninhoud: In dit stuk stelt Soros dat de Europese asielcrisis een “Europees probleem” is dat een “Europese oplossing” vereist. Hij stelt expliciet dat de EU jaarlijks minstens een miljoen asielzoekers moet opnemen, dat de lidstaten garant moeten staan voor de financiering, en dat de EU rechtstreeks moet onderhandelen met de landen van herkomst en doorreis om de stroom te stroomlijnen.

De kernpunten van dit plan, zoals aangehaald door critici zoals Orbán, omvatten onder meer:
Massale opvang: Soros pleitte ervoor dat de Europese Unie jaarlijks ten minste een miljoen asielzoekers zou opnemen.
Financiering: Hij stelde voor dat de EU via de uitgifte van langlopende obligaties grote sommen geld zou lenen om de opvang en integratie van migranten te bekostigen.
Verplichte verdeling: Het plan bepleitte een systeem waarbij asielzoekers over de lidstaten zouden worden verdeeld, wat direct botste met de soevereine besluiten van landen als Hongarije en Polen om hun eigen grenzen te sluiten en het asielbeleid zelf te bepalen.

Nou het lijkt er na 11 jaar toch wel op dat het project van Soros is uitgevoerd.
Het begon met Merkel en 'wir schaffen das'
Het aantal immigranten per jaar in de EU is moeilijk in te schatten maar het zit wel rond miljoen per jaar als je de mensen uit Oekraine niet mee telt, anders zijn het er veel meer.
Landen die niet meewerken aan de verplichte verdeling worden aangepakt.
En vergeet het Marrakesh-pact uit 2018 niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Candymannetje op 30-03-2026 14:24:28 ]
pi_220466712
En waarom wilt hij dit dan.
pi_220466733
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:25 schreef Memeowitz het volgende:
Geen idee, ideologisch misschien?
Zou niet weten wat voor belang hij er anders bij moet hebben.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 16:59:07 #4
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220468062
Soros moet lekker zelf weten wat hij papier zet, lijkt me.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 30 maart 2026 @ 17:49:32 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220468498
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2026 16:59 schreef xpompompomx het volgende:
Soros moet lekker zelf weten wat hij papier zet, lijkt me.
Eens, maar daar mogen we dan wel over praten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 30 maart 2026 @ 17:50:06 #6
459912 FlippingCoin
pi_220468502
En is er ergens een bron of iets?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_220468631
quote:
16s.gif Op maandag 30 maart 2026 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
En is er ergens een bron of iets?
https://www.project-syndi(...)george-soros-2015-09

Overigens was dat het hoogtepunt van de Syrië-crisis en na de Wir schaffen das-uitspraak. En vrij kort voor de Turkijedeal.
Alles bij elkaar is zijn verhaal ook niet zo heel raar. De wereld staat in brand en het is beter voor Europa om daar gezamenlijk beleid op te ontwikkelen in plaats van 28 verschillende asielsystemen.
pi_220468644
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:25 schreef Memeowitz het volgende:
Europa was in crisis op dat moment en daar gaf hij zijn visie op. Niet zo spannend lijkt me.
  maandag 30 maart 2026 @ 18:15:29 #9
459912 FlippingCoin
pi_220468681
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Overigens was dat het hoogtepunt van de Syrië-crisis en na de Wir schaffen das-uitspraak. En vrij kort voor de Turkijedeal.
Alles bij elkaar is zijn verhaal ook niet zo heel raar. De wereld staat in brand en het is beter voor Europa om daar gezamenlijk beleid op te ontwikkelen in plaats van 28 verschillende asielsystemen.
lol minimaal 1 miljoen per jaar, ze de vrijheid geven waar, en zorgen voor huizen.
pi_220469980
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ja eens maar waarom gaan onze overheden luisteren naar lobbyisten?
Wie is er nou de baas in het land en de unie?
pi_220470472
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:31 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze hier naar Soros geluisterd hebben? Dat Europa na jaren gedoe binnenkort een gezamenlijk migratiepact aangaat, zou wat mij betreft om meerdere redenen logisch moeten zijn. Dus dat iemand die de Europese politiek volgt en daar een mening over heeft dit ook stelt, is toch niet zo raar?

Verder is er niet zo bijster veel van zijn stukje tekst overgenomen.
pi_220470483
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 21:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wie zegt dat ze hier naar Soros geluisterd hebben? Dat Europa na jaren gedoe binnenkort een gezamenlijk migratiepact aangaat, zou wat mij betreft om meerdere redenen logisch moeten zijn. Dus dat iemand die de Europese politiek volgt en daar een mening over heeft dit ook stelt, is toch niet zo raar?

Verder is er niet zo bijster veel van zijn stukje tekst overgenomen.
Eigenlijk is alles overgenomen, dat is mijn punt juist.
pi_220470533
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 21:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Eigenlijk is alles overgenomen, dat is mijn punt juist.
Dat valt wel mee. Maar dat er 10 jaar geleden zo’n grote chaos was, dat er echt samengewerkt moest gaan worden, is toch bekend? Hij was natuurlijk ook lang niet de enige die dat vond.
pi_220470807
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 20:31 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Lobbyisten van elk pluimage hebben een luisterend oor bij de overheid. Soros is echter maar een heel klein spelertje met een fractie van de macht van grote fossiele brandstof-corporaties of de Musks van de wereld. Soros lobby't met miljoenen, anderen met miljarden.
Snap werkelijk die aandacht niet voor Soros.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_220470886
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 22:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Lobbyisten van elk pluimage hebben een luisterend oor bij de overheid. Soros is echter maar een heel klein spelertje met een fractie van de macht van grote fossiele brandstof-corporaties of de Musks van de wereld. Soros lobby't met miljoenen, anderen met miljarden.
Snap werkelijk die aandacht niet voor Soros.
Het komt toevallig in de media.
Heb je meerdere voorbeelden?
pi_220470910
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 21:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. Maar dat er 10 jaar geleden zo’n grote chaos was, dat er echt samengewerkt moest gaan worden, is toch bekend? Hij was natuurlijk ook lang niet de enige die dat vond.
Alles is overgenomen, wat valt daar niet aan mee?
Van 'wir schaffen das' tot het Marrakesh-pact aan toe?
pi_220471741
Heb je een bron voor die 1 miljoen per jaar?

Want hier zie ik het niet: https://www.consilium.eur(...)lum-applications-eu/

Ja, piekjaar 2022 lijkt op het eerste gezicht een instroom van 962.160 te hebben, maar dan blijkt niets minder waar: de cijfers omvatten zowel eerste aanvragen als latere aanvragen. In Nederland zie je dat er nogal veel niet eerste asielaanvragen zijn: afgelopen jaar bijvoorbeeld 40.000 asielaanvragen waarvan 24.000 maar eerste asielaanvragen.

Je mag dus aannemen dat ook in de EU dat percentage eerste asielaanvragen veel lager is en dus kom je zelfs in het enorme piekjaar 2022 door de oorlog in Syrië niet in de buurt van de 1 miljoen. Als het percentage met Nederland gelijk is, is het eerder zo'n 600.000 in een enorm piekjaar. Dan is 1 miljoen per jaar nogal een stevige overdrijving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220472051
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 07:12 schreef Hanca het volgende:
Heb je een bron voor die 1 miljoen per jaar?

Want hier zie ik het niet: https://www.consilium.eur(...)lum-applications-eu/

Ja, piekjaar 2022 lijkt op het eerste gezicht een instroom van 962.160 te hebben, maar dan blijkt niets minder waar: de cijfers omvatten zowel eerste aanvragen als latere aanvragen. In Nederland zie je dat er nogal veel niet eerste asielaanvragen zijn: afgelopen jaar bijvoorbeeld 40.000 asielaanvragen waarvan 24.000 maar eerste asielaanvragen.

Je mag dus aannemen dat ook in de EU dat percentage eerste asielaanvragen veel lager is en dus kom je zelfs in het enorme piekjaar 2022 door de oorlog in Syrië niet in de buurt van de 1 miljoen. Als het percentage met Nederland gelijk is, is het eerder zo'n 600.000 in een enorm piekjaar. Dan is 1 miljoen per jaar nogal een stevige overdrijving.
Het is niet makkelijk om daar concrete cijfers over te vinden.
Maar ik heb dit gevonden over 2023.
https://ec.europa.eu/euro(...)ews/w/ddn-20260227-1
quote:
More than 3.7 million first residence permits were issued in the EU to non-EU citizens in 2023, a 4.7% increase compared with 2022, and the highest number recorded to date.

Employment remained the main reason for issuing residence permits in 2023, accounting for 33.8% (1.3 million) of all first residence permits issued, indicating a modest decrease compared with 2022 (-0.4%; -4 662).

Family reasons accounted for 26.4% (986 453) of all permits, reflecting a 6.4% increase (+58 943) compared with 2022. Other reasons, including international protection, made up nearly the same share (25.6%; 956 646), with a 5.3% rise (+48 406). Education reasons represented 14.3% (534 558) of all first residence permits, representing the largest overall increase of 13.5% (+63 674).
Als je wilt kan ik straks nog wel in de cijfers duiken van 2024.
Van 2025 heb ik nog niks kunnen vinden.
pi_220472089
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 22:30 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Alles is overgenomen, wat valt daar niet aan mee?
Van 'wir schaffen das' tot het Marrakesh-pact aan toe?
Wir schaffen das, was zoals al aangegeven voor dit stuk van Soros. De vluchtelingencrisis was toen daadwerkelijk een crisis met mensonterende toestanden in bv Griekenland. Dat er iets anders moest, was dus wel duidelijk. En dan is meer samenwerking binnen Europa toch geen vreemde suggestie?
Je bent hier echt spijkers op laag water aan het zoeken, heb ik het idee.
pi_220472221
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wir schaffen das, was zoals al aangegeven voor dit stuk van Soros. De vluchtelingencrisis was toen daadwerkelijk een crisis met mensonterende toestanden in bv Griekenland. Dat er iets anders moest, was dus wel duidelijk. En dan is meer samenwerking binnen Europa toch geen vreemde suggestie?
Je bent hier echt spijkers op laag water aan het zoeken, heb ik het idee.
Ja een maand ofzo.
Die timing kan toch geen toeval zijn.
En het maakt me niet uit of je er voor of tegen bent.
Maar als figuren als Soros nou het beleid gaan bepalen waar blijft de democratie dan?
pi_220472358
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:49 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja een maand ofzo.
Maar als figuren als Soros nou het beleid gaan bepalen waar blijft de democratie dan?
Natuurlijk is dat wel toeval. Wat moet een Duitse bondskanselier anders zeggen op zo'n moment.
En wat zou er nou compleet anders zijn aan een analyse van de situatie en mogelijke oplossingen van heel iemand anders, die niet compleet losgezongen is van de realiteit?
pi_220472378
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:34 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is niet makkelijk om daar concrete cijfers over te vinden.
Maar ik heb dit gevonden over 2023.
https://ec.europa.eu/euro(...)ews/w/ddn-20260227-1
[..]
Als je wilt kan ik straks nog wel in de cijfers duiken van 2024.
Van 2025 heb ik nog niks kunnen vinden.
Dat zijn mensen die hier komen werken, studenten en mensen die met een Europeaan gaan trouwen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220472423
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:49 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja een maand ofzo.
Maar er is ondanks ruim 20 jaar aan bewijs zoeken, geen enkele reden om te denken dat 'figuren als Soros' het beleid bepalen.

Sterker: als 1 persoon of groep het beleid zouden bepalen, zou er wel wat meer richting in zitten. Zie China, daar werkt dat zo. Juist het feit dat het hier heen-en-weer zwabbert en richtingloos lijkt is het ultieme bewijs dat 'figuren als Soros' het beleid niet bepalen.
pi_220472430
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zijn mensen die hier komen werken, studenten en mensen die met een Europeaan gaan trouwen.
Geen best huwelijk dan
quote:
Other reasons, including international protection, made up nearly the same share (25.6%; 956 646),
pi_220472437
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er is ondanks ruim 20 jaar aan bewijs zoeken, geen enkele reden om te denken dat 'figuren als Soros' het beleid bepalen.

Sterker: als 1 persoon of groep het beleid zouden bepalen, zou er wel wat meer richting in zitten. Zie China, daar werkt dat zo. Juist het feit dat het hier heen-en-weer zwabbert en richtingloos lijkt is het ultieme bewijs dat 'figuren als Soros' het beleid niet bepalen.
Niet 1 persoon of groep.
Maar het lijkt er wel op dat in het kapitalisme mensen met kapitaal behoorlijk wat inspraak hebben.
Dat is dan ook het verschil met China.
Daar is de staat echt de baas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')