abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220465886
Meer mensen die deze week naar Rome gaan, of zelfs zondag naar het Vaticaan voor Ubri et Orbi van de paus?

Wat vinden jullie echte aan- en afraders in Rome/Vaticaan?

En waar kan ik lekker eten... Mijn ervaring is dat de echt "toeristische plekken" meestal vies eten aanbieden. Ik zou zelf "echt" Italiaans willen eten en dan wel van goede kwaliteit. Maar Rome lijkt echt nog toeristischer en drukker dan Parijs als ik reddit ed moet geloven?
  maandag 30 maart 2026 @ 13:09:03 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_220465993
Een keer een aantal nachten in in ARoma hotel net buiten Rome gezeten. Heel mooi welness hotel met zeer goed restaurant. Ze hebben ook een eigen pendelbus naar en van het centrum.

En een rondje op de fiets is erg leuk. Er zit een Nederlandse club die begeleide fietstochten door de het centrum organiseert. Dan ga je langs verschillende mooie plekken en kom je op plekken die je anders niet had gevonden.

-edit- Zoals voor elke Italiaanse stad geldt: ga niet eten waar toeristen zitten, ga eten waar de locals eten.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_220466085
quote:
14s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:09 schreef goed_volk het volgende:
Een keer een aantal nachten in in ARoma hotel net buiten Rome gezeten. Heel mooi welness hotel met zeer goed restaurant. Ze hebben ook een eigen pendelbus naar en van het centrum.

En een rondje op de fiets is erg leuk. Er zit een Nederlandse club die begeleide fietstochten door de het centrum organiseert. Dan ga je langs verschillende mooie plekken en kom je op plekken die je anders niet had gevonden.

-edit- Zoals voor elke Italiaanse stad geldt: ga niet eten waar toeristen zitten, ga eten waar de locals eten.
Ik zat er ook aan te denken om bij Bajabikes of zo aan te sluiten voor een fietstour. Maar wil als ik later deze week aankom even kijken hoe "fietsvriendelijk" de stad is.

En idd ik moet gewoon eten waar de locals eten... Vraag is alleen hoe ik dat ga herkennen in Rome?
  maandag 30 maart 2026 @ 13:17:57 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_220466130
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:15 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

En idd ik moet gewoon eten waar de locals eten... Vraag is alleen hoe ik dat ga herkennen in Rome?
Heel makkelijk: geen vervelende mensen op de stoep die je naar binnen proberen te trekken, geen enorme menu's op uitklapborden, maar hooguit op A4 op de gevel, geen echt gezellige verlichting of inrichting, dat soort dingen. En hou er ook rekening mee dat Italianen pas rond een uur of 8 aan het eten beginnen. Veel zaken zijn niet open voor 7 uur 's avonds. Zijn ze dat wel, dan moet je daar niet zijn ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_220466137
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:17 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Heel makkelijk: geen vervelende mensen op de stoep die je naar binnen proberen te trekken, geen enorme menu's op uitklapborden, maar hooguit op A4 op de gevel, geen echt gezellige verlichting of inrichting, dat soort dingen. En hou er ook rekening mee dat Italianen pas rond een uur of 8 aan het eten beginnen. Veel zaken zijn niet open voor 7 uur 's avonds. Zijn ze dat wel, dan moet je daar niet zijn ;)
Hier kan ik heel veel mee, echt hartelijk dank :D
pi_220466731
Nee, ga er niet heen. Zou dit ook niet bepaald de meest gunstige periode noemen om te gaan. Zal extra druk zijn.

Moet er zeker gauw weer eens heen! Geweldig mooie stad. Zat bij een hotel bijna naast Station Termini.
Ideaal. Alles was wel loopbaar. Ik vind de hotels er de laatste tijd wel vrij duur, daarom niet weer geweest.

Zelf zou ik nooit een bepaalde tour in het Vaticaan nemen. Die figuren nog meer geld geven? Nee :{w
Buiten dat absoluut geen afraders, alles aan de stad is mooi!

Aanraders is echt eigenlijk alles wat met de Romeinse geschiedenis te maken heeft.
Het gevoel dat je krijgt als je rondloopt in het Colloseum of het Forum Romanum is echt niet te beschrijven :D
pi_220509885
Ik ben er nu en het gaat er heftig aan toe… Dit komt vooral door de agressie en frustratie bij sommige toeristen. Maar ook omdat de Romanen/Vaticanen niet weten hoe ze het massatoerisme moeten managen.
pi_220514849
Hierbij een reisverslag.

Van luchthaven naar het centrum (station Termini)
Ik kwam aan op FCO (Da Vinci) en ging met een shuttlebus van 5 euro naar Magniola. Daar moest ik alsnog verder met de metro.
Die bus is ook “sloom” omdat die eerst door het dorp Fiumicino rijdt en daarna weer langs de luchthaven naar Rome _O-
Advies voor anderen: ga voor 7 euro met de flixbus of 14 euro (zoveel kostte mijn terugreis) met de trein genaamd Leonardo Express. Of landt op die andere Rome-luchthaven omdat je dan meteen naar Termini kunt met de metro, wat maar 1,50 hoeft te kosten.

Attracties
Colosseum was vrijdag dicht door een “demonstratie” dus ik keek daarnaar alleen van veraf. Later zag ik op het nieuws dat de paus daar is geweest, was dat de demonstratie? Verder heb ik bijna alles alleen van buitenaf gezien. Dat waren iig het Pantheon, Circus Massimo, Trevi (2x, overdag en in de avond), op zaterdag alsnog Colosseum dichterbij, Teatr Marcello, Terme di Caracalla, Circus Massimo, Spaanse trappen en Piazza del Popolo.
De meest indrukwekkende waren Trevi, Spaanse trappen, Colosseum en Pantheon.
De leukste Terme di Caracalla omdat ik de omgeving met de bomen daar echt prachtig vind.

Kerken
Ik heb de Santa Maria Maggiore bezocht. Ik denk dat ik in 2 minuten door de beveiliging heen was. Daar is links in de kerk het graf van paus Franciscus. Daarnaast vond ik het onwijs gaaf om te zien hoe er “kastjes” met een pastoor erin opengingen om te kunnen biechten.
Daarna ging ik naar de St Pietersbasiliek in het Vaticaan. ik moest 2 uur in de rij staan. Dat was al kut, maar dat mensen dingen gingen roepen als “jullie staan in de verkeerde rij” (onzin, rechterrij is voor de basiliek en wat doen ze er zelf dan?), fel ruzie maken en zelfs vechten was helemaal kut. De basiliek ging ook nog eens dicht. Als ik een paar minuten later was gekomen had de politie vlak voor mij de toegang tot het deel met houten dranghekken gesloten. _O-
Hier had ik een skip the line ticket voor moeten kopen :r
De basiliek heeft mij daarna wel beloond want die is echt prachtig, en gaaf dat er wat graven van eerdere pausen in zijn. En het uitzicht op het st pietersplein is ook prachtig, zeker nu met de hollandse bloemen.
Ik wilde gisteravond ook nog naar de kerk Ignatius Loyola (van die spiegel) maar die zou pas om half 11 open gaan… Dus daar ben ik niet meer geweest. Ook jammer dat die kerk, van buiten, nu in de steigers staat.

Wijken
Ik ben met 3x overstappen _O- naar winkelcentrum Porta di Roma gegaan. Daar heb ik nog een lichtgevende tempel gezien.
Dat was wel leuk.
En ik was in quartiere coppede wat echt heel mooi was. Alleen zag ik zo snel geen horeca daar dus ging ik maar weer naar de stad.

Het Vaticaans museum
Mijn enige “betaalde” attractie
2 woorden: niet doen. Je mag niet eens de objecten bekijken, alleen maar doorlopen. Bizarre ervaring. Waarom staat er eigenlijk zoveel opgesteld als je het niet eens mag bekijken?
In 1 galerij zie je de schilderijen aan het plafond ook nog eens de hele tijd “op z’n kop”, en even omdraaien, stilstaan en kijken mag ook daar niet.
“Gelukkig” had ik een ticket vooraf want anders was het behalve 1,5 uur non-stop doorlopen ook nog 2 uur of zoiets in de rij staan.
Waarom mensen op Google Reviews zouden schrijven dat ze er uren waren: geen idee, toevallig hele rustige dag waarop de beveiligers niet zo schreeuwen?

Urbi et Orbi
Ik kwam rond 10:30 aan en was in misschien nog geen 5 minuten door de beveiliging heen. Toen was er een mis waar de paus steeds te zien was. Om 12.00 tot ongeveer 12.20 was de paus op het balkon. Ik stond nog best vooraan, omdat mensen toch steeds vertrekken en ik daarom naar voren kon lopen.
Dit was echt een geweldige ervaring die ik niet had willen missen! En achteraf gezien was het eigenlijk heel makkelijk om het bij te wonen. Ik maakte me onnodig zorgen dat ik het plein niet eens op kom.
Wel viel me op dat de paus op het balkon een soort stipje leek, maar er waren meerdere grote schermen. En ik weet nu zeker, na 2 uur de paus voor me zien, dat die echt bestaat.

OV
Ik had een ATAC 72 uur pas voor 22 euro. Volgens mij moet je dan iedere 24 uur 7 keer reizen (per metro of per 100 minuten bus) om dat eruit te krijgen. Achteraf gezien was 48 uur voor mij zat, dus ging ik de laatste uren naar metrostations waar ik nog niet was en even boven kijken. Een los OV-kaartje kost ongeveer ¤ 1,50
Voor in de stad raad ik bus 117 aan, een klein elektrisch busje. Die stopt bijvoorbeeld veel dichter bij Trevi dan de metro.

Eten
Ik vond het, behalve de tiramisu, niet echt bijzonder. En ik at onder meer pizza’s, croissants, cannoli en Italiaans ijs.
De patisserie dingen vond ik doorgaans ook nog eens veel te zoet.
Ook vond ik de prijzen voor het drinken belachelijk, 5-6 euro voor 1 glas is kennelijk normaal.
Waarschijnlijk ben ik de eerste persoon die het eten niet geweldig vond.

Wel heb ik een Colomba Pasqua van bijna 30 euro gekocht bij een bakker in een zijstraatje. Een soort enorme cake met sinaasappelsmaak, die mijn halve koffer vulde. MAAR ZO, DIE IS LEKKER, GOED BESTEEDDE 30 EURO

Scammers en zakkenrollers
Ik las hier op internet veel over.
Wat betreft de scammers: die zijn er veel, maar vragen je hoogtens heel kort of je hun roos, powerbank of waaier wil, en lopen weer naar de volgende.
Misschien zijn dit slachtoffers van mensenhandel, ik vond het vooral zielig, ze leken niet echt gelukkig.
Van zakkenrollers heb ik gelukkig niet veel gemerkt. Ik had een vest met ritszakken en een tas met een rits, dus gesloten.
Misschien had ik er 1x mee te maken, toen iemand me wat vroeg over een foto die ik maakte met mijn telefoon, maar toen liep ik boos en snel weg.

Dus…
Kortom: De hoogtepunten hebben het nog een leuke vakantie gemaakt, zeker Urbi et Orbi, de 2 genoemde kerken en sommige attracties van buiten. Maar ik begrijp nu de uitspraak “meestal kom je maar 1 keer in je leven in Rome”

[ Bericht 3% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 06-04-2026 15:55:46 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')