Hierbij een reisverslag.
Van luchthaven naar het centrum (station Termini)Ik kwam aan op FCO (Da Vinci) en ging met een shuttlebus van 5 euro naar Magniola. Daar moest ik alsnog verder met de metro.
Die bus is ook “sloom” omdat die eerst door het dorp Fiumicino rijdt en daarna weer langs de luchthaven naar Rome
Advies voor anderen: ga voor 7 euro met de flixbus of 14 euro (zoveel kostte mijn terugreis) met de trein genaamd Leonardo Express. Of landt op die andere Rome-luchthaven omdat je dan meteen naar Termini kunt met de metro, wat maar 1,50 hoeft te kosten.
AttractiesColosseum was vrijdag dicht door een “demonstratie” dus ik keek daarnaar alleen van veraf. Later zag ik op het nieuws dat de paus daar is geweest, was dat de demonstratie? Verder heb ik bijna alles alleen van buitenaf gezien. Dat waren iig het Pantheon, Circus Massimo, Trevi (2x, overdag en in de avond), op zaterdag alsnog Colosseum dichterbij, Teatr Marcello, Terme di Caracalla, Circus Massimo, Spaanse trappen en Piazza del Popolo.
De meest indrukwekkende waren Trevi, Spaanse trappen, Colosseum en Pantheon.
De leukste Terme di Caracalla omdat ik de omgeving met de bomen daar echt prachtig vind.
KerkenIk heb de Santa Maria Maggiore bezocht. Ik denk dat ik in 2 minuten door de beveiliging heen was. Daar is links in de kerk het graf van paus Franciscus. Daarnaast vond ik het onwijs gaaf om te zien hoe er “kastjes” met een pastoor erin opengingen om te kunnen biechten.
Daarna ging ik naar de St Pietersbasiliek in het Vaticaan. ik moest 2 uur in de rij staan. Dat was al kut, maar dat mensen dingen gingen roepen als “jullie staan in de verkeerde rij” (onzin, rechterrij is voor de basiliek en wat doen ze er zelf dan?), fel ruzie maken en zelfs vechten was helemaal kut. De basiliek ging ook nog eens dicht. Als ik een paar minuten later was gekomen had de politie vlak voor mij de toegang tot het deel met houten dranghekken gesloten.

Hier had ik een skip the line ticket voor moeten kopen

De basiliek heeft mij daarna wel beloond want die is echt prachtig, en gaaf dat er wat graven van eerdere pausen in zijn. En het uitzicht op het st pietersplein is ook prachtig, zeker nu met de hollandse bloemen.
Ik wilde gisteravond ook nog naar de kerk Ignatius Loyola (van die spiegel) maar die zou pas om half 11 open gaan… Dus daar ben ik niet meer geweest. Ook jammer dat die kerk, van buiten, nu in de steigers staat.
WijkenIk ben met 3x overstappen

naar winkelcentrum Porta di Roma gegaan. Daar heb ik nog een lichtgevende tempel gezien.
Dat was wel leuk.
En ik was in quartiere coppede wat echt heel mooi was. Alleen zag ik zo snel geen horeca daar dus ging ik maar weer naar de stad.
Het Vaticaans museumMijn enige “betaalde” attractie
2 woorden: niet doen. Je mag niet eens de objecten bekijken, alleen maar doorlopen. Bizarre ervaring. Waarom staat er eigenlijk zoveel opgesteld als je het niet eens mag bekijken?
In 1 galerij zie je de schilderijen aan het plafond ook nog eens de hele tijd “op z’n kop”, en even omdraaien, stilstaan en kijken mag ook daar niet.
“Gelukkig” had ik een ticket vooraf want anders was het behalve 1,5 uur non-stop doorlopen ook nog 2 uur of zoiets in de rij staan.
Waarom mensen op Google Reviews zouden schrijven dat ze er uren waren: geen idee, toevallig hele rustige dag waarop de beveiligers niet zo schreeuwen?
Urbi et OrbiIk kwam rond 10:30 aan en was in misschien nog geen 5 minuten door de beveiliging heen. Toen was er een mis waar de paus steeds te zien was. Om 12.00 tot ongeveer 12.20 was de paus op het balkon. Ik stond nog best vooraan, omdat mensen toch steeds vertrekken en ik daarom naar voren kon lopen.
Dit was echt een geweldige ervaring die ik niet had willen missen! En achteraf gezien was het eigenlijk heel makkelijk om het bij te wonen. Ik maakte me onnodig zorgen dat ik het plein niet eens op kom.
Wel viel me op dat de paus op het balkon een soort stipje leek, maar er waren meerdere grote schermen. En ik weet nu zeker, na 2 uur de paus voor me zien, dat die echt bestaat.
OVIk had een ATAC 72 uur pas voor 22 euro. Volgens mij moet je dan iedere 24 uur 7 keer reizen (per metro of per 100 minuten bus) om dat eruit te krijgen. Achteraf gezien was 48 uur voor mij zat, dus ging ik de laatste uren naar metrostations waar ik nog niet was en even boven kijken. Een los OV-kaartje kost ongeveer ¤ 1,50
Voor in de stad raad ik bus 117 aan, een klein elektrisch busje. Die stopt bijvoorbeeld veel dichter bij Trevi dan de metro.
EtenIk vond het, behalve de tiramisu, niet echt bijzonder. En ik at onder meer pizza’s, croissants, cannoli en Italiaans ijs.
De patisserie dingen vond ik doorgaans ook nog eens veel te zoet.
Ook vond ik de prijzen voor het drinken belachelijk, 5-6 euro voor 1 glas is kennelijk normaal.
Waarschijnlijk ben ik de eerste persoon die het eten niet geweldig vond.
Wel heb ik een Colomba Pasqua van bijna 30 euro gekocht bij een bakker in een zijstraatje. Een soort enorme cake met sinaasappelsmaak, die mijn halve koffer vulde. MAAR ZO, DIE IS LEKKER, GOED BESTEEDDE 30 EURO
Scammers en zakkenrollersIk las hier op internet veel over.
Wat betreft de scammers: die zijn er veel, maar vragen je hoogtens heel kort of je hun roos, powerbank of waaier wil, en lopen weer naar de volgende.
Misschien zijn dit slachtoffers van mensenhandel, ik vond het vooral zielig, ze leken niet echt gelukkig.
Van zakkenrollers heb ik gelukkig niet veel gemerkt. Ik had een vest met ritszakken en een tas met een rits, dus gesloten.
Misschien had ik er 1x mee te maken, toen iemand me wat vroeg over een foto die ik maakte met mijn telefoon, maar toen liep ik boos en snel weg.
Dus…Kortom: De hoogtepunten hebben het nog een leuke vakantie gemaakt, zeker Urbi et Orbi, de 2 genoemde kerken en sommige attracties van buiten. Maar ik begrijp nu de uitspraak “meestal kom je maar 1 keer in je leven in Rome”
[ Bericht 3% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 06-04-2026 15:55:46 ]