abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220462209
Hallo,

Ik zal maar snel met de deur in huis vallen, ik ben inmiddels 40 jaar en heb niet wat je noemt een "echte" vriendschap, en wat bedoel ik daar mee? Iemand bij wie je kan terugvallen als het even wat minder gaat,
iemand die je even belt om een kopje koffie te drinken of bijv. oud jaar te vieren. Ik vind dit erg jammer.
Ik ken nu een vrouw van het werk (Ik ben zelf ook een vrouw) met wie ik een aantal keer naar de bioscoop ben geweest, een superaardige vrouw moet ik er gelijk bij zeggen, maar als we een afspraak maken komt het meestal van mijn kant en ik wil haar ook niet elk weekend "lastig" vallen met de vraag om iets te doen en omdat zij ook nooit echt actie onderneemt heb ik het idee dat zij dat ook niet graag wilt. Hoe doen jullie dat met vrienden of vriendinnen? moet het altijd van jullie kant komen of komt het ook wel eens van de andere kant want ik weet inmiddels niet meer wat "goed" lees verstandig is.
  zondag 29 maart 2026 @ 22:22:37 #2
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_220462410
Ik heb weinig vriendinnen maar de vrienden die ik heb kan ik altijd op bouwen. Sommige spreek ik niet altijd maar als we praten is het gelijk goed en andere spreek ik weer zo goed als dagelijks. Hoef ook niet meer vriendschappen.
pi_220462458
Ik heb een paar hele goede vriendinnen. We kennen elkaar van de studie, dat is nu een jaar of 15 geleden. Afspreken komt over het algemeen van beide kanten. Met 1 groepje neem ik vaak zelf het initiatief, maar dat is vooral omdat de rest het lijkt te vergeten. We zien elkaar 1-2 keer per jaar en het is altijd weer gezellig. Sommige vriendinnen spreek ik individueel mee af, even bellen en we hangen zo 1-2 uur aan de telefoon en afspreken lukt dan ook wel. Niet dat we elkaar heel vaak zien hoor. Maar ik weet dat we er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden.

TS hoe oud ben je? Na je 30e is het lastiger om mensen te leren kennen die niet heel druk zijn met hun gezin, relatie of werk. De vrouw in jouw voorbeeld zie ik eerder als vage kennis. En vergeet niet dat zij ook je collega is. Daar zou ik voorzichtig mee zijn, want als het niet goed gaat tussen jullie kan dat de werkrelatie ook nog verstoren.

Eerlijk gezegd krijg ik wel het idee dat je iemand al vrij snel het stempel "vriendin" geeft, kan dat? Ik zou iemand toch echt wel goed willen leren kennen voordat ik zoiets zou zeggen over iemand. Ben je niet gewoon iets te wanhopig in je zoektocht naar contacten? Ik heb zelf iemand meegemaakt die mensen heel snel "vriendin" noemde. Ik beschouwde haar hooguit als kennis. We spraken wel eens wat af en belden met elkaar. Maar was dan vooral een monoloog van haar kant en weinig interesse in mijn doen en laten. Intussen geen contact meer en ik mis er niks aan. Hoe gaat dat bij jullie? Tonen jullie interesse in elkaars leven? Of steekt de 1 een monoloog af en luistert de ander vooral?
pi_220462501
Voor mij betekend vriendschap: Elkaar zien en gelijk goed voelen / fijn gesprek hebben automatisch of genieten als je leuke dingen doet. Een paar vrienden kan ik 24/7 bellen en andersom. En ik heb nog een paar maten van de studententijd die het goed doen op feesten en partijen.
pi_220462595
Vriendschap moet ergens op gebaseerd zijn. Dat kan zijn een gezamenlijk verleden of hetzelfde werk. Maar mijn ervaring is dat vriendschappen beter gedijen als er een gemeenschappelijke interesse of hobby is. Het maakt niet uit wat. Wandelen, de natuur, films, lezen, knutselen, geschiedenis, een spel, een sport, enzovoorts. Het makkelijkste is een vereniging te zoeken die is gericht op die specifieke interesse. Daaruit ontstaan dan vanzelf contacten en die kunnen eventueel uitgroeien tot vriendschappen.
pi_220462723
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:32 schreef DoubleDip het volgende:
Ik heb een paar hele goede vriendinnen. We kennen elkaar van de studie, dat is nu een jaar of 15 geleden. Afspreken komt over het algemeen van beide kanten. Met 1 groepje neem ik vaak zelf het initiatief, maar dat is vooral omdat de rest het lijkt te vergeten. We zien elkaar 1-2 keer per jaar en het is altijd weer gezellig. Sommige vriendinnen spreek ik individueel mee af, even bellen en we hangen zo 1-2 uur aan de telefoon en afspreken lukt dan ook wel. Niet dat we elkaar heel vaak zien hoor. Maar ik weet dat we er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden.

TS hoe oud ben je? Na je 30e is het lastiger om mensen te leren kennen die niet heel druk zijn met hun gezin, relatie of werk. De vrouw in jouw voorbeeld zie ik eerder als vage kennis. En vergeet niet dat zij ook je collega is. Daar zou ik voorzichtig mee zijn, want als het niet goed gaat tussen jullie kan dat de werkrelatie ook nog verstoren.

Eerlijk gezegd krijg ik wel het idee dat je iemand al vrij snel het stempel "vriendin" geeft, kan dat? Ik zou iemand toch echt wel goed willen leren kennen voordat ik zoiets zou zeggen over iemand. Ben je niet gewoon iets te wanhopig in je zoektocht naar contacten? Ik heb zelf iemand meegemaakt die mensen heel snel "vriendin" noemde. Ik beschouwde haar hooguit als kennis. We spraken wel eens wat af en belden met elkaar. Maar was dan vooral een monoloog van haar kant en weinig interesse in mijn doen en laten. Intussen geen contact meer en ik mis er niks aan. Hoe gaat dat bij jullie? Tonen jullie interesse in elkaars leven? Of steekt de 1 een monoloog af en luistert de ander vooral?
Ik ben dus 40, zij is wel een stuk jonger namelijk 30. Ja dat is wel een ding, ik vind het lastig in te schatten wanneer iemand een vriendin of een kennis is, maar als we met elkaar een monoloog hebben gaat het vaak wel 2 kanten op, al ben ik meer een vrager dan een prater, altijd al geweest en de gesprekken gaan niet altijd over werk maar ook over prive dingen, ik zeg dingen tegen haar die ik tegen andere mensen op het werk niet zal zeggen (Wat misschien niet al te handig is maargoed.) Dat ze een collega is maakt mij soms ook wel wat onzeker inderdaad aangezien zij heel sociaal is en altijd met alle andere mensen appt en praat, maar ik kan het haar moeilijk verbieden. De keren dat we naar de bioscoop zijn geweest en ook een aantal keren naar de dierentuin was gewoon supergezellig, als het aan mij lag spraken we elk weekend af om te wandelen, koffie te drinken, naar de bioscoop te gaan weet ik veel maar ik wil niet pushen en ik weet dat dat niet altijd kan aangezien zij 2 jonge kinderen heeft, ik hou mij soms met moeite in om haar niet de hele tijd te appen om af te spreken want ik denk niet dat zij dat fijn zal vinden en van haar kant komt het dus ook niet.
pi_220462761
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:32 schreef DoubleDip het volgende:
Eerlijk gezegd krijg ik wel het idee dat je iemand al vrij snel het stempel "vriendin" geeft, kan dat? Ik zou iemand toch echt wel goed willen leren kennen voordat ik zoiets zou zeggen over iemand. Ben je niet gewoon iets te wanhopig in je zoektocht naar contacten? Ik heb zelf iemand meegemaakt die mensen heel snel "vriendin" noemde.
Het begrip vriend is nogal onderhevig aan inflatie. Ik denk dat sociale media daar een rol bij spelen. Tegenwoordig is een vriend iemand die je op je Facebook toevoegt.
pi_220462814
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:51 schreef doeterniettoe1985 het volgende:
Hallo,

Ik zal maar snel met de deur in huis vallen, ik ben inmiddels 40 jaar en heb niet wat je noemt een "echte" vriendschap, en wat bedoel ik daar mee? Iemand bij wie je kan terugvallen als het even wat minder gaat,
iemand die je even belt om een kopje koffie te drinken of bijv. oud jaar te vieren. Ik vind dit erg jammer.
Ik ken nu een vrouw van het werk (Ik ben zelf ook een vrouw) met wie ik een aantal keer naar de bioscoop ben geweest, een superaardige vrouw moet ik er gelijk bij zeggen, maar als we een afspraak maken komt het meestal van mijn kant en ik wil haar ook niet elk weekend "lastig" vallen met de vraag om iets te doen en omdat zij ook nooit echt actie onderneemt heb ik het idee dat zij dat ook niet graag wilt. Hoe doen jullie dat met vrienden of vriendinnen? moet het altijd van jullie kant komen of komt het ook wel eens van de andere kant want ik weet inmiddels niet meer wat "goed" lees verstandig is.
Ik heb denk ik vooral goede kennissen met wie ik het gezellig heb als we met meerderen bij elkaar zijn of eens in de zoveel tijd eens een drankje doen.
Mijn vader heeft bv een goede vriend die hij al 50 jaar kent wekelijks ziet. Dat heb ik niet. Maar mis dat opzich ook niet echt in mijn leven
pi_220462878
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:57 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

[..]
Dat ze een collega is maakt mij soms ook wel wat onzeker inderdaad aangezien zij heel sociaal is en altijd met alle andere mensen appt en praat, maar ik kan het haar moeilijk verbieden.
Dit vind ik echt heel verontrustend en ongezond klinken. Waarom zou je haar zo willen claimen??
  maandag 30 maart 2026 @ 11:01:33 #10
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_220464889
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 23:35 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Dit vind ik echt heel verontrustend en ongezond klinken. Waarom zou je haar zo willen claimen??
Dit inderdaad. Vrienden hebben andere vrienden. Dat is toch meer dan normaal?
pi_220465316
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 23:35 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Snap ik, het zijn jaloerse gevoelens en dat maakt mij ook gek, misschien vind ik haar iets leuker dan de bedoeling is, niet dat ik daar ooit wat mee ga doen overigens...
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 11:38:14 #12
441859 crew  Lenny77
pi_220465324
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:57 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

De keren dat we naar de bioscoop zijn geweest en ook een aantal keren naar de dierentuin was gewoon supergezellig, als het aan mij lag spraken we elk weekend af om te wandelen, koffie te drinken, naar de bioscoop te gaan weet ik veel maar ik wil niet pushen en ik weet dat dat niet altijd kan aangezien zij 2 jonge kinderen heeft, ik hou mij soms met moeite in om haar niet de hele tijd te appen om af te spreken want ik denk niet dat zij dat fijn zal vinden en van haar kant komt het dus ook niet.
Oei nee, dat is veel te veel.
Zeker met 2 jonge kinderen.
Ook het willen appen de hele tijd zal je wat moeten beheersen. Dit ga je zo verstikken.

Besef dat ook goede vriendschappen elkaar niet zo vaak zien. Een goede vriendschap is gebaseerd op kwaliteit, niet kwantiteit. Ik zie mijn beste vriendin misschien 3 keer per jaar maar wij gaan al 30+ jaar terug en pakken de draad steeds gewoon terug op waar we hem de laatste keer hebben laten liggen. We weten wel dat we er voor elkaar zijn in een noodgeval. Voor de rest hebben we het beiden te druk om elke week te gaan kletsen of iets drinken..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 11:38:39 #13
441859 crew  Lenny77
pi_220465325
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:37 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

[..]
Snap ik, het zijn jaloerse gevoelens en dat maakt mij ook gek, misschien vind ik haar iets leuker dan de bedoeling is, niet dat ik daar ooit wat mee ga doen overigens...
Leuker als in verliefd? Want zo klinkt het wel een beetje?
pi_220465333
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:38 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Leuker als in verliefd? Want zo klinkt het wel een beetje?
Echt verliefd weet ik niet, maar ik krijg wel een beetje kriebels van haar die ik niet wil, maar nogmaals ik ga er niks mee doen.
pi_220465337
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:38 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oei nee, dat is veel te veel.
Zeker met 2 jonge kinderen.
Ook het willen appen de hele tijd zal je wat moeten beheersen. Dit ga je zo verstikken.

Precies daarom houd ik mij erg in en doe ik dat nu niet meer.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 11:56:52 #16
441859 crew  Lenny77
pi_220465486
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:40 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

[..]
Echt verliefd weet ik niet, maar ik krijg wel een beetje kriebels van haar die ik niet wil, maar nogmaals ik ga er niks mee doen.
Zou het dan niet beter zijn om alles een tijdje te laten afkoelen?
Zodat je 'over haar heen kan geraken'?
  maandag 30 maart 2026 @ 12:01:23 #17
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220465504
Mannenvrienschappen zijn vele malen makkelijker in de omgang en makkelijker te onderhouden, niet veel verplichtingen of boze gevoelens als iemand een week niet reageert

Bij wijven is het altijd en overal oorlog in elke groep, niet normaal waar die zich allemaal druk om maken en wat ze elkaar verwijten en een dag later zijn ze weer beste vriendinnen maar na een week begint het gezeik weer

Dus dat
Le Diable
pi_220465508
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:56 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Zou het dan niet beter zijn om alles een tijdje te laten afkoelen?
Zodat je 'over haar heen kan geraken'?
Probeer ik, ik heb er zelfs al aan gedacht om een andere baan te zoeken, maar aangezien deze baan zo leuk is en de mensen aardig denk ik dat ik hier nog wel een tijdje blijf zitten, maar ik ga wel afstand van haar nemen want dit is niet prettig meer.
  maandag 30 maart 2026 @ 12:02:10 #19
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220465512
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:40 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

[..]
Je kunt haar een keer goed scharen en haar dan dumpen zo van "het wordt toch niks tussen ons"
Le Diable
  maandag 30 maart 2026 @ 12:05:13 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220465531
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:02 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Je kunt haar een keer goed scharen en haar dan dumpen zo van "het wordt toch niks tussen ons"
Hier spreekt het afvoerputje van FOK!
pi_220465564
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:01 schreef SemperLibertas het volgende:
Mannenvrienschappen zijn vele malen makkelijker in de omgang en makkelijker te onderhouden, niet veel verplichtingen of boze gevoelens als iemand een week niet reageert

Bij wijven is het altijd en overal oorlog in elke groep, niet normaal waar die zich allemaal druk om maken en wat ze elkaar verwijten en een dag later zijn ze weer beste vriendinnen maar na een week begint het gezeik weer

Dus dat
Bekijk deze YouTube-video
  maandag 30 maart 2026 @ 12:57:21 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220465896
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:01 schreef doeterniettoe1985 het volgende:

[..]
Probeer ik, ik heb er zelfs al aan gedacht om een andere baan te zoeken, maar aangezien deze baan zo leuk is en de mensen aardig denk ik dat ik hier nog wel een tijdje blijf zitten, maar ik ga wel afstand van haar nemen want dit is niet prettig meer.
Dus je topic gaat eigenlijk niet over vriendschap.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220465916
Heb meerdere goede vrienden en (2) beste vrienden. 1 heeft mij gevraagd peetoom te worden van zijn zoon en de andere is peetoom van mijn dochter. Gek genoeg is er met nummer 2 al 1,5 jaar geen contact meer. Niemand weet de oorzaak en/of reden ( al meerdere malen gevraagd ). Kwamen wekelijks bijelkaar over de vloer en ineens muisstil. Denken dat het vooral van zijn vrouw af komt, maar die was weer beste vriendinnen met mijn vrouw etc. Liefde maakt blind i guess. Wel zonde en onnodig.

Vriend 1 is nu ernstig ziek, maar woont hier gelukkig dichtbij :) Paar straten verderop.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 13:06:27 #24
441859 crew  Lenny77
pi_220465967
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:01 schreef SemperLibertas het volgende:

Dus dat
Bij wijven?
  maandag 30 maart 2026 @ 13:13:56 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220466067
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:06 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Bij wijven?
Hou toch eens op met reageren op die gast. Zijn enige doel is om aandacht te krijgen en die wijven die zich aan hem ergeren uit te lachen. Dat gun je hem toch niet?
  maandag 30 maart 2026 @ 13:32:01 #26
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220466269
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hou toch eens op met reageren op die gast. Zijn enige doel is om aandacht te krijgen en die wijven die zich aan hem ergeren uit te lachen. Dat gun je hem toch niet?
:')

Denk je echt dat ik hier over nadenk? Ik vind 'wijven' helemaal niet schofferend, waar ik vandaan kom hebben ze het vaker over wijven enzo en niemand doet daar moeilijk over, ook de vrouwen niet
Le Diable
  maandag 30 maart 2026 @ 13:50:11 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220466445
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:32 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
:')

Denk je echt dat ik hier over nadenk? Ik vind 'wijven' helemaal niet schofferend, waar ik vandaan kom hebben ze het vaker over wijven enzo en niemand doet daar moeilijk over, ook de vrouwen niet
Alsof het alleen je gebruik van de term ‘wijven’ is dat schofferend zou zijn voor vrouwen.
  maandag 30 maart 2026 @ 13:57:51 #28
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220466493
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Alsof het alleen je gebruik van de term ‘wijven’ is dat schofferend zou zijn voor vrouwen.
Hier snap ik echt niks van, ik doe verder niks fout tav vrouwen
Le Diable
  maandag 30 maart 2026 @ 14:00:31 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220466513
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Hier snap ik echt niks van, ik doe verder niks fout tav vrouwen
Nee lieverd, natuurlijk niet.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:05:01 #30
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220466543
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
*;
Le Diable
pi_220466571
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
quote:

[..]
Hou toch eens op met reageren op die gast.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:14:47 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220466611
quote:
10s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:09 schreef rival het volgende:

[..]
[..]

Wat zijn ze toch dom hè, die wijven.
pi_220466662
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
:D

Nou, nou.....
pi_220466730
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het begrip vriend is nogal onderhevig aan inflatie. Ik denk dat sociale media daar een rol bij spelen. Tegenwoordig is een vriend iemand die je op je Facebook toevoegt.
Tsja voor mij ligt dat dus heel anders. Maar het is maar hoe je het ervaart natuurlijk.
pi_220466765
Oke even bij gelezen, je hebt dus eigenlijk een crush op haar dus dit is geen vriendschap maar prille verliefdheid op een 10j jongere vrouw met kinderen?

Ik zou het contact zo laag mogelijk houden.

Bovendien is goede vriendschap niet gebaseerd op hoe vaak je elkaar ziet maar op kwaliteit. Ik kan mijn beste vriendin na 2 jaar gewoon bellen, 2 uur aan de lijn hangen en aan het einde plannen we een afspraak in. En als het slecht gaat is ze er voor me, en ik voor haar. Dát is echte vriendschap, niet elkaar claimen/stalken of de deur platlopen.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:51:09 #36
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_220466941
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:02 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Whehehe, zie het al helemaal voor me. :D
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  maandag 30 maart 2026 @ 15:15:57 #37
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220467143
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jullie zijn lief

dm me
Le Diable
  maandag 30 maart 2026 @ 15:33:40 #38
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220467273
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 15:41:13 #39
441859 crew  Lenny77
pi_220467343
quote:

[..]
Ik blijf hoopvol O-)
  maandag 30 maart 2026 @ 16:44:57 #40
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220467956
Vroeger had ik heel veel vrienden ook genoeg echte vrienden, maar vanwege mijn verslaving heb ik de meesten kwijtgeraakt. Ik ben nu in het proces van mijn sociale relaties herstellen en dat gaat langzaam. Ik heb wel een stuk of vier hechte vriendschappen waar ik weet dat ik op kan rekenen wanneer ik ze nodig heb.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')