Ja, dat geloof ik nu welquote:Op donderdag 26 maart 2026 13:12 schreef Wantie het volgende:
Ik heb in de beginjaren van de magnetron meegemaakt dat een collega een heel brood in de magnetron deed, timer op een uur, en weggelopen.
Die magnetron is toen uitgebrand.
Altijd herres hier als je een broodje aan het eten bentquote:Op donderdag 26 maart 2026 13:07 schreef Tengano het volgende:
marokaans brood
..
En ik heb nog even gekeken hoe dit nou eigelijk kan![]()
Brood vliegt vrij gemakkelijk in brand in de magnetron, en dat plastic en metalen clip zijn een goede katalysator.quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:13 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik nu wel
Echt na 30 seconden al brand in je magnetron! Hoe dan?
Alleen de magnetron? Lucky collega.quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:12 schreef Wantie het volgende:
Ik heb in de beginjaren van de magnetron meegemaakt dat een collega een heel brood in de magnetron deed, timer op een uur, en weggelopen.
Die magnetron is toen uitgebrand.
Wat is er culinair aan het stompzinnig iets in een plastic zak met afsluitstrips in de magnetron flikkeren?quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:07 schreef Tengano het volgende:
Nou tot zover weer een spectaculair verslag van een culinair FOK!er en alvast hartelijk dank voor uw medeleven!
Ja TS, leg is uit, waarom doe je dit?quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:19 schreef Lienekien het volgende:
Sowieso een plastic zak in de magnetron. Ik zeg nee.
Ben je al gepensioneerd? De eerste magnetrons verschenen halverwege de jaren ‘70 op de Nederlandse consumentenmarkt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 13:12 schreef Wantie het volgende:
Ik heb in de beginjaren van de magnetron meegemaakt dat een collega een heel brood in de magnetron deed, timer op een uur, en weggelopen.
Die magnetron is toen uitgebrand.
Zoals ik mij herinner was het een beetje eind jaren 90 dat die dingen populair werden.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:02 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Ben je al gepensioneerd? De eerste magnetrons verschenen halverwege de jaren ‘70 op de Nederlandse consumentenmarkt.
Even terug gerekend: dit was rond 1987.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:19 schreef borbit het volgende:
[..]
Zoals ik mij herinner was het een beetje eind jaren 90 dat die dingen populair werden.
plastic zak in de magnetronquote:Op donderdag 26 maart 2026 13:07 schreef Tengano het volgende:
Ik wilde net een kaas uien broodje maken in mijn airfryer. Dus ik haal een stuk marokaans brood uit de vriezer wat ik hiervoor nog had liggen. En ik doe dat brood in plastic zak en al zo in de magnetron om het even te ontdooien.
Ik zet hem op 30 seconden en pak alvast een snijplank om wat uien te snijden en hoor dat mijn magnetron klaar is. En als ik hem open doe staat die plastic zak waar dat brood in zit in de fik. Dus ik haal het eruit en mik het gelijk in mijn afwasteil die nog vol met water stond. En uiteraard was het redelijk snel geblusd, maar ik schrok er toch wel van omdat ik zoiets altijd doe en dit nog nooit gehad had.
Intussen heb ik mijn vinger verbrand omdat daar dat hete plastic in is getrokken wat ik maar even zo laat.
En ik heb nog even gekeken hoe dit nou eigelijk kanDus als gerenomeerd FOK! detective even sporenonderzoek gedaan en toen zag ik dat het vuur was begonnen waar een clipje om die plastic zak heen zat. Zo'n klein miniclipje waar twee kleine stukjes ijzerdraad inzitten en die omhuld zijn met een plastic afwerking om er een broodzakclipje van te maken.
Welnu, dit gebeurt mij wss dus niet nog een keer, en ik post het hier maar even dat u niet dezelfde fout maakt als ik. Want stel voor dat hij er veel langer dan 30 seconden in had gezeten, dan was het vuur nog groter geweest en zoiets wil je gewoon niet in je huis.
Nou tot zover weer een spectaculair verslag van een culinair FOK!er en alvast hartelijk dank voor uw medeleven!
Maar vooral, wees gewaarschuwd, want een ongeluk zit in een klein clipje![]()
Ik doe dat altijd zo. Wat natuurlijk niet maakt dat dat goed, is maar ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Al mijn brood is ingevroren, waldkorn, tijgerwit, allerlei soorten witte en bruine bolletjes en krentebollen, en soms ook stukken turks of marokaans brood. Die laatste vind ik handig om even een kaas uien kruier van te maken.quote:Op donderdag 26 maart 2026 14:54 schreef junkiesietze het volgende:
Ja TS, leg is uit, waarom doe je dit?
[ afbeelding ]
koop zo'n ding
Niet alle plastic is geschikt voor de magnetron. Dat is ook niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 16:53 schreef halfway het volgende:
Plastic kan gewoon in een magnetron degene die daar tegen is snappen de werking totaal niet.
Metaal in de magnetron is een nono. Of was dat i.i.g.. En in de jouwe duidelijk nog steedsquote:Op donderdag 26 maart 2026 13:07 schreef Tengano het volgende:
Ik wilde net een kaas uien broodje maken in mijn airfryer. Dus ik haal een stuk marokaans brood uit de vriezer wat ik hiervoor nog had liggen. En ik doe dat brood in plastic zak en al zo in de magnetron om het even te ontdooien.
Ik zet hem op 30 seconden en pak alvast een snijplank om wat uien te snijden en hoor dat mijn magnetron klaar is. En als ik hem open doe staat die plastic zak waar dat brood in zit in de fik. Dus ik haal het eruit en mik het gelijk in mijn afwasteil die nog vol met water stond. En uiteraard was het redelijk snel geblusd, maar ik schrok er toch wel van omdat ik zoiets altijd doe en dit nog nooit gehad had.
Intussen heb ik mijn vinger verbrand omdat daar dat hete plastic in is getrokken wat ik maar even zo laat.
En ik heb nog even gekeken hoe dit nou eigelijk kanDus als gerenomeerd FOK! detective even sporenonderzoek gedaan en toen zag ik dat het vuur was begonnen waar een clipje om die plastic zak heen zat. Zo'n klein miniclipje waar twee kleine stukjes ijzerdraad inzitten en die omhuld zijn met een plastic afwerking om er een broodzakclipje van te maken.
Welnu, dit gebeurt mij wss dus niet nog een keer, en ik post het hier maar even dat u niet dezelfde fout maakt als ik. Want stel voor dat hij er veel langer dan 30 seconden in had gezeten, dan was het vuur nog groter geweest en zoiets wil je gewoon niet in je huis.
Nou tot zover weer een spectaculair verslag van een culinair FOK!er en alvast hartelijk dank voor uw medeleven!
Maar vooral, wees gewaarschuwd, want een ongeluk zit in een klein clipje![]()
quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik doe dat altijd zo. Wat natuurlijk niet maakt dat dat goed, is maar ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Al mijn brood is ingevroren, waldkorn, tijgerwit, allerlei soorten witte en bruine bolletjes en krentebollen, en soms ook stukken turks of marokaans brood. Die laatste vind ik handig om even een kaas uien kruier van te maken.
En als ik dus een tosti of zo'n kaas uien kruier als snack wil maken dan doe ik dat brood even 30 seconden in de magnetron in zo'n broodzak waarmee het is verpakt. De reden daarvan is dat ik dan geen broodkruimels in mijn magnetron krijg. En zo'n magnetronkap die jij op je plaatje laat zien heb ik niet, los van het feit dat ik al genoeg spullen in mijn keuken heb.
Klopt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet alle plastic is geschikt voor de magnetron. Dat is ook niet zo moeilijk.
Die heb ik dus niet. Ik heb Mepal borden en die zijn gemaakt van melamine en mogen niet in de magnetron, vandaar dat ik die plastic zakjes waar dat brood in wordt geleverd altijd gebruik.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]![]()
Nee, die leg je onverpakt op een magnetronbestendig bord (met je kruimels!).
Uiteraard komt dat door het metaal.quote:Op donderdag 26 maart 2026 17:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Die heb ik dus niet. Ik heb Mepal borden en die zijn gemaakt van melamine en mogen niet in de magnetron, vandaar dat ik die plastic zakjes waar dat brood in wordt geleverd altijd gebruik.
En meestal zitten daar van die kleine witte vierkante clipjes omheen met zo'n inham waar dat plastic in blijft zitten. Maar in dit geval ging het om een Marokkaans broodje en zat er blijkbaar zo'n clip omheen met twee van die kleine ijzerdraadjes die in plastic omhuld zijn. Niet gezien dus, en daar ging het fout; draadjes werden binnen die 30 seconden loeiheet en maakte dat het plastic omhulsel en de propyleen plastic zak begon te fikken.
Zoals ik het zie komt het dus door dat metalen clipje en niet door die plastic zak die ik gebruikt heb. Ik doe het al jaren zo en dit is de eerste keer dat ik dit aan de hand heb, en voornamelijk vanwege dat clipje waar metaal in zit dus.
Volgens mij had ik dat al in de OP gemeldquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
Uiteraard komt dat door het metaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |