abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 maart 2026 @ 18:03:24 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220429877
quote:
https://www.rtvdrenthe.nl(...)en-zetel-af-te-staan
FVD Hoogeveen op barsten: gekozen raadsleden weigeren zetel af te staan

Het is hommeles binnen de fractie van Forum voor Democratie (FVD) Hoogeveen. De partij won drie zetels (van twee naar vijf) tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, maar twee FVD-leden dreigen nu al op te stappen en hun zetel mee te nemen.
Dat blijkt uit een interne brief in handen van RTV Drenthe. Nummer zes Harald Knegt en nummer acht Rolinka Klooster van FVD doen daarin hun beklag. Beiden kregen genoeg voorkeurstemmen om mensen hoger op de kieslijst te passeren en konden zo een zetel claimen.
Tot hun verbazing is ze door het partijbestuur gevraagd om de zetels af te staan aan de nummers twee en drie op de lijst. Zij hadden niet voldoende voorkeurstemmen. Want ook de nummers vier en vijf op de lijst haalden namelijk meer voorkeursstemmen dan deze twee. Knegt en Klooster willen hun zetel niet afstaan.
En dat wordt ze niet in dank afgenomen: staan ze hun zetel niet af, dan dreigt het bestuur ze uit de partij te zetten. "Het komt erop neer dat we niet meer welkom zijn bij FVD", schrijven de gepikeerde leden.

En dat komt snoeihard binnen bij Knegt en Klooster: "Van deze harde woorden zijn we geschrokken. Is dit nu waar FVD voor staat? Is dit democratie? Gekozen volksvertegenwoordigers onder druk zetten om hun zetel af te staan."
De situatie escaleerde een dag na de gemeenteraadsverkiezingen. Knegt werd gebeld door fractievoorzitter Vincent Vos met de vraag of hij de raad in wilde. Zo ja, dan moest hij wel vier jaar lang een training volgen in het midden van het land.
Knegt was nog aan het nadenken of hij raadslid wilde worden op dat moment. Maar zo'n training volgen was voor hem geen haalbare kaart schrijft hij. Ook vanwege zijn gezin thuis.
Tijdens het gesprek met Vos gaf de fractieleider toe in een spagaat te zitten met wat te doen met de nummers twee en drie op de lijst. Knegt stelt dat hij erachter kwam dat zo'n training helemaal niet nodig is en dat het mogelijk een drukmiddel was geweest om zijn zetel in te leveren.

'Vriendjespolitiek'
Rolinka Klooster werd diezelfde donderdag gebeld door de regiocoördinator van Forum voor Democratie. Haar werd gevraagd om haar zetel af te staan 'in het belang van de partij'. Ze zou bedenktijd hebben gekregen, maar in de brief is te lezen dat de druk toen al voelbaar was.
Zowel Klooster als Knegt sliepen er een nachtje over en gaven aan hun zetel te willen houden. Ze zeggen zich volledig in te willen zetten voor de kiezers die op hen hebben gestemd. Volgens hen is het niet aan de partijtop om die keuze terug te draaien.

Het vertrouwen in de partij liep nog meer scheurtjes op toen de briefschrijvers erachter kwamen dat er meerdere chatgroepen zijn binnen de partij. Niet één met alle tien leden op de lijst, maar ook eentje met alleen de eerste vijf.
"Waar wij voor staan is eerlijkheid, transparantie als team, maar als er twee groepen zijn dan is het in onze ogen niet transparant en spelen er andere belangen", aldus Klooster en Knegt. Ook spreken ze van vriendjespolitiek en een cultuur van achterkamertjes binnen de partij. "Dit is baantjes creëren."
Ik zal mij nooit meer inzetten voor deze partij

Beiden zijn op gesprek gegaan bij de burgemeester en de griffie om te bespreken hoe het nu verder moet. Volgens de briefschrijvers werd toen duidelijk dat er namen waren doorgegeven door de partijvoorzitter voor een beoogde FVD-fractie zonder dat ze het wisten.
"En dat terwijl hij wist dat we onze zetel willen behouden. We hebben nogmaals aangegeven onze zetel te willen behouden." Zo denken Klooster en Knegt om een eigen fractie te beginnen, alleen of met zijn tweeën.
Wat duidelijk wordt is dat het niet meer goedkomt tussen de afsplitsers en FVD. "Als ze ons netjes ingelicht hadden dat de top vijf ongeacht voorkeurstemmen de top vijf was gebleven, hadden we er anders in gestaan."
"Ik zal mij nooit meer conformeren of inzetten voor deze partij", gaat Knegt verder. "Mijn vertrouwen is enorm beschadigd en dat gaat ook niet meer goedkomen. Onze tijd bij FVD zit erop. Wij gaan hier niet meer in mee."

Reactie
Knegt bevestigt aan de telefoon dat de problemen kloppen, hij wil daar voor de rest niet over uitweiden. Fractievoorzitter van de FVD in Hoogeveen Vincent Vos laat schriftelijk weten: "De brief waarnaar je verwijst, was snel daarna alweer ingetrokken. Er speelt iets, maar de situatie is op dit moment niet helemaal duidelijk. We komen snel met een reactie."
De gemeente Hoogeveen laat weten dat je je voor de installatie van de gemeenteraad al kunt afsplitsen van een partij. Dat is omdat je op persoonlijke titel wordt gekozen. Dat betekent dat een partij een zetel van iemand die gekozen is, niet kan claimen.
Dat gaat al snel mis daar. Maar ik geef ze gelijk. Ze hebben recht op hun zetels. Het is daar eerder Forum voor Partij-elite.
pi_220429905
Het is geen onredelijk verzoek maar het moet wel bij een vriendelijk verzoek blijven. De kiezer bepaalt de samenstelling van de volksvertegenwoordiging, niet de partij, ze zijn toch zeker D66 niet? Het landelijk bestuur van FvD moet hier die afdeling corrigeren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 25 maart 2026 @ 18:17:03 #3
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220429907
NOS journaal zal straks wel openen met dit nieuws.
  woensdag 25 maart 2026 @ 18:21:37 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220429929
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het landelijk bestuur van FvD moet hier die afdeling corrigeren.
In plaats daarvan dreigen ze landelijk die raadsleden uit de partij te gooien.
pi_220429975
quote:
En dat komt snoeihard binnen bij Knegt en Klooster: "Van deze harde woorden zijn we geschrokken. Is dit nu waar FVD voor staat?
Eh jahaa, dat is o.a. exact waar FvD voor staat. Soortgelijk verhaal al in Mokum vlak voor de verkiezingen.
pi_220429988
Tja, het een beetje denken aan de gedoetjes die je intern bij BIJ1 had. Verder niet verbazingwekkend en zelfs positief te noemen. Hoe eerder al partijen imploderen, hoe beter.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Redactie Sport woensdag 25 maart 2026 @ 18:45:05 #7
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220430061
Dat verwacht je toch ook niet van een integere partij als FvD
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220430169
Kleine partijten hebben gedoetjes, meer nieuws over gras dat groen is volgt.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:02:22 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220430189
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 18:03 schreef Hexagon het volgende:
Is dit nu waar FVD voor staat? Is dit democratie?
Haha ze dachten dat de D in FvD staat voor democratie? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:17:13 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220430306
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 18:17 schreef RamboDirk het volgende:
NOS journaal zal straks wel openen met dit nieuws.
De vermeende gorkumse fraude werd dan ook behandeld gisteravond.
Aan het einde
Heel voorzichting
Geen namen/partijen/afkomst benoemd.

Dus ja, die opening zit er dik in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: