abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220426677
Yo, het is weer die tijd van het jaar:
schoolkeuze-stress voor groep 8!

Vanaf woensdag kunnen ouders hun kinderen inschrijven voor de middelbare school, en volgens dit Volkskrant-artikel zijn vooral mondige (en vaak hoger opgeleide) ouders massaal bezig met iets wat scholen zorgen baart: het schooladvies opplussen.

Wat gebeurt er precies?
De basisschool geeft een advies (vmbo, havo, vwo of een combinatie) op basis van toetsen, observaties, werkhouding enzo. Maar veel ouders vinden dat advies te laag en pushen toch voor een hoger niveau. "Mijn kind kan heus wel vwo hoor!" – ook al zegt de juf iets anders.

Scholen zien een groeiende tendens: ouders zijn mondiger dan ooit, gaan in discussie, regelen bijlessen of kiezen een school die makkelijker toelaat op een hoger niveau.
Resultaat? Steeds meer kinderen starten op een niveau dat eigenlijk te hoog voor ze is.

En waarom? VWO klinkt nu eenmaal beter dan Mavo.
De ouders zijn goed geïnformeerd en durven hun poot stijf te houden.

Het nadeel?
Kinderen komen onder druk te staan, presteren minder, raken gestrest of moeten later alsnog zakken naar een lager niveau. Scholen merken dat er meer "misplaatste" leerlingen in de klas zitten, wat het lesgeven lastiger maakt en de hele groep kan vertragen.

Kortom: goede bedoelingen, maar het leidt soms tot een mismatch die niemand echt helpt.

Heb jij dit jaar ook zo'n schoolkeuze-dilemma? Of ben je het zat dat ouders het advies negeren? Laat maar horen!

pi_220426790
Ik hoop dat mijn kinderen op de havo terecht kunnen. Maar dat heeft meer met het type school te maken dan met niveau. De VMBO's hebben hier niet zo'n goede naam.

Volgens Google is het landelijk:
Geweld op het VMBO
Frequentie: Peer-agressie (agressie tussen leerlingen onderling) en victimisatie komen vaker voor op het vmbo dan op havo of vwo.
Incidenten: Scholen melden een toename van heftige incidenten. Cijfers uit 2024 laten zien dat de meeste schorsingen en verwijderingen wegens wangedrag plaatsvinden op vmbo-scholen.
Aard: Het gaat vaak om fysiek geweld, diefstal en beschadiging van eigendommen.
Oorzaken: Problemen in de thuissituatie en gedragsproblemen worden vaak genoemd als achterliggende factoren.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:31:25 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220426808
Het slaat werkelijk nergens op. We passen het systeem tig keer per jaar aan en denken dat alles dat wel werkt. Het oude systeem van schooladviezen vanuit leerkrachten werkte prima.

Ook wel gedeeltelijk aan de leerkrachten te danken hoor. Die stralen tegenwoordig totaal geen gezag uit, en anderzijds ouders die denken dat vmbo mensonterend is ofzo.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220426870
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:31 schreef Mikeytt het volgende:
Het slaat werkelijk nergens op. We passen het systeem tig keer per jaar aan en denken dat alles dat wel werkt. Het oude systeem van schooladviezen vanuit leerkrachten werkte prima.

Ook wel gedeeltelijk aan de leerkrachten te danken hoor. Die stralen tegenwoordig totaal geen gezag uit, en anderzijds ouders die denken dat vmbo mensonterend is ofzo.
Als VMBO scholen landelijk veel meer geweld en probleemkinderen hebben, dan begrijp ik heel goed dat ouders daar niet op zitten te wachten.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:54:45 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220427040
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:31 schreef Mikeytt het volgende:

Het ligt niet alleen aan de huidige tijd.
Opa vertelt : in mijn klas op de lagere school zat een jongen die MAVO-advies kreeg na de CITO-toetsen, einde 60-er jaren. Tegen het advies in is hij naar een HAVO/VWO scholengemeenschap gegaan en eindigde op het eindexamen in de top-5 van het Gymnasium.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220427049
Als je leert met je handen werken, vind ik dat vele malen waardevoller. Het is alleen jammer dat er zoveel rotte appels op het (v)mbo zitten, wat het imago geen goed doet.
pi_220427354
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:55 schreef DjVero het volgende:
Als je leert met je handen werken, vind ik dat vele malen waardevoller. Het is alleen jammer dat er zoveel rotte appels op het (v)mbo zitten, wat het imago geen goed doet.
Met je handen leren werken is bijzonder waardevol. Ik snap ook niet zo goed waarom er zoveel ouders zijn die hun kind per se op theoretisch middelbaar onderwijs willen terwijl het kind in kwestie veel liever praktisch leert.

Maar goed, ik ben zelf absoluut niet goed met mijn handen en mijn dochter maak je daar ook niet blij mee. Die ging liever naar de tandarts tijdens de teken- of handwerkles dan tijdens lezen of rekenen :') Die zou doodongelukkig worden op een school waar ze wel met haar handen moet leren werken.

Het is dus naar mijn mening belangrijk om vooral te kijken naar de capaciteiten en kwaliteiten van het kind en daar een opleiding bij te kiezen, in plaats van een opleiding aan het kind op te dringen.

En VMBO scholen hebben eigenlijk bijna altijd een slechte naam. Dat vind ik wel heel jammer, en ik zou zo graag zien dat daar iets tegen gedaan zou kunnen worden. Geen idee wat, overigens.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220429515
Als ouder wil ik graag een advies wat bij mijn kind past en een school waar hij op zijn plek zit.

Bij de jongste hebben wij juist expliciet gevraagd om het advies naar beneden bij te stellen (bij gemeng advies moet een middelbare school kinderen in het hoogste niveau plaatsen). Hij leert liever door te doen dan door boeken te lezen. Slim genoeg, maar erg dyslectisch en haat lezen... Waarom dan doorduwen in een systeem waar hij doodongelukkig wordt? Als hij motivatie heeft kan hij altijd na mbo naar hbo doorstromen. Of niet, ook helemaal prima.

Straks ook de inschrijving doen, blijft spannend.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220430520
Zoon zat bij de Cito op het randje van Havo en VWO. School heeft toen, adhv zijn gehele schoolresultaten én dat hij tijdens de crisis waarbij hij langer moest thuisblijven op niveau is gebleven, besloten hem het VWO advies te geven. Daar kwam school zelf mee.
Vindt hij het leuk? Nee. Had hij Havo leuker gevonden? Nee. Meneer houdt niet zo van leren :') Hij kan het wel maar wil het niet. Kans is aanwezig dat hij dit jaar of moet overdoen of naar Havo afzakt. Vind ik dat erg? Ja en nee. Ja omdat ik weet dat hij het kan en nee omdat hij er met Havo ook wel komt.

Maar ik walg van ouders die hun kind tot het uiterste drijven met bijlessen en pushen om zo hoog mogelijk te scoren voor hun eigen glorie. Er is niets mis met een lager niveau, het gaat om het kind en niet om de ouders, al denken sommige ouders daar vast anders over.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_220431158
Oudate dochter kreeg in groep 7 VMBO advies. Oh en daar was ze toch zo ontzettend verdrietig over. In haar ogen was dat "slecht". Ze trok er zelf keihard aan (wij hebben geen moment gepusht) en met heel hard werken kreeg ze het, voor haar zo gewilde, havo advies. Ze ging wel naar een dakpanklas. Brugklas ging goed, 2e klas werd het lastiger. Ze moest steeds meer op haar tenen lopen om het havo niveau bij te houden. Veel huilen, veel stress, veel frustratie. Eind 2e had ze 2 keuzes: blijven zitten of naar 3 VMBO. Ze koos voor de 2e optie en dat was de beste keuze die ze gemaakt had. School werd weer een stuk leuker. Cijfers gingen omhoog en frustratie verdween. Ze deed het zelfs met 2 vingers in haar neus.
Slaagde met prima cijfers en ging een MBO opleiding doen. Is afgestudeerd zelfstandig bakker en patissier. Toch zegt ze die wereld voorbij en gaat in september een HBO opleiding doen. Ze is er klaar voor.

Cito is maar een momentopname. Schooladvies moet naar mijn mening gebaseerd zijn op de hele basisschool periode, niet alleen op de uitslag van een paar toetsen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_220431676
Hier kreeg mijn 13-jarige een mavo-havo (vmbo-tl/havo) advies. Ik heb een echt praktijk kind, dus dat werd hem niet. Hij is mooi naar vmbo-kader gegaan, dat sluit ook aan bij zijn droomberoep en het profiel die hij in de derde klas kan kiezen. Met mavo/havo had hij dat niet gekund.

Hier overigens geen probleem vmbo, die staat aan de andere kant van het dorp :D
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')