Thanks.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:53 schreef Chandler het volgende:
Dit is een beschrijving die ik vond;
Wanneer je last hebt van angst of paniek kan blootstelling aan waar je bang voor bent ervoor zorgen dat je de angst beter kan verdragen. Dit is de essentie van exposure therapie
Ik denk dat het meeste van dit soort therapieën wel werkt maar je na de therapie door moet zetten.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Thanks.
Dan zou ik meer moeten presenteren
Dat is met alles welquote:Op woensdag 25 maart 2026 07:58 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik denk dat het meeste van dit soort therapieën wel werkt maar je na de therapie door moet zetten.
Dus doe dingen die je eng vind; hoe vaker je het doet hoe gemakkelijker het wordt.
In Drenthe zeggen ze vaak; vaak ben je te bange.. (en doe je het dus niet, waardoor de angst ervoor groeit)
Het werkt ook vooral bij geïsoleerde angsten, zoals angst voor spinnen, of kleine ruimtes ofzo. Dan confronteer je zo iemand geleidelijk met waar ze bang voor zijn en leer je je zenuwstelsel dat die overreactie onnodig is.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:40 schreef Lenny77 het volgende:
Bij angsten die niet 'gegrond' zijn (zoals angst voor onze veilige binnenlandse spinnen bv), kan ik mij voorstellen dat dit prima werkt.
Angst voor iets echt gevaarlijks lijkt mij minder effectief te zijn?
Pardon??quote:Op woensdag 25 maart 2026 08:07 schreef Marsenal het volgende:
Er komen eens in de zoveel tijd filmpjes tevoorschijn van kinderen die preventieve exposure therapie krijgen om een trauma te creëren. Dan zitten ze lekker in de kring, minding their own business, en komt er een vreemde in een masker snoepjes aanbieden, en de kinderen die een snoepje pakken worden dan door die gemaskerde man uit de groep weggegrist om de rest te leren dat je beter geen snoepjes van vreemden kan aannemen. Heel effectief, op pedagogisch vlak. Daarna weer een nieuwe traumatherapie inplannen, maar werkt dus wel goed.
https://youtube.com/shorts/e5jRQkr84p0?is=lKq0KdOjOhV58Gpwquote:Op woensdag 25 maart 2026 11:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Pardon??
Dit zijn toch hopelijk die oude filmpjes? Die van Little Albert experiment enz?
Als dat nu wordt gedaan dan zou het een schande zijn
quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:05 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
https://youtube.com/shorts/e5jRQkr84p0?is=lKq0KdOjOhV58Gpw
Er valt ook wel wat tegenin te brengen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 23:29 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Exposure-therapie wordt ingezet bij psychische aandoeningen zoals PTSS en andere angststoornissen.
Wat zijn jouw gedachten daarover? Denk je dat het helpend kan zijn of dat het juist averechts werkt? Waarom denk je dat het voor de ene persoon wel werkt en voor de ander niet?
Doet me denken aan een documentaire van Zembla.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:23 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Er valt ook wel wat tegenin te brengen.
Exposure-therapie wordt wel als effectief beschouwd, maar geeft een hoge psychische belasting, dat moet je wel aankunnen. Het risico op uitval is hoog (een derde of zo maakt het niet af omdat het te belastend is).
En ook werkt het niet voor iedereen.
En aangezien je het lijden van de patiënt aan het opwekken bent, is er een reeel risico op hertraumatisering en verergering van de klachten.
En bij complexe trauma's is de effectiviteit sws nogal beperkt.
Zo. Wat heftig zeg.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Doet me denken aan een documentaire van Zembla.
Artikel daarover:
https://www.bnnvara.nl/ze(...)therapie-bij-psytrec
Documentaire hier te zien.
Ik zie het woord psytrec en ik schiet alleen bij het woord al in paniekquote:Op woensdag 25 maart 2026 15:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Doet me denken aan een documentaire van Zembla.
Artikel daarover:
https://www.bnnvara.nl/ze(...)therapie-bij-psytrec
Documentaire hier te zien.
Ik worstel zelf met trauma's en zeer waarschijnlijk heb ik ook een obsessief-compulsieve stoornis. Voor dat laatste werd ik een paar jaar geleden door de huisarts naar de GGZ doorverwezen met de nadrukkelijke reden of ik daarop onderzocht kan worden en ook behandeld. Dat wilde ik vooral zelf. Ik ben beter dan vroeger in staat om te kunnen begrijpen dat leren omgaan met onzekerheid mij gelukkiger kan maken dan alles waarvoor ik bang ben te blijven analyseren en te overdenken. Maar dan kan ik alsnog hele angstige overtuigingen hebben + een gevoel erbij dat ik verdoemd ben. Het is helaas heel anders gelopen. Ik werd ingedeeld bij het FACT Wijkteam, want ze vonden dat ik met mijn problemen daar het beste bij pas. Na een wachttijd van 3/4 jaar tot de intake volgde een wachttijd van een jaar totdat ik ondersteuning van het Wijkteam kreeg. Echter door personeelstekort had ik niet vaker dan 1x per 2 weken een afspraak met een begeleider. Ondertussen was mijn moeder overleden en moesten er ook op dat gebied veel zaken afgehandeld worden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 06:58 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Kan je dit nader toelichten/uitleggen? Het staat er nu wat summier, vandaar
Als ik dat geweten had, had ik het niet geplaatst.quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik zie het woord psytrec en ik schiet alleen bij het woord al in paniek
Daar ben ik behandeld en halverwege in alle ijl naar de kliniek de separeer in voor drie maanden omdat ik het niet aankon...
Ga de linkjes niet openen, dat trek ik niet. De traumabehandeling is een trauma an sich geworden
(ja, ik weet het, ik stel me aan, alleen mijn hoofd kon het niet echt niet aan daar)
Als je dat geweten had, had je het vooral gewoon "moeten" plaatsen!quote:Op woensdag 25 maart 2026 15:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dat geweten had, had ik het niet geplaatst.![]()
Beter klik je dan maar niet. Maar je bent dus zeker niet de enige die er geen goede ervaringen mee heeft.
Bij mijn (milde) sociale angst werkt het 100% niet. Maakt niet uit hoe vaak ik een sollicitatiegesprek heb, of een date of wat dan ook, het is elke keer hetzelfde.quote:Op woensdag 25 maart 2026 07:40 schreef Lenny77 het volgende:
Bij angsten die niet 'gegrond' zijn (zoals angst voor onze veilige binnenlandse spinnen bv), kan ik mij voorstellen dat dit prima werkt.
Angst voor iets echt gevaarlijks lijkt mij minder effectief te zijn?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |