abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220420852
Van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst:
Bron: Bundesamt für Verfassungsschutz https://share.google/0ahYAYK4WffEBVGJ1

quote:
De dreiging die uitgaat van links-extremisme voor de vrije, democratische basisorde blijft groot. Links-extremisten plegen in Duitsland vrijwel dagelijks misdrijven en gewelddadige delicten. Het geweld van links-extremisten, met name in het kader van de "antifascistische strijd", maar ook wanneer ze zich richten op de politie, kenmerkt zich door grote brutaliteit en een zeer gerichte en professionele werkwijze. Diverse misdrijven hebben aangetoond dat links-extremisten het risico nemen om potentieel dodelijke verwondingen toe te brengen.

Bovendien veroorzaken links-extremisten door middel van sabotage, het beschadigen van eigendommen en brandstichting jaarlijks schade ter waarde van tientallen of honderden miljoenen euro's. [..]

In het dagelijks leven zijn links-extremistische acties niet altijd direct herkenbaar. Linkse extremisten zoeken aansluiting bij het democratische spectrum via debatten en protesten in de samenleving, via vakbondswerk of door hulp te bieden bij alledaagse zaken. Hierbij proberen ze op subtiele wijze hun standpunten te integreren, mensen te indoctrineren, nieuwe aanhangers te winnen of een groep mensen buiten hun eigen achterban te radicaliseren. Linkse extremisten opereren hierbij over grenzen heen – niet alleen door solidariteit te tonen, maar ook door strafbare feiten te plegen.

Misbruik van het democratische debat

Voor linkse extremisten speelt het misbruiken van het democratische debat voor hun eigen doeleinden een belangrijke rol. Ze grijpen belangrijke actuele politieke thema's aan in een poging om gerichte invloed uit te oefenen op maatschappelijke discussies. Hun doel is om linkse extremistische standpunten in de samenleving als geheel te verankeren en een militante component toe te voegen aan burgerlijke democratische protesten. Linkse extremisten streven er in principe naar de democratische staat en zijn instellingen te delegitimeren.

De staat wordt voortdurend afgeschilderd als "fascistisch" en "racistisch", en wettelijk overheidsoptreden wordt belasterd als "onderdrukkend" of "politiegeweld". Dit is specifiek bedoeld om het vertrouwen in de staat en zijn legitimiteit te ondermijnen.
https://www.google.com/ur(...)ust=1774437521408000

En ze zijn ook internationaal bezig.
Zijn er groepen in Nederland die het veel te snel hebben over 'politiegeweld' en bij het minste of geringste 'fascisme' of 'racisme' roepen?

Ze staan er dus gewoon bekend om, om het democratisch debat te misbruiken en zo hun linkse extremistische standpunten te verspreiden.

Reacties met 'ja maar rechts' zullen te verwachten zijn. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door PieterDeRijcke op 24-03-2026 13:15:32 ]
pi_220420899
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst:
[..]

En ze zijn ook internationaal bezig.
Zijn er groepen in Nederland die het veel te snel hebben over 'politiegeweld' en bij het minste of geringste 'fascisme' of 'racisme' roepen?

Ze staan er dus gewoon bekend om, om het democratisch debat te misbruiken en zo hun linkse extremistische standpunten te verspreiden.
Antifa is gewoon een terroristische organisatie. Ze proberen het publieke debat te beïnvloeden door middel van geweld (o.a. intimidatie en sabotage van campagnes). Dat gebeurt dus ook in Nederland. Walgelijk.
pi_220420917
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:46 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Antifa is gewoon een terroristische organisatie. Ze proberen het publieke debat te beïnvloeden door middel van geweld (o.a. intimidatie en sabotage van campagnes). Dat gebeurt dus ook in Nederland. Walgelijk.
Ik denk dat we daar met zijn allen meer op moeten letten. Hoe links extremisten het debat proberen te beïnvloeden.
pi_220420921
Wanneer je als linkse partij probeert een inhoudelijk debat te voeren, krijg je te maken met rechtse partijen die het gesprek vaak laten ontsporen door vooral schuttingtaal en simplistische retoriek te gebruiken, waardoor het steeds moeilijker wordt om de discussie op het niveau van argumenten en nuance te houden.
Sommige mensen kunnen daar niet tegen en reageren dan met geweld.
pi_220420951
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:50 schreef torentje het volgende:
Wanneer je als linkse partij probeert een inhoudelijk debat te voeren, krijg je te maken met rechtse partijen die het gesprek vaak laten ontsporen door vooral schuttingtaal en simplistische retoriek te gebruiken, waardoor het steeds moeilijker wordt om de discussie op het niveau van argumenten en nuance te houden.
Dagelijks misdrijven en gewelddadige delicten, waarbij het risico op doden geen enkel bezwaar is.
pi_220421046
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een gevaarlijk stelletje ideologische klootzakken zijn. Terroristisch element lijkt me totaal duidelijk.

Duitsland heeft een groot probleem hiermee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Sport dinsdag 24 maart 2026 @ 13:05:55 #7
274204 crew  Mexicanobakker
pi_220421047
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik denk dat we daar met zijn allen meer op moeten letten. Hoe links extremisten het debat proberen te beïnvloeden.
Nog meer?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_220421057
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dagelijks misdrijven en gewelddadige delicten, waarbij het risico op doden geen enkel bezwaar is.
Ik ben links maar ik kan die linkse medemensen die mijn mening delen, niet tegenhouden als zij ontsporen.
pi_220421067
Wat een rare bron is dat Google.

Als ik erop klik word ik ook gewaarschuwd voor de bron.
pi_220421068
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:07 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben links maar ik kan die linkse medemensen die mijn mening delen, niet tegenhouden als zij ontsporen.
Daarom is het beter ze van te voren al in de gaten te houden.
pi_220421075
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:

Ik had eerst de directe link. Maar die gaf een foutmelding.
Doet deze het bij jou wel?

https://www.verfassungssc(...)-extremism_node.html

pi_220421083
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zo, dan zijn we het hopelijk allemaal weer eens.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220421086
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:

Een relinkje naar de website van de Duitse veiligheidsdienst
pi_220421089
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:10 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik had eerst de directe link. Maar die gaf een foutmelding.
Doet deze het bij jou wel?

Ik krijg bij de eerste een 403 error
pi_220421094
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:13 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik krijg bij de eerste een 403 error
Daarom ook die tweede link.
Of misschien deze.
pi_220421105
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Daarom ook die tweede link.
Als ik een waarschuwing krijg lijkt het op phising.

Post gewoon een normale bron of post niet, ipv bronnen die linken naar een waarschuwing, 403 errors of Google.
pi_220421106
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:16 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Als ik een waarschuwing krijg lijkt het op phising.

Post gewoon een normale bron of post niet, ipv bronnen die linken naar een waarschuwing, 403 errors of Google.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:16:50 #18
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_220421107
quote:
:o
Dit is voor het eerst dat ik een heldere begrijpelijke reactie van je lees en het er nog eens volledig mee eens ben.. :7
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:17:22 #19
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220421115
quote:
Lekker on-topic weer - chapeau _O_
"Hoka Hey!"
pi_220421116
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:17:27 #21
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_220421117
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nog meer?
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig, het lijkt erop dat bepaalde elementen het publieke debat willen beïnvloeden :o

Gelukkig blijken ze wel allemaal in de linkerhoek te zitten, dus we kunnen ons eventuele scheelheid als gevolg van zowel links als rechts in de gaten houden, besparen.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:19:00 #22
511255 camilero
tufkatufka...
pi_220421124
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:07 schreef torentje het volgende:

[..]
Als je geen terroristische aanslagen beraamt ben je niet echt links
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:24:05 #23
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220421167
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:46 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Wat mij mateloos ergert, is wanneer deze mensen zich zonder schroom gelijkstellen aan mensen die daadwerkelijk in de oorlog hebben gestreden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220421273
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:17 schreef matspontius het volgende:

[..]
Lekker on-topic weer - chapeau _O_
Het gaat toch over linkse medemensen die ontspoorden/ontsporen?
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:41:55 #25
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220421309
quote:
Als je een debat over 'mensen met penis' wil voeren verdien je het ook om mongol genoemd te worden.
Dat is het probleem bij links, een totaal belachelijk standpunt innemen of aanname maken en vanuit daar verwachten dat mensen een fatsoenlijke discussie met je willen voeren.

En dan heb je nog de illusie van democratische inspraak. Er komt een AZC en jij, burger, hebt inspraak waar dat AZC mag komen te staan en of we 500 of 600 probleemgevallen opvangen!
pi_220421318
De AfD blijft flink groeien en dat zal niet voor niks zijn.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:52:42 #27
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220421386
Ja maar rechts :r
Ik ben inmiddels overleden
pi_220421517
quote:
4s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:41 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Als je een debat over 'mensen met penis' wil voeren verdien je het ook om mongol genoemd te worden.
Dat is het probleem bij links, een totaal belachelijk standpunt innemen of aanname maken en vanuit daar verwachten dat mensen een fatsoenlijke discussie met je willen voeren.

En dan heb je nog de illusie van democratische inspraak. Er komt een AZC en jij, burger, hebt inspraak waar dat AZC mag komen te staan en of we 500 of 600 probleemgevallen opvangen!
En sommige linkse mensen ontsporen als men schuttingtaal gebruikt tegen linkse partijen.
pi_220422213
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 12:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Reacties met 'ja maar rechts' zullen te verwachten zijn.
zelfs de Verfassungsschutz geeft het aan onderop die pagina die specifiek informatie geeft over links-extremistisch geweld:

quote:
You might also be interested in:

----> Right-wing extremism https://www.verfassungssc(...)-extremism_node.html
Het is nogal te dom om te doen alsof je je enkel kunt concentreren op de "anderen" die dan vanalles fout doen, en kunt suggeren alsof rechts extremistisch geweld niet bestaat...

je kunt het zelfs vergelijken...
waartoe bv de verfassungsschutz ook mogelijkheden bied...
ze hebben uitgebreidde gegevens over welke strafbare daden plaatsvinden vanuit een linkse of rechtse ideologie

AI-content
quote:
Hoe kun je links-extremistisch en rechts-extremistisch geweld vergelijken als je kijkt naar de gegevens die de duitse Verfassungsschutz hierover bied qua strafdaden
antwoord:
quote:
Het vergelijken van links- en rechtsextremistisch geweld op basis van gegevens van de Duitse Verfassungsschutz (BfV - Bundesamt für Verfassungsschutz) vereist een blik op de jaarlijkse Verfassungsschutzbericht. Deze rapporten classificeren strafbare feiten (Straftaten) en geweldsmisdrijven (Gewaltdelikte) op basis van de motivatie: rechts, links, islamistisch of anders.
Hieronder volgt een vergelijking gebaseerd op de rapportages van recentere jaren (met name 2023/2024):

1. Kwantitatieve Vergelijking (Aantallen strafdaden)
Uit de cijfers van de Verfassungsschutz blijkt dat de rechtsextremistische scene in Duitsland groter is en meer strafbare feiten pleegt dan de linksextremistische scene.

Rechtsextremisme (2023): Het aantal rechtsextremistische strafdaden ligt aanzienlijk hoger, met een sterke stijging (ruim 23% toename) in 2023. Het totale potentieel aan personen in de rechtsextremistische scene is met meer dan 40.000 personen ook groter.

Linksextremisme (2023): Het aantal linksextremistische strafdaden steeg in 2023 ook (+11% tot 7.777 delicten). Hoewel het aantal vaak lager is dan aan de rechterkant, toont de scene een hoge mate van geweldgerichtheid.

Geweldsmisdrijven (Gewaltdelikte): In 2023 werden in totaal 3.561 politiek gemotiveerde geweldsmisdrijven geregistreerd. Rechtsextremisten waren verantwoordelijk voor 714 gewonde personen, terwijl linksextremisten verantwoordelijk waren voor 327 gewonde personen (cijfers gebaseerd op slachtoffers van geweld, 2023).

2. Kwalitatieve Vergelijking (Aard van het geweld)
Rechtsextremistisch geweld: Is vaak gericht tegen personen (migranten, vluchtelingen, andersdenkenden) en antisemitisch/racistisch gemotiveerd. De dreiging van rechtstreekse aanvallen op fysieke integriteit is hoog.
Linksextremistisch geweld: Is vaak gericht tegen politie, veiligheidsdiensten en 'rechtse' doelen. Het is ideologisch gemotiveerd door de strijd tegen de staat ("Staatfeindlichkeit"). Linksextremisten plegen ook relatief vaak brandstichtingen of vernielingen aan kritieke infrastructuur (bijv. hoogspanningsmasten).

3. Ontwikkelingen en Trends
"Brandbeschleuniger" (2023/2024): De situatie in het Midden-Oosten en de polarisatie in de samenleving zorgen voor een toename in geweld, waarbij antisemitische en anti-staatstendensen bij beide extremen toenemen.
Anti-politie houding: Beide stromingen vertonen een sterke afkeer van de staat, waarbij de politie vaak als centraal vijandbeeld wordt gezien.
Tötungsdelikte: De Verfassungsschutz registreerde een stijging in politiek gemotiveerde pogingen tot moord/doodslag (2023: 17 pogingen en 3 voltooide delicten), waarbij zowel rechts als links betrokken was.

Belangrijke Kanttekeningen bij de Vergelijking
Nieuw-indelingen: Een stijging in de cijfers kan komen door daadwerkelijke toename van geweld, maar ook door een nieuwe classificatie van organisaties als 'extremistisch' door de dienst.
Anti-staatstendensen: De grens tussen extreemlinks en extreemrechts is soms dun in hun acties tegen de "democratische rechtsstaat".

Samenvattend toont de Verfassungsschutz dat het rechtsextremisme kwantitatief de grootste dreiging vormt qua aantallen strafdaden en geweldsdelicten, terwijl het linksextremisme een aanzienlijk en gewelddadig potentieel toont, met name gericht tegen politie en infrastructuur.
samenvatting... in aantal strafdaden én kijkend naar de aard van geweld is rechts-extremistisch geweld ongeveer twee maal zo present en geweldadiger (méér gewonde personen door rechts-extremistisch geweld)

ook een belangrijke vaststelling is dat de 'grens'tussen rechts-extremisten en links-extremisten opvallend klein is, er toch vaak ook juist een uitwisseling tot soms zelf een samenwerking is tussen links- en rechts-extremisten waar ze bv beide een gelijk doel nastreven van een aanval op de democratische rechtstaat
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')