abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220417932
quote:
Azc Hardenberg blijft open, COA betaalt na dinsdag 24-3-2026 dwangsom

Het gaat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) niet lukken om morgen een asielzoekerscentrum in Hardenberg en een tijdelijke noodopvanglocatie in het dorp Loozen te sluiten en voor de bewoners een andere locatie te vinden. Beide locaties blijven open en daarom krijgt de organisatie vanaf woensdag dagelijks een dwangsom opgelegd door de gemeente.

In samenwerking met
RTV Oost
NOS Nieuws

gisteren, 22:28

De oorspronkelijke afspraak was dat de opvanglocaties maximaal tien jaar zouden blijven en uiterlijk 8 maart van dit jaar zouden sluiten.

Omdat het COA er niet in slaagde om voor alle bewoners een andere plek te vinden, legde de gemeente Hardenberg de organisatie vorige week een zogeheten last onder dwangsom op. De gemeente wilde daarmee afdwingen dat beide locaties zo snel mogelijk sluiten.

Het COA kreeg vervolgens nog tot 24 maart de tijd om de opvanglocaties te sluiten, meldt RTV Oost. Nu dat niet gebeurt, moet het opvangorgaan een dwangsom van 55.000 euro per dag betalen voor het azc en 7500 euro voor de noodopvang in Loozen. In totaal kunnen de kosten voor het COA oplopen tot meer dan 5 miljoen euro.

'We kunnen mensen niet op straat zetten'
Het COA bevestigt nu dat de deadline inderdaad niet gehaald wordt. In het azc in Hardenberg verblijven nog 427 mensen. Bij de noodopvang in Loozen gaat het om vijf personen.

"We doen er alles aan om mensen zo snel mogelijk een andere plek te bieden, maar dat is helaas nog niet gelukt", zegt een woordvoerder van het COA tegen persbureau ANP. "Het is ontzettend vervelend dat we geen andere plek voor hen hebben, maar een dwangsom lost het capaciteitsprobleem niet op en we kunnen mensen niet op straat zetten."

De woordvoerder spreekt van een onwenselijke situatie. "We zijn afhankelijk van andere partijen, waaronder gemeenten, want samen moeten we ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken zijn. Zowel voor de langere termijn als nu met noodopvang."

Ook Epe wil dwangsom opleggen
Ook de gemeente Epe wil dwangsommen opleggen aan het COA en aan hotelketen Fletcher, omdat in een hotel langer dan afgesproken asielzoekers worden opgevangen. Het Fletcher-hotel in Epe biedt al twee jaar noodopvang aan 268 vluchtelingen.

De vergunning voor de noodopvang liep afgelopen vrijdag af. "Bij een controle op 21 maart is echter vastgesteld dat het hotel nog steeds wordt gebruikt voor de opvang van asielzoekers", schrijft de gemeente.

Geen verlenging
De gemeente Epe zegt dat er nu geen geldige omgevingsvergunning meer is en dat men ook niet bereid is om de vergunning opnieuw te verlengen. Bij de vorige verlenging, in 2024, stelde de gemeente de afgesproken einddatum van 20 maart 2026 als harde eis. Met de voorgenomen dwangsom voert de gemeente nu de druk op, schrijft Omroep Gelderland.

Als de noodopvang in het hotel niet wordt gesloten, is de gemeente van plan een dwangsom per dag op te leggen. Voor iedere dag dat de noodopvang nog in gebruik is, moeten het Fletcher-hotel en het COA betalen.

De dwangsom voor het COA bedraagt 63.480 euro per dag (met een maximum van 11.426.400 euro). Die voor het Fletcher-hotel bedraagt 17.250 euro per dag (met een maximum van 3.105.000 euro). De organisaties krijgen nog een week de tijd om te reageren op de aangekondigde maatregel van de gemeente.
Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)-na-dinsdag-dwangsom

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Regilio_ op 24-03-2026 05:34:42 ]
  dinsdag 24 maart 2026 @ 03:46:19 #2
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220417964
Misschien nog meer spreiden dan lukt het zeker wel
pi_220418032
Geld moet rollen
pi_220418046
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 06:05 schreef 111210 het volgende:
Geld moet rollen
Van het ene potje naar het andere.

Dubbeltriest: het idee van een last onder dwangsom is volgens mij dat de benadeelde partij in beweging komt.

Bij Ter Apel is al gebleken dat het maximum wordt aangetikt en men vervolgens over blijft gaan tot de orde vd dag :s).
  dinsdag 24 maart 2026 @ 07:01:34 #5
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220418120
Geen probleem, de geldpot van het COA blijkt oneindig diep.
pi_220418168
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 07:01 schreef Mubassie het volgende:
Hebben we dan ook hard voor gewerkt en bijgedragen.
Altijd fijn als je ziet wat voor mooie dingen je dan bereikt. O+
Vakman pur sang
  dinsdag 24 maart 2026 @ 07:57:33 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220418250
quote:
En dan kun je lakhebben aan de regels _O_ daarom gaan we hier ook niet beginnen aan inkomensafhankelijke boetes, het moet wel een utopie van de VVD blijven.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220418273
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 06:20 schreef Regilio_ het volgende:

[..]

Dubbeltriest: het idee van een last onder dwangsom is volgens mij dat de benadeelde partij in beweging komt.

Bij Ter Apel is al gebleken dat het maximum wordt aangetikt en men vervolgens over blijft gaan tot de orde vd dag :s).
Die dwangsommen opleggen zijn ook volstrekt zinloos en worden gewoon door de belastingbetaler opgehoest.

Er is geen enkele prikkel voor het COA om er voor te zorgen dat de dwangsommen niet opgelegd worden.

Bovendien vind ik het waanzin; geef die paar honderd mensen een vliegticket enkeltje naar een locatie naar eigen keuze, 1ste klas.

Opgelost en scheelt de belastingbetaler miljoenen.

Het is complete waanzin waar we mee bezig zijn in dit land.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220418282
quote:

[..]

Exact.

In plaats dat de overheidsinstanties het probleem nu een keer bij de bron oplossen, gaan ze elkaar “boetes” geven. Deze boetes worden per saldo natuurlijk betaald door de Nederlandse belastingbetaler, die echter geen stem heeft in deze klucht.

Het blijft dweilen met de kraan open. De Spreidingswet is niets meer dan een nóg grotere dweil.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:11:15 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220418300
Als COA moet je ook iets, want zoals ze terecht zeggen: we kunnen al die mensen niet op straat zetten. Het is ook niet de schuld van hen, maar van het zwalkende beleid waarbij er opvanglocaties afgebroken worden en opgebouwd zonder vooruitziende blik. Door hetzelfde falende beleid blijft de instroom torenhoog en worden de kansloze asielzoekers niet uitgezet. Die importeert het COA ook niet.

Het COA doet wat dat betreft gewoon haar taak.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:11:26 #11
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220418301
Dit soort organisaties zouden per definitie opgedoekt moeten worden. In laden zoals Polen of Hongarije zou men daar wel raad mee weten. Ik keek net ook even voor de grap waar er allemaal locaties van het COA zijn:

Bron

Wel bijzonder dat men dan wil gaan 'spreiden', Nederland stikt al van de opvanglocaties. Eigenlijk is dit voor zo een klein land al totaalidioot. En dan nog te bedenken dat men bij GL/PvdA stelde dat er 'honderden' nieuwe locaties zouden moeten komen.

Op een gegeven moment is het ook nog lastig te geloven dat dit soort beleidsplannen met de beste intenties is, maar dat er gewoon een ideologische agenda achter schuilgaat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220418320
COA... criminele organisatie asielindustrie.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:19:07 #13
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_220418338
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 08:11 schreef Qarrad het volgende:
Als COA moet je ook iets, want zoals ze terecht zeggen: we kunnen al die mensen niet op straat zetten. Het is ook niet de schuld van hen, maar van het zwalkende beleid waarbij er opvanglocaties afgebroken worden en opgebouwd zonder vooruitziende blik. Door hetzelfde falende beleid blijft de instroom torenhoog en worden de kansloze asielzoekers niet uitgezet. Die importeert het COA ook niet.

Het COA doet wat dat betreft gewoon haar taak.
COA maakt in mijn optiek deel uit van de lange migratieketens, waar ook de zogeheten “mensensmokkelaars” deel van uitmaken. Deze ketens beginnen in West-Azië en Noord-Afrika en lopen via Oost- en Zuid-Europa naar Noord-Europa. COA faciliteert deze ketens. Inderdaad, in opdracht van onze overheid. Wij zelf houden deze continue migratiestroom in stand.
pi_220418342
quote:
Is het ook. Is gewoon belastingeld
pi_220418353
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 03:46 schreef the-eye het volgende:
Misschien nog meer spreiden dan lukt het zeker wel
Ik heb voor heel veel politieke standpunten (tot op zekere hoogte) best wel begrip. Maar mensen die voor de spreidingswet stemmen snap ik niet zo goed. Je hebt nu al niet of nauwelijks zicht op wat er gebeurt, op het moment dat je de boel uit elkaar gaat trekken is de chaos helemaal niet meer te overzien toch?
  dinsdag 24 maart 2026 @ 08:28:51 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220418372
quote:

[..]

Komt niet uit eigen zak. Dus het zal COA worst wezen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:10:15 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220418742
Dwangsommen zijn niet effectief zoals al aangegeven. Burgemeesters moeten die gebouwen sluiten en verzegelen, zoals ze doen bij bedrijven of woningen waar eens een keer een Cobra aan de deur gehangen wordt. Zo’n opvanglocatie zonder vergunning is gewoon een gevaar voor de openbare orde en veiligheid.

En het excuus we kunnen die mensen niet op straat zetten gaat ook niet op. Als je huis verzegeld wordt moet je het ook maar zelf uitzoeken
.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:24:13 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220418891
Wat een shitshow is die hele asielindustrie.
pi_220418937
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een shitshow is die hele asielindustrie.
Asiel is een maffia, een staat binnen een staat.

Het COA is oppermachtig. Er gaan miljarden om in deze zwendel op hoog niveau.

We weten geeneens wie exact de spilfiguren zijn in die maffia, maar ze zijn er wel.

Geen journalist die daar in durft te duiken, justitie bestaat niet voor die lui, geen tegenmacht.

Italianen weten heel goed wat een maffia racket is, en hoe dit uiteindelijk te bestrijden. Maar stap 1 is het zien en concreet benoemen. Zover zijn we in Nederland niet eens.
  dinsdag 24 maart 2026 @ 09:44:22 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220419006
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 08:24 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ik heb voor heel veel politieke standpunten (tot op zekere hoogte) best wel begrip. Maar mensen die voor de spreidingswet stemmen snap ik niet zo goed. Je hebt nu al niet of nauwelijks zicht op wat er gebeurt, op het moment dat je de boel uit elkaar gaat trekken is de chaos helemaal niet meer te overzien toch?
De spreidingswet is een reden om überhaupt niet meer te gaan stemmen
  dinsdag 24 maart 2026 @ 10:32:29 #22
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220419567
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:10 schreef nixxx het volgende:
Dwangsommen zijn niet effectief zoals al aangegeven. Burgemeesters moeten die gebouwen sluiten en verzegelen, zoals ze doen bij bedrijven of woningen waar eens een keer een Cobra aan de deur gehangen wordt. Zo’n opvanglocatie zonder vergunning is gewoon een gevaar voor de openbare orde en veiligheid.

En het excuus we kunnen die mensen niet op straat zetten gaat ook niet op. Als je huis verzegeld wordt moet je het ook maar zelf uitzoeken
.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Onze eigen mensen laten we op straat staan, dat kán blijkbaar wel. Maar iemand die er veel geld voor over heeft om zich hier binnen te kunnen dringen kan niet op straat gezet worden. Dat strookt dan opeens niet meer met de mensenrechten. Daar maakt een rechter meteen korte metten mee. Is toch van de zotte ???? Vreemdelingen die meer rechten hebben dan wijzelf . En wat doen wij er aan : helemaal niks. Af en toe ff protesteren en dat zijn dan nog vaak van die rare relschoppers ook. Dat doet de zaak natuurlijk geen goed en geeft de overheid de kans om lekker door te gaan met ons die asielmigranten door de keel te duwen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220420881
quote:

[..]

Idd, geld komt toch wel met bakken binnen, dus waarom zou je iets veranderen
  dinsdag 24 maart 2026 @ 13:10:27 #24
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220421072
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 09:28 schreef Homey het volgende:

[..]
Asiel is een maffia, een staat binnen een staat.

Het COA is oppermachtig. ...
Als het COA werkelijk oppermachtig was, dan hoefde het niet te sappelen om mensen ergens te kunnen huisvesten.
pi_220421952
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Als het COA werkelijk oppermachtig was, dan hoefde het niet te sappelen om mensen ergens te kunnen huisvesten.
Het COA is wel degelijke de grote winnaar. Nog nooit zijn er zoveel AZC's als nu. Zelfs in cruiseschepen en dure hotels worden asielzoekers ondergebracht. De meeste gemeenten buigen voor het COA. Met succes weten ze in het geniep deals te sluiten met gemeenten, zonder inspraak van de burgers, die vervolgens later op een informatieavond even bijgepraat worden. Geen journalist durft het COA door te lichten. Nog steeds komen wekelijks 1000 asielzoekers het land binnen. Het COA regeert als nooit tevoren.

Het COA is een staat binnen een staat. Wie doet ze wat? En zullen we ooit een dag beleven dat het COA wordt opgeheven en al die AZC's ontmanteld worden? Dat zou pas liberation day zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')