Bijzonder dat het toestel in zo'n hoek blijft staan... RIP voor de piloten.quote:Een vliegtuig van Air Canada Express heeft bij een landing op het LaGuardia-vliegveld in New York een brandweervoertuig geraakt. De gezagvoerder en copiloot zijn daarbij om het leven gekomen. De inzittenden van de brandweerwagen raakten gewond. Door het incident is de luchthaven gesloten.
Volgens Amerikaanse media werd het brandweervoertuig bemand door politieagenten. Twee politiemensen hebben gebroken ledematen.
In het vliegtuig zaten 72 passagiers en vier bemanningsleden. 41 passagiers en bemanningsleden zijn naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht, sommigen met ernstige verwondingen. De meesten zijn inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen, aldus de autoriteiten. Negen van hen liggen nog in het ziekenhuis.
Ander incident
Het betrof een Bombardier CRJ-900-toestel dat vanuit Montreal was aangekomen. De botsing gebeurde met een snelheid van ongeveer 39 kilometer per uur.
Het brandweervoertuig was volgens de autoriteiten op de landingsbaan vanwege een ander incident. Een vlucht van United Airlines had zijn take-off afgebroken nadat er een waarschuwingslampje was gaan branden in de cockpit en inzittenden een vreemde lucht meldden. Bemanningsleden zouden door de geur onwel zijn geraakt en daarom was om assistentie gevraagd.
Volgens CBS News blijkt uit geluidsopnames dat de luchtverkeersleiders nog hebben geprobeerd het brandweervoertuig te waarschuwen of tegen te houden. Desondanks bevond het voertuig zich op de landingsbaan op het moment dat het vliegtuig landde. Onduidelijk is waar het in de communicatie precies is misgegaan.
Waarschuwing weersomstandigheden
LaGuardia is gesloten voor onderzoek naar het incident. Luchtvaartautoriteit FAA meldt dat de luchthaven naar verwachting gesloten blijft tot halverwege de middag. Op de site van LaGuardia staat dat aankomende vluchten zijn omgeleid naar andere luchthavens of zijn teruggekeerd naar hun vertrekpunt.
De luchthaven gaf zondagavond een waarschuwing af dat regenachtig en bewolkt weer de afhandeling van vluchten kon belemmeren. Of de weersomstandigheden iets te maken hebben met de toedracht van het incident is niet duidelijk.
https://nos.nl/artikel/26(...)rk-piloten-omgekomen
Het verbaast me soms dat het niet vaker fout gaat op grote drukke vliegvelden. Zou natuurlijk niet mogen, maar ja ATC's zijn ook maar mensen. Hij schoot gelukkig wel direct in actie om de rest ervan weg te houden.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Lijkt gezien de audio toch wel een foutje van de luchtverkeersleiding.
-Edit, nouja een flinke fout
Opzich loopt alles toch wel gesmeerd, en is een layout van een vliegveld ook wel heel logisch uitgelegd. Maar het gaat toch nog redelijk vaak bijna fout.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het verbaast me soms dat het niet vaker fout gaat op grote drukke vliegvelden. Zou natuurlijk niet mogen, maar ja ATC's zijn ook maar mensen. Hij schoot gelukkig wel direct in actie om de rest ervan weg te houden.
14 incidenten in 2026 (tot nu toe)quote:Op maandag 23 maart 2026 11:55 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
https://aviation-safety.net/database/year/2026/1/N
In feite hebben ze zichzelf opgeofferd en daarmee alle passagiers gered. In plaats daarvan hadden ze ook naar links of rechts kunnen uitwijken met mogelijk nog grotere schade en meer doden.quote:
Ik vermoed dat die 'lage' snelheid een verkeerde conclusie is uit de data van Flightradar24. De 39 km/h die her en der staat komt overeen met 21 knopen en dat is de snelheid die op FR24 staat bij het laatste datapunt, op de plek waar het toestel uiteindelijk terecht is gekomen, bij de kruising met taxibaan E. Maar de botsing vond al eerder plaats op de landingsbaan, op de plek waar de brandweerwagen de baan overstak (bij taxibaan D). Bij de rode pijl:quote:Op maandag 23 maart 2026 14:23 schreef TheVulture het volgende:
Voelt wel heel erg als ongelukkige kutpech voor de piloten, zowel de aanleiding als het feit dat de aanrijding zelf nu ook niet met een dusdanig hoge snelheid ging dat je er standaard het leven door laat..
Dat zou inderdaad wel logischer klinken, ook gezien de schade en de plaatjes achterafquote:Op maandag 23 maart 2026 14:51 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik vermoed dat die 'lage' snelheid een verkeerde conclusie is uit de data van Flightradar24. De 39 km/h die her en der staat komt overeen met 21 knopen en dat is de snelheid die op FR24 staat bij het laatste datapunt, op de plek waar het toestel uiteindelijk terecht is gekomen, bij de kruising met taxibaan E. Maar de botsing vond al eerder plaats op de landingsbaan, op de plek waar de brandweerwagen de baan overstak (bij taxibaan D). Bij de rode pijl:
[ afbeelding ]
Niet dat je daar 100% op kan vertrouwen, maar uitgaande van het datapunt ongeveer op die locatie, was de snelheid nog 114 knopen, oftewel 211 km/h.
[ afbeelding ]
Tourniquet in NWS / Vliegtuig parkeert op brandweerauto in New York: 2 piloten overledenquote:Op maandag 23 maart 2026 15:06 schreef heywoodu het volgende:
Maar, 39 kilometer per uur en de mensen in het vliegtuig zijn dood, wat is dat voor bizarre crash geweest dan?
Met zo'n snelheid zou je toch hooguit verwachten dat er gewonden in de brandweerauto zijn?
Mijn interpretatie van wat er gebeurt:quote:Op maandag 23 maart 2026 10:50 schreef Watmoetjenou het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Hier het radioverkeer
Dan had de toren moeten zeggen ''Hold short at 4 Delta''quote:Op maandag 23 maart 2026 15:19 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Mijn interpretatie van wat er gebeurt:
1. De truck vraagt om toestemming.
2. De toren herhaalt het verzoek maar geeft nog geen toestemming.
3. Dat wordt door de truck opgevat als toestemming.
4. Toren maakt duidelijk dat de truck moet wachten, maar dat wordt om één of andere reden genegeerd.
Als ik me niet vergis wordt toestemming altijd gegeven doormiddel van een 'clear to'. Hoor je geen 'clear' dan heb je geen toestemming. Maar de toren had ook duidelijker moeten communiceren dat ze geen toestemming hadden.
Haha, wat een figuren lopen ook rond. Totaal gehersenspoeld door reddit en media.quote:Op maandag 23 maart 2026 14:50 schreef RedFever007 het volgende:
Hoop dat het Trump stemmers waren. Zo ja: not a single fuck was given![]()
Zo nee: RIP
Wat bedoel je precies met naar links of rechts kunnen uitwijken?quote:Op maandag 23 maart 2026 12:06 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
In feite hebben ze zichzelf opgeofferd en daarmee alle passagiers gered. In plaats daarvan hadden ze ook naar links of rechts kunnen uitwijken met mogelijk nog grotere schade en meer doden.
quote:
Ik ben een leek, dat geef ik toe. Maar er zit toch een stuur in een vliegtuig.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met naar links of rechts kunnen uitwijken?
Ik betwijfel of ze überhaupt de mogelijkheid hadden naar links of rechts te sturen (als ik jouw opmerking tenminste correct interpreteer). Zie dit filmpje:
[..]
Verschilt per type vliegtuig. Sommigen hebben een stuurwiel (yoke) en anderen een side-stick (joystick achtig ding). Maar dat is jouw punt natuurlijk niet, dat snap ik ook nog wel. Zowel met joystick als yoke kun je naar eningszins manoeuvreren, maar of dat op zo'n korte termijn mogelijk was geweest, denk ik niet.quote:Op maandag 23 maart 2026 18:05 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik ben een leek, dat geef ik toe. Maar er zit toch een stuur in een vliegtuig.
Ja, maar op de grond stuur je met de pedalen. Maar daar stuur je echt niet meer omheenquote:Op maandag 23 maart 2026 18:05 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik ben een leek, dat geef ik toe. Maar er zit toch een stuur in een vliegtuig.
Dat. En kan het ook niet rijmen met het filmpje. Was het misschien mph?quote:Op maandag 23 maart 2026 15:06 schreef heywoodu het volgende:
Maar, 39 kilometer per uur en de mensen in het vliegtuig zijn dood, wat is dat voor bizarre crash geweest dan?
Met zo'n snelheid zou je toch hooguit verwachten dat er gewonden in de brandweerauto zijn?
Probeer eens te berekenen wat het verschil in kinetische energie is van een vliegtuig dat 10m/s gaat en eentje dat 300m/s gaat. Ik gok een factor 900 verschil.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:20 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
He, 2 vliegtuigen hebben er voor gezorgd dat 2 towers naar beneden gingen is toch wel een grapje ondertussen of niet?
Onderstaande klinkt opzich best plausibel (voor een leek als ik die de post half leest omdat er meer dan 10 woorden staan en ik door social media achterlijk ben geworden):quote:Op maandag 23 maart 2026 18:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat. En kan het ook niet rijmen met het filmpje. Was het misschien mph?
quote:Op maandag 23 maart 2026 14:51 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik vermoed dat die 'lage' snelheid een verkeerde conclusie is uit de data van Flightradar24. De 39 km/h die her en der staat komt overeen met 21 knopen en dat is de snelheid die op FR24 staat bij het laatste datapunt, op de plek waar het toestel uiteindelijk terecht is gekomen, bij de kruising met taxibaan E. Maar de botsing vond al eerder plaats op de landingsbaan, op de plek waar de brandweerwagen de baan overstak (bij taxibaan D). Bij de rode pijl:
[ afbeelding ]
Niet dat je daar 100% op kan vertrouwen, maar uitgaande van het datapunt ongeveer op die locatie, was de snelheid nog 114 knopen, oftewel 211 km/h.
[ afbeelding ]
Dat gok jij niet, dat heb je aan Chatgpt gevraagd, jij snoodaardquote:Op maandag 23 maart 2026 18:30 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Probeer eens te berekenen wat het verschil in kinetische energie is van een vliegtuig dat 10m/s gaat en eentje dat 300m/s gaat. Ik gok een factor 900 verschil.
Dat zijn niet zulke moeilijke sommetjes anders.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:46 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat gok jij niet, dat heb je aan Chatgpt gevraagd, jij snoodaard
Dat was wel harder dan 39puquote:
quote:Op maandag 23 maart 2026 18:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat. En kan het ook niet rijmen met het filmpje. Was het misschien mph?
Die snelheid is foutief door Reuters de wereld ingebracht op basis van info van FR24. Die meldden op X dat de laatst bekende snelheid 21 knopen was (39 km/h), maar de botsing vond al eerder plaats.quote:
Da had jij toch mooi goed gegoktquote:Op maandag 23 maart 2026 19:57 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
[..]
Die snelheid is foutief door Reuters de wereld ingebracht op basis van info van FR24. Die meldden op X dat de laatst bekende snelheid 21 knopen was (39 km/h), maar de botsing vond al eerder plaats.
De post is inmiddels verwijderd en verduidelijkt:
[ x ]
Ik las dat deze ene man door onderbezetting helemaal alleen het HELE VLIEGVELD moest ATC'en.quote:Op maandag 23 maart 2026 10:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Lijkt gezien de audio toch wel een foutje van de luchtverkeersleiding.
-Edit, nouja een flinke fout
Ik heb in een ver verleden natuurkunde gestudeerd. Dit lukt me zelf ook nog wel.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:46 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat gok jij niet, dat heb je aan Chatgpt gevraagd, jij snoodaard
Dat lijkt me niet helemaal volgens de regels en daar gaat de NTSB waarschijnlijk niet heel blij mee zijnquote:Op maandag 23 maart 2026 20:57 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik las dat deze ene man door onderbezetting helemaal alleen het HELE VLIEGVELD moest ATC'en.
Over werkdruk gesproken...
quote:Op maandag 23 maart 2026 20:57 schreef DX11 het volgende:
[..]
Ik las dat deze ene man door onderbezetting helemaal alleen het HELE VLIEGVELD moest ATC'en.
Over werkdruk gesproken...
Je hoort sowieso 2 controllers dus dat is niet het geval.quote:Op maandag 23 maart 2026 21:24 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet helemaal volgens de regels en daar gaat de NTSB waarschijnlijk niet heel blij mee zijn
Dat was denk ik geen wilde gok, maar een aanname op basis van een logische redenatie van betreffende user. Wel ff iemand de credits geven die hij/zij verdient hequote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |