abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220411310

quote:
Een vliegtuig van Air Canada Express heeft bij een landing op het LaGuardia-vliegveld in New York een brandweervoertuig geraakt. De gezagvoerder en copiloot zijn daarbij om het leven gekomen. De inzittenden van de brandweerwagen raakten gewond. Door het incident is de luchthaven gesloten.

Volgens Amerikaanse media werd het brandweervoertuig bemand door politieagenten. Twee politiemensen hebben gebroken ledematen.

In het vliegtuig zaten 72 passagiers en vier bemanningsleden. 41 passagiers en bemanningsleden zijn naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht, sommigen met ernstige verwondingen. De meesten zijn inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen, aldus de autoriteiten. Negen van hen liggen nog in het ziekenhuis.

Ander incident

Het betrof een Bombardier CRJ-900-toestel dat vanuit Montreal was aangekomen. De botsing gebeurde met een snelheid van ongeveer 39 kilometer per uur.

Het brandweervoertuig was volgens de autoriteiten op de landingsbaan vanwege een ander incident. Een vlucht van United Airlines had zijn take-off afgebroken nadat er een waarschuwingslampje was gaan branden in de cockpit en inzittenden een vreemde lucht meldden. Bemanningsleden zouden door de geur onwel zijn geraakt en daarom was om assistentie gevraagd.

Volgens CBS News blijkt uit geluidsopnames dat de luchtverkeersleiders nog hebben geprobeerd het brandweervoertuig te waarschuwen of tegen te houden. Desondanks bevond het voertuig zich op de landingsbaan op het moment dat het vliegtuig landde. Onduidelijk is waar het in de communicatie precies is misgegaan.
Waarschuwing weersomstandigheden

LaGuardia is gesloten voor onderzoek naar het incident. Luchtvaartautoriteit FAA meldt dat de luchthaven naar verwachting gesloten blijft tot halverwege de middag. Op de site van LaGuardia staat dat aankomende vluchten zijn omgeleid naar andere luchthavens of zijn teruggekeerd naar hun vertrekpunt.

De luchthaven gaf zondagavond een waarschuwing af dat regenachtig en bewolkt weer de afhandeling van vluchten kon belemmeren. Of de weersomstandigheden iets te maken hebben met de toedracht van het incident is niet duidelijk.

https://nos.nl/artikel/26(...)rk-piloten-omgekomen
Bijzonder dat het toestel in zo'n hoek blijft staan... RIP voor de piloten.
pi_220411320
Bekijk deze YouTube-video

Hier het radioverkeer
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 10:51:33 #3
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411326
Het gaat wel lekker in de VS.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220411333
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:51 schreef xpompompomx het volgende:
Land of the free for the rich
pi_220411334
Lijkt gezien de audio toch wel een foutje van de luchtverkeersleiding.

-Edit, nouja een flinke fout
  maandag 23 maart 2026 @ 11:11:23 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220411421
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Lijkt gezien de audio toch wel een foutje van de luchtverkeersleiding.

-Edit, nouja een flinke fout
Het verbaast me soms dat het niet vaker fout gaat op grote drukke vliegvelden. Zou natuurlijk niet mogen, maar ja ATC's zijn ook maar mensen. Hij schoot gelukkig wel direct in actie om de rest ervan weg te houden.
pi_220411446
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het verbaast me soms dat het niet vaker fout gaat op grote drukke vliegvelden. Zou natuurlijk niet mogen, maar ja ATC's zijn ook maar mensen. Hij schoot gelukkig wel direct in actie om de rest ervan weg te houden.
Opzich loopt alles toch wel gesmeerd, en is een layout van een vliegveld ook wel heel logisch uitgelegd. Maar het gaat toch nog redelijk vaak bijna fout.

https://www.youtube.com/@VASAviation/videos

Dit is wel een interessant youtube kanaal waar dat soort dingen dagelijks voorbij komen.
pi_220411525

:'(
  maandag 23 maart 2026 @ 11:39:36 #9
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220411575
quote:
2 piloten omgekomen he..
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_220411671
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:39 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
2 piloten omgekomen he..
niet zo rubberenstoeptegelen
  maandag 23 maart 2026 @ 11:55:06 #11
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220411675
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:51 schreef xpompompomx het volgende:
https://aviation-safety.net/database/year/2026/1/N
pi_220411742
quote:
14 incidenten in 2026 (tot nu toe)
Wij hadden er 5 (volgens dezelfde website in dezelfde periode)

Als amerika exact 3x zo groot is dan nederland liggen we nek aan nek
pi_220411746
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:39 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
2 piloten omgekomen he..
In feite hebben ze zichzelf opgeofferd en daarmee alle passagiers gered. In plaats daarvan hadden ze ook naar links of rechts kunnen uitwijken met mogelijk nog grotere schade en meer doden.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:31:50 #14
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220411993
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:54 schreef Moonversion het volgende:

[..]
niet zo rubberenstoeptegelen
Wat
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_220412672
Voelt wel heel erg als ongelukkige kutpech voor de piloten, zowel de aanleiding als het feit dat de aanrijding zelf nu ook niet met een dusdanig hoge snelheid ging dat je er standaard het leven door laat..
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220412860
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:23 schreef TheVulture het volgende:
Voelt wel heel erg als ongelukkige kutpech voor de piloten, zowel de aanleiding als het feit dat de aanrijding zelf nu ook niet met een dusdanig hoge snelheid ging dat je er standaard het leven door laat..
Ik vermoed dat die 'lage' snelheid een verkeerde conclusie is uit de data van Flightradar24. De 39 km/h die her en der staat komt overeen met 21 knopen en dat is de snelheid die op FR24 staat bij het laatste datapunt, op de plek waar het toestel uiteindelijk terecht is gekomen, bij de kruising met taxibaan E. Maar de botsing vond al eerder plaats op de landingsbaan, op de plek waar de brandweerwagen de baan overstak (bij taxibaan D). Bij de rode pijl:

Niet dat je daar 100% op kan vertrouwen, maar uitgaande van het datapunt ongeveer op die locatie, was de snelheid nog 114 knopen, oftewel 211 km/h.
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a, 5
pi_220412912
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:51 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Ik vermoed dat die 'lage' snelheid een verkeerde conclusie is uit de data van Flightradar24. De 39 km/h die her en der staat komt overeen met 21 knopen en dat is de snelheid die op FR24 staat bij het laatste datapunt, op de plek waar het toestel uiteindelijk terecht is gekomen, bij de kruising met taxibaan E. Maar de botsing vond al eerder plaats op de landingsbaan, op de plek waar de brandweerwagen de baan overstak (bij taxibaan D). Bij de rode pijl:
[ afbeelding ]

Niet dat je daar 100% op kan vertrouwen, maar uitgaande van het datapunt ongeveer op die locatie, was de snelheid nog 114 knopen, oftewel 211 km/h.
[ afbeelding ]
Dat zou inderdaad wel logischer klinken, ook gezien de schade en de plaatjes achteraf
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 15:06:44 #18
284411 crew  heywoodu
pi_220412996
Maar, 39 kilometer per uur en de mensen in het vliegtuig zijn dood, wat is dat voor bizarre crash geweest dan? :o

Met zo'n snelheid zou je toch hooguit verwachten dat er gewonden in de brandweerauto zijn?
pi_220413035
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:06 schreef heywoodu het volgende:
Maar, 39 kilometer per uur en de mensen in het vliegtuig zijn dood, wat is dat voor bizarre crash geweest dan? :o

Met zo'n snelheid zou je toch hooguit verwachten dat er gewonden in de brandweerauto zijn?
Tourniquet in NWS / Vliegtuig parkeert op brandweerauto in New York: 2 piloten overleden
pi_220413141
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

Hier het radioverkeer
Mijn interpretatie van wat er gebeurt:

1. De truck vraagt om toestemming.

2. De toren herhaalt het verzoek maar geeft nog geen toestemming.

3. Dat wordt door de truck opgevat als toestemming.

4. Toren maakt duidelijk dat de truck moet wachten, maar dat wordt om één of andere reden genegeerd.

Als ik me niet vergis wordt toestemming altijd gegeven doormiddel van een 'clear to'. Hoor je geen 'clear' dan heb je geen toestemming. Maar de toren had ook duidelijker moeten communiceren dat ze geen toestemming hadden.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_220413165
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:19 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]
Mijn interpretatie van wat er gebeurt:

1. De truck vraagt om toestemming.

2. De toren herhaalt het verzoek maar geeft nog geen toestemming.

3. Dat wordt door de truck opgevat als toestemming.

4. Toren maakt duidelijk dat de truck moet wachten, maar dat wordt om één of andere reden genegeerd.

Als ik me niet vergis wordt toestemming altijd gegeven doormiddel van een 'clear to'. Hoor je geen 'clear' dan heb je geen toestemming. Maar de toren had ook duidelijker moeten communiceren dat ze geen toestemming hadden.
Dan had de toren moeten zeggen ''Hold short at 4 Delta''
pi_220413263
Hier is ook het voorgaande radioverkeer te horen met de emergency van United 2384 (vreemde geur in de cabine, waar de brandweer naartoe op weg was):

Lijkt erop dat dezelfde controller zowel de frequentie van het grondverkeer als de toren bemande (is normaal gescheiden). In zo'n stressvolle situatie helpt het ook niet mee dat het in de VS gebruikelijk is al heel vroeg cleared to land te geven (zelfs als er nog andere landende vliegtuigen voor zitten), wat de situatie schept dat de controller dat mogelijk al was vergeten. In vrijwel alle andere landen wordt die klaring pas veel later gegeven.
pi_220413304
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:50 schreef RedFever007 het volgende:
Hoop dat het Trump stemmers waren. Zo ja: not a single fuck was given :)

Zo nee: RIP :'(
Haha, wat een figuren lopen ook rond. Totaal gehersenspoeld door reddit en media.

Luchtte dit op? deze opmerking plaatsen? of hoopte je op wat +jes zodat je leventje weer een hoogtepunt heeft.
Extreem gevalletje van TDS.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  maandag 23 maart 2026 @ 15:59:19 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220413428
Triest van de FC. Je hoort 't in z'n stem.
pi_220414744
twitter
pi_220414830
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:38 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
Da's inderdaad wel wat harder dan 39km/u ja.
pi_220414847
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/F03ET6aBIpE[/youtube]

werkt een short plakken niet ?

maandag 23 maart 2026 @ 17:59:20 #28
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220414905
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:06 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
In feite hebben ze zichzelf opgeofferd en daarmee alle passagiers gered. In plaats daarvan hadden ze ook naar links of rechts kunnen uitwijken met mogelijk nog grotere schade en meer doden.
Wat bedoel je precies met naar links of rechts kunnen uitwijken?

Ik betwijfel of ze überhaupt de mogelijkheid hadden naar links of rechts te sturen (als ik jouw opmerking tenminste correct interpreteer). Zie dit filmpje:

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:38 schreef Houtenbeen het volgende:
[ x ]
Krekker is de bom!
pi_220414954
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 17:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies met naar links of rechts kunnen uitwijken?

Ik betwijfel of ze überhaupt de mogelijkheid hadden naar links of rechts te sturen (als ik jouw opmerking tenminste correct interpreteer). Zie dit filmpje:
[..]

Ik ben een leek, dat geef ik toe. Maar er zit toch een stuur in een vliegtuig.
  maandag 23 maart 2026 @ 18:11:42 #30
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_220414994
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:05 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik ben een leek, dat geef ik toe. Maar er zit toch een stuur in een vliegtuig.
Verschilt per type vliegtuig. Sommigen hebben een stuurwiel (yoke) en anderen een side-stick (joystick achtig ding). Maar dat is jouw punt natuurlijk niet, dat snap ik ook nog wel. Zowel met joystick als yoke kun je naar eningszins manoeuvreren, maar of dat op zo'n korte termijn mogelijk was geweest, denk ik niet.

Ze kwamen met hoge snelheid aanrijden en de brandweerauto reed pas last minute de baan op. Volgens mij hadden ze niet eens tijd om een poging te wagen.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')