Zo wel.quote:
Maar je hebt "lang gezocht" maar geen bronnen dus?quote:misschien de verzekering eens bellen?
Het probleem kan zijn dat moeders een van de stekkers er uit trekt en daar via een verlengsnoer met verdeeldoos twee ventilator kacheltjes op zet. Allemaal theoretisch natuurlijk maar met name verzekeringen kunnen lastig doen.
Ik ga niet nog eens het internet uitspitten daarvoor. Ik heb mijn beslissing genomen op basis wat ik vond en dat ga ik toch niet veranderen. Jij mag je eigen conclusie trekken.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo wel.
[..]
Maar je hebt "lang gezocht" maar geen bronnen dus?
Zolang je op die groep ook niet een huisbatterij of zonnepanelen zet zit je helemaal goed.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Help even, want ik weet dat mijn wallbox laadt met maximaal 16A, maar dan wel 3x 16A, oftewel, iets van 11kW dacht ik. Daar zit dan wel een load balancer op, maar wat ik me nu even afvraag...mijn vaatwasser, wasmachine, en droger zitten allemaal op 'normale' stopcontacten.
In mijn vorige huis had ik 2 groepen voor de wasmachine en droger. In dit huis is er maar 1 groep voor wasmachine/droger, en dus ook maar 1 stopcontact. Voor zo ver ik weet mag je op een normaal stopcontact maximaal 3680 watt trekken. Ik ga natuurlijk niet elke keer die stekkers omsteken, dus ik heb op dat stopcontact een verdeeldoos aangesloten die ook daadwerkelijk 3680 watt aan kan.
Vervolgens heb ik, toen ik dit huis kocht en die situatie zag (want ik zag dit als een dankbaar excuus) een nieuwe wasmachine en droger gekocht, waar ik heb gelet op de maximale vermogens die beide apparaten kunnen trekken. De wasmachine kan volgens mij 2300 of 2500 watt, en de droger kán 1000 watt, maar ik heb 'm dat nog nooit zien doen (ik heb tussenstekkers die het verbruik meten) en de droger heb ik nooit hoger gezien dan 810 watt. De wasmachine komt daadwerkelijk niet hoger dan volgens mij 2300 watt.
Met andere woorden, mijn gedachtengang was dat én de stekkerdoos daar geschikt voor is, én als beide apparaten gelijktijdig aan staan en ze zouden hun piekvermogen gelijktijdig hebben, dan zou ik dus op 2300 + 800 = 3100 watt komen, wat nog steeds veel minder is dan wat die groep maximaal mag leveren, en dús zit ik goed.
Maar is dat een terechte gedachtengang?
Nee, die groep is los, dwz, er is maar 1 stopcontact voor die groep, en die zit in de technische ruimte, en die is bedoeld voor een wasmachine/droger. Op dat stopcontact zit dus die verdeeldoos, die verdeeldoos heeft ruimte voor 3 stekkers, maar maar 2 daarvan zijn daadwerkelijk in gebruik, te weten 1x wasmachine en 1x droger.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Zolang je op die groep ook niet een huisbatterij of zonnepanelen zet zit je helemaal goed.
De NEN1010 schreef in het verleden voor dar alles boven de 2,? kW zoals wasmachines, drogers en andere zware belastingen, een aparte 16A groep moest hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, die groep is los, dwz, er is maar 1 stopcontact voor die groep, en die zit in de technische ruimte, en die is bedoeld voor een wasmachine/droger. Op dat stopcontact zit dus die verdeeldoos, die verdeeldoos heeft ruimte voor 3 stekkers, maar maar 2 daarvan zijn daadwerkelijk in gebruik, te weten 1x wasmachine en 1x droger.
Meer is er niet.
Zou dat dan ook voor de oven, de vaatwasser en de wasmachine gelden?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:36 schreef 215 het volgende:
Ik ben met je eens dat dit handiger is maar na lang zoeken lijkt het er toch op dat boven 800 Watt invoer een vaste aansluiting op het net verplicht is, met afschakelmogelijkheid.
Het is in ieder geval noodzaak om bij thuisbatterijen zoveel mogelijk voor een eigen groep te gaan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:34 schreef blomke het volgende:
[...]
@:215 Waar de 800Watt regel voor batterijen vandaan komt, ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Precies.quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou dat dan ook voor de oven, de vaatwasser en de wasmachine gelden?
Denk iets met klok en klepel: verplichte vaste aansluiting met aarde, als je geen 30mA ALS ervoor hebt (keuze van/was vroeger). Tegenwoordig moet alles op 30mA ALS.
quote:Op donderdag 26 maart 2026 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou dat dan ook voor de oven, de vaatwasser en de wasmachine gelden?
Denk iets met klok en klepel: verplichte vaste aansluiting met aarde, als je geen 30mA ALS ervoor hebt (keuze van/was vroeger). Tegenwoordig moet alles op 30mA ALS.
Knappe wasmachine die stroom terug levert aan het net. Het gaat dus niet om het verbruik maar de hoeveelheid die het terug levert. Het zelfde geld voor zonnepanelen, als die meer dan 800 Watt kunnen terug leveren aan het net moeten ook die een vaste aansluiting hebben.quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb jaren in de horeca gewerkt, en dan zat al het apparatuur gewoon met een stekker in het stopcontact.
Ik zie het probleem niet, of de stroom de ene kant op gaat of de andere.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:14 schreef 215 het volgende:
[..]
[..]
Knappe wasmachine die stroom terug levert aan het net. Het gaat dus niet om het verbruik maar de hoeveelheid die het terug levert. Het zelfde geld voor zonnepanelen, als die meer dan 800 Watt kunnen terug leveren aan het net moeten ook die een vaste aansluiting hebben.
Je mag op een groep 3700 Watt afnemen door de zekering, de bedrading kan wel iets meer hebben maar daar zitten wel grenzen aan.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet, of de stroom de ene kant op gaat of de andere.
Dat boven de 800 op een aparte groep moet begrijp ik wel, omdat je anders de groep kunt overbelasten als de batterij teruglevert en een ander zwaar apparaat stroom afneemt.
Snap ik, maar dat staat los van of de batterij een vaste aansluiting heeft, of een stekker.quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:49 schreef 215 het volgende:
[..]
Je mag op een groep 3700 Watt afnemen door de zekering, de bedrading kan wel iets meer hebben maar daar zitten wel grenzen aan.
Als je met 3000 Watt terug levert op een groep kan je nog steeds daarnaast die 3700 Watt door de zekering krijgen. In dat geval zou er dus zomaar 6700 Watt door de draadjes kunnen gaan zonder dat je zekering klapt. Als je dat een paar minuten volhoud dan gaat het een beetje naar brandlucht ruiken in de leidingen.
Nee, want met een vaste aansluiting kan er niet iets anders op die groep. Met een stekkeraansluiting kan je altijd nog 'even' een extra verdeeldoos er tussen zetten.quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Snap ik, maar dat staat los van of de batterij een vaste aansluiting heeft, of een stekker.
Kwestie van discipline.quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:05 schreef 215 het volgende:
[..]
Nee, want met een vaste aansluiting kan er niet iets anders op die groep. Met een stekkeraansluiting kan je altijd nog 'even' een extra verdeeldoos er tussen zetten.
Hoeveel fasen?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 08:17 schreef Patroon het volgende:
Hier staat 17.2kwh Zendure met totaal 4800w omvormers (2x 2400w) voor 3400 euro uit Duitsland.
Ze zijn verdeeld over 2 fasen, echter alles is hier nog 1x35A aangezien het verzoek om verhoging naar 3x25A op pauze is gezet totdat hier de netverzwaring in de buurt klaar is. Ze zijn ver met het plan, maar kan zomaar nog 2 jaar duren. Tot die tijd kunnen wij ons gelukkig redden.quote:
2 groepen, 1 fase. Bedankt voor info. Ga ik naar kijken.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ze zijn verdeeld over 2 fasen, echter alles is hier nog 1x35A aangezien de verhoging naar 3 fasen op pauze is gezet totdat hier de netverzwaring in de buurt klaar is. Ze zijn ver met het plan, maar kan zomaar nog 2 jaar duren. Tot die tijd kunnen wij ons gelukkig redden.
Ja elke Zendure zit op een eigen groep en ik heb de schuko stekker erafgehaald en CEE stekker op gezet. Alles zit aangesloten op een onderverdeler in de garage met 3x B16 Alamat. Alamat 1 is nog vrij en daar zet ik waarschijnlijk de autolader (1 fase) op. Dan zitten de Zendures op 2 en 3. Zodra we over gaan naar 3 fase dan zitten ze dus op fase 2 en 3.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:25 schreef blomke het volgende:
[..]
2 groepen, 1 fase. Bedankt voor info. Ga ik naar kijken.
Ver weg uit Duitsland? (ik ga er toch heen voorvakantie btw).quote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:32 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja elke Zendure zit op een eigen groep en ik heb de schuko stekker erafgehaald en CEE stekker op gezet.
Liever ff via dmquote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Ver weg uit Duitsland? (ik ga er toch heen voorvakantie btw).
OK, je hebt wel gelijk. Ik kom nu dus meerdere bronnen tegen die vermelden dat een WCD op een eigen groep wel OK is, een vaste aansluiting hoeft dus niet.quote:
Ik kan er ook een tegen gereduceerd tarief kopen; dus dan is het ineens wel interessanterquote:Op vrijdag 27 maart 2026 21:20 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, vanmiddag een Marstek Venus E 3.0 op de kop getikt voor 775 euro, nieuw. Das een zacht prijsjeMaar dat is dan wel omdat de vrouw van mijn schoonbroertje een vriendin heeft die dan weer een man heeft waarvan de broer vrienden is met een van de gasten van deze toko, dus dat was redelijk vlotjes geregeld. Moet wel van diep uit Duitsland komen dus dat zal volgend weekend zijn dat ik 'm bij m'n schoonbroertje op ga halen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |