abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220384032
quote:
Oud-hoofdredacteur NRC geschorst omdat hij door AI verzonnen citaten gebruikte

Voormalig NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch is door uitgever Mediahuis tijdelijk geschorst omdat hij kunstmatige intelligentie heeft gebruikt voor het schrijven van nieuwsbrieven. Daarin stonden citaten die door AI waren verzonnen, bevestigt de Belgische journalist in een blog na berichtgeving van NRC.

Vandermeersch geeft toe dat hij verschillende taalmodellen heeft gebruikt en er volop mee experimenteerde. "Daar ben ook ik, zelfs met al die jaren van ervaring en kennis die ik op de teller heb, in de val getrapt van hallucinaties. Ik vatte rapporten samen met een AI-tool en begon daarop te werken, in het vertrouwen dat de samenvattingen correct waren."

De journalist zegt verder dat hij mensen ten onrechte woorden in de mond heeft gelegd, terwijl hij die als parafraseringen had moeten formuleren. "In een aantal gevallen ging het om mijn interpretatie van hun woorden. Dat was niet enkel onzorgvuldig, het was fout."

Vandermeersch is bij Mediahuis actief als fellow Journalism & Society. Hij vindt het "meer dan zuur" dat juist hij de fouten maakte, terwijl hij naar eigen zeggen collega's lange tijd heeft gewaarschuwd voor de gevaren van AI. "Natuurlijk had ik die zaken moeten controleren. De broodnodige human oversight, waarvoor ikzelf voortdurend pleit, schoot tekort."

De Vlaming vindt ook dat hij transparanter had moeten zijn met zijn gebruik van AI. "Toen ik wist dat een aantal citaten niet correct was, had ik die gelijk moeten rechtzetten. Nu deed NRC dat in mijn plaats."
Bron

Dit is weer van het niveautje kwaliteitskrant.
:{
pi_220384253
Lekker bezig.

Niet de eerste 'strike' volgens mij van nrc de laatste tijd
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220384332
Maar hoe echt zijn de citaten in de OP 🤔
pi_220384624
Bij NRC gaat het al jaren niet meer om objectieve nieuwsgaring, maar veel meer om het doorgeven van de “juiste” opvattingen.

Het NRC staat hierin niet alleen. Voor de andere bekende dagbladen (Trouw, Volkskrant, AD, Parool, etc) geldt exact hetzelfde.

Voor het nieuws zoek ik tegenwoordig bij alternatieve media. Zelfs fok reken ik daaronder.

Toch heb ik nog een NRC abonnement. Zodat ik regelmatig kan blijven controleren of er verbetering optreedt. Helaas heb ik die nog niet kunnen waarnemen, integendeel.
pi_220384693
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:00 schreef Kottnauer het volgende:
Bij NRC gaat het al jaren niet meer om objectieve nieuwsgaring, maar veel meer om het doorgeven van de “juiste” opvattingen.

Het NRC staat hierin niet alleen. Voor de andere bekende dagbladen (Trouw, Volkskrant, AD, Parool, etc) geldt exact hetzelfde.

Voor het nieuws zoek ik tegenwoordig bij alternatieve media. Zelfs fok reken ik daaronder.

Toch heb ik nog een NRC abonnement. Zodat ik regelmatig kan blijven controleren of er verbetering optreedt. Helaas heb ik die nog niet kunnen waarnemen, integendeel.
Heb je een voorbeeld hiervan?
pi_220384705
Het eerste wat ik denk is. Hoe stom kan je zijn. Maar goed ik ken genoeg journalisten die niet fact checken, en dan vooral bij de mindere kranten.

Het tweede wat ik denk is. AI wordt tegenwoordig door iedereen gebruikt en opgehyped door iedereen. Dus het kan de beste overkomen.
pi_220384717
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Waarvan precies? Dan zal ik even zoeken.
pi_220384738
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:08 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Waarvan precies? Dan zal ik even zoeken.
Van NRC en "juiste opvattingen"
pi_220384759
Alweer NRC?

Die diepe, diepe excuses naar verkenner Wijers staat me nog vers in het geheugen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220384793
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Okay.

Hier het begin van de column van Frits Abrahams van vandaag:

quote:
Eén blik op Richard de Mos, vooral als hij glunderend uit zijn groengele limousine stapt, en je begrijpt waarom hij van corruptie en omkoping werd verdacht, totdat bleek dat hij alleen vertrouwelijke informatie had gelekt. Den Haag houdt van hem, proficiat Den Haag. Amerika heeft Donald Trump, Den Haag heeft Richard de Mos.
Dit getier gaat hierna nog een tijdje verder. Het beoordelen van een politicus op zijn uiterlijk en hem dan verder afzeiken. Omdat de ideeën van De Mos niet overeenkomen met de ideeën van Abrahams.
pi_220384851
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:15 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Okay.

Hier het begin van de column van Frits Abrahams van vandaag:
[..]
Dit getier gaat hierna nog een tijdje verder. Het beoordelen van een politicus op zijn uiterlijk en hem dan verder afzeiken. Omdat de ideeën van De Mos niet overeenkomen met de ideeën van Abrahams.
Een opinie artikel posten en het dan framen als de mening van een gehele krant vind ik niet echt sterk overkomen.

Mag ik De Telegraaf ook framen voor de opinie artikels die Wierd Duk uitkraamt?

Overigens worden ze beide uitgegeven door dezelfde publisher oftewel Mediagroep.
pi_220384919
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Toch wel algemeen bekend dat NRC behoort tot de links activistische media.
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:30:09 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220384955
Ach, NRC. Ooit een "kwaliteitskrant". Nu het activistische huisblaadje.
pi_220384965
quote:

[..]
Hier nog een kop van een “analyse” van vandaag.

quote:
Door de forse winst van FVD komen er omstreden kandidaten in de raad. ‘Extreemrechts gedachtegoed wordt langzaam als ‘gewoner’ gezien’
Omstreden kandidaten: ja, die zijn alleen “omstreden” binnen NRC kringen die maar blijven doorzeuren over wat deze mensen 10 of 15 jaar geleden misschien een keer gezegd zouden hebben.

Extreemrechts: wat is er precies “extreem” aan het gedachtegoed? Dat wordt nooit uitgelegd. Het is van de FVD, dús is het extreem. Toelichting is niet nodig.

En na die tendentieuze kop gaat het gezeur in de “analyse” op diezelfde negatief-zeurende toon de rest van het artikel verder.

Er wordt in dit hele artikel helemaal niets geanalyseerd in politieke zin. Niets over de inhoud van het programma. Niets over de plannen. Niets over de ideeën. Gewoon helemaal niets.

Alleen gezanik over wat FVDers dan in hun vrij tijd gedaan of gezegd zouden hebben. In 2010 of 2014.

Het is dus geen “analyse” zoals valselijk wordt vermeld, maar een boodschap. En die boodschap luidt: “FVD is slecht. U hoeft niet te weten wat hun politieke standpunten zijn. U moet alleen dit weten: ze zijn slecht. Ze zijn extreem.”
pi_220385010
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Hier nog een kop van een “analyse” van vandaag.
[..]
Omstreden kandidaten: ja, die zijn alleen “omstreden” binnen NRC kringen die maar blijven doorzeuren over wat deze mensen 10 of 15 jaar geleden misschien een keer gezegd zouden hebben.

Extreemrechts: wat is er precies “extreem” aan het gedachtegoed? Dat wordt nooit uitgelegd. Het is van de FVD, dús is het extreem. Toelichting is niet nodig.

En na die tendentieuze kop gaat het gezeur in de “analyse” op diezelfde negatief-zeurende toon de rest van het artikel verder.

Er wordt in dit hele artikel helemaal niets geanalyseerd in politieke zin. Niets over de inhoud van het programma. Niets over de plannen. Niets over de ideeën. Gewoon helemaal niets.

Alleen gezanik over wat FVDers dan in hun vrij tijd gedaan of gezegd zouden hebben. In 2010 of 2014.

Het is dus geen “analyse” zoals valselijk wordt vermeld, maar een boodschap. En die boodschap luidt: “FVD is slecht. U hoeft niet te weten wat hun politieke standpunten zijn. U moet alleen dit weten: ze zijn slecht. Ze zijn extreem.”
Staat FvD niet bekend om het verheerlijken van de Holocaust, gaan er geen complottheorieen over joden door die groep, zijn ze niet voor een boreale wereld?

Mag de NRC hier nog wel een oordeel over vellen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ambtenaar030 op 19-03-2026 22:43:53 ]
pi_220385049
Ex Fvd'er Nanninga gaf trouwens David Irving een podium. Een man die de Holocaust ontkent en daarvoor veroordeeld is.

Het volledige interview met David Irving | ThePostOnline https://share.google/RO8ld9e5HFAcXaGpE
pi_220385087
quote:

[..]
Nog een fragment uit het hoofdredactioneel commentaar vandaag:
quote:
In een aantal gemeenten kregen niet alleen anti-asielsentimenten een zetel, maar boekte – aanzienlijk zorgelijker – ook de uiterst-rechtse Forum voor Democratie winst met zijn focus op het beschermen van de witte Nederlandse cultuur.
Let even op dat “witte”. Waar haalt de NRC dit vandaan? Niet uit het partijprogramma van de FVD. Nee, ze zuigen dit gewoon uit hun duim.

Pure smaad. Nooit over de inhoud schrijven, maar alleen zelf dingen verzinnen en dan zeggen “o, wat slecht!”.
pi_220385131
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:45 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
[..]
Let even op dat “witte”. Waar haalt de NRC dit vandaan? Niet uit het partijprogramma van de FVD. Nee, ze zuigen dit gewoon uit hun duim.

Pure smaad. Nooit over de inhoud schrijven, maar alleen zelf dingen verzinnen en dan zeggen “o, wat slecht!”.
"In een manifest schrijft de groep een land na te streven waar minimaal 99 procent van de inwoners "blank" is. De mensen voor wie dat niet geldt, mogen tijdelijk verblijven als dat "ten gunste van de Blanken" is, zoals toeristen. Kans op het staatsburgerschap maken zij sowieso niet, vindt de groep."

https://nos.nl/artikel/24(...)derland-normaliseren

En dat is dan welkom op een FvD kerstgala. Kan de beste overkomen. Ook de uitspraken van Baudet over een boreale wereld. De uitspraken van Nanninga over de Holocaust. En de complottheorieen over joden zijn gewoon wat "ongelukkig"
pi_220385155
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:35 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Staat FvD niet bekend om het verheerlijken van de Holocaust, gaan er geen complottheorieen over joden door die groep, zijn ze niet voor een boreale wereld?
Die berichten van Nanninga begrijp ik niet. Zal wel een soort humor, satire of ironie zijn die ik niet snap.

Staat FVD bekend om het verheerlijken van de holocaust? Waar komt die lariekoek toch vandaan?

Complottheorieën over joden? Idem.

Boreale wereld? Bij mijn weten heeft Baudet dit woord, dat geloof ik een synoniem is van “noordelijk”, één keertje gebruikt in een wat brallerige toespraak in 2019 ofzo.

Nu een vraag voor jou: heb jij het verkiezingsprogramma van de FVD eigenlijk wel eens gelezen, of baseer je je mening alleen op wat anderen beweren?
  donderdag 19 maart 2026 @ 22:58:24 #20
396550 Richestorags
pi_220385178
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:45 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
[..]

En dan nog is het niet inherent slecht om dat te willen "beschermen". Maar de associatie is nu gelegd. Een ieder die hiervoor pleit, kan in het extreemrechtse kamp.
pi_220385181
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:50 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
"In een manifest schrijft de groep een land na te streven waar minimaal 99 procent van de inwoners "blank" is. De mensen voor wie dat niet geldt, mogen tijdelijk verblijven als dat "ten gunste van de Blanken" is, zoals toeristen. Kans op het staatsburgerschap maken zij sowieso niet, vindt de groep."

https://nos.nl/artikel/24(...)derland-normaliseren

En dat is dan welkom op een FvD kerstgala. Kan de beste overkomen. Ook de uitspraken van Baudet over een boreale wereld. De uitspraken van Nanninga over de Holocaust. En de complottheorieen over joden zijn gewoon wat "ongelukkig"
Okay, ik vat het even samen.

1. FVD organiseert een kerstgala.

2. Daar verschijnt iemand met kennelijke opvattingen over een “blank” ras.

Uit bovenstaande twee punten volgt dat er bij FvD een focus is op het beschermen van de witte Nederlandse cultuur.

Is dat jouw logica?
pi_220385187
Tja, journalisten zullen tegenwoordig wel AI gebruiken. Maar je moet natuurlijk altijd checken wat er geproduceerd wordt. Nu is het over het algemeen behoorlijk goed en accuraat, maar dat was twee a drie jaar terug nog wel anders. De ontwikkeling op dat vlak is ook erg snel gegaan.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:00 schreef Kottnauer het volgende:

Correct.

Velen lezen het dan ook enkel omdat het hun onderbuikgevoelens weet te bevestigen. Het betreft een bepaald type mens, met name terug te vinden aan een kant van het politieke spectrum, waarbij een krant als de NRC (de Volkskrant trouwens ook) dan erg gemakkelijk de emoties weten te bespelen.

Onderbuik:

'Trump is gevaarlijk'
'Israël is een apartheidstaat'
'De wereld gaan ten onder door klimaatverandering'
'Nederland is racistisch'

NRC:

'Trumps regering vormt een gevaar voor de wereld'
'In Israël is de apartheid erger dan destijds in Zuid-Afrika'
'Op de heetste plekken op aarde is het al gevaarlijk om in de schaduw te zitten'
'Theorie ‘minderheid in eigen land’ is diep racistisch'

Reactie van de lezer: 'Zie je wel! Wauw, dit is echt een kwaliteitskrant'.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220385196
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:54 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Die berichten van Nanninga begrijp ik niet. Zal wel een soort humor, satire of ironie zijn die ik niet snap.

Staat FVD bekend om het verheerlijken van de holocaust? Waar komt die lariekoek toch vandaan?

Complottheorieën over joden? Idem.

Boreale wereld? Bij mijn weten heeft Baudet dit woord, dat geloof ik een synoniem is van “noordelijk”, één keertje gebruikt in een wat brallerige toespraak in 2019 ofzo.

Nu een vraag voor jou: heb jij het verkiezingsprogramma van de FVD eigenlijk wel eens gelezen, of baseer je je mening alleen op wat anderen beweren?
Je vergeet voor het gemak dat ze een veroordeelde Holocaust ontkenner een podium gaf.

"In dat boek schilderde hij een beeld van Hitler, als een rationele, intelligente dictator, wiens enige doel was de Duitse welvaart en invloed op het Europese continent te vergroten. Irving beschuldigde ook de geallieerde leiders, vooral Churchill, van de escalatie naar en in de oorlog. Het meest omstreden was zijn stelling dat Hitler geen kennis van de Holocaust had. Alhoewel hij het bestaan van massa-executies niet betwistte (maar wel het bestaan van de gaskamers), beweerde Irving dat Heinrich Himmler en Reinhard Heydrich de initiatiefnemers en architecten waren, zonder medeweten van Hitler. In 1991 kwam er een herziene editie van Hitler's War uit, waarbij alle referenties aan de Holocaust en vernietigingskampen waren verdwenen."

David Irving - Wikipedia https://share.google/wVNY0vFee2TbLy9bJ

Over Baudet:

Antisemitismebestrijder: Baudet verspreidt oude antisemitische complottheorie - https://nos.nl/l/2437908

Antisemitische uitspraken van Baudet zijn geen ‘incident’ | Trouw https://share.google/cJV6iDxVyTD2TKtCG

Kamerlid Hiddema: FvD-jongeren moeten weg om antisemitistische en homofobe appjes - https://nos.nl/l/2357602
  donderdag 19 maart 2026 @ 23:03:35 #24
396550 Richestorags
pi_220385198
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 22:59 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Okay, ik vat het even samen.

1. FVD organiseert een kerstgala.

2. Daar verschijnt iemand met kennelijke opvattingen over een “blank” ras.

Uit bovenstaande twee punten volgt dat er bij FvD een focus is op het beschermen van de witte Nederlandse cultuur.

Is dat jouw logica?
Als dat de logica is is Groenlinks een Pol Pot Moslimbroederschap partij. Ook best knap, om dat tegelijkertijd te zijn.
pi_220385229
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 23:01 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, journalisten zullen tegenwoordig wel AI gebruiken. Maar je moet natuurlijk altijd checken wat er geproduceerd wordt. Nu is het over het algemeen behoorlijk goed en accuraat, maar dat was twee a drie jaar terug nog wel anders. De ontwikkeling op dat vlak is ook erg snel gegaan.
[..]
Correct.

Velen lezen het dan ook enkel omdat het hun onderbuikgevoelens weet te bevestigen. Het betreft een bepaald type mens, met name terug te vinden aan een kant van het politieke spectrum, waarbij een krant als de NRC (de Volkskrant trouwens ook) dan erg gemakkelijk de emoties weten te bespelen.

Onderbuik:

'Trump is gevaarlijk'
'Israël is een apartheidstaat'
'De wereld gaan ten onder door klimaatverandering'
'Nederland is racistisch'

NRC:

'Trumps regering vormt een gevaar voor de wereld'
'In Israël is de apartheid erger dan destijds in Zuid-Afrika'
'Op de heetste plekken op aarde is het al gevaarlijk om in de schaduw te zitten'
'Theorie ‘minderheid in eigen land’ is diep racistisch'

Reactie van de lezer: 'Zie je wel! Wauw, dit is echt een kwaliteitskrant'.
Trump is zeker wel gevaarlijk. De man verandert elke dag van mening, vervolgt oppositie en critici, dreigt elke dag met het laten vallen van de NAVO en zelfs Rusland aan te moedigen ons aan te vallen en start oorlog na oorlog, zonder een goed idee erachter.

Wel ben ik het wat meer eens met Raymond Mens. Amerika was al onbetrouwbaar na 9/11, het meesleuren van Europa in hun oorlog in Afghanistan en Irak op basis van leugens (Bin Laden in Afghanistan en Saddam heeft kernwapens) en de "The Hague Invasion Act" vanwege de ICC. Obama ging net zo goed mee met het binnenvallen van landen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')