Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)-ruim-1-miljard-rondquote:Minister Heinen (Financiën): 'Tegenvaller van ruim 1 miljard door steeds meer arbeidsongeschikten'
Politieke redactie RTL Nieuws · 23 minuten geleden · Aangepast: 0 minuten geleden
Het kabinet heeft te maken met 'echt forse tegenvallers' van samen meer dan 1 miljard euro door de arbeidsongeschiktheid. Er zijn steeds meer mensen die gebruikmaken van uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid, zegt minister van Financiën Eelco Heinen in het wekelijkse gesprek met hem op RTL Z.
Minister Heinen (Financiën): 'Tegenvaller van ruim 1 miljard door steeds meer arbeidsongeschikten'
"Dat hebben we niet onder controle", zegt Heinen in gesprek met politiek verslaggever Irene de Kruif. "Het bestond in het verleden al en het blijft maar toenemen."
Heinen is bezig met de startnota van het kabinet (de financiële afspraken van het nieuwe kabinet) en met de Voorjaarsnota, de aanpassingen op de lopende begroting. "Dan probeer je ook even de winkel weer op te ruimen, dat iedereen goed aan de start verschijnt."
Niet onder controle
"We hebben wel te maken met echt forse tegenvallers", zegt Heinen. "Echt meer dan 1 miljard. En het zit voornamelijk op de sociale zekerheid in de arbeidsongeschiktheid."
Heinen is aan het uitzoeken waar de tegenvallers vandaan komen. "Maar je ziet een grote instroom in de regelingen. Eigenlijk zitten er te veel mensen in." Volgens de VVD'er laat dit het belang zien van het hervormen van de regelingen, 'want anders wordt het onhoudbaar'.
Bekijk hier hoe Heinen dat zegt tegen politiek verslaggever Irene de Kruif in het wekelijks gesprek met de minister van Financiën op RTL Z:
Vrij duidelijk en voorspelbaar toch? Je hebt een VVD'er die de sociale zekerheid weer wat verder wil uitkleden. Zoals al aangekondigd, en gezien de andere partijen in het kabinet vast wel weer kan lukken tenzij de oppositie verenigd genoeg is om het spaak te laten lopen.quote:Volgens de VVD'er laat dit het belang zien van het hervormen van de regelingen, 'want anders wordt het onhoudbaar'.
Ik ben voornamelijk benieuwd waarom dit oploopt. Is het door de hogere pensioenleeftijd? Asiel? Etc.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Vrij duidelijk en voorspelbaar toch? Je hebt een VVD'er die de sociale zekerheid weer wat verder wil uitkleden. Zoals al aangekondigd, en gezien de andere partijen in het kabinet vast wel weer kan lukken tenzij de oppositie verenigd genoeg is om het spaak te laten lopen.
quote:
Bestuurskunde alfaatje Rob Jetten die nog geen dag echt heeft gewerkt en ook het licht niet zou uitvinden wordt nu echt getest. Mijn analyse is dat hij veel te licht is, getuige het visieloze akkoord en zijn algehele identiteitsloze voorkomen. Pleistertjes plakken en paniekvoetbal gaat dit kabinet kenmerken.quote:
De oorzaak is niet interessant voor de VDD, de oplossing is immers al bepaald: hervormen van de regelingen. Oftewel het verder uitkleden van de sociale zekerheid.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben voornamelijk benieuwd waarom dit oploopt. Is het door de hogere pensioenleeftijd? Asiel? Etc.
Ik gok allebei.
Is daar nog data over te vinden eigenlijk?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:44 schreef Richestorags het volgende:
Het aantal "nieuwe Nederlanders" is ook toegenomen. Ik denk dat ik het al weet.
Een toename in een sociale post is wel als een rode lap op een stier voor de VVD ja.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:48 schreef Akathisia het volgende:
[..]
De oorzaak is niet interessant voor de VDD, de oplossing is immers al bepaald: hervormen van de regelingen. Oftewel in het verder uitkleden van de sociale zekerheid.
Ik hoop het. We moeten een eerlijk verhaal hebben.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:48 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Is daar nog data over te vinden eigenlijk?
Het aantal Gen Z-ers ook. Heb je ze eindelijk zover dat ze de telefoon durven opnemen, krijgen ze daar een burnout van.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:44 schreef Richestorags het volgende:
Nou.....wat dacht je van het UWV die niet eens fatsoenlijk mensen kan keuren?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:39 schreef ESF1Gamer het volgende:
"We hebben wel te maken met echt forse tegenvallers", zegt Heinen. "Echt meer dan 1 miljard. En het zit voornamelijk op de sociale zekerheid in de arbeidsongeschiktheid."
Heinen is aan het uitzoeken waar de tegenvallers vandaan komen.
Ik gok dat Gen-Z inderdaad ook vaker hierin zit.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het aantal Gen Z-ers ook. Heb je ze eindelijk zover dat ze de telefoon durven opnemen, krijgen ze daar een burnout van.
Dat hervormen van de VVD kennen wequote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:39 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)-ruim-1-miljard-rond
Die mensen hebben niet voor de lol een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Ik kan wel raden wat het plan wordt. Al die arbeidsongeschikten de bijstand in.
Ik zie meer in het plan als het kan om mensen naar werk te begeleiden.
Ik heb geen idee of dit een reden is, maar blijkbaar mogen ze de eerste 6 maanden van de asielprocedure niet werken. Dat kost natuurlijk een hoop geld die iedereen met elkaar mag opbrengen. Wat mij betreft krijgen ze bij binnenkomst direct een baan.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:44 schreef Richestorags het volgende:
Dat en misschien toch ook wel in het 65-67 cohort.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 17:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het aantal Gen Z-ers ook. Heb je ze eindelijk zover dat ze de telefoon durven opnemen, krijgen ze daar een burnout van.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |