En waarom precies is masturbatie een zonde?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:11 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Maar als ze er zelf voor kiezen? In dit leven en in het volgende alle hulp afwijzen? Blijven zwelgen in hun eigen trots en zelfrechtvaardiging, en nooit de knie buigen voor de Almachtige?
Als je zegt 'niemand zal dat kunnen', dan is er geen vrije wil.
Als je wél oprecht berouw hebt zal God je altijd vergeven, wellicht na een periode van zuivering inderdaad; net als jij geloof ik wel dat het vagevuur ook nog een optie is. Een van de meest genadevolle katholieke leerstellingen die ik altijd meeneem in mijn eigen theologie, ook nu ik formeel gezien ketter ben geworden
[..]
Het idee dat mensen voor eeuwig verloren gaan stemt me ergens wel droevig. Misschien voelt het anders als we de volledige waarheid over alles en iedereen straks kennen in de hemel. Moeilijk te zeggen.
[..]
De katholieke leer stelt dat onbekeerde doodzonden leiden tot de hel, en dat een zonde pas een doodzonde is als die vrijwillig en met volledige instemming plaatsvindt. Masturbatie is voor heel veel mensen een soort verslaving, en daarmee is het nog wel een zonde, maar niet zo snel een doodzonde - omdat die vrijwilligheid en volledige instemming in het geding is.
Misschien is de canonieke katholieke leer niet voldoende reli-fundi voor je. Maar protestantse christenen zullen juist wijzen op hun theologie van 'geloof alleen', dus ook dan ga je niet naar de hel voor rukken, maar alleen voor ongeloof.
Overigens herken ik me sowieso niet in het woord 'reli-fundi', dus ben ik sowieso niet onoprecht. Vind ik zelf.
Volgens de katholieke leer?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waarom precies is masturbatie een zonde?
Ah, de Morele Orde...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:26 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Volgens de katholieke leer?
"Helemaal afgezien van het motief is het opzettelijk gebruik van de geslachtelijke vermogens - buiten de gewone huwelijksrelaties om - in strijd met de finaliteit ervan". Het seksueel genot wordt dan nagestreefd buiten "de seksuele relatie, die door de morele orde vereist wordt; dit wil zeggen buiten een relatie die de volle betekenis van de wederzijdse gave en van de menselijke voortplanting realiseert in de context van een ware liefde".
Kennelijk. De moederkerk is nogal streng als het op seksualiteit aankomt. Niet voor niets is het ook de enige kerk die tegen voorbehoedsmiddelen is, ook vandaag de dag nog.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah, de Morele Orde...
Die is dus enkel op voortplanting gebaseerd?
Dit is nogal een zware juridische tekst voor een handeling die meestal weinig met "morele wanorde" en alles met ontspanning te maken heeft. Het voelt bijna alsof de kerk overal een vergrootglas op legt behalve op de realiteit van de Homo Ludens. De kerk hanteert hier eigenlijk een soort 'alles-of-niets'-logica: seks is een heilige symfonie en als je in je eentje op een fluit speelt, verstoor je volgens hen het hele orkest. De rest van de wereld denkt meestal: "Ach, laat die persoon lekker oefenen."quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:26 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Volgens de katholieke leer?
"Helemaal afgezien van het motief is het opzettelijk gebruik van de geslachtelijke vermogens - buiten de gewone huwelijksrelaties om - in strijd met de finaliteit ervan". Het seksueel genot wordt dan nagestreefd buiten "de seksuele relatie, die door de morele orde vereist wordt; dit wil zeggen buiten een relatie die de volle betekenis van de wederzijdse gave en van de menselijke voortplanting realiseert in de context van een ware liefde".
Niet iedereen wil gered worden.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
God heeft ons allemaal al gered. Voor altijd.
Die dogma's zijn ongezond voor een mens. Zelfstandig nadenken ipv slaafs opvolgen wat een boek uit de late bronstijd zegt, is slimmer.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Elke verleiding om te zondigen natuurlijk.
En dat is het mooie van christelijk universalisme.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet iedereen wil gered worden.
Waar blijft de Vrije Wil van de mens, van alle mensen? Je beschrijft een heel comfortabele manier van geloven maar het haalt ook de spanning en de verantwoordelijkheid van het maken van eigen keuzes er een beetje vanaf. Het is een beetje van: "je kunt er niks aan doen, ik hou tóch van je." Het klinkt erg geruststellend maar voor mij een tikkeltje benauwend.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
En dat is het mooie van christelijk universalisme.
Ook al wil je niet, je gaat gered worden.
En dat is de ware Jezus Christus, de ware God. Iedereen zal met Hem verenigd worden.
Zijn offer heeft dat tot noodzakelijkheid gemaakt. Iedereen zal gelukkig worden.
Daarom blijf ik CHRISTEN.
Je hebt op dit forum eens uitgebreid verteld dat je vroeger een drugsgebruiker was. Als je daar nu op terugkijkt, op die gitzwarte periode van je leven, vind jij dan dat jij toen gezondigd hebt? Weet je dan wel zeker dat jij je hebt verzoend met je Schepper? Ik zou toch wel erg bang zijn als ik een voormalige drugsgebruikende gelovige was want dat traditionele christelijke dogma van vergeving en bevrijding is toch ook maar een aanname, niet?quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Elke verleiding om te zondigen natuurlijk.
In de Schrift dwingt Jezus nooit iemand om Hem te volgen, en dus gered te worden.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is het mooie van christelijk universalisme.
Ook al wil je niet, je gaat gered worden.
En dat is de ware Jezus Christus, de ware God. Iedereen zal met Hem verenigd worden.
Zijn offer heeft dat tot noodzakelijkheid gemaakt. Iedereen zal gelukkig worden.
Daarom blijf ik CHRISTEN.
'Drugsgebruiker' klinkt nogal zwaar, vind je ook niet? Het is niet dat ik op straat heroïne lag te spuiten. Ik heb wat wiet, XTC en paddo's gebruikt, en nog wat plantaardige dingen, daar hield het wel mee op. Dat deed ik ter recreatie, maar vooral de paddo's om geestverruimende ervaringen op te doen. In die zin past het in mijn levensparcours, omdat de tripervaring me het idee gaf dat er wel degelijk meer was in het leven dan wat ik tot dan toe had ervaren. Ik was namelijk niet erg onder de indruk van het leven dat mij werd voorgeschoteld: school, werken, trouwen en kinderen, pensioen, af en toe op vakantie, dood. Dat leek mij vreselijk. Ik vond de wereld ook een erg teleurstellende plek, met al het oorlog en alle onrecht. Ik geloofde dat dingen als rechtvaardigheid en liefde moesten bestaan. In een betere wereld. En als je zo'n trip ervaart, lijk je ineens in contact te komen met een hogere dimensie, met het goddelijke, met puurheid. Dus dat gaf mij eigenlijk hoop dat het leven toch echt wel meer te bieden had. Ik ervaarde het ook als therapeutisch, alsof je in jezelf gaat, de boel opruimt en weer fris naar buiten komen. Voor mij was het dus recreatief, maar eigenlijk vooral ook spiritueel.quote:Op woensdag 18 maart 2026 20:49 schreef EsserS het volgende:
[..]
Je hebt op dit forum eens uitgebreid verteld dat je vroeger een drugsgebruiker was. Als je daar nu op terugkijkt, op die gitzwarte periode van je leven, vind jij dan dat jij toen gezondigd hebt? Weet je dan wel zeker dat jij je hebt verzoend met je Schepper? Ik zou toch wel erg bang zijn als ik een voormalige drugsgebruikende gelovige was want dat traditionele christelijke dogma van vergeving en bevrijding is toch ook maar een aanname, niet?
Ik ben trouwens ook verslaafd, wist je dat? Aan feiten.
Nou ja, het is mooi dat je "breaking bad", achterwege hebt gelaten en dat je spirituele hulp hebt gekregen. Aan verslaafde medemensen hebben we niks dus dat heb jij heel goed gedaan.quote:Op woensdag 18 maart 2026 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Drugsgebruiker' klinkt nogal zwaar, vind je ook niet? Het is niet dat ik op straat heroïne lag te spuiten. Ik heb wat wiet, XTC en paddo's gebruikt, en nog wat plantaardige dingen, daar hield het wel mee op. Dat deed ik ter recreatie, maar vooral de paddo's om geestverruimende ervaringen op te doen. In die zin past het in mijn levensparcours, omdat de tripervaring me het idee gaf dat er wel degelijk meer was in het leven dan wat ik tot dan toe had ervaren. Ik was namelijk niet erg onder de indruk van het leven dat mij werd voorgeschoteld: school, werken, trouwen en kinderen, pensioen, af en toe op vakantie, dood. Dat leek mij vreselijk. Ik vond de wereld ook een erg teleurstellende plek, met al het oorlog en alle onrecht. Ik geloofde dat dingen als rechtvaardigheid en liefde moesten bestaan. In een betere wereld. En als je zo'n trip ervaart, lijk je ineens in contact te komen met een hogere dimensie, met het goddelijke, met puurheid. Dus dat gaf mij eigenlijk hoop dat het leven toch echt wel meer te bieden had. Ik ervaarde het ook als therapeutisch, alsof je in jezelf gaat, de boel opruimt en weer fris naar buiten komen. Voor mij was het dus recreatief, maar eigenlijk vooral ook spiritueel.
Was dat zondigen? Ja, maar dat wist ik toen nog niet. Ik denk dat het ook echt spirituele gevolgen heeft gehad, want zoals in vele culturen het geval is, lijk je echt met een andere dimensie in contact te komen, of met overledenen, of andersoortige entiteiten. Die dimensie lijkt intelligentie te bevatten die van binnenuit komt, of juist van buiten jezelf. Later begreep ik dat dit spirituele entiteiten zijn die contact met ons kunnen leggen.
Dus ja, dat was zeker zondigen. Maar was ik daarna bang dat God mij daarvoor zou veroordelen? Nee, waarom zou ik? Na mijn bekering heb ik zelfs nog eenmaal getript. Ik voelde me toen net een soort beest. Dat was de laatste keer en daarna heb ik alles in de prullenbak gegooid (ik kweekte mijn eigen paddo's). Ik had er totaal geen behoefte aan.
Die liefde en rechtvaardigheid waar ik naar op zoek was, die vond ik dus door het geloof, door de wedergeboorte in Christus. Door Gods wet. Door verzoening. Door vergeving. Door een relatie met de herrezen messias, die mij had gekozen om voor Hem te leven. Dat was toen voldoende, het vulde mij met iets waar geen enkele drug tegenop kan.
Zonde is dan ook geen soort koekenpan om je mee om de oren te slaan. Het is het doel mislopen. Het is er net naast schieten. Het is letterlijk 'jammer'. Omdat het tijdverspilling is. Het is vaak vernietiging van je gezondheid, van je levensgeluk, van je roeping, van je kracht, van je zelfrespect, en een heleboel andere dingen. De zonde trekt ons naar beneden. God treks ons naar boven. Hij wil ons veranderen in de beste versie van onszelf. De zonde maakt ons alleen maar kleiner, slechter, zwakker, enzovoorts. Maar dat zie je nooit in het begin. Het is als een verblindend licht. Je kijkt ernaar, het is mooi, je wilt er dichterbij komen. Maar zodra je erin staat, begint het te branden. Meestal heel langzaam, zonder dat je het doorhebt, tot het licht een vuur wordt. God redt ons uit dat vuur, geneest ons, en vult ons met Zijn eigen, heilige vuur, dat ons transformeert en vernieuwt tot een nieuw mens dat de zonde overwint.
Wat mij opvalt is dat je geen enkele normale reactie kunt geven zonder sarcastische toon, ironie, of andere vervelende dingen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 15:14 schreef EsserS het volgende:
[..]
Nou ja, het is mooi dat je "breaking bad", achterwege hebt gelaten en dat je spirituele hulp hebt gekregen. Aan verslaafde medemensen hebben we niks dus dat heb jij heel goed gedaan.
Hier maak je jezelf dus slachtoffer, terwijl je genoeg lichaam en brains bezit om je leven heel veel betekenis te geven. Dan heb ik het even niet over aanbidden van een god, maar over je eigen inbreng. In je beschrijving ga je mank aan hoe je zelf actief wordt in de maatschappij en jezelf. Je legt de bal bij de samenleving.quote:Op woensdag 18 maart 2026 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik was namelijk niet erg onder de indruk van het leven dat mij werd voorgeschoteld: school, werken, trouwen en kinderen, pensioen, af en toe op vakantie, dood. Dat leek mij vreselijk. Ik vond de wereld ook een erg teleurstellende plek, met al het oorlog en alle onrecht. Ik geloofde dat dingen als rechtvaardigheid en liefde moesten bestaan. In een betere wereld.
Jij bent zo star met een tunnelvisie van hier tot Tokio dat je zelfs geen welgemeende complimentjes herkent.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is dat je geen enkele normale reactie kunt geven zonder sarcastische toon, ironie, of andere vervelende dingen.
Ik denk dat jij de liefde van God ook hard nodig hebt in je leven.
Wijze woorden.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hier maak je jezelf dus slachtoffer, terwijl je genoeg lichaam en brains bezit om je leven heel veel betekenis te geven. Dan heb ik het even niet over aanbidden van een god, maar over je eigen inbreng. In je beschrijving ga je mank aan hoe je zelf actief wordt in de maatschappij en jezelf. Je legt de bal bij de samenleving.
Het is natuurlijk helemaal prima dat je lid bent van een kerkgenootschap, helemaal niets mis mee. Maar bedenk wel dat je je hoop op een zinvol leven niet bij hun moet neerleggen, want een zinvol leven van betekenis ligt maar bij één persoon: jezelf.
Gast, ik was 15... Maar fijn dat je me even de les komt lezen, ik zal het retroactief toepassen op mijn puberteit, dankjewel.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Hier maak je jezelf dus slachtoffer, terwijl je genoeg lichaam en brains bezit om je leven heel veel betekenis te geven. Dan heb ik het even niet over aanbidden van een god, maar over je eigen inbreng. In je beschrijving ga je mank aan hoe je zelf actief wordt in de maatschappij en jezelf. Je legt de bal bij de samenleving.
Het is natuurlijk helemaal prima dat je lid bent van een kerkgenootschap, helemaal niets mis mee. Maar bedenk wel dat je je hoop op een zinvol leven niet bij hun moet neerleggen, want een zinvol leven van betekenis ligt maar bij één persoon: jezelf.
Gast?? Begin je nou ook tegen mij? Ik lees je de les niet. Ik doe gewoon mee aan de discussie.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 13:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gast, ik was 15... Maar fijn dat je me even de les komt lezen, ik zal het retroactief toepassen op mijn puberteit, dankjewel.
Ik doe toch niks. Gast is geen scheldwoord hoor. Ik vind wel dat je me de les leestquote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:35 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Gast?? Begin je nou ook tegen mij? Ik lees je de les niet. Ik doe gewoon mee aan de discussie.
Gast vind ik erg negatief klinken. En ik vertel wat ik denk toen ik je post las. Is niet om je de les te lezen, maar om te vertellen dat boompje huisje beestje echt niet de enige mogelijkheid is.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik doe toch niks. Gast is geen scheldwoord hoor. Ik vind wel dat je me de les leestEn ik vind dat absurd. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Ik vind jouw post ook erg negatief klinken, vandaar mijn 'gast'. Deel ik eens iets persoonlijks over hoe ik gedesillusioneerd als vijftienjarige (en dat is al meer dan 25 jaar geleden) in de schoolbanken zat, krijg ik van jou te horen dat ik in een slachtofferrol kruip... Sorry maar ik vind dat een hele rare reactie. Het getuigt ook van weinig menselijk inzicht denk ik, want mensen raken natuurlijk niet zomaar gedesillusioneerd over de toekomst, maar dat ga ik hier niet allemaal in detail beschrijven. Ook ging ik niet 'aan de drugs' als een of andere verslaafde junk. Ik experimenteerde wat zoals zoveel jongeren en vond vooral paddo's erg boeiend. Wat weet jij nou over wat voor strijd ik allemaal gevoerd heb om iets van mijn leven te maken? Niets.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Gast vind ik erg negatief klinken. En ik vertel wat ik denk toen ik je post las. Is niet om je de les te lezen, maar om te vertellen dat boompje huisje beestje echt niet de enige mogelijkheid is.
Ik sta anders in het leven dan jij blijkbaar. Een beetje van: het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. Ik vind daar niet absurds aan. Om aan de drugs te gaan omdat je boompje huisje beestje niet ziet zitten, vind ik op mijn beurt weer absurd. Er zijn veel meer andere mogelijkheden om je leven in te richten, bijvoorbeeld zoals moeder Theresa deed. Om te ontdekken wat de waarheid is, is stap 2. Niemand kent de waarheid. Het enige wat je kunt doen is je stinkende best en je leven zo in te richten waar je je het best bij voelt. Daarbij veroordeel ik geen drugsgebruikers om wat ze doen, het is hun lichaam.
Nou ja, ik vind dit een open en eerlijk verhaal. Moedig ook. Respect dus.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind jouw post ook erg negatief klinken, vandaar mijn 'gast'. Deel ik eens iets persoonlijks over hoe ik gedesillusioneerd als vijftienjarige (en dat is al meer dan 25 jaar geleden) in de schoolbanken zat, krijg ik van jou te horen dat ik in een slachtofferrol kruip... Sorry maar ik vind dat een hele rare reactie. Het getuigt ook van weinig menselijk inzicht denk ik, want mensen raken natuurlijk niet zomaar gedesillusioneerd over de toekomst, maar dat ga ik hier niet allemaal in detail beschrijven. Ook ging ik niet 'aan de drugs' als een of andere verslaafde junk. Ik experimenteerde wat zoals zoveel jongeren en vond vooral paddo's erg boeiend. Wat weet jij nou over wat voor strijd ik allemaal gevoerd heb om iets van mijn leven te maken? Niets.
Ik bied mijn welgemeende excuses aan. Ik was meer dan fout. Terecht noemde je me gast. Nogmaals excuses.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind jouw post ook erg negatief klinken, vandaar mijn 'gast'. Deel ik eens iets persoonlijks over hoe ik gedesillusioneerd als vijftienjarige (en dat is al meer dan 25 jaar geleden) in de schoolbanken zat, krijg ik van jou te horen dat ik in een slachtofferrol kruip... Sorry maar ik vind dat een hele rare reactie. Het getuigt ook van weinig menselijk inzicht denk ik, want mensen raken natuurlijk niet zomaar gedesillusioneerd over de toekomst, maar dat ga ik hier niet allemaal in detail beschrijven. Ook ging ik niet 'aan de drugs' als een of andere verslaafde junk. Ik experimenteerde wat zoals zoveel jongeren en vond vooral paddo's erg boeiend. Wat weet jij nou over wat voor strijd ik allemaal gevoerd heb om iets van mijn leven te maken? Niets.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |