Ik denk dat alcohol en tabak de meeste maatschappelijke schade opleveren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm...
Als ik een sigaar rook is het effect net ietsje anders dan wanneer ik cocaïne snuif, gok ik zo.
Dat geloof ik meteen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat alcohol en tabak de meeste maatschappelijke schade opleveren.
Dat is beter jaquote:Op woensdag 11 maart 2026 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat geloof ik meteen.
Beter gaan we de Bijbel lezen als we 'genot' willen.
Lezen over hoe mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht worden omdat ze tot een bepaald volk behoorden.quote:
Dat is meer het OT, maar goed.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lezen over hoe mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht worden omdat ze tot een bepaald volk behoorden.
Geef mij dan maar een whisky.
Staat in de bijbel toch?quote:
Nee, maar het is nu niet echt de kerngedachte van het Christendom te noemenquote:Op woensdag 11 maart 2026 21:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Staat in de bijbel toch?
Of is dat dan weer over te slaan.
Wat is die kerngedachte?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar het is nu niet echt de kerngedachte van het Christendom te noemen
Daar zijn de filosofen het nog niet over eensquote:Op woensdag 11 maart 2026 21:37 schreef Bart2002 het volgende:
Maar on topic dan: ALS God niet zou willen dat iets gebeurt of bestaat dan was het er gewoon niet want zover reikt haar macht denk ik wel. Maar het bestaat en gebeurt dus daar zal ze niet zo mee zitten. Gewoon lekker je ding doen dus.
En barmhartigheid. En niet zelf gaan bedenken en niet voor anderen invullen wat ze wel of niet zo bedoeld heeft. Dan komen we een heel eind voor een betere wereld voor iedereen.quote:
Zitten en zaten een hoop baarden tussen...quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar zijn de filosofen het nog niet over eens
Ik mag me dan wel voor een groot deel aan de leefregels van de islam houden, ik zal niemand anders dwingen om dat te doen. Ik zal het zelfs niet propageren. Het is dat hier specifiek een gerelateerde vraag gesteld werd. Dat is wel fundamenteel anders, zoals je begrijpt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zitten en zaten een hoop baarden tussen...
Neem nog liever Rudy Ray Moore serieus.
Denk je dat Jezus alcoholvrije wijn dronk?quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als iemand die zowel ervaring met geestverruimende middelen als religie heeft, waren drugs voor mij simpelweg niet nodig of aantrekkelijk meer na mijn bekering. De liefde van God vult de leegte die je met drugs probeert maar niet kunt vullen, welke vorm die leegte ook heeft. Dat gold ook voor alcohol en sigaretten, ik had daar al gauw geen behoefte meer aan, en dat was zeer bevrijdend. Ik ervaar afzien van dergelijke middelen dan ook niet als een beperking, maar iets dat mij juist helpt om een beter, gezonder level te leiden. En dat heeft allerlei positieve gevolgen.
Ik geloof dan ook niet dat drugs en alcohol ooit door God bedoeld zijn voor consumptie. Het zijn gifstoffen met bepaalde effecten die we als prettig of stimulerend kunnen ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook bedoeld zijn voor consumptie.
En alcoholvrij bier, met weekends een heerlijke sojaburgerquote:Op donderdag 12 maart 2026 18:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Denk je dat Jezus alcoholvrije wijn dronk?
Dat klopt niet.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En alcoholvrij bier, met weekends een heerlijke sojaburger
quote:Jezus zou ook nu tevreden zijn
Met een wijntje zonder flauwekul
Zoals Jezus dronk in het Wijnjaar Nul
En dan brak ie daar alleen een lekker stukkie droog brood bij, zo!
Geloof je in de wederopstanding van Christus?quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lezen over hoe mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht worden omdat ze tot een bepaald volk behoorden.
Geef mij dan maar een whisky.
Hoi Ali, dat klinkt als een heel gezonde en positieve transitie. Je hebt kennelijk je dwaling des levens overwonnen. Toch een paar puntjes. Je stelt echter ook dat drugs en alcohol puur "gifstoffen" zijn die nooit zo bedoeld zijn door de Schepper. Dat zette me aan het denken over de aard van de schepping zelf en hoe we omgaan met alles wat de natuur ons biedt. Als alles met een reden is gemaakt (dat is tenslotte waar jij in gelooft), waar trekken we dan de grens tussen een 'gift' en een 'gif'?quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als iemand die zowel ervaring met geestverruimende middelen als religie heeft, waren drugs voor mij simpelweg niet nodig of aantrekkelijk meer na mijn bekering. De liefde van God vult de leegte die je met drugs probeert maar niet kunt vullen, welke vorm die leegte ook heeft. Dat gold ook voor alcohol en sigaretten, ik had daar al gauw geen behoefte meer aan, en dat was zeer bevrijdend. Ik ervaar afzien van dergelijke middelen dan ook niet als een beperking, maar iets dat mij juist helpt om een beter, gezonder level te leiden. En dat heeft allerlei positieve gevolgen.
Ik geloof dan ook niet dat drugs en alcohol ooit door God bedoeld zijn voor consumptie. Het zijn gifstoffen met bepaalde effecten die we als prettig of stimulerend kunnen ervaren. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook bedoeld zijn voor consumptie.
Dat was uiteindelijk ook mijn conclusie eigenlijk. Het is niet geestverruimend, dat lijkt het alleen te zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:55 schreef OllieA het volgende:
Ik begrijp trouwens dat geestverruimende niet.
Ik heb in een ver verleden geëxperimenteerd met het een en ander, maar nooit iets verruimends gemerkt.
Eerder het omgekeerde: diepe inzichten opgedaan, die bij nader inzien zeer ondiep blijken, of zelfs volledig onzinnig.
Allerhande wijsheden opgeschreven tijdens gebruik. Diepzinnighedenheden als "Het eekhoorntje liep op de straat en stak over!"
Je kan er leuk mee recreëren, maar ook nogal hard mee op je bek gaan. Ik was er vrij snel klaar mee, geef mij m'n eigen hoofd maar.
Ik denk van wel ja. Ongefermenteerde wijn en ongefermenteerd (ongedesemd) brood zijn symbolen van zondeloosheid.quote:Op donderdag 12 maart 2026 18:09 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Denk je dat Jezus alcoholvrije wijn dronk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |