Wisten jullie dat de NOS, betaald door onze belastingcenten, dit deed?quote:De NOS mag horecaondernemers en de organisatoren van festiviteiten geen geld vragen voor het uitzenden van de wedstrijden van het Nederlands elftal tijdens het WK in de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Dat zegt een stevige meerderheid van de Tweede Kamer tegen de politieke redactie van RTL Nieuws.
Twee jaar geleden ontstond tijdens het EK voetbal ook al ophef in het parlement over tarieven die de NOS de horeca in rekening bracht voor het uitzenden van wedstrijden van Oranje. Omdat het EK al was begonnen, deed een Kamermeerderheid een moreel appel op de NOS daarmee te stoppen.
De NOS besloot toen om de vergoedingen voor het EK 2024 fors te verlagen. Het tarief werd 75 cent per bezoeker. Inmiddels zijn de nieuwe tarieven bekend. Als de kroegeigenaar een evenementenlicentie koopt, kost dat zo'n 80 cent per bezoeker per wedstrijd. Hoe groter de kroeg, hoe groter het bedrag dat moet worden betaald aan de NOS.
Een horecaondernemer kan ook kiezen voor de aanschaf van een doelgroeplicentie. Die is een jaar geldig en ook daarmee kan in het café naar het WK voetbal worden gekeken. De prijs van deze licentie is afhankelijk van de oppervlakte van de horecagelegenheid. Het tarief begint bij 247 euro voor een kroeg met een oppervlakte tot 50 vierkante meter.
"Te gek voor woorden", zegt het VVD-Kamerlid Arend Kisteman. "De NOS is al betaald met belastinggeld. Ze gebruiken dat geld onder meer om de rechten voor sportwedstrijden te kopen. En vervolgens vragen ze de belastingbetaler die hen al financiert, om nog een keer geld af te tikken. Dat moet stoppen."
Dat vindt ook zijn D66-collega Ouafa Oualhadj. "Voetbal hoort mensen samen te brengen, niet ondernemers op kosten te jagen. Het is toch gek dat kroegeigenaren duizenden euro's moeten betalen om het WK te laten zien?" CDA'er Harmen Krul zegt: "'Samen voetbal kijken verbindt en het is mooi dat cafés deze mogelijkheid bieden. Een 'supportersbelasting' maakt deze gezamenlijke beleving kapot. Het is een schande dat de horeca een extra rekening krijgt voor uitzendingen die zijn betaald met gemeenschapsgeld.''
https://www.rtl.nl/nieuws(...)mermeerderheid-tegen
Precies.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom vindt de NOS dat je nogmaals voor iets moet betalen waar allang voor betaald is?
En dat doen de ondernemers niet door de extra belasting die ze afdragen door hogere omzet?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:17 schreef PotjeSambal het volgende:
Beetje makkelijk gezegd. Ondernemers, die er geld aan verdienen, financieren het op deze manier een beetje mee. Doen ze dat niet, betalen alle belastingbetalers méér mee. Is een keuze. Maar hoe het nu gaat, vind ik wel logisch. Niet commerciële initiatieven, bijvoorbeeld in de Aula kijken op school als een wedstrijd overdag is, kunnen dit al gratis doen. Wat mij betreft geen wijziging nodig.
En hoeveel hebben die ondernemers betaald dan? Volgens mij is dat om precies te zijn ¤ 0,00 maar ik ruil deze mening graag in voor een anderequote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom vindt de NOS dat je nogmaals voor iets moet betalen waar allang voor betaald is?
Want die dragen geen btw af nee?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En hoeveel hebben die ondernemers betaald dan? Volgens mij is dat om precies te zijn ¤ 0,00 maar ik ruil deze mening graag in voor een andere
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het schijnt dat ondernemers ook belasting betalen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:25 schreef KvanG het volgende:
Waarom zouden ondernemers voetbalwedstijden 'moeten' vertonen?
Lijkt mij dat ze daar bewust voor kunnen kiezen en als ze er genoeg baten bij hebben, lijkt het mij niet onredelijk dat zij daar de lasten voor dragen, i.p.v. dat alle burgers -of ze er gebruik van maken of niet- dat moeten doen.
Uiteraard moet het budget van de NOS worden verlaagd, met de gelden die ze binnenhalen vanuit de horeca en moet deze verlaging van het budget ten gunste komen van de belastingbetaler.
Om klanten te trekken.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:25 schreef KvanG het volgende:
Waarom zouden ondernemers voetbalwedstijden 'moeten' vertonen?
De belastingdruk voor ondernemers is een aparte discussie. Mij dunkt dat ondernemers er meer baat bij hebben om een vergoeding te betalen voor facaliteiten waar ze daadwerkelijk gebruik van maken, i.p.v. een systeem met een zeer hoge belastingdruk waarbij ze 'gratis' gebruik mogen maken van bepaalde faciliteiten.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:27 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het schijnt dat ondernemers ook belasting betalen.
Ofwel om een concurrentievoordeel te behalen. De onderliggende vraag is of de eindklant voldoende bereid is om meer te betalen voor een horeca bezoek met een wedstrijdsvertoning en wel dusdanig meer dat het voor de horecauitbater kostendekkend is.quote:
Ja dat zou ik als burger ook wel willen. Alleen een vergoeding betalen voor de publieke zaken die ik gebruik.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:30 schreef KvanG het volgende:
[..]
De belastingdruk voor ondernemers is een aparte discussie. Mij dunkt dat ondernemers er meer baat bij hebben om een vergoeding te betalen voor facaliteiten waar ze daadwerkelijk gebruik van maken, i.p.v. een systeem met een zeer hoge belastingdruk waarbij ze 'gratis' gebruik mogen maken van bepaalde faciliteiten.
Huh en dat doet er toe omdat?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want die dragen geen btw af nee?
Neem het mee in je keuze, de volgende keer dat je gaat stemmen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:32 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja dat zou ik als burger ook wel willen. Alleen een vergoeding betalen voor de publieke zaken die ik gebruik.
Zij feitelijk dus al mee hebben betaald aan de door de NOS verworven rechten.quote:
Want de NOS wordt rechtstreeks gefinancieerd uit BTW gelden?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zij feitelijk dus al mee hebben betaald aan de door de NOS verworven rechten.
Want belastingen gaan niet allemaal op een grote hoop en worden daar weer vanuit verdeeld?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:39 schreef KvanG het volgende:
[..]
Want de NOS wordt rechtstreeks gefinancieerd uit BTW gelden?
Fijn dat je je eigen punt ontkracht.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want belastingen gaan niet allemaal op een grote hoop en worden daar weer vanuit verdeeld?
Je betaalt meer belasting als je meer omzet behaalt, klopt. Mijn punt blijft staan wat mij betreft.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:21 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En dat doen de ondernemers niet door de extra belasting die ze afdragen door hogere omzet?
BTW is natuurlijk nooit van een ondernemer geweest. Iedereen betaalt belasting, de burger, de ondernemer, ook de toerist betaalt belasting en zelfs 'een illegaal' betaalt belasting.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zij feitelijk dus al mee hebben betaald aan de door de NOS verworven rechten.
Maar de staat ontvangt meer geld in de vorm van BTW door extra klanten. Omdat er staatsgefinancierde tv wordt uitgezonden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
BTW is natuurlijk nooit van een ondernemer geweest. Iedereen betaalt belasting, de burger, de ondernemer, ook de toerist betaalt belasting en zelfs 'een illegaal' betaalt belasting.
Dan verander je btw in inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
BTW is natuurlijk nooit van een ondernemer geweest. Iedereen betaalt belasting, de burger, de ondernemer, ook de toerist betaalt belasting en zelfs 'een illegaal' betaalt belasting.
Misplaatste arrogantie als je oprecht denkt dat iemand die redenering niet begrijpt. En zou die extra omzet misschien gewoon verplaatste of uitgestelde consumptie kunnen zijn waardoor het voor de staat onderaan de streep niet tot extra btw inkomsten leidt?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar de staat ontvangt meer geld in de vorm van BTW door extra klanten. Omdat er staatsgefinancierde tv wordt uitgezonden.
Zo moeilijk is dat concept toch niet te begrijpen?
Dat klinkt allemaal heel redelijk, maar die burgers hebben al belasting betaald om thuis te kunnen kijken, als ze dan besluiten ergens anders te gaan kijken en ze betalen via de bierprijs mee aan de NOS dan hebben ze dubbel betaald voor de tv-uitzending.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:17 schreef PotjeSambal het volgende:
Beetje makkelijk gezegd. Ondernemers, die er geld aan verdienen, financieren het op deze manier een beetje mee. Doen ze dat niet, betalen alle belastingbetalers méér mee. Is een keuze. Maar hoe het nu gaat, vind ik wel logisch. Niet commerciële initiatieven, bijvoorbeeld in de Aula kijken op school als een wedstrijd overdag is, kunnen dit al gratis doen. Wat mij betreft geen wijziging nodig.
Als ondernemers nu die 75 cent per persoon korting krijgen zie je dat dan terug in de bierprijs of subsidiëren we gewoon extra winst voor de kroeg? Dat laatste is natuurlijk ook geen probleem want over die winst wordt uiteindelijk toch ook weer belasting betaaldquote:Op dinsdag 10 maart 2026 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klinkt allemaal heel redelijk, maar die burgers hebben al belasting betaald om thuis te kunnen kijken, als ze dan besluiten ergens anders te gaan kijken en ze betalen via de bierprijs mee aan de NOS dan hebben ze dubbel betaald voor de tv-uitzending.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |