abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220301914
2 jaar geleden heb ik een andere auto gekocht, een SUV op benzine. Prima auto en ben er verder eigenlijk heel blij mee. Echter met de huidige ontwikkeling van benzineprijzen/zonnepanelen (het feit dat je straks geld kunt lappen als je overhoud dus) ben ik toch even aan het twijfelen gekomen. Globaal heb ik de volgende 3 opties:
1: niks doen, deze auto houden/blijven rijden
2: overgaan op hybride (benzine/elektrisch)
3: ombouwen op gas.

Ombouwen op gas kost zo'n 2700 euro en daarmee gaat je verbruik/belasting iets omhoog. Echter is gas wel een pak goedkoper natuurlijk. Overgaan op hybride is een goede optie. Echter lever ik dan wel flink in op mijn huidige auto, voordeel is wel dat ik de energie van onze zonnepanelen dan weer nuttig kan gebruiken.

De auto in kwestie is een Skoda Kodiaq die ik voor 25k heb gekocht (occasion). Ik rijd verder geen bijzondere afstanden en heb het werk op +/- 10 km. Per jaar rijd ik misschien 10/15k km?

Wat zouden jullie doen? Een exacte rekensom maken is toch vrij moeilijk aangezien er veel variabelen zijn. Ik ben niet iemand die normaal veel wisselt van auto, dus ik zou met gemak nog 10 jaar in mijn huidige auto kunnen rijden wat dat betreft.
pi_220302155
Op gas gaan, gaat de wegenbelasting ook omhoog. Let goed daarop.
Door gas erbij halen, wordt je auto ook complexer dus ook gevoeliger voor storingen.

Misschien moet je ook even overwegen voor elektrische auto. Er is volop betaalbaar 2e hands te vinden.

Trouwens, hoe zwaarder auto is, des meer belasting betalen. Tot 2028 of 2030, wordt alles weer anders...
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220302266
Heb je een SUV nodig?

Op zich is de Kodiaq relatief zuinig voor het formaat. Laat het verbruik eens 15 km/L zijn. Dan kost je dat op jaarbasis dus een keer 1000L benzine. Zou de benzineprijs over de kop gaan en 3 euro aantikken, heb je het dus over 3000 euro per jaar.

Een hybride is leuk, maar meestal ben je op pad als de zon schijnt. Ik weet ook niet of je de investering makkelijk terugverdient. Hybrides zijn naar verhouding zwaarder en dus zwaarder belast en je bent niet de enige met deze gedachten, dus de dagwaarde ligt hoog.

Ik zou het gewoon uitzitten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220304918
Ik zou zelf bij een vrije keuze gaan voor een hybride. Maar dan wel voor full-hybrid.
Ooit eens gehad als huurauto, en rijdt gewoon heel fijn.
Voornaamste voordeel wat mij opviel is dat het elektrisch rijden het lang vol kan houden.
Ik heb echt best wat stukken kunnen rijden puur op het elektrische gedeelte.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 09:16:13 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220304957
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 18:15 schreef Solispolar het volgende:

Wat zouden jullie doen?
Lekker dat halfuurtje naar werk fietsen en verder gewoon op benzine blijven rijden.
Huilen dan.
pi_220305287
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 maart 2026 09:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Lekker dat halfuurtje naar werk fietsen en verder gewoon op benzine blijven rijden.
Dit..
Zou ik het doen. Met een elektrische fiets kom je ook al verder.. Maar de benzine blijft goedkoopste..

Je kan ook een kleinere auto nemen, die gebruik je alleen voor boodschappen, regen, of verder weg bezoeken.
Of je kan ook gek gaan doen. Neem een oldtimer.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')