De natuur ís akelig. Wij hebben dat in het verderfelijke Westen enigszins weten te mitigeren met een sociaal stelsel, echter is dat gebaseerd op reciprociteit en onze eigen high trust culture. Dat stelsel kan alleen overeind blijven als die basisvoorwaarden enigszins intact blijven.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zwervers en daklozen laten doodvriezen vind ik ook akelig.
Ik ben niet bekend met wat Finland op dat vlak doet. Wat wel scheelt is dat Finland weinig asielzoekers uit de ruif heeft eten, dus blijft er automatisch meer geld over daarvoor.quote:Dat dit ook anders kan met minder kosten voor de samenleving laat Finland zien.
Die mensen komen zelf van duizenden kilometers ver hiernaartoe. Daar hoor ik jou niet over. Je legt de schuld van de gevolgen van hun handelen volledig bij ons. Niemand heeft ze gevraagd deze reis te maken. Waarom denk je dat je zomaar ergens terecht kunt? Een samenleving moet daadkracht hebben om jou op te vangen, geld, een woningvoorraad en jij moet je cultureel kunnen aanpassen, geld opleveren en met skills komen. Een bedrijf zet je ook niet op de loonlijst omdat je zo'n leuke jongen bent. Dit is de basis geweest van alle gemeenschappen sinds whenever. In de Middeleeuwen gingen de stadspoorten dicht voor klaplopers. Reciprociteit. Wederkerigheid.quote:Het is alleen niet te vergelijken met dwangmatig mensen duizenden kilometers naar doodskampen verplaatsen (en dit natuurlijk wel uit het zicht van de media laten gebeuren - lafrechts met hun grote bek heeft dit door de geschiedenis heen altijd gedaan, de gevolgen van hun woorden verbergen).
Het is niet één op één vergelijkbaar inderdaad maar slechts een analogie.quote:Dat is toch echt van een ander niveau. Het eerste is veel meer laissez-faire dan het tweede.
Ja, dat is de sociaal darwinistische en nihilistische visie.quote:
Ja toen kon je gewoon een vrouw aan de haren naar je grot slepenquote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
Waar dan weer tegenin valt te brengen dat vóór de omslag naar landbouw veel stammen welhaast communistisch en opmerkelijk vredelievend samenleefden.
Fijn dat je selectief quote en mijn betoog dat daar een sociaal stelsel tegenover staat negeert maar dit vervolgens zelf als punt inbrengt. Alleen maar ten bate van het frame dat ik een sociaal-darwinistisch betoog houd. Dit soort debattruukjes hoef je niet toe te passen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 13:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, dat is de sociaal darwinistische en nihilistische visie.
De mensheid heeft daar ooit de beschaving en het beschavingsproces tegenover gezet.
Die stammen waren klein en iedereen in die gemeenschap had een duidelijke rol en bijdrage. Overig heeft dat soort geromantiseerde stammen er ook geen problemen mee om invaliden, zeer zwakke kinderen of ouderen te doden of achter te laten.quote:Waar dan weer tegenin valt te brengen dat vóór de omslag naar landbouw veel stammen welhaast communistisch en opmerkelijk vredelievend samenleefden.
Ja, die houden zogenaamde vluchtelingen gewoon bij de grens tegen omdat Rusland migranten inzet als wapen.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 12:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat dit ook anders kan met minder kosten voor de samenleving laat Finland zien.
quote:Op woensdag 1 april 2026 07:53 schreef Perrin het volgende:
Na maanden geheime onderhandelingen is de kogel door de kerk, Canada treedt toe tot de EU.
[ x ]
Jammer dat het een garpje is.quote:Op woensdag 1 april 2026 07:53 schreef Perrin het volgende:
Na maanden geheime onderhandelingen is de kogel door de kerk, Canada treedt toe tot de EU.
[ x ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |