abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220285315
Hoe denken jullie hierover?

Tegenwoordig zijn de camera's op smartphones echt heel goed. Totdat je gaat inzoomen, maar zelfs dan weet de smartphone nog aardig wat te corrigeren.

Als ik op websites als explorecam, onfotolife en comparision video's op youtube kijk, zie ik de volgende verschillen tussen foto's van losse (systeem of duurdere compact) camera's en smartphones
- Smartphones halen de 'natuurlijke' schaduwen weg
- De kleuren op foto's van losse camera's zijn echter/natuurlijker
- De vervagingen van achtergronden tussen deze 2 verschilt onderling heel erg (bokeh)
- Een smartphone foto is meer 'plat'

[ Bericht 0% gewijzigd door JessicaOpDoorreis op 07-03-2026 20:53:23 ]
  zaterdag 7 maart 2026 @ 18:33:57 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220285399
Mening: smartphone cameras zijn overbodig

beschrijf gewoon aan het einde van je vakantie aan chatgpt een beetje wat je gezien hebt
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220285475
Ik neem het even mee naar achter om over na te denken.
pi_220285498
Camera op mijn telefoon is al anderhalf jaar stuk. Ik heb geen fototoestel verder.

Ik mis niet echt iets.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220287020
De beste camera is degene die je bij je hebt. Meestal je pokkie.
Voor snapshots vaak mooi zat.

Een pocket cameraatje zou nog gaan. Maar meer wil ik dagdagelijks niet meenemen.
En waarschijnlijk is je pokkie eerder schietklaar dan zo'n losse camera opgestart is.

Als je er regelmatig opuit wil om foto's te maken, zou je het kunnen overwegen.
pi_220287723
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2026 21:23 schreef marc0871 het volgende:

Als je er regelmatig opuit wil om foto's te maken, zou je het kunnen overwegen.
Eerlijk gezegd zou ik dit "budgettoestel" dat volgens Coolblue "uitstekende beeldkwaliteit" heeft alleen willen overwegen als ik veel zou inzoomen: https://onfotolife.com/ca(...)_min=0&iso_max=65535

Mijn hemel, wat een over het algemeen slechte kwaliteit foto's vergeleken met mijn iPhone uh geen pro en ook geen laatste model.
Ik zie op die onfotolife site ook wel echt duidelijk toestellen met "betere" foto's voorbij komen maar die kosten meer dan een nieuwe smartphone.

Het is eigenlijk zoals jij zegt: het beste toestel is inderdaad die ene die je dan bij je hebt.
  VIVA zaterdag 7 maart 2026 @ 22:26:52 #7
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_220287771
Klopt, Ik neem al jaren geen polaroid mee op vakantie....Stelling gegrond
What lies behind makes no sense in my mind
pi_220288435
Foto's maak ik met mijn DSLR.
Met mijn smartphone maak ik kiekjes.

En als ik niet kan kiezen, pak ik m'n systeemcamera
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_220288529
9 van de 10 vakantiefoto's hoeven niet genomen te worden, die kan je oom gewoon thuis googlen, een ander was je voor.

De rest gaat nooit iemand bekijken, behalve als je iemand bent die ze in een fotolijstje doet en ophangt of ergens neerzet. Daarvoor is de resolutie en kwaliteit van een telefoon van boven de 500 euro over het algemeen hoog genoeg voor.

Als je graag mensen uitnodigt thuis om na het eten dia's van je vakantie mee te kijken is het misschien het overwegen waard.
-nee-
  zondag 8 maart 2026 @ 09:18:02 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220290137
quote:
14s.gif Op zondag 8 maart 2026 02:13 schreef Marsenal het volgende:
9 van de 10 vakantiefoto's hoeven niet genomen te worden, die kan je oom gewoon thuis googlen, een ander was je voor.

De rest gaat nooit iemand bekijken, behalve als je iemand bent die ze in een fotolijstje doet en ophangt of ergens neerzet. Daarvoor is de resolutie en kwaliteit van een telefoon van boven de 500 euro over het algemeen hoog genoeg voor.

M'n smartphone was de helft daarvan, en daarvan voldoet de output ook al.

Ik had ooit een losse camera, maar die raakte door de smartphone uiteindelijk in onbruik.
pi_220297946
Vogelfotografie met een telefoon gaat hem niet worden. Mijn camera was dan ook 2000 euro, mijn telefoon maar 69 euro (die moet kunnen bellen en er moet tegenwoordig whattsapp op, dan houdt het wel op, de camera van de telefoon zou ik niet missen).

Sowieso zijn er dagen dat ik 500 foto's schiet, denk niet dat de batterij van een telefoon dat aan kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220301111
Voor mezelf: eens met de stelling. Paar simpele kiekjes hier en daar is afdoende voor mij. Echter, voor de (hobby-)fotograaf niet. Afgelopen zaterdag nog genoeg mensen in de dierentuin gezien met zo'n dikke toeter aan de camera. Staat de tijger op, vliegen die lui ook omhoog om het perfecte plaatje te schieten. _O-
pi_220301126
Ik deel mijn mening niet met een bot.
pi_220304777
Als het om draagbaarheid gaat, is het misschien wel nodig?

Dat zou betekenen dat je een telefoon en een camera combineert. Dat is mijn mening.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 08:40:29 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220304826
heb tegenwoordig zo’n smart bril kan je lekker stiekem filmen de hele dag
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220305341
Ligt aan wat je er mee wilt gaan doen.

Ik heb geen en zou ook geen losse camera meenemen op reizen.
Veel te omslachtig.
Ik heb een vrij nieuwe mobiel met een hele goede camera. Voor mijn reeks aan foto´s echt meer dan voldoende.

Die maak ik ook meer voor mijzelf, soms anderen te laten zien en een klein fotoalbum.

Maar als je professioneel iets wilt doen of echt van het fotograferen houdt dan is een losse camera echt nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')