abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220275477
Ik ben benieuwd hoe anderen kijken naar het daten/relatie met een directe collega.

Ik (M26) werk in een kleine afdeling binnen een klein bedrijf (<20 medewerkers). Een paar weken geleden is er een nieuwe collega (V27) begonnen. We werken nauw samen, al is er geen hiërarchische relatie (we zijn dus niet elkaars leidinggevende).

Sinds ze begonnen is kunnen we het goed met elkaar vinden. We maken grapjes op werk, plagen elkaar soms een beetje en hebben een goede klik. We wonen ook dicht bij elkaar, waardoor ik haar deze week een paar keer na werk met de auto heb thuisgebracht. Dat leidde ook tot wat meer ontspannen gesprekken buiten de werkvloer.

Er is verder nog niets gebeurd en er is ook niets uitgesproken. Het kan dus net zo goed gewoon een fijne collegiale klik zijn. Tegelijk merk ik dat ik haar wel een leuke vrouw vind.

Wat mij vooral laat twijfelen is de werkcontext. We zitten in hetzelfde kleine team en er wordt op kantoor best wel veel geroddeld. Daarnaast is ze nog vrij nieuw binnen het bedrijf en wil ik ook dat ze zich gewoon prettig kan settelen in haar rol.

Mijn vragen aan jullie:

• Hoe kijken jullie aan tegen een relatie met een directe collega in hetzelfde team?

• Hebben jullie positieve of juist negatieve ervaringen met relaties die op werk zijn ontstaan?

• Zou je in zo’n situatie gewoon laten gebeuren wat er gebeurt, of juist bewust afstand houden vanwege het werk?

• Is het verstandiger om te wachten tot bijvoorbeeld een teamuitje of een moment buiten werk met meerdere collega’s om wat meer toenadering te zoeken?

• Of is het juist prima om een keer iets samen buiten werk te doen zolang je er geen groot ding van maakt?

Ik ben niet van plan om iets te overhaasten, maar ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en wat jullie ervaringen zijn.
pi_220275556
Ik heb lang geleden een relatie op het werk gehad. Diterte collega. Op een begeven moment gingen we niet zo leuk uit elkaar. Toen was ze ook nog collega. Uiteindelijk ging ik, mede hierdoor, naar een andere afdeling
  vrijdag 6 maart 2026 @ 19:11:18 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220275671
Ik heb er eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen mee. Eén keer zelf, en voor de rest binnen de bedrijven waar ik gewerkt heb.

Uiteindelijk moest altijd één van de twee collega's naar een andere afdeling, of het bedrijf helemaal verlaten. Of de relatie nu goed liep of afgebroken werd, maakte eigenlijk geen verschil.
Volgens mij is het ook gewoon voor niemand prettig als er een koppel in hetzelfde team (of klein bedrijf) werkt.. voor de twee personen in de relatie niet, voor directe collega's niet..

Je kunt er natuurlijk niks aan doen als je verliefd wordt, maar denk van tevoren even na over de mogelijke consequenties zou ik zeggen :P
  vrijdag 6 maart 2026 @ 19:45:54 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_220276162
• Hoe kijken jullie aan tegen een relatie met een directe collega in hetzelfde team?
Lijkt mij natuurlijk helemaal top, want jullie (en ik neem aan jullie collega's) zijn allemaal volwassen mensen.

• Hebben jullie positieve of juist negatieve ervaringen met relaties die op werk zijn ontstaan?
Als ik de puberbaantjes niet meereken dan toch wel positief. Laten we zeggen ... 87.50% van de koppels die ik heb meegemaakt zijn goed gegaan.

• Zou je in zo’n situatie gewoon laten gebeuren wat er gebeurt, of juist bewust afstand houden vanwege het werk?
Als je de printer achteraf maar schoonmaakt. In elk geval, neem de tijd. Het is niet alsof jullie beiden in een elkaar passerend treinstel zitten zoals in de jaren 20 van de vorige eeuw gebruikelijk was. Bewaak wel jullie grenzen, je bent op het werk, niet op de markt.

• Is het verstandiger om te wachten tot bijvoorbeeld een teamuitje of een moment buiten werk met meerdere collega’s om wat meer toenadering te zoeken?
Wat is meer toenadering? Ik denk dat minder pottenkijkers resulteert in vrijer gedrag.

• Of is het juist prima om een keer iets samen buiten werk te doen zolang je er geen groot ding van maakt?
Dat kan. Stel eens voor ergens wat te eten, aangenomen dat jullie allebei een functionerend spijsverteringskanaal hebben.
  vrijdag 6 maart 2026 @ 23:20:09 #5
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220278600
Ik zou zeggen ga er achteraan. ondanks alle fophef die er over wordt gemaakt leef je maar één keer.
pi_220279691
Wat al moet je uiteindelijk naar een andere afdeling of van bedrijf veranderen? Mensen blijven toch maar gemiddeld 2 jaar bij dezelfde werkgever, dus dat loopt wel los. Leef een beetje, haal die handrem er vanaf, mensen hebben altijd meer spijt van wat ze niet gedaan hebben dan van wat ze wel hebben gedaan
  zaterdag 7 maart 2026 @ 14:05:18 #7
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_220282703
Ik vond het altijd wel spannend. Beetje flirten en elkaar opgeilen op de werkvloer, hopende dat niemand het zou opvallen. In geval waren de dames in kwestie beiden getrouwd dus dat gaf nog wat extra spanning. Ik had sowieso op dat moment niks te verliezen dus ik vond het allemaal wel prima. Relaties op werk zijn dus best te doen, maar wordt het echt een serieuze vaste relatie dan lijkt het me niet zo leuk om elkaar elke dag overal te moeten zien. Ook collega's vinden daar natuurlijk wat van, maar dat is doorgaans niet zo boeiend
Le Diable
  maandag 9 maart 2026 @ 14:31:41 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220300785
Ik heb er voor mezelf geen ervaring mee. Maar een groot deel van de stellen van ons land hebben elkaar ontmoet op het werk dus het is vrij normaal.
pi_220300796
Wel gedaan (niets geworden), ook een paar kansen voor open doel laten liggen (nog steeds spijt van). Veel collega's zijn wel een stelletje geworden, maar de policy was dan wel dat, zodra er een hiërarchische situatie was, één van de twee moest ophoepelen. Behalve dan de chick die het met de partner deed, die is een maand later zelf partner geworden. :')
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220300884
Nooit zelf direct zoiets meegemaakt.
Maar in het bedrijf waar ik werk vermijden we koppels in de meeste gevallen wel, geeft veel extra gedoe en moeite.

Zeker in een klein team/bedrijf is het gewoon lastig. Kan voor veel spanningen zorgen.

Aan de andere kant:
Zo lang je het niet ziet als een scharrel, maar echt iemand waar je bij wilt zijn.
Dan lekker voor gaan, maar natuurlijk op termijn. Niet zo maar even.
  maandag 9 maart 2026 @ 15:15:30 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220301055
zie je jezelf carriere maken binnen dit bedrijf? Nee? ga ervoor!
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 9 maart 2026 @ 15:31:32 #12
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_220301155
niet schijten waar je eet, alleen maar problemen
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  maandag 9 maart 2026 @ 17:07:59 #13
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220301568
quote:
14s.gif Op maandag 9 maart 2026 15:31 schreef Edding345 het volgende:
niet schijten waar je eet, alleen maar problemen
Dit dus, nooit aan beginnen. Komt alleen maar ellende van!!
"Hoka Hey!"
pi_220301583
Als ze echt leuk is gewoon voor gaan, maar houd er rekening mee dat een van jullie ander werk kan gaan zoeken
Alius aliud dicit
pi_220302110
Het kan wel, maar zeker niet iedereen kan het. En anders ander werk gaan zoeken na een tijdje als het niet werkt. Ik heb ook collega's die als 20 jaar samen zijn ofzo. Dat gaat prima.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 10 maart 2026 @ 05:09:30 #16
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_220304226
Is het niet eerst verstandig om haar een keer op date te vragen om zo tijdens de date te kijken of het wel klikt samen? Wel alles zelf betalen, vriend. Als er dan een vervolgdate gepland wordt zou je misschien kunnen kijken of het mogelijk is dat je bij een andere werkgever gaat werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 11-03-2026 06:25:22 ]
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_220304266
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2026 17:10 schreef Mrmime het volgende:
Als ze echt leuk is gewoon voor gaan, maar houd er rekening mee dat een van jullie ander werk kan gaan zoeken
Dit idd.
pi_220312628
quote:
7s.gif Op maandag 9 maart 2026 14:34 schreef nostra het volgende:
Wel gedaan (niets geworden), ook een paar kansen voor open doel laten liggen (nog steeds spijt van). Veel collega's zijn wel een stelletje geworden, maar de policy was dan wel dat, zodra er een hiërarchische situatie was, één van de twee moest ophoepelen. Behalve dan de chick die het met de partner deed, die is een maand later zelf partner geworden. :')
Was gewoon een tactische business move van haar, het klassieke omhoog neuken
pi_220312862
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 08:31 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Was gewoon een tactische business move van haar, het klassieke omhoog neuken
Oh, dat zei ze ook gewoon openlijk. Wel eerlijk. Sneu voor die vent, maar die is er zelf bij. Overigens is ze er inmiddels uitgeflikkerd, omdat ze een half jaar werd doorgehaald door de tuchtrechter.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:20:17 #20
306296 angels_on_the_sideline
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_220315759
ik had ooit ook een krusj op een vrouwelijke collega

liep verkeerd af toen ik mijn lul op haar toetsenbord legde en haar toen vroeg om nu maar eens een 'lullig mailtje' te typen...
pi_220316100
Als het gebeurt gebeurt het, maar binnen hetzelfde team of in een kleine organisatie kan het snel gezeik opleveren als het uitgaat of als die relatie invloed heeft op de overige verhoudingen in het team.
Dus, zoals anderen ook hebben aangegeven, wees bereid ander werk te zoeken als het mis loopt.

Ik werk zelf in een grote organisatie en dat is een grote inteeltbende met relaties op de werkvloer. Heb zelf ook een ex binnen de organisatie, maar die heb ik al tijden niet meer gezien. Genoeg afdelingen en vestigingen om elkaar te ontlopen als dat nodig is (niet dat dat bij mij nodig is, maar toch...)
A mind with a heart of it's own
pi_220316211
Enige positieve ervaring die ik hier heb is van een directe collega die zijn vrouw hier heeft ontmoet, maar die konden het echt zo goed gescheiden houden qua werk - prive dat werkelijk niemand door had dat die 2 een relatie hadden. Maar dit is ook echt het enige voorval wat ik ken waar het goed ging bij directe collega's en ook hier is uiteindelijk een van de twee naar een ander bedrijf gegaan. Alle andere ervaringen met directe collega's: het wordt te klef, het wordt vervelend, het werk lijdt eronder. Of het gaat stuk en kan zo niet verder qua samenwerken.

Verder binnen een middlegroot bedrijf (300 - 400 mensen) wel gehad dat mensen van andere afdelingen die elkaar buiten borrels om eigenlijk niet professioneel tegenkwamen en dat gaat goed.
pi_220316863
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 09:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh, dat zei ze ook gewoon openlijk. Wel eerlijk. Sneu voor die vent, maar die is er zelf bij. Overigens is ze er inmiddels uitgeflikkerd, omdat ze een half jaar werd doorgehaald door de tuchtrechter.
Dat is dan weer tactisch heel dom, om dat openlijk te gaan toegeven. Maar hoezo sneu voor die vent?
pi_220316899
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 16:50 schreef MultiBanaan het volgende:

[..]
Dat is dan weer tactisch heel dom, om dat openlijk te gaan toegeven. Maar hoezo sneu voor die vent?
Nou ja, sneu omdat hij in de volle overtuiging was van ware liefde en trots dat hij een tien jaar jonger hertje had gescoord. Terwijl elke directe collega hem vol uitlachte. Nu was het sowieso een aparte vent, tijdens mijn exitgesprek smeet hij met stoelen, beetje een minderwaardigheidscomplex. Goede voedingsbodem voor zo'n "relatie".

Maar goed, zij was net zo gestoord. Haar zus was toentertijd samen met de resident DJ van de Escape en blijkbaar hebben die daadwerkelijk groupies, dus die werd bedolven onder cadeaus (verjaardag ofzo). Die wilde ze toen al van haar zus afpakken want $$$.
Do I wanna know?
  woensdag 11 maart 2026 @ 16:58:28 #25
355931 crew  Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_220316903
Ik heb bij ons veel relaties zien ontstaan en die succesvol zijn, zijn op één hand te tellen.

Hoogtepunt was wel dat een van de twee vreemd ging met een andere collega die ook zwanger werd van’m.

Heb echt zoveel gezeik gezien en gehoord. Maar ook misbruik van kilometervergoeding, voortrekkerij, promoties, slechte beoordelingen, ruzies, extra lange pauzes, gezamenlijk ziek…

Maar goed, er zijn ook een paar huwelijken en liefdesbabies geboren. Daarvan werkt overigens geen stel meer bij ons. De mensen met een geslaagde relatie zijn zelf vertrokken bij ons om gezeik te voorkomen. Daarvan is 90% nog bij elkaar.

Dus advies, lastig. Als je ervoor gaat, bekijk dan dan of een van de twee in elk geval op termijn iets anders zoekt.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  maandag 16 maart 2026 @ 19:54:25 #26
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220360051
Het is maar werk. Ben je bereid ander werk te nemen?
  maandag 16 maart 2026 @ 23:18:12 #27
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220361505
Ik zou zoiets stap voor stap doen en kijken hoe het gaat. Eerst een paar keer koffie na werk drinken met haar en als het klik er nog steeds is dan vraag je haar op een informele date om wat te gaan drinken ‘s avonds. Maak je niet druk om wat anderen gaan zeggen of vinden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 00:01:33 #28
287741 matspontius
pi_220361587
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 23:18 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zou zoiets stap voor stap doen en kijken hoe het gaat. Eerst een paar keer koffie na werk drinken met haar en als het klik er nog steeds is dan vraag je haar op een informele date om wat te gaan drinken ‘s avonds. Maak je niet druk om wat anderen gaan zeggen of vinden.
Ja, relaties op het werk staan er om bekend dat ze altijd goed aflopen _O- _O-
"Hoka Hey!"
  dinsdag 17 maart 2026 @ 03:19:27 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220361754
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 00:01 schreef matspontius het volgende:

[..]
Ja, relaties op het werk staan er om bekend dat ze altijd goed aflopen _O- _O-
Als het de ware is, waarom niet?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 17 maart 2026 @ 07:49:58 #30
287741 matspontius
pi_220362152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 03:19 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Als het de ware is, waarom niet?
De ware 🤣🤣🤣 Maak je niet zo belachelijk.....
"Hoka Hey!"
pi_220362342
Ik werkte in 2012 in een klein hotel (30 kamers) in het buitenland. Tijdens mijn eerste bardienst was er een collega met wie het meteen klikte, BFFs op het eerste gezicht. Al onze collega's gingen er na een maand vanuit dat we al wekenlang een relatie hadden, wijzelf wisten van niks.

2025 getrouwd.

Dus: Het kán wel, maar ik zou eerst investeren in vriendschap, want als je relatie stukgaat moet je waarschijnlijk ook nog kunnen samenwerken.
Mon 'en!
  zondag 22 maart 2026 @ 22:34:10 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409463
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 08:42 schreef bloempjuh het volgende:
Ik werkte in 2012 in een klein hotel (30 kamers) in het buitenland. Tijdens mijn eerste bardienst was er een collega met wie het meteen klikte, BFFs op het eerste gezicht. Al onze collega's gingen er na een maand vanuit dat we al wekenlang een relatie hadden, wijzelf wisten van niks.

2025 getrouwd.

Dus: Het kán wel, maar ik zou eerst investeren in vriendschap, want als je relatie stukgaat moet je waarschijnlijk ook nog kunnen samenwerken.
Helemaal eens met dit.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:34:59 #33
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_220409467
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2026 07:49 schreef matspontius het volgende:

[..]
De ware 🤣🤣🤣 Maak je niet zo belachelijk.....
Geloof je niet dat ware liefde kan bestaan?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:37:51 #34
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_220411247
Ik heb een aantal jaren in Oost-Nederland gedetacheerd gewerkt bij een organisatie waar een flink deel van de collega's elkaars echtgeno(o)t(e) en ex- was.

Men trouwde, scheidde en hertrouwde binnen de eigen club.

Bijzonder wel.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_220417214
Tja ik had ook 2 collega's die uiteindelijk een stelletje zijn geworden, toen dat bekend werd moest 1 vd 2 wel de organisatie verlaten. Al vond ik dat een beetje flauw en ik weet ook de details verder niet.

Enige tijd later kregen ze (2) kinderen en inmiddels zijn ze beide weg bij die werkgever (ik ook trouwens).
pi_220439030
Alsje bij de appie werkt misschien :')

Don't shit where you eat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')