abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220270391
We zijn aan het kijken voor een A+++ woning (181m2, 2 onder 1 kap). Men adverteerd met;

Energieneutrale woningen, geen energiekosten voor verwarming, koeling en ventilatie.

Allemaal leuk en aardig en zolang je mag salderen en het huis niet tot 23 graden opstookt zal het vast zo zijn. Echter ben ik vooral benieuwd naar de situatie na het salderen (eerder is de woning niet eens klaar).

Ik heb er zelf verder geen kaas van gegeten maar op het dak komen 20 zonnepanelen (ligging zuid). Overal vloerverwarming en 3 dubbel glas. Met onderstaande isolatiewaarden;

vloer: Rc 3,7
gevel: Rc 4,7
dak: Rc 6,3

Is er iets te zeggen over een range van energiekosten voor een gezin van 5 per maand? Ik hang niemand er aan op maar was gewoon even benieuwd :)

Overigens komt er (voorlopig) geen electrische auto dus dat scheelt weer een variabele :P

[ Bericht 2% gewijzigd door smizy op 06-03-2026 08:17:58 ]
pi_220270430
Ik vraag mij af of je hier iets zinnigs over kan zeggen, ligt gewoon aan je verbruik.

En alles 3 dubbel isoleren is leuk, maar je moet ook ventileren waardoor je bv gewoon koude lucht naar binnen trekt

Maar denk dat je onder aan de streep wel hele lage kosten zal hebben vergeleken met andere woningen.

Maar geen kosten is natuurlijk een utopie.
pi_220270465
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:18 schreef 111210 het volgende:
Ik vraag mij af of je hier iets zinnigs over kan zeggen, ligt gewoon aan je verbruik.

En alles 3 dubbel isoleren is leuk, maar je moet ook ventileren waardoor je bv gewoon koude lucht naar binnen trekt

Maar denk dat je onder aan de streep wel hele lage kosten zal hebben vergeleken met andere woningen.

Maar geen kosten is natuurlijk een utopie.
Dat snap ik. Verbruikskosten zijn denk nog het makkelijkste in te schatten. Het stuk wat voor mij vooral onbekend is is de verwarming. Als men zegt dat de woning energieneutraal is met 20 panelen (die 6500 opbrengen?) dan zou dat dus de schatting zijn om de woning te verwarmen, koelen en ventileren. Maar ik heb geen idee of dat een beetje klopt. Daar zou dan dus nog je verbruik bovenop komen. Maar ook dan geen idee wat een beetje een boiler nodig heeft voor douchen. Kortom vooral benieuwd of iemand een soort vergelijkbare situatie heeft en grofweg kan zeggen wat je maandelijkse lasten zullen zijn.

Ze geven aan dat je met een accu al veel kan besparen. Echter vind ik dit lastig aangezien je grootste verbruik in de maanden is waarin je amper wat opwekt.
pi_220270472
Denk lastig te zeggen, maar voor een woning uit '95 met warmtepomp verbruik ik ongeveer 3000kWh per jaar aan het verwarmen. Als daar nog 1500kWh aan ander verbruik bij komt zit op je op ongeveer 4500kWh. Vanwege zonnepanelen gaat daar nog aardig wat vanaf, dus ik denk dat ik ergens op 3000-3500kWh uitkom.

Het feit dat jullie 20 panelen zouden krijgen is wel gunstig, want zeker in de maanden met wat minder opbrengst, kan de warmtepomp gedurende de dag langer draaien op alleen zonne-energie.

Voor een gezin van 5 met zo'n woning verwacht ik iets van 100-200 euro.
pi_220270482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:23 schreef smizy het volgende:

[..]
Dat snap ik. Verbruikskosten zijn denk nog het makkelijkste in te schatten. Het stuk wat voor mij vooral onbekend is is de verwarming. Als men zegt dat de woning energieneutraal is met 20 panelen (die 6500 opbrengen?) dan zou dat dus de schatting zijn om de woning te verwarmen, koelen en ventileren. Maar ik heb geen idee of dat een beetje klopt. Daar zou dan dus nog je verbruik bovenop komen. Maar ook dan geen idee wat een beetje een boiler nodig heeft voor douchen. Kortom vooral benieuwd of iemand een soort vergelijkbare situatie heeft en grofweg kan zeggen wat je maandelijkse lasten zullen zijn.

Ze geven aan dat je met een accu al veel kan besparen. Echter vind ik dit lastig aangezien je grootste verbruik in de maanden is waarin je amper wat opwekt.
Ja een accu is natuurlijk ook nog steeds een forse investering. Maar als ik naar de dynamische stroomprijzen kijk dan zijn er genoeg daluren om je batterij vol te laden om de pieken op te vangen in de winter periode. In de zomer is dat nog veel meer
pi_220270492
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:23 schreef smizy het volgende:
Je hebt stekker accu's van (Nederlandse prijzen) voor 1200 euro, dat is 5kwh. Als je daar 3 van neerzet op elke fase dan gok ik dat je die wel relatief snel hebt terug verdient met zo'n gezinsamenstelling. Maar mocht je erover nadenken tijden de bouw zou ik in ieder geval zorgen dat leidingwerk erin ligt.
  Moderator vrijdag 6 maart 2026 @ 08:31:07 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220270498
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja een accu is natuurlijk ook nog steeds een forse investering. Maar als ik naar de dynamische stroomprijzen kijk dan zijn er genoeg daluren om je batterij vol te laden om de pieken op te vangen in de winter periode. In de zomer is dat nog veel meer
Een accu heb je niet voor de winter. Die heb je voor een gemiddelde-niet-winter-nacht van zonsondergang tot zonsopgang. Kijk naar wat dát verbruik is, en pas daar de opslagcapaciteit van je accu op aan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220270516
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een accu heb je niet voor de winter. Die heb je voor een gemiddelde-niet-winter-nacht van zonsondergang tot zonsopgang. Kijk naar wat dát verbruik is, en pas daar de opslagcapaciteit van je accu op aan.
111210 had het over een dynamisch contract.
Je kan prima je accu in de winter opladen als de prijzen laag zijn en die opgeslagen stroom gebruiken als de prijzen hoog zijn.

In de lente / zomer / herfst vul je ze uiteraard zoveel mogelijk met zon.

Doe ik ook.

Capaciteit kiezen voor alleen de winter is inderdaad wel onverstandig, daar heb je in de zomer weinig aan (lager verbruik) tenzij (!) je een EV hebt die je op een eigen oprit kan laden. Wel handig als je 's avonds je auto inprikt en de eerder opgeslagen stroom kan gebruiken. Maar dan moet je wel de optimale situatie van zonnepanelen, accu's en eigen oprit hebben.
pi_220270782
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 08:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Helder, dat gaat inderdaad wel helpen. Ik zit nog een beetje in het huidige vaste contract te denken maar dan is inderdaad dynamisch waarschijnlijk voordeliger. Tenzij je natuurlijk niets doet met op goedkope tijden inkopen :)
pi_220270905
Komt beetje in de buurt van een passief verwarmd én gekoeld (vrijstaand) huis maar dat is het niet dus.
pi_220271031
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:11 schreef smizy het volgende:

[..]
Helder, dat gaat inderdaad wel helpen. Ik zit nog een beetje in het huidige vaste contract te denken maar dan is inderdaad dynamisch waarschijnlijk voordeliger. Tenzij je natuurlijk niets doet met op goedkope tijden inkopen :)
Een beetje accusysteem automatiseert dat voor je, heb je geen omkijken naar dan.
pi_220271097
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een beetje accusysteem automatiseert dat voor je, heb je geen omkijken naar dan.
Tegen die tijd dan maar eens in verdiepen dan :)

Is het gek om te stellen dat de verwachte energiekosten (zonder accu) w.s. niet hoger zullen zijn dan 150 per maand? Tenzij je hele rare dingen gaat doen...
pi_220271132
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:51 schreef smizy het volgende:
Is het gek om te stellen dat de verwachte energiekosten (zonder accu) w.s. niet hoger zullen zijn dan 150 per maand? Tenzij je hele rare dingen gaat doen...
Ik denk dat het doucheregime van de kinderen meer impact heeft op de energierekening dan een accu dat heeft.

En ik zou niet voor accu's sparen maar voor screens. Je hebt geen issue om warmte binnen te houden, je hebt eerder een issue om warmte buiten te houden.
pi_220271167
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:51 schreef smizy het volgende:

[..]
Tegen die tijd dan maar eens in verdiepen dan :)

Denk dat je daar wel vanuit kan gaan, nog wel wat lager misschien.

Warm water maken bijvoorbeeld om 13:00 inplannen in het programma van je warmtepomp.
Dan doe je dat al 8 maanden per jaar (bijna) geheel op de panelen, zeker als je een fatsoenlijk boilervat hebt (300 liter of meer).

Maar als iedereen een uur onder de douche staat of iedere dag in bad gaat, dan red je het daar niet mee natuurlijk.

En als je een EV hebt liggen je stroomkosten ook hoger maar daar kan je benzine ruim tegen wegstrepen.
pi_220271210
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 maart 2026 09:59 schreef Shodan het volgende:

[..]
Ik denk dat het doucheregime van de kinderen meer impact heeft op de energierekening dan een accu dat heeft.

En ik zou niet voor accu's sparen maar voor screens. Je hebt geen issue om warmte binnen te houden, je hebt eerder een issue om warmte buiten te houden.
Screens zijn zeker een goede optie.
Heb in het bijgebouw 2x 4 ramen van 200x235cm ongeveer, dus daar is dat helemaal nuttig.
Maar er hangt ook een airco op iedere verdieping, want op hele zonnige dagen red ik het niet met screens alleen.
Aan de andere kant: op zonnige dagen is er genoeg stroom uit de panelen en neem ik geen stroom af.
pi_220271396
Kunnen die zonnepanelen ook nog verdeeld worden over de windrichtingen? Want dan kun je langer directe stroom uit de panelen gebruiken.
Welk type warmtepomp wordt het? Bodemwarmtepomp is volgens mij energiezuiniger.

Nu met salderen, 6 panelen op zuidoost, warmtepomp met buitenunit, woning in de winter altijd op 20 graden, geen vloerkoeling of airco, 2 persoonshuishouden zitten we op een energierekening van zo’n ¤60 pm.
Vergelijkbaar huis qua oppervlakte, energielabel en ook tweekapper, maar dan opgeleverd in 2022 en geen tripleglas. We proberen alle grootverbruikers zoveel mogelijk aan te zetten als de zon schijnt, maar dat was afgelopen grauwe winter echt een utopie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')