abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 maart 2026 @ 15:34:13 #41
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220247571
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 14:30 schreef raptorix het volgende:
Er is heel hard gelobbyed voor een minister van Digitale zaken, maar dat vond men niet nodig...
We krijgen dan wel weer een volstrekt nutteloze AI fabrieke waar niemand op zit te wachten.
Even updaten, ik had nog niet gepost dat van Weel een randdebiel is en ................

Van Weel: 1700 politiemensen zagen dossier vermoorde Lisa in, meestal zonder goede reden

Ongeveer 1700 politiemedewerkers hebben in de interne systemen informatie opgezocht over de gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude, zonder goede reden. Justitieminister David van Weel (VVD) meldt dat de korpschef hem daarover heeft geīnformeerd na onderzoek van het Landelijk Team Interne Onderzoeken. „Ik vind het onacceptabel dat dit gebeurd is”, aldus de bewindsman.

De politie heeft excuses overgebracht aan de nabestaanden via hun advocaat. Deze „ongeoorloofde raadpleging” geldt als een datalek en daarom is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op de hoogte gebracht.

„In de eerste plaats voor de nabestaanden van Lisa, maar ook voor het vertrouwen in de integriteit van de politieorganisatie. Iedereen moet erop kunnen vertrouwen dat de politie zorgvuldig met informatie omgaat”, schrijft de politicus.

Alle betrokken politiemensen worden in een brief uitgenodigd voor een gesprek met hun leidinggevende, waarin ze kunnen toelichten waarom ze de informatie hebben opgezocht. „Als de inzage inderdaad ongeoorloofd blijkt, worden er passende maatregelen genomen”, aldus Van Weel. Dat is volgens de minister aan de korpschef.

Medewerkers waren niet betrokken bij de zaak
Onder de groep die een brief krijgt, zijn geen mensen die een duidelijke reden hadden voor het raadplegen van de systemen. Deze 1700 medewerkers waren, voor zover de politie nu weet, niet betrokken bij de zaak.

De door de medewerkers geraadpleegde systemen bevatten „beperkte informatie” over het onderzoek. Het gaat onder meer om berichtenverkeer van de meldkamer en de eerste bevindingen van de politie. Informatie over het onderzoek na Lisa’s dood zat in een afgeschermd systeem, waar alleen de betrokken rechercheurs toegang toe hadden.

Gaat de korpsleiding na of de informatiebeveiliging wel op orde is en in hoeverre medewerkers op de hoogte zijn van de regels over het raadplegen van systemen. De politie kijkt ook of extra maatregelen nodig zijn om de informatiebeveiliging te verbeteren.

Familie Lisa: ’Heel pijnlijk’
De familie van de vermoorde 17-jarige Lisa vindt het „heel pijnlijk en moeilijk te bevatten” dat zo’n 1700 politiemedewerkers zonder goede reden in de interne systemen informatie hebben opgezocht.

„Politiemedewerkers leggen een eed of belofte af. Juist van hen hadden wij integriteit en uiterste zorgvuldigheid verwacht”, schrijft de familie in een reactie op het nieuws. „Dat nieuwsgierigheid of andere motieven mogelijk hebben geleid tot onrechtmatige inzage in zeer vertrouwelijke gegevens, raakt ons diep. Wij vertrouwen erop dat het onderzoek zorgvuldig wordt uitgevoerd, wachten de uitkomsten af en hopen dat dit in de toekomst nooit weer gebeurt.”

Het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft een soortgelijke reactie. „Net als het OM beschikt ook de politie over een grote hoeveelheid gevoelige informatie. Het is aan de medewerkers om daar zorgvuldig mee om te gaan en geen misbruik te maken van hun positie. Daar moet de samenleving op kunnen vertrouwen”, zegt een OM-woordvoerder.

Advocaat verdachte: laatste woord over lek niet gezegd
„Hier is het laatste woord nog niet over gezegd”, reageert Emile van Reydt. Hij is een van de advocaten van de verdachte, die zich Chris Jude noemt. Van Reydt laat weten bij het Openbaar Ministerie te gaan informeren wat nu precies de gang van zaken is geweest. „Wij hebben wel belangstelling voor dat onderzoek”, aldus Van Reydt.

De advocaat wil weten of het eventueel lekken van privacygevoelige informatie tot een nadeel heeft geleid voor zijn cliënt bij zijn vervolging. Op een zitting in februari werd duidelijk dat de verdachte de moord had bekend, net als de andere verdenkingen. De volgende zitting is op 30 april.

Halsema: ’Ongelooflijk pijnlijk voor nabestaanden’
Ook de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema spreekt zich uit over de zaak. „Het is ongelooflijk pijnlijk voor de nabestaanden. Heel ernstig dat politieagenten zich zonder goede reden, en nota bene uit andere eenheden, toegang hebben verschaft tot een zo kwetsbaar en privacygevoelig dossier”, stelt ze.

„De toegang tot zulke gevoelige informatie zou door de landelijke politie zorgvuldig moeten zijn geregeld en moeten worden afgeschermd. Ook in het belang van het Amsterdamse politie-onderzoek, waar dag en nacht keihard aan wordt gewerkt”, vindt Halsema.

Autoriteit Persoonsgegevens: buitengewoon kwalijk
Dat ongeveer 1700 politiemedewerkers ongeoorloofd in het dossier over de gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa hebben gekeken, is „een buitengewoon kwalijke zaak en heel erg pijnlijk voor de nabestaanden en andere betrokkenen”. Dat meldt de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder van de overheid voor privacy.

Volgens de waakhond mogen persoonlijke gegevens „alleen worden geraadpleegd door medewerkers voor wie dat echt noodzakelijk is, anders niet. Zeker van de politie mag worden verwacht dat die weet hoe er met gevoelige data van mensen moet worden omgegaan.” De Autoriteit Persoonsgegevens zegt de politie „absoluut om opheldering te vragen”.

https://www.telegraaf.nl/(...)reden/138707528.html

Hopelijk heeft de Politie odido als provider, dan gaat het tenminste snel zonder safety checks :|W
Dit geeft vertrouwen dat dit dossier bij van Wheel in goede handen is :|W
  dinsdag 3 maart 2026 @ 16:28:51 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220248040
quote:
damn, download is offline
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220248131
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:28 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
damn, download is offline
Er zijn diverse sites die specifiek aangeven wat er van je gehacked is, nogmaals van vrijwel alle klanten email en mail, en in somme gevallen ook adres en ID gegevens zoals volledige naam, geboortedatum en documentnummer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 3 maart 2026 @ 16:54:03 #44
65846 Bocaj
47th President.
pi_220248330
Nou, het gedonder begint al.
Werd ineens gebeld door onbekend nummer.
Bandje met de beveiliging van Google zeggende dat het basic telefoonnummer gewijzigd zou zijn.
Moest op 1 drukken als IK het niet was.

Heb maar verbroken. :Y

Ik neem tegenwoordig ook niet eens meer op met mijn naam... Ik zeg helemaal nix meer... Als mensen mij moeten hebben moeten zij maar beginnen met praten! :Y
pi_220248532
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:54 schreef Bocaj het volgende:
Ik neem tegenwoordig ook niet eens meer op met mijn naam... Ik zeg helemaal nix meer... Als mensen mij moeten hebben moeten zij maar beginnen met praten! :Y
Doe je dat ook bij bekende nummers? :D
  dinsdag 3 maart 2026 @ 18:02:06 #46
65846 Bocaj
47th President.
pi_220248914
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 17:12 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Doe je dat ook bij bekende nummers? :D
:')
  dinsdag 3 maart 2026 @ 19:23:46 #47
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_220249585
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 21:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Politie spreekt Odido tegen: ook wachtwoorden buitgemaakt bij hack

Klanten van Odido kunnen vanaf nu op politie.nl controleren of hun gegevens zijn buitgemaakt bij de recente hack. De politie meldt dat zondag de versleutelde dataset is ontvangen. Wie klant is of was, kan via de zogeheten Checkjehack-pagina nagaan of zijn of haar e-mailadres voorkomt in de gestolen gegevens.

Volgens de politie zijn daarbij ook inlognamen en wachtwoorden buitgemaakt. :D

Dat staat haaks op eerdere informatie van Odido zelf. :') |:(

Het telecombedrijf meldde op zijn website dat er "geen wachtwoorden, belgegevens of factuurgegevens betrokken" waren bij de cyberaanval.

https://www.hartvannederl(...)den-gestolen-politie

Ook wachtwoorden gelekt dus *O* |:(
Politie corrigeert webpagina
... toch geen wachtwoorden buitgemaakt:

https://www.hartvannederl(...)corrigeert-webpagina
  dinsdag 3 maart 2026 @ 19:41:00 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220249720
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 19:23 schreef Plots het volgende:
Politie corrigeert webpagina
... toch geen wachtwoorden buitgemaakt:

https://www.hartvannederl(...)corrigeert-webpagina
Kijk dat geeft vertrouwen w/

Dat er deskundige mensen werken die weten waar ze het over hebben
Dat de daders dus binnen no time gepakt worden

:|W :') |:(
  woensdag 4 maart 2026 @ 19:12:08 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220258245
twitter
pi_220258300
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 10:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarnaast vraag ik me af met wat voor claims ze gaan komen, het zal Odido allemaal niet zoveel schelen, die zijn nu bezig een marketing plan aan het maken dat ze het helemaal anders gaan doen, waarschijnlijk huren ze een bekent security gezicht in die gaat roeptoeteren dat het nu allemaal goed is.
Die gaan nog het NL elftal sponsoren. Deed de ING ook nadat ze die bailout van de vorige crisis kregen

Stukje brood en spelen :P
pi_220258357
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Die gaan nog het NL elftal sponsoren. Deed de ING ook nadat ze die bailout van de vorige crisis kregen

Stukje brood en spelen :P
Ik gok op Alexander Klöpping. Echt grootste IT nono die nooit iets succesvols heeft gemaakt, nog kennis van zaken heeft, Mattijs van Nieuwkerk vind hem wel geweldig, wellicht misschien pisnicht Nalden.
pi_220258376
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik gok op Alexander Klöpping. Echt grootste IT nono die nooit iets succesvols heeft gemaakt, nog kennis van zaken heeft, Mattijs van Nieuwkerk vind hem wel geweldig, wellicht misschien pisnicht Nalden.
Rian van Reijbroek _O_
pi_220258576
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:28 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Rian van Reijbroek _O_
SOBERSO, en dan heb je nog die kale ouwe dikke kerel die overal op duikt waar het om cybersecurity gaat.
Protip: Als iemand het woord cyber gebruikt moet je iemand vooral niet serieus nemen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 19:46:03 #54
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220258642
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
SOBERSO, en dan heb je nog die kale ouwe dikke kerel die overal op duikt waar het om cybersecurity gaat.
Protip: Als iemand het woord cyber gebruikt moet je iemand vooral niet serieus nemen.
Saaibur *O*

Bedoel je Pieter Cobelens, oud MIVD meneer, trouwens?

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_220258894
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:46 schreef Molo het volgende:

[..]
Saaibur *O*

Bedoel je Pieter Cobelens, oud MIVD meneer, trouwens?

[ afbeelding ]
DIE JA!!!! 8-) 8-) 8-) 8-)
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:06:45 #56
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220258949
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
DIE JA!!!! 8-) 8-) 8-) 8-)
Fascinerend voorkomen heeft die man wel
pi_220258985
Het erge is dat dit soort personen gewoon overal opduiken en beleid maken, met een visie van 20 jaar terug, en dan vinden ze het gek dat iedereen aan de lopende band gehacked word, want ze zijn natuurlijk bevriend met de firewall baasjes die ze dan een introesjan detectie systeem van een half miljoen verkopen, terwijl ze gewoon eigenlijk FIDO keys voor 500 man a 20 euro de neus nodig hebben. Want dat laatst had deze hack 100% voorkomen, en je had er ook geen dure consultancy voor nodig, dit was gewoon het advies van Salesforce, en als je dan echt lowtech had willen zijn, dan had je ook een signing certificate kunnen gebruiken en dat kunnen uitrollen.
pi_220259000
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:06 schreef Molo het volgende:

[..]
Fascinerend voorkomen heeft die man wel
Dat is typisch een man die een gelikte presentatie geeft over zeeeeeeee Russians.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:21:55 #59
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_220259158
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:09 schreef raptorix het volgende:
Het erge is dat dit soort personen gewoon overal opduiken en beleid maken, met een visie van 20 jaar terug, en dan vinden ze het gek dat iedereen aan de lopende band gehacked word, want ze zijn natuurlijk bevriend met de firewall baasjes die ze dan een introesjan detectie systeem van een half miljoen verkopen, terwijl ze gewoon eigenlijk FIDO keys voor 500 man a 20 euro de neus nodig hebben. Want dat laatst had deze hack 100% voorkomen, en je had er ook geen dure consultancy voor nodig, dit was gewoon het advies van Salesforce, en als je dan echt lowtech had willen zijn, dan had je ook een signing certificate kunnen gebruiken en dat kunnen uitrollen.
Bestuurders en beleidsmakers hebben doorgaan geen flauw idee waar dit over gaat maar wel grote ego's en grote portemonnee dus dat zijn perfecte targets voor coole lulkoek
pi_220261289
Waar of hoe kun je die dataset downloaden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')