-----------------quote:Belastingaangifte vanaf vandaag mogelijk, piekdrukte verwacht
Vanaf vandaag, 1 maart, is het officieel zover: de aangifteperiode voor de inkomstenbelasting over 2025 is geopend. De Belastingdienst heeft ruim 9,6 miljoen mensen opgeroepen hun aangifte in te dienen, een recordaantal dat de druk op de digitale systemen direct opvoert.
In totaal zijn 7,1 miljoen particulieren en 2,5 miljoen ondernemers uitgenodigd om hun financiële gegevens over het afgelopen jaar in te vullen. Dat zijn er fors meer dan vorig jaar, toen 9,4 miljoen mensen een uitnodiging ontvingen. Een eenduidige verklaring voor deze stijging heeft de Belastingdienst vooralsnog niet.
Wie vandaag direct de knoop doorhakt en inlogt, kan voor een verrassing komen te staan. De Belastingdienst waarschuwt voor piekdrukte op het online portaal. Het kan voorkomen dat het maximale aantal gebruikers is bereikt, waardoor inloggen tijdelijk niet mogelijk is. "Probeer het op een later moment nogmaals", adviseert een woordvoerster. Vorig jaar werden er op de eerste dag alleen al ruim 706.000 aangiften verwerkt, een tempo dat de systemen zwaar belast.
Voor wie zijn aangifte tijdig wil doen, is er een duidelijk tijdpad:
Vóór 1 april: Doe je voor deze datum aangifte? Dan garandeert de Belastingdienst dat je vóór 1 juli weet waar je aan toe bent (teruggave of betaling).
Vóór 1 mei: Dit is de definitieve deadline voor de aangifte.
De Belastingdienst verwacht, naast de drukte van vandaag, ook op de laatste dagen voor 1 april en 1 mei een enorme toeloop op de website.
Ook zonder uitnodiging tot aangifte doen opletten
Niet iedereen die belasting moet betalen, heeft een blauwe envelop ontvangen. Wie inkomsten heeft die nog niet bekend zijn bij de fiscus, is zelf verantwoordelijk voor de aangifte. "Dit geldt in ieder geval voor iedereen die meer dan 57 euro aan belasting moet betalen", aldus de woordvoerster.
Lukt het invullen niet zelf? De Belastingdienst biedt dit jaar weer uitgebreide ondersteuning, zowel online als fysiek. Vorig jaar maakten ruim 51.000 mensen gebruik van deze hulp, waarbij de rijdende Belastingdienst-bus een populaire optie bleek.
Belastingaangifte vanaf vandaag mogelijk, piekdrukte verwacht
Dat doe je het beste tijdens kantooruren toch?quote:Op zondag 1 maart 2026 10:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------
Heb jij al aangifte gedaan?
Als een pro een of meer dingen ontdekt die je toch wel mag aftrekken terwijl je het zelf niet gedaan zou hebben kan het financieel uit. Je kan ook eerst zelf invullen, niet versturen en kijken waar je op uitkomt. Kan je daarna alsnog de keuze maken een adviseur in te schakelenquote:Op zondag 1 maart 2026 10:42 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, zou ik het zelf kunnen of de hypotheekadviseur inschakelen? Mensen om me heen zeggen: de eerste keer moet je een pro dat laten doen, maar ik ben toch niet achterlijk?
Komt natuurlijk ook omdat 1 maart op een zondag valt, ik doe het ergens deze week op een avond welquote:Op zondag 1 maart 2026 10:51 schreef Gibson88 het volgende:
Wilde eerder vanmorgen mijn aangifte (alvast) doen maar de afgelopen 3 uur is de hele site niet te bereiken door de drukte
Ik ook, probeer het niet meer. Zo eerst maar s omkleden en straks een vriend helpen met zijn verhuizing en de hele reutemeteut. Lekker zondagje zoquote:Op zondag 1 maart 2026 10:54 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Komt natuurlijk ook omdat 1 maart op een zondag valt, ik doe het ergens deze week op een avond wel
Zelf, zo spannend is het niet.quote:Op zondag 1 maart 2026 10:42 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, zou ik het zelf kunnen of de hypotheekadviseur inschakelen? Mensen om me heen zeggen: de eerste keer moet je een pro dat laten doen, maar ik ben toch niet achterlijk?
Meh, eerder bedoeld als grapje hoor.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom is belasting betalen een feestje?
Ik krijg lekker geld terug.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waarom is belasting betalen een feestje?
Ik moet voor het eerst in jaren betalen.quote:
Als vd rest gewoon in loondienst bent en geen gekke aftrekposten hebt kun je t makkelijk zelf doenquote:Op zondag 1 maart 2026 10:42 schreef DrDentz het volgende:
Ik wil hem graag invullen, maar kom er niet door.quote:
Omdat ik heel erg nieuwsgierig ben hoeveel ik terug krijg na het aanschaffen van een nieuwe woning in 2025. Blijkt toch nog meer te zijn dan ik dachtquote:
Ik heb ook een andere woning gekocht en het zelf ingevuld. Het wordt je helemaal voorgekauwd, bijna alle info staat er al in en je krijgt een waarschuwing als je iets anders invult dan bij de belastingdienst bekend is.quote:Op zondag 1 maart 2026 10:42 schreef DrDentz het volgende:
Thx, ik ga het proberen.quote:Op maandag 2 maart 2026 07:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb ook een andere woning gekocht en het zelf ingevuld. Het wordt je helemaal voorgekauwd, bijna alle info staat er al in en je krijgt een waarschuwing als je iets anders invult dan bij de belastingdienst bekend is.
Veder worden alle kostenposten (notaris, hypotheekadviseur en andere kosten in losse veldjes aangegeven met een help knop met uitleg erbij)
Ik zou zeggen vul het eerst een zelf in en als je er echt niet uitkomt kan je altijd nog een adviseur inschakelen, maar ik was in 10 minuten klaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |