abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220223075
POLL
pindazakje
  Moderator zaterdag 28 februari 2026 @ 20:20:00 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220223109
Egoïst, om de simpele reden dat ik niet geloof dat altruïsme bestaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220223124
Altruïsme bevordert uiteindelijk ook je eigenbelang.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 20:32:31 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220223221
Altruïst, hoewel ik me zelf ook beter voel en energie krijg door anderen te helpen. Dus ben ik dan toch ook een egoïst?
pi_220223246
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 20:32 schreef kwiwi het volgende:
Altruïst, hoewel ik me zelf ook beter voel en energie krijg door anderen te helpen. Dus ben ik dan toch ook een egoïst?
Je bent niet perse een egoïst als je anderen wil helpen.
Wel als je alleen maar wat doneert aan goede doelen om je schuldgevoel af te kopen.
Vakman pur sang
  zaterdag 28 februari 2026 @ 20:55:59 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220223414
Ik ben de definitie van egocentrisme.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220229654
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 20:20 schreef CoolGuy het volgende:
Egoïst, om de simpele reden dat ik niet geloof dat altruïsme bestaat.
Dus je gelooft dat iedereen alles alleen maar doet om er zelf beter van te worden? Dat lijkt me een ontzettende nare levensinstelling om mee te moeten leven. Dan denk je bij alles wat je cadeau krijgt of wanneer mensen de deur voor je open houden; "Waarom zouden ze dat doen? Wat willen ze van mij?"
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 15:00:37 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_220229681
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:57 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dus je gelooft dat iedereen alles alleen maar doet om er zelf beter van te worden? Dat lijkt me een ontzettende nare levensinstelling om mee te moeten leven. Dan denk je bij alles wat je cadeau krijgt of wanneer mensen de deur voor je open houden; "Waarom zouden ze dat doen? Wat willen ze van mij?"
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet. Dat iemand anders daar zelf ook een voordeel bij heeft is mooi mee genomen, maar het gaat primair om wat je er zélf uithaalt, en dat hoeft helemaal geen financieel gewin te zijn of wat dan ook.

Als jij de deur voor iemand open houdt die d'r handen volheeft, of met krukken loopt of of of, dan is dat voordelig voor die persoon, sure, maar jij voelt je d'r goed bij dat je dat hebt gedaan. Dat goede gevoel wat je krijgt is imho dan de jouw 'voordeel'.
pi_220229698
Interressant topic maar ik merk meteen dat ik voornamelijk reageer om je een goed gevoel te geven.
-nee-
  zondag 1 maart 2026 @ 15:24:13 #10
503714 SebbeSwensje
pi_220229978
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet. Dat iemand anders daar zelf ook een voordeel bij heeft is mooi mee genomen, maar het gaat primair om wat je er zélf uithaalt, en dat hoeft helemaal geen financieel gewin te zijn of wat dan ook.

Als jij de deur voor iemand open houdt die d'r handen volheeft, of met krukken loopt of of of, dan is dat voordelig voor die persoon, sure, maar jij voelt je d'r goed bij dat je dat hebt gedaan. Dat goede gevoel wat je krijgt is imho dan de jouw 'voordeel'.
Maar dat is toch niet waarom je het doet? Dat goede gevoel, voor zover dat al mogelijk is, ben je na 5 tellen alweer kwijt en bovendien heeft het geen enkel voordeel in praktische zin. Je doet het voornamelijk uit behulpzaamheid, onbaatzuchtigheid en saamhorigheid.
Appears.
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 15:38:11 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_220230067
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:24 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Maar dat is toch niet waarom je het doet? Dat goede gevoel, voor zover dat al mogelijk is, ben je na 5 tellen alweer kwijt en bovendien heeft het geen enkel voordeel in praktische zin. Je doet het voornamelijk uit behulpzaamheid, onbaatzuchtigheid en saamhorigheid.
Jawel? Als ze voor een collecte aan de deur komen dan ben ik al vergeten welk goede doel het was voor ik de deur dicht had, waar ik die 5 euro voor in die collectebus heb geduwd, maar ik loop wél terug naar binnen met het gevoel van 'zo, toch iets bijgedragen', maar geen idee meer waar aan, bij wijze van.
  zondag 1 maart 2026 @ 15:40:36 #12
503714 SebbeSwensje
pi_220230080
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel? Als ze voor een collecte aan de deur komen dan ben ik al vergeten welk goede doel het was voor ik de deur dicht had, waar ik die 5 euro voor in die collectebus heb geduwd, maar ik loop wél terug naar binnen met het gevoel van 'zo, toch iets bijgedragen', maar geen idee meer waar aan, bij wijze van.
Dan zou je dat gevoel ook hebben bij een oplichter, je hebt daar immers bijgedragen aan zijn portemonnee.

Nee, dit lijkt me niet de juiste denkwijze.
Appears.
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 15:52:37 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_220230197
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:40 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dan zou je dat gevoel ook hebben bij een oplichter, je hebt daar immers bijgedragen aan zijn portemonnee.

Nee, dit lijkt me niet de juiste denkwijze.
Geen idee, nog nooit geld (of wat dan ook) kwijt geweest aan een oplichter.

Dat maakt me niet uit, voor mij werkt het zo.
pi_220230202
quote:

[..]

Als dat je definitie van altruïsme is, dat je iets doet en er zelfs geen goed gevoel aan mag over houden, dan bestaat er inderdaad geen altruïsme. Maar aannemen dat mensen met andere mensen interacteren zonder enig gevoel is toch bijna niet mogelijk, dus dat zou een beetje zinloze definitie zijn?

Als je naar de officiële woordenboekdefinitie kijkt, dan is altruïsme "de ander bevoordelen". Dus volgens die definitie gaat het er niet om dat jij er geen enkel voordeel aan mag hebben, maar dat je iets doet ondanks dat het voordeel voor de ander veel groter is dan voor jezelf. De deur openhouden voor iemand anders is dan wel altruïsme, want het voordeel voor die ander is veel groter dan voor jezelf.
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 15:55:56 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_220230247
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als dat je definitie van altruïsme is, dat je iets doet en er zelfs geen goed gevoel aan mag over houden, dan bestaat er inderdaad geen altruïsme. Maar aannemen dat mensen met andere mensen interacteren zonder enig gevoel is toch bijna niet mogelijk, dus dat zou een beetje zinloze definitie zijn?

Als je naar de officiële woordenboekdefinitie kijkt, dan is altruïsme "de ander bevoordelen". Dus volgens die definitie gaat het er niet om dat jij er geen enkel voordeel aan mag hebben, maar dat je iets doet ondanks dat het voordeel voor de ander veel groter is dan voor jezelf. De deur openhouden voor iemand anders is dan wel altruïsme, want het voordeel voor die ander is veel groter dan voor jezelf.
Geen idee. Als ik gehaast ben of als ik het druk heb of als ik een klote bui heb dan wacht ik niet op iemand om die deur open te houden, niet om die ander te kloten, maar ik omdat m'n hoofd daar op dat moment niet naar staat. Die ander kan alsnog goed gebruiken dat ik de deur open houdt, maar dat boeit me op dat moment niet dús doe ik het niet.

Of ik dat doe of niet is afhankelijk van hoe ik me op enig moment voel, dát is mijn drijfveer, niet op of het voordelig is voor de ander.
  zondag 1 maart 2026 @ 16:01:24 #16
503714 SebbeSwensje
pi_220230315
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee. Als ik gehaast ben of als ik het druk heb of als ik een klote bui heb dan wacht ik niet op iemand om die deur open te houden, niet om die ander te kloten, maar ik omdat m'n hoofd daar op dat moment niet naar staat. Die ander kan alsnog goed gebruiken dat ik de deur open houdt, maar dat boeit me op dat moment niet dús doe ik het niet.

Of ik dat doe of niet is afhankelijk van hoe ik me op enig moment voel, dát is mijn drijfveer, niet op of het voordelig is voor de ander.
Dan schakel je dus tussen egoïsme en altruïsme waarbij de eigen mindset de rol bepaalt. Dan ben je misschien net zo egocentrisch als ik ben.
Appears.
pi_220230366
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 15:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus altruïsme bestaat wel, en jij doet er ook wel eens aan. Je houdt tenslotte wel eens de deur open voor iemand anders als je geen haast hebt, ook al win je er zelf niet zo veel bij als diegene voor wie je dat doet.

Maar als je geen zin hebt of haast hebt, dan doe je het niet. Dat lijkt me logisch.
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 16:11:50 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_220230491
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 16:04 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dus altruïsme bestaat wel, en jij doet er ook wel eens aan. Je houdt tenslotte wel eens de deur open voor iemand anders als je geen haast hebt, ook al win je er zelf niet zo veel bij als diegene voor wie je dat doet.

Maar als je geen zin hebt of haast hebt, dan doe je het niet. Dat lijkt me logisch.
Jawel, daar win ik wél wat mee, namelijk dat fijne gevoel. Maar dat fijne gevoel heeft geen voorrang op het moment dat m'n hoofd er niet naar staat. Dus op die momenten kan dát fijne gevoel me gestolen worden. Het voordeel voor die ander blijft bestaan, immers, het is makkelijk als voor hem of haar de deur wordt open gehouden.

Dát deel verandert niet. Wat wél verandert is of dat fijne gevoel prioriteit heeft voor mij. Als dat niet zo is kan de ander zelf de deur open maken. Dan heeft whatever me op dat moment bezighoudt meer prioriteit dan de deur open houden voor iemand.
  zondag 1 maart 2026 @ 16:21:42 #19
503714 SebbeSwensje
pi_220230611
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jawel, daar win ik wél wat mee, namelijk dat fijne gevoel. Maar dat fijne gevoel heeft geen voorrang op het moment dat m'n hoofd er niet naar staat. Dus op die momenten kan dát fijne gevoel me gestolen worden. Het voordeel voor die ander blijft bestaan, immers, het is makkelijk als voor hem of haar de deur wordt open gehouden.

Dát deel verandert niet. Wat wél verandert is of dat fijne gevoel prioriteit heeft voor mij. Als dat niet zo is kan de ander zelf de deur open maken. Dan heeft whatever me op dat moment bezighoudt meer prioriteit dan de deur open houden voor iemand.
Heeft dat gevoel dan wel toegevoegde waarde voor je op de momenten dat je het wel doet? Dat je zaken niet kunt of wil zien als je hoofd er niet naar staat lijkt me logisch, maar het maakt je niet direct egoïstisch of kwaadwillend als je, per ongeluk, de deur achter iemand dicht smijt.
Appears.
pi_220231673
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar de definitie van altruïsme is dus niet óf jij er wat aan hebt, maar of jij er veel minder aan hebt dan degene voor wie jij het doet. Dus als jij de deur open houdt, dan heb jij er een fijn gevoel bij, maar die ander heeft een fijn gevoel én hij hoeft de deur niet zelf open te doen terwijl hij zijn handen vol heeft. Kortom, die ander heeft er veel meer aan dan jij, dus af en toe doe jij ook aan altruïsme.
  zondag 1 maart 2026 @ 17:57:26 #21
503714 SebbeSwensje
pi_220231710
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 17:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Maar de definitie van altruïsme is dus niet óf jij er wat aan hebt, maar of jij er veel minder aan hebt dan degene voor wie jij het doet. Dus als jij de deur open houdt, dan heb jij er een fijn gevoel bij, maar die ander heeft een fijn gevoel én hij hoeft de deur niet zelf open te doen terwijl hij zijn handen vol heeft. Kortom, die ander heeft er veel meer aan dan jij, dus af en toe doe jij ook aan altruïsme.
Dit zou je nog kunnen vertalen naar een + - ++ en dan is het in de ogen van @CoolGuy , als ik het zo mag invullen, nog steeds positief voor jezelf en dus een daad van egoïsme.
Appears.
pi_220231816
Altruïsme is niet mogelijk. Ieder mens doet altijd alles uit eigenbelang. Een mens kan niet altruïstisch zijn, al zou die dat willen ( ;) )
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  Moderator zondag 1 maart 2026 @ 18:56:36 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_220232172
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 18:09 schreef Hallojo het volgende:
Altruïsme is niet mogelijk. Ieder mens doet altijd alles uit eigenbelang. Een mens kan niet altruïstisch zijn, al zou die dat willen ( ;) )
Ik deel deze visie.
  zondag 1 maart 2026 @ 18:58:24 #24
503714 SebbeSwensje
pi_220232201
Klinkt toch heel erg in de categorie "Ik vind dit, dus iedereen vindt dit." Prachtig al deze voorbeelden.
Appears.
pi_220237367
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 17:57 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dit zou je nog kunnen vertalen naar een + - ++ en dan is het in de ogen van @:coolguy , als ik het zo mag invullen, nog steeds positief voor jezelf en dus een daad van egoïsme.
Ja dat kan hij vinden, maar dat is niet wat er bij altruïsme in het woordenboek staat. Als iedereen zijn eigen definitie van woorden gaat hanteren, dan is de discussie natuurlijk weinig zinvol.
  maandag 2 maart 2026 @ 11:34:14 #26
503714 SebbeSwensje
pi_220237506
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 11:13 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja dat kan hij vinden, maar dat is niet wat er bij altruïsme in het woordenboek staat. Als iedereen zijn eigen definitie van woorden gaat hanteren, dan is de discussie natuurlijk weinig zinvol.
Oh, ik doe dat ook altijd. Veel woorden hebben voor mij een andere betekenis dan voor de rest van de wereld.
Appears.
pi_220244147
quote:

[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet.
Dat is toch standaard...
Iets doen voor anderen voelt goed en fijn om te doen.

Zegt niet per se iets over de redenatie van iemand
pi_220244149
In de loop der jaren wel meer altruist geworden, zeker.
Als je echt wat jonger bent dan heb je toch nog snel dat idee van laat iedereen maar stikken, ik ga lekker doen wat ik wil.

Maar als je volwassener wordt dan zou dat toch eens moeten veranderen, dan ga je ook en meer om anderen geven.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 08:11:02 #29
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220244248
Beetje van beiden. Het varieert.

Ik geloof er wel in dat er in het hoofd meer ruimte voor altruïsme over blijft als je niet al te erg voor je eigen bestaansrecht hoeft te vechten.

(Hoewel dit bij de grote rijke machthebbers niet persé zo uitpakt.)
  dinsdag 3 maart 2026 @ 08:19:56 #30
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220244294
Wat hanteren we als definitie in dit topic? Als het eigenbelang opofferen is, dan doen mensen dat volgens mij met regelmaat. En niet om zich goed te voelen maar in de eerste plaats om anderen te helpen. Dat dat achteraf goed voelt, is gewoon mooi meegenomen maar niet de primaire reden.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 08:32:20 #31
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220244339
In de basis egoïst, om altruïstisch te kunnen zijn naar de mensen om wie ik geef moet ik in eerste instantie goed voor mijzelf zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220246001
Egoïst; geef geen neuk om anderen, behalve m'n gezin, familie en vrienden. Maar daar gaat het allemaal prima mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')