Je bent niet perse een egoïst als je anderen wil helpen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 20:32 schreef kwiwi het volgende:
Altruïst, hoewel ik me zelf ook beter voel en energie krijg door anderen te helpen. Dus ben ik dan toch ook een egoïst?
Dus je gelooft dat iedereen alles alleen maar doet om er zelf beter van te worden? Dat lijkt me een ontzettende nare levensinstelling om mee te moeten leven. Dan denk je bij alles wat je cadeau krijgt of wanneer mensen de deur voor je open houden; "Waarom zouden ze dat doen? Wat willen ze van mij?"quote:Op zaterdag 28 februari 2026 20:20 schreef CoolGuy het volgende:
Egoïst, om de simpele reden dat ik niet geloof dat altruïsme bestaat.
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet. Dat iemand anders daar zelf ook een voordeel bij heeft is mooi mee genomen, maar het gaat primair om wat je er zélf uithaalt, en dat hoeft helemaal geen financieel gewin te zijn of wat dan ook.quote:Op zondag 1 maart 2026 14:57 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus je gelooft dat iedereen alles alleen maar doet om er zelf beter van te worden? Dat lijkt me een ontzettende nare levensinstelling om mee te moeten leven. Dan denk je bij alles wat je cadeau krijgt of wanneer mensen de deur voor je open houden; "Waarom zouden ze dat doen? Wat willen ze van mij?"
Maar dat is toch niet waarom je het doet? Dat goede gevoel, voor zover dat al mogelijk is, ben je na 5 tellen alweer kwijt en bovendien heeft het geen enkel voordeel in praktische zin. Je doet het voornamelijk uit behulpzaamheid, onbaatzuchtigheid en saamhorigheid.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet. Dat iemand anders daar zelf ook een voordeel bij heeft is mooi mee genomen, maar het gaat primair om wat je er zélf uithaalt, en dat hoeft helemaal geen financieel gewin te zijn of wat dan ook.
Als jij de deur voor iemand open houdt die d'r handen volheeft, of met krukken loopt of of of, dan is dat voordelig voor die persoon, sure, maar jij voelt je d'r goed bij dat je dat hebt gedaan. Dat goede gevoel wat je krijgt is imho dan de jouw 'voordeel'.
Jawel? Als ze voor een collecte aan de deur komen dan ben ik al vergeten welk goede doel het was voor ik de deur dicht had, waar ik die 5 euro voor in die collectebus heb geduwd, maar ik loop wél terug naar binnen met het gevoel van 'zo, toch iets bijgedragen', maar geen idee meer waar aan, bij wijze van.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Maar dat is toch niet waarom je het doet? Dat goede gevoel, voor zover dat al mogelijk is, ben je na 5 tellen alweer kwijt en bovendien heeft het geen enkel voordeel in praktische zin. Je doet het voornamelijk uit behulpzaamheid, onbaatzuchtigheid en saamhorigheid.
Dan zou je dat gevoel ook hebben bij een oplichter, je hebt daar immers bijgedragen aan zijn portemonnee.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel? Als ze voor een collecte aan de deur komen dan ben ik al vergeten welk goede doel het was voor ik de deur dicht had, waar ik die 5 euro voor in die collectebus heb geduwd, maar ik loop wél terug naar binnen met het gevoel van 'zo, toch iets bijgedragen', maar geen idee meer waar aan, bij wijze van.
Geen idee, nog nooit geld (of wat dan ook) kwijt geweest aan een oplichter.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan zou je dat gevoel ook hebben bij een oplichter, je hebt daar immers bijgedragen aan zijn portemonnee.
Nee, dit lijkt me niet de juiste denkwijze.
Als dat je definitie van altruïsme is, dat je iets doet en er zelfs geen goed gevoel aan mag over houden, dan bestaat er inderdaad geen altruïsme. Maar aannemen dat mensen met andere mensen interacteren zonder enig gevoel is toch bijna niet mogelijk, dus dat zou een beetje zinloze definitie zijn?quote:Op zondag 1 maart 2026 15:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet. Dat iemand anders daar zelf ook een voordeel bij heeft is mooi mee genomen, maar het gaat primair om wat je er zélf uithaalt, en dat hoeft helemaal geen financieel gewin te zijn of wat dan ook.
Als jij de deur voor iemand open houdt die d'r handen volheeft, of met krukken loopt of of of, dan is dat voordelig voor die persoon, sure, maar jij voelt je d'r goed bij dat je dat hebt gedaan. Dat goede gevoel wat je krijgt is imho dan de jouw 'voordeel'.
Geen idee. Als ik gehaast ben of als ik het druk heb of als ik een klote bui heb dan wacht ik niet op iemand om die deur open te houden, niet om die ander te kloten, maar ik omdat m'n hoofd daar op dat moment niet naar staat. Die ander kan alsnog goed gebruiken dat ik de deur open houdt, maar dat boeit me op dat moment niet dús doe ik het niet.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als dat je definitie van altruïsme is, dat je iets doet en er zelfs geen goed gevoel aan mag over houden, dan bestaat er inderdaad geen altruïsme. Maar aannemen dat mensen met andere mensen interacteren zonder enig gevoel is toch bijna niet mogelijk, dus dat zou een beetje zinloze definitie zijn?
Als je naar de officiële woordenboekdefinitie kijkt, dan is altruïsme "de ander bevoordelen". Dus volgens die definitie gaat het er niet om dat jij er geen enkel voordeel aan mag hebben, maar dat je iets doet ondanks dat het voordeel voor de ander veel groter is dan voor jezelf. De deur openhouden voor iemand anders is dan wel altruïsme, want het voordeel voor die ander is veel groter dan voor jezelf.
Dan schakel je dus tussen egoïsme en altruïsme waarbij de eigen mindset de rol bepaalt. Dan ben je misschien net zo egocentrisch als ik ben.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Als ik gehaast ben of als ik het druk heb of als ik een klote bui heb dan wacht ik niet op iemand om die deur open te houden, niet om die ander te kloten, maar ik omdat m'n hoofd daar op dat moment niet naar staat. Die ander kan alsnog goed gebruiken dat ik de deur open houdt, maar dat boeit me op dat moment niet dús doe ik het niet.
Of ik dat doe of niet is afhankelijk van hoe ik me op enig moment voel, dát is mijn drijfveer, niet op of het voordelig is voor de ander.
Dus altruïsme bestaat wel, en jij doet er ook wel eens aan. Je houdt tenslotte wel eens de deur open voor iemand anders als je geen haast hebt, ook al win je er zelf niet zo veel bij als diegene voor wie je dat doet.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Als ik gehaast ben of als ik het druk heb of als ik een klote bui heb dan wacht ik niet op iemand om die deur open te houden, niet om die ander te kloten, maar ik omdat m'n hoofd daar op dat moment niet naar staat. Die ander kan alsnog goed gebruiken dat ik de deur open houdt, maar dat boeit me op dat moment niet dús doe ik het niet.
Of ik dat doe of niet is afhankelijk van hoe ik me op enig moment voel, dát is mijn drijfveer, niet op of het voordelig is voor de ander.
Jawel, daar win ik wél wat mee, namelijk dat fijne gevoel. Maar dat fijne gevoel heeft geen voorrang op het moment dat m'n hoofd er niet naar staat. Dus op die momenten kan dát fijne gevoel me gestolen worden. Het voordeel voor die ander blijft bestaan, immers, het is makkelijk als voor hem of haar de deur wordt open gehouden.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:04 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus altruïsme bestaat wel, en jij doet er ook wel eens aan. Je houdt tenslotte wel eens de deur open voor iemand anders als je geen haast hebt, ook al win je er zelf niet zo veel bij als diegene voor wie je dat doet.
Maar als je geen zin hebt of haast hebt, dan doe je het niet. Dat lijkt me logisch.
Heeft dat gevoel dan wel toegevoegde waarde voor je op de momenten dat je het wel doet? Dat je zaken niet kunt of wil zien als je hoofd er niet naar staat lijkt me logisch, maar het maakt je niet direct egoïstisch of kwaadwillend als je, per ongeluk, de deur achter iemand dicht smijt.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, daar win ik wél wat mee, namelijk dat fijne gevoel. Maar dat fijne gevoel heeft geen voorrang op het moment dat m'n hoofd er niet naar staat. Dus op die momenten kan dát fijne gevoel me gestolen worden. Het voordeel voor die ander blijft bestaan, immers, het is makkelijk als voor hem of haar de deur wordt open gehouden.
Dát deel verandert niet. Wat wél verandert is of dat fijne gevoel prioriteit heeft voor mij. Als dat niet zo is kan de ander zelf de deur open maken. Dan heeft whatever me op dat moment bezighoudt meer prioriteit dan de deur open houden voor iemand.
Maar de definitie van altruïsme is dus niet óf jij er wat aan hebt, maar of jij er veel minder aan hebt dan degene voor wie jij het doet. Dus als jij de deur open houdt, dan heb jij er een fijn gevoel bij, maar die ander heeft een fijn gevoel én hij hoeft de deur niet zelf open te doen terwijl hij zijn handen vol heeft. Kortom, die ander heeft er veel meer aan dan jij, dus af en toe doe jij ook aan altruïsme.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, daar win ik wél wat mee, namelijk dat fijne gevoel. Maar dat fijne gevoel heeft geen voorrang op het moment dat m'n hoofd er niet naar staat. Dus op die momenten kan dát fijne gevoel me gestolen worden. Het voordeel voor die ander blijft bestaan, immers, het is makkelijk als voor hem of haar de deur wordt open gehouden.
Dit zou je nog kunnen vertalen naar een + - ++ en dan is het in de ogen van @CoolGuy , als ik het zo mag invullen, nog steeds positief voor jezelf en dus een daad van egoïsme.quote:Op zondag 1 maart 2026 17:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar de definitie van altruïsme is dus niet óf jij er wat aan hebt, maar of jij er veel minder aan hebt dan degene voor wie jij het doet. Dus als jij de deur open houdt, dan heb jij er een fijn gevoel bij, maar die ander heeft een fijn gevoel én hij hoeft de deur niet zelf open te doen terwijl hij zijn handen vol heeft. Kortom, die ander heeft er veel meer aan dan jij, dus af en toe doe jij ook aan altruïsme.
Ik deel deze visie.quote:Op zondag 1 maart 2026 18:09 schreef Hallojo het volgende:
Altruïsme is niet mogelijk. Ieder mens doet altijd alles uit eigenbelang. Een mens kan niet altruïstisch zijn, al zou die dat willen ()
Ja dat kan hij vinden, maar dat is niet wat er bij altruïsme in het woordenboek staat. Als iedereen zijn eigen definitie van woorden gaat hanteren, dan is de discussie natuurlijk weinig zinvol.quote:Op zondag 1 maart 2026 17:57 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dit zou je nog kunnen vertalen naar een + - ++ en dan is het in de ogen van @:coolguy , als ik het zo mag invullen, nog steeds positief voor jezelf en dus een daad van egoïsme.
Oh, ik doe dat ook altijd. Veel woorden hebben voor mij een andere betekenis dan voor de rest van de wereld.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:13 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja dat kan hij vinden, maar dat is niet wat er bij altruïsme in het woordenboek staat. Als iedereen zijn eigen definitie van woorden gaat hanteren, dan is de discussie natuurlijk weinig zinvol.
Dat is toch standaard...quote:Op zondag 1 maart 2026 15:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Wat ik wél denk is dat iemand dat doet omdat hij/zij daar zélf een goed gevoel van krijgt, en dat goede gevoel is waarom je iets doet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |