abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin vrijdag 27 februari 2026 @ 13:50:30 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220212111
quote:
Netflix haakt af: Paramount lijkt met miljardenbod Warner Bros. Discovery in te lijven

Netflix verhoogt zijn bod op Warner Bros. Discovery niet en stapt uit de strijd. Daarmee blijft Paramount Skydance, geleid door David Ellison, als enige bieder over en lijkt het bedrijf de controle over het historische mediaconcern te gaan krijgen. Het bestuur van Warner Bros. Discovery noemt het aangepaste bod van Paramount Skydance "superieur" aan het eerdere voorstel van Netflix.

Paramount wil Warner Bros. Discovery volledig overnemen, terwijl Netflix alleen interesse had in de streamingtak, de HBO-kabelzender en de filmstudio. Paramount verhoogde zijn bod dinsdag van 30 naar 31 dollar per aandeel, wat neerkomt op een waardering van ongeveer 77 miljard dollar voor Warner Bros. Discovery. Inclusief de schuld van het bedrijf loopt de totale waarde van de deal op tot meer dan 110 miljard dollar. In het voorstel staat ook een omgekeerde beëindigingsvergoeding van 7 miljard dollar als toezichthouders de deal blokkeren, plus een vergoeding voor de kosten die Warner Bros. Discovery zou maken om de afspraak met Netflix te ontbinden.

Netflix zegt in een verklaring dat de eigen deal "waarde voor aandeelhouders" had geleverd en een duidelijke kans op goedkeuring door toezichthouders bood. Toch vindt het bedrijf dat het bod bij de prijs die nodig is om Paramount te evenaren "financieel niet langer aantrekkelijk" is. Co-CEO’s Ted Sarandos en Greg Peters noemen de overname "een nice to have tegen de juiste prijs, geen must have tegen elke prijs". Beleggers lijken opgelucht: het aandeel Netflix schoot na beurs tot 15% omhoog, na eerder meer dan 20% te zijn gedaald sinds het bod op Warner Bros. Discovery in december bekend werd.

De deal is nog niet rond. Aandeelhouders van Warner Bros. Discovery stemmen op 20 maart over de voorgestelde overname. Ook moeten Warner Bros. Discovery en Paramount Skydance snel de exacte voorwaarden vastleggen en openbaar maken. Daarnaast moet het bestuur van Warner Bros. Discovery formeel stemmen over het beëindigen van de overeenkomst met Netflix, mogelijk al op vrijdag. Toezichthouders moeten daarna ook nog hun goedkeuring geven aan een fusie tussen Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery.

Topman David Zaslav van Warner Bros. Discovery prijst Netflix in een verklaring en bedankt Ted Sarandos en Greg Peters als "uitstekende partners". Tegelijk zegt hij dat een instemming van het bestuur met het fusieakkoord met Paramount "enorme waarde" voor aandeelhouders zal opleveren en dat hij "enthousiast" is over de kansen die de deal biedt. RvC-voorzitter Samuel Di Piazza zegt "extreem trots" te zijn op het proces van de afgelopen vijf en een halve maand en spreekt van een historische combinatie van twee grote bedrijven.

De biedstrijd begon vorig najaar, toen Paramount onaangekondigde biedingen op Warner Bros. Discovery uitbracht. WBD, eigenaar van onder meer CNN en HBO, wees meerdere biedingen af en koos in december voor een verkoop van onderdelen aan Netflix voor 72 miljard dollar. Toch bleef Paramount in de race en paste het zijn bod aan. Investeerder Mario Gabelli, wiens fonds meer dan 5 miljoen aandelen Warner Bros. bezit, zegt dat "het bestuur eindelijk wakker is geworden en het rekenwerk heeft gedaan" en noemt de aangepaste deal van Paramount de beste waardering voor aandeelhouders. Hij vond het voorstel van Netflix eerder al te ingewikkeld.

De machtsstrijd speelt zich niet alleen in de bestuurskamers af, maar ook in de politiek. David Ellison was deze week in Washington bij de State of the Union van president Donald Trump als gast van senator Lindsey Graham. Ted Sarandos werd donderdagmiddag gezien bij het Witte Huis. Trump sprak Sarandos eerder lof toe, maar waarschuwde ook dat een combinatie van Netflix en Warner Bros. Discovery "een probleem" kon zijn vanwege het marktaandeel. Sarandos verdedigde de plannen deze maand bij een hoorzitting in de Senaat en stelde dat de deal "meer economische groei" zou brengen, omdat Netflix onderdelen wilde kopen die het nog niet heeft.

De Senaatscommissie die zich bezighoudt met deze zaak plant voor volgende week een tweede hoorzitting over Netflix en Warner Bros. Discovery. Het is nog onduidelijk of die nu verschuift naar het onderzoek van de deal met Paramount, nu Netflix is afgehaakt. Een medewerker van senator Cory Booker zegt dat David Ellison eerder heeft toegezegd bereid te zijn te komen getuigen als Paramount Warner Bros. Discovery zou overnemen. "De hoorzitting van volgende week is een passend moment voor Ellison om die belofte na te komen," zegt de medewerker.

Als de overname slaagt, kan dat grote gevolgen hebben voor bekende merken. CNN zou dan onder hetzelfde dak vallen als CBS News, dat nu al in een roerige fase zit onder hoofdredacteur Bari Weiss, die "CBS Evening News" heeft omgegooid en omstreden stemmen heeft aangetrokken. Eerder werd een grote reportage van "60 Minutes" over het immigratiebeleid van de regering-Trump tegengehouden, wat al tot spanning leidde. Ook HBO en Showtime, nu nog concurrerende zenders, komen dan in één bedrijf terecht. De streamingdiensten HBO Max en Paramount+ zouden eveneens onder één eigenaar vallen, wat het landschap van tv en streaming voor kijkers merkbaar kan veranderen.

260227_1_522314546701851afa8a9cda73efed0c_800_521.jpgTer illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)
Goed nieuws denk ik. Netflix doet weinig met bioscoop en doet jaren over een seizoen.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220212732
Is er ook een fatsoenlijke bron hiervoor?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 27 februari 2026 @ 16:23:43 #3
284411 crew  heywoodu
pi_220212786
Benieuwd naar wat het in de praktijk gaat betekenen voor het sportaanbod van HBO.
pi_220213335
Hoezo is het goed nieuws wanneer een conservatief gedreven organisatie een meer progressief zendhuis opkoopt, waarbij de macht qua media niet meer verdeeld is, maar alles in conservatieve handen?

Een beetje pluriformiteit in de media lijkt me een goed ding.

Alles in handen van de progressieven lijkt me ook geen goed idee.
Krekker is de bom!
pi_220213653
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:23 schreef heywoodu het volgende:
Benieuwd naar wat het in de praktijk gaat betekenen voor het sportaanbod van HBO.
Als ze het skiën maar houden, want daarom heb ik de sport uitbreiding daar.
pi_220214052
CNN dus in handen van MAGA. What could possibly go wrong.
pi_220215298
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Klopt hier gaat het ook om denk ik.

Programma's als Last Week Tonight with John Oliver zullen wel binnen een jaar van de buis zijn.
pi_220215701
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:06 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Programma's als Last Week Tonight with John Oliver zullen wel binnen een jaar van de buis zijn.
Weg met andere meningen!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 28 februari 2026 @ 07:02:04 #9
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220215832
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
De USA als een soort van Hongarije, maar dan tig keer zo groot en invloedrijk.
pi_220217705
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 23:06 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Dat zou wel een zegen zijn _O_
  zaterdag 28 februari 2026 @ 11:43:55 #11
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220217776
pi_220218955
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 11:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zou wel een zegen zijn _O_
Waarom precies zou dat een zegen zijn volgens jou?
Krekker is de bom!
pi_220218981
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 13:58 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Waarom precies zou dat een zegen zijn volgens jou?
Een enorme bron van 'progressieve' misinformatie.

Maar ik denk dat Oliver wel door mag gaan hoor.
pi_220218997
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 14:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Een enorme bron van 'progressieve' misinformatie.

Maar ik denk dat Oliver wel door mag gaan hoor.
Geef eens een paar voorbeelden van misinformatie?

En doel je misinformatie op het niveau van veel van de Fox shows of anders?
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')