abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 25 februari 2026 @ 10:29:03 #1
485843 crew  Jippie
pi_220197867
De rechtbank in Den Haag heeft een 61-jarige man uit Hillegom veroordeeld tot het betalen ruim 302.000 euro aan de Nederlandse Staat. Dat is het bedrag dat de man had verkregen door oplichting en aan privé-uitgaven had besteed. Dit volgt op de straf die de rechtbank vorige maand de man oplegde. Toen werd hij veroordeeld tot een celstraf van 18 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

De man was de oprichter en bestuurder van wat hij de ‘Buiten Parlementaire Onderzoekscommissie 2020’ (BPOC2020) noemde. Hij beheerde de website van de BPOC2020 en ook die van ‘doezelfnormaal.nl’. Beide websites gingen over de coronapandemie en waren kritisch over het coronabeleid van de overheid. De verdachte – die zich doctorandus noemde – vermeldde op de website van de BPOC2020 dat er verklaringen waren afgenomen van tachtig agenten over politiegeweld bij demonstraties. Een notaris zou de identiteit van de agenten hebben gecontroleerd, en video-opnames van die verklaringen in een kluis bewaren. Op de website van doezelfnormaal.nl was te lezen dat er aangifte was gedaan tegen de premier en twee ministers.

Via de websites was het mogelijk om geld te doneren. In tweeënhalf jaar tijd hebben duizenden mensen geld gedoneerd, of een ‘tussenrapport’ gekocht waarin de verklaringen van de agenten te lezen waren. In de periode van 26 september 2020 tot en met 7 maart 2023 ontving de man naar schatting ruim 403.000 euro.

Oplichting

In werkelijk zijn de verklaringen van de agenten nooit afgelegd, maar waren ze verzonnen door de verdachte. De akte van de notaris over de verklaringen was vervalst, en van aangifte tegen de ministers was geen sprake. De verdachte deed zich ten onrechte voor als doctorandus, en wekte vertrouwen door te zeggen dat de organisatie door vrijwilligers en onbetaalde bestuurders werd gerund.

Driekwart van het geld dat de verdachte van zijn donateurs ontving, besteedde hij aan privé-uitgaven. De verdachte gaf het geld uit aan vakanties in Aruba, Duitsland, Oostenrijk en Zweden, soms samen met zijn vrouw en dochter. Ook maakte hij geld over aan zijn dochter en zoon, en loste hij zijn schulden ermee af.

Oordeel rechtbank

De rechtbank oordeelde vorige maand al dat de man op slinkse wijze duizenden donaties en daarmee een aanzienlijk bedrag heeft opgehaald. Om hoeveel geld het precies gaat, kan de rechtbank niet met nauwkeurigheid vaststellen. Daarom heeft de rechtbank het wederrechtelijk verkregen voordeel moeten schatten. Dit komt uit op 302.000 euro, dat is zo’n driekwart van het geld dat hij van zijn donateurs ontving. Als de man dit bedrag niet betaalt, kan hij maximaal 1.095 dagen worden gegijzeld.

Bron

----------------

Niets mis met kritiek of commentaar op het door de overheid gevoerde corona beleid en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Maar het opruien daartegen met als hoofddoel zelfverrijking kan van mij niet zwaar genoeg bestraft worden.
pi_220197871
Uiteindelijk maakten nagenoeg al die bekende zogenaamd kritische burgers er een leuk verdienmodel van.

Scoren over de rug van medecomplotwappies.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220197883
quote:
die zich doctorandus noemde
D66'er?
pi_220197890
Dit wordt een enkeltje Paraguay voor deze vent ;(

Niet omdat ze hem daar graag willen hebben of omdat hij daar graag wil zijn, maar die gaat die 3 ton niet betalen en ontduikt zo zijn verantwoordelijkheden
  woensdag 25 februari 2026 @ 10:42:26 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220197920
Zelfverklaard kritisch denkers geld aftroggelen blijkt een lucratief verdienmodel. Echt heel gek.

Zijn dit dan die tribunalen waarover je ze destijds zo vaak hoorde?
Huilen dan.
  woensdag 25 februari 2026 @ 10:46:04 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220197928
Ik snap niet dat er mensen waren die geld daaraan gingen doneren. Je moest dat corona in zijn geheel gewoon geen podium geven.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 25 februari 2026 @ 10:48:12 #7
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220197940
quote:
7s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
Zelfverklaard kritisch denkers geld aftroggelen blijkt een lucratief verdienmodel. Echt heel gek.

Zijn dit dan die tribunalen waarover je ze destijds zo vaak hoorde?
Zo kritisch waren die zelfnadenkers dus helemaal niet.
En dat 'wij doen zelf wel onderzoek' bleek opeens toch wel tegen te vallen.

Wél maakten ze allemaal maar wat graag, zonder vragen te stellen, geld over.

Ik zou haast zeggen als een stel schapen...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 februari 2026 @ 10:51:21 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220197953
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:48 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zo kritisch waren die zelfnadenkers dus helemaal niet.
En dat 'wij doen zelf wel onderzoek' bleek opeens toch wel tegen te vallen.

Wél maakten ze allemaal maar wat graag, zonder vragen te stellen, geld over.

Ik zou haast zeggen als een stel schapen...
dE rOvUrHiJT iS NieT tE VerTrAuWe :( !!! -> *geeft geld aan oplichters*

Beetje grappig is het wel.
Huilen dan.
pi_220197972
Geesteszieke mensen oplichten, enkeltje TBS met dwangverpleging aub.
  woensdag 25 februari 2026 @ 11:05:19 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220198048
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:54 schreef Regilio_ het volgende:
Geesteszieke mensen oplichten, enkeltje TBS met dwangverpleging aub.
En een pondje muilperen :@ .
Huilen dan.
pi_220198056
wat een haters bij de overheid, werk daar eens voor :')
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter woensdag 25 februari 2026 @ 11:22:03 #12
485843 crew  Jippie
pi_220198136
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 11:06 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
wat een haters bij de overheid, werk daar eens voor :')
Zie je de oplichting niet?

Opruiing kun je in twijfel trekken, maar het doel zelfverrijking staat als een paal boven water.
pi_220198163
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:46 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik snap niet dat er mensen waren die geld daaraan gingen doneren. Je moest dat corona in zijn geheel gewoon geen podium geven.
Bezoek BNW eens....
Dan snap je wel dat er figuren zijn die in de meest rare vergeten hoekjes van het internet zitten.
Die blind alles geloven wat anti-overheid mensen geloven.
pi_220198176
Terecht aangepakt.
Kunnen de doneerders ook niet opgespoord worden en een enkeltje TBS krijgen?

Zijn we van een hele groep kanslozen af.
  woensdag 25 februari 2026 @ 11:32:36 #15
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220198283
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 11:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Bezoek BNW eens....
Dan snap je wel dat er figuren zijn die in de meest rare vergeten hoekjes van het internet zitten.
Die blind alles geloven wat anti-overheid mensen geloven.
Kijk. Ik weet ook wel dat ik expres hier geboren moest worden in dit lichaam. Ik hou van deelnemen aan het verkeer, maar heb een schurfthekel aam fietsen. Hoe leuk is het dan om mij te droppen in een land dat gek is op fietsen en besluit om maximaal te cashen op brandstof en wegenbelasting? Kun je wel heel leuk gaan doen alsof dat allemaal toeval is en ik geen bewijs heb, maar ik heb dat ook helemaal niet nodig.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220198709
Maar krijgen de donateurs ook hun geld terug of gaat alles naar de staat?

Dat laatste is wat mij betreft prima hoor.
  woensdag 25 februari 2026 @ 14:14:03 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220199317
Foei.

Zwak-gepistemeerden geld afhandig maken moet je dan ook gewoon netjes op Polymarket doen. Dan is het wel legaal.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')