quote:
Curaçao zonder Advocaat naar WK, Rutten neemt taken over
Dick Advocaat (78) stopt per direct als bondscoach van Curaçao. De Haagse succestrainer voelt zich door de gezondheidssituatie van zijn dochter genoodzaakt afstand te doen van zijn werkzaamheden als bondscoach van het eiland. Fred Rutten (63) zal de taken overnemen en Curaçao komende zomer leiden op het WK.
Advocaat schreef in de afgelopen periode op bijzondere wijze geschiedenis met Curaçao door het eiland als kleinste land ooit naar een WK te leiden. Komende zomer spelen de Antillianen in de Verenigde Staten in een groep met Duitsland, Ecuador en Ivoorkust. Dat zal zonder Advocaat gebeuren, die door de gezondheidsproblemen van zijn dochter niet in staat is om naar het WK af te reizen.
‘Ik heb altijd gezegd dat familie boven voetbal gaat’, aldus Advocaat. ‘Dus dit is een vanzelfsprekende beslissing. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik Curaçao, de mensen daar en mijn collega’s heel erg ga missen. Ik beschouw de kwalificatie van het kleinste FIFA-land ter wereld voor het WK als een van de hoogtepunten van mijn loopbaan. Ik ben trots op mijn spelers en staf en de bestuursleden die in ons geloofden.’
Behalve Advocaat zullen ook assistent-trainer Cor Pot en dokter Casper van Eijck per direct stoppen. Pot was de rechterhand van Advocaat, terwijl Van Eijck de familie Advocaat in de komende periode gaat begeleiden. De rest van de staf blijft wel intact. Zo blijven perschef Kees Jansma, met zijn ervaringen op WK’s met het Nederlands elftal, en teammanager Wouter Jansen, wel actief in de staf.
Voor Rutten, die waarschijnlijk nog een assistent-trainer toevoegt aan de staf, wacht zijn eerste avontuur als bondscoach. De voormalige trainer van onder meer PSV, Feyenoord, FC Twente en Schalke 04, heeft in de afgelopen weken uitvoerig contact gehad met Advocaat. ‘Dick is een icoon in de voetbalwereld’, zegt Fred Rutten. ‘Het is oprecht een eer om zijn werk voort te zetten. Ik heb met Dick en zijn staf gesproken en ga in zijn lijn door. Het is treurig voor Dick, maar Curaçao kan van mij dezelfde inzet verwachten.’
Rutten zal in maart de selectie van Curaçao voor de eerste keer onder zijn hoede krijgen, wanneer het eiland naar Australië afreist voor een mini-toernooi met het gastland en China.
Ach, Dickie
https://www.vi.nl/nieuws/(...)ten-neemt-taken-over