https://www.ad.nl/buitenl(...)e-tarieven~ad843ca0/quote:Trump kondigt nieuwe wereldwijde importheffing van 10 procent aan, bovenop de bestaande tarieven
Nadat het Hooggerechtshof Donald Trumps aangekondigde importtarieven van vorig jaar naar de prullenbak verwees, kondigt de president nu een wereldwijd tarief van 10 procent aan, bovenop de al bestaande tarieven.
Buitenlandredactie
20 februari 2026, 19:48
Laatste update: 20:10
De Amerikaanse president vindt het besluit van het Hooggerechtshof over het onwettig verklaren van een groot deel van zijn importheffingen ‘zeer teleurstellend’. Dat zei Trump bij een persconferentie in het Witte Huis. Volgens hem is dat besluit ‘verschrikkelijk’ en ‘niet-vaderlandslievend’.
Volgens het Hooggerechtshof heeft Trump zijn bevoegdheden overschreden door een noodwet uit 1977 toe te passen. De uitspraak gaat niet over alle heffingen die de president heeft ingevoerd. Een deel van zijn invoertarieven voerde hij namelijk in op basis van andere wetten.
Trump zei ook dat de rechters zijn beïnvloed door ‘buitenlandse belangen’ en dat hij zich ‘diep schaamt’ voor sommige rechters. Hij zei dat er ‘krachtige alternatieven’ zijn voor de heffingen die nu zijn verworpen.
Dat krachtige alternatief lijkt nu gelijk al vorm te krijgen. Hij kondigt nu een wereldwijd importtarief aan van 10 procent. Hij wil een decreet ondertekenen dat valt onder een handelswet uit 1974.
De nieuwe heffing duurt maximaal 150 dagen. Hij zegt dat hij voor het invoeren hiervan geen toestemming nodig heeft van het Congres, een van de kritiekpunten van het Hooggerechtshof op de eerdere heffingen.
Dan ben je niet goed op de hoogte. Hij naait ze nog harder want het Amerikaanse volk mag prijsverhogingen betalen die importheffingen veroorzaken. Ook heeft hij gisteren nog illegaal 10 miljard belastinggeld gestolen en overgemaakt naar zijn "Board of Peace". Zo openlijk corrupt zijn onze bewindslieden niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:13 schreef Hyaenidae het volgende:
Trump is cool, dus ja dit is ook gewoon cool.
Trump genot
En hij naait zijn eigen volk tenminste niet zo hard als men in Nederland doet.
Daar is het America first, hier is het Oekraine, kansarmen en asielzoekers first.
Wat ze daar mogelijk extra moeten betalen is een schijntje vergeleken met wat ons kabinet ons laat betalen voor het financieren van vluchtelingen en oorlog.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan ben je niet goed op de hoogte. Hij naait ze nog harder want het Amerikaanse volk mag prijsverhogingen betalen die importheffingen veroorzaken. Ook heeft hij gisteren nog illegaal 10 miljard belastinggeld gestolen en overgemaakt naar zijn "Board of Peace". Zo openlijk corrupt zijn onze bewindslieden niet.
Haha neequote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:19 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat ze daar mogelijk extra moeten betalen is een schijntje vergeleken met wat ons kabinet ons laat betalen voor het financieren van vluchtelingen en oorlog.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:00 schreef JopieKlaassen het volgende:
Vergeleken met Trump oogde Biden nog als een helder licht.
Logicaquote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:24 schreef Korenfok het volgende:
ik snap dit niet goed. De supreme court oordeelt dat de tarieven door Trump ingesteld niet wettig zijn.
En nu roept Trump direct: Ik ga alle tarieven met 10 procent verhogen.
Wat voor een logica zit hier achter?
Defeat niet accepteren...Elke logica bevechten met een aanval...Tactiek van een narcist.....Dit werkt totdat het niet meer werkt...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:24 schreef Korenfok het volgende:
ik snap dit niet goed. De supreme court oordeelt dat de tarieven door Trump ingesteld niet wettig zijn.
Dan wil ik wel naar de begrafenis, even checken of 'ie echt de pijp uit is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:49 schreef TLC het volgende:
Ik zal er werkelijk geen traan over laten als die man ooit komt te overlijden
Even laten zien dat hij de macht heeft. Typisch dictator gedrag.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:24 schreef Korenfok het volgende:
En voor de koffietafel, lekkere plakjes droge cakequote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:52 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dan wil ik wel naar de begrafenis, even checken of 'ie echt de pijp uit is.
Alsof Nederland meer uitgeeft aan defensie dan de VSquote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:19 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wat ze daar mogelijk extra moeten betalen is een schijntje vergeleken met wat ons kabinet ons laat betalen voor het financieren van vluchtelingen en oorlog.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:39 schreef opgebaarde het volgende:
Dit is gewoon 5D chess. Deze man is gewoon geniaal.
Ik mag toch hopen dat recht in de VS zo niet werktquote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:53 schreef Komondeja het volgende:
Met het beledigen van het Hooggerechtshof doet het oranje ding onbedoeld iets goeds. De rechters zullen in het vervolg nóg kritischer omgaan met de hersenspinsels van dat ding.
Het hooggerechtshof heeft geoordeeld dat de meeste tarieven niet wettig zijn, namelijk de tarieven die hij heeft ingesteld met een beroep op een noodwet uit 1977. Hij probeert het nu via een andere juridische route opnieuw.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:24 schreef Korenfok het volgende:
Oh ik las het als volgt: dat hij 10% extra toevoegt op de bestaande tarieven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het hooggerechtshof heeft geoordeeld dat de meeste tarieven niet wettig zijn, namelijk de tarieven die hij heeft ingesteld met een beroep op een noodwet uit 1977. Hij probeert het nu via een andere juridische route opnieuw.
Je kent de "stand your ground" wetten? heel populair in de VS. Of "suicide by cop"? Trump heeft tegenwoordig ICE, zijn privéleger, dat van al die dingen gebruik maakt. Binnenkort heb je dus ook: "assassination by ICE", waar Trump daar opdracht toe geeft. Dat heeft nu nog geen Wikipedia pagina.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:13 schreef Jojoke het volgende:
Teleurstellend voor Trump dat het Hooggerechtshof ondanks zijn pogingen nog niet in meerderheid volledig loyaal is. Hij moet nu iets anders bedenken.
Trump is een simpele man. Hij denkt:
USA = Trump
Dus vijanden van Trump zijn vijanden van de USA. Voorstanders van Trump zijn patriotten. Het klinkt misschien een beetje autocratisch, dat is het ook.
Graag.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:09 schreef Lenny77 het volgende:
Waarom nu weer..
Wanneer wordt die demente gek eindelijk eens van zijn troon geschopt?
Volgens mij 10% voor iedereen. En dit kan voor 150 dagen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:21 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Oh ik las het als volgt: dat hij 10% extra toevoegt op de bestaande tarieven.
Volgens mij heeft hij grotendeels van de tarieven ingesteld via een descreet die niet bevestigd zijn door het congres?
Zodra Satan erachter komt dat hij nu met JD Vance neukt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:09 schreef Lenny77 het volgende:
Waarom nu weer..
Wanneer wordt die demente gek eindelijk eens van zijn troon geschopt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |