Ik krijg ook steeds minder vertrouwen in de landelijke politiek. Ik word hoe langer hoe cynischer.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel lang een naïef vertrouwen heb gehad in verandering en dat stemmen het verschil kan maken, om er, inmiddels na zo’n 30 jaar stemmen, ieder keer opnieuw achter te komen dat hetzelfde neoliberale beleid wordt voortgezet wat al decennia dominant is.
Mijn vertrouwen heeft nadrukkelijk in 2 gevallen een deuk opgelopen; dat was dankzij Diederik Samsom en Rutte II, en nu dankzij Jetten en Bontenbal, waar ik echt het gevoel had dat ze heel redelijk in de wedstrijd stonden en we binnen no-time een breed middenkabinet zouden krijgen van GroenLinks - PvdA, D66, CDA en VVD. Maar ze wel erg makkelijk hun oren hebben laten hangen naar Yesilkots en een veel rechtser en onredelijker beleid gaan uitvoeren dan ik ooit had verwacht.
Geeft me steeds meer het gevoel dat zelfs zogenaamde redelijke partijen niet te vertrouwen zijn, dat het allemaal een act is en dat bepaalde groepen schijnbaar niet meetellen, er niet toe doen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith