abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Miss SHO donderdag 19 februari 2026 @ 11:22:54 #1
22592 crew  Ole
pi_220141658
Er is nogal wat ophef over.
Bekijk deze YouTube-video

https://www.rtl.nl/boulev(...)de-americas-next-top
quote:
Nieuwe docuserie onthult hoe extreem de make-overs bij America's Next Top Model waren: 'Werd steeds gekker'

Met 'America's Next Top Model' heeft Tyra Banks (52) jarenlang goud in handen. Het succes kent wel een keerzijde, want om elk seizoen spraakmakender te maken, gaan de makers steeds een flinke stap verder. In de nieuwe Netflix-docuserie 'Reality Check: Inside America's Next Top Model' is te zien hoe deze zwaan van de reality-tv veranderde in een lelijk eendje.

https://www.nsmbl.nl/americas-next-topmodel-tyra-banks-docu/
quote:
Wij wisten niet dat America’s Next Top Model zó toxic was:

Sinds vandaag staat de driedelige docuserie Reailty Check: America’s Next Topmodel op Netflix met een grote rol voor oud-presentatrice Tyra Banks. En geloof ons: na het kijken denk je toch anders over dit programma.

In de trailer kregen we al een kleine preview van wat we konden verwachten. Oude fragmenten, pijnlijke confrontaties en momenten waarvan je nu denkt: hoe kon dit ooit normaal worden gevonden? De quote: “We’re actually going to switch your ethnicities” was niet eens één van de erge dingen.

America’s Next Top Model onderwerp van documentaire
Bedenkster en presentatrice Tyra Banks stond 24 seizoenen lang aan het roer van het programma America’s Next Top Model, wat van 2003 tot 2018 op de Amerikaanse tv te zien was. Dit dit programma moesten jonge vrouwen die strijden om een modellencontract, een geldprijs én een fotoshoot voor een modeblad. In Nederland kregen we onze eigen versie: Holland’s Next Topmodel.

Waar het ooit voelde als een inspirerend programma om jonge vrouwen en meiden een podium te bieden, laat de docu eigenlijk het tegenoverstelde zien. Het was problematischer dan dat we dachten.

De make-over uit je nachtmerrie
Een vast onderdeel van ANTM was de make-over. In het begin ging het nog om een nieuw kapsel of een geverfde wenkbrauw en waren de veranderingen minimaal. Maar in de latere seizoenen ging het make-overteam wel heel erg ver.

Eén van de meest opvallende momenten is wanneer een kandidate in seizoen 15 een medische ingreep krijgt. Het spleetje tussen haar tanden word groter gemaakt omdat het meer high fashion zou zijn.

Deze gebeurtenissen zou je in 2026 omschrijven als grensoverschijdend gedrag. Kandidaten stonden onder enorme druk en hadden weinig te zeggen, vooral omdat zij hoopten op een enorme carrière.

Dunner, strakker en beter
Bodyshaming is ook een groot onderwerp in de documenatire, dit werd jarenlang genormaliseerd. Nu is dat geen nieuws in de modellenwereld, maar dat het zo visueel werd gemaakt op tv is natuurlijk wel schadelijk voor heel veel jonge meiden.

Tyra speelt een centrale rol daarin. Zij zette zichzelf neer als een soort rolmodel, terwijl ze tegelijkertijd bijdroeg aan een giftige werkomgeving waar je aan extreme schoonheidsidealen moest voldoen.

In de trailer zien we Tyra al aan het woord, maar in de docu spreekt ze zich voor het eerst écht uit over de kritiek die zij en het programma kregen. “Ik weet dat ik te ver ging,” geeft ze toe. Dat voelt als een belangrijk moment, maar vervolgens schuift ze een deel verantwoordelijkheid af op het publiek: “Jullie eisten het, dus we gingen steeds verder.” Dit is waar veel mensen over vallen en dat begrijpen wij ook heel goed.

Meer drama zorgt voor betere kijkcijfers
De opmerkingen van Tyra suggereren dat de soms schokkende verhaallijnen bewust worden geproduceerd om kijkcijfers te boosten. Meer drama verkoopt en daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. reality-tv draait om een bepaalde spanning en een bepaalde vorm van drama. De docu heeft dan ook een terechte hoofdvraag: waar ligt de grens als het gaat om entertainment? Het moet namelijk nog wel leuk blijven om naar te kijken, zónder dat er blijvende (mentale) schade wordt aangericht.

Oud-juryleden komen aan het woord
Ook oud-juryleden van het programma komen aan het woord, waaronder fotograaf Nigel Barker, Miss J en stylist Jay Manuel. Zij vormden jarenlang de vaste gezichten van de jury.

Van hun band met Tyra lijkt inmiddels nog maar weinig over. Er word gesproken over wantrouwen, verraad en een werkomgeving waarin succes het allerbelangrijkste was. Jay suggereert zelfs dat Tyra alles zou doen voor een succesvolle show.

America’s Next Top Model in 2026?
Wat in de begin jaren van de jaren 2000 werd gezien als vernieuwende tv, zou in 2026 gecanceld worden. We kijken er nu met andere ogen naar. Niet om een programma en creativiteit kapot te maken, maar om te laten zien dat vooruitgang binnen de tv wereld nodig is. We mogen kritisch zijn op wat reality-tv ons laat zien.

Docu nu te zien op Netflix
De docu kan je vanavond in één zitting kijken, want het staat vanaf vandaag op Netflix. Mocht je zin hebben in iets lichters, tippen we graag de New Wave-documentaire.

[ Bericht 21% gewijzigd door Ole op 19-02-2026 11:29:50 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220141839
Sign of the times.

Ik ben er mee opgegroeid, vond het een fantastisch programma als puber.
Nu als dertiger heb ik ook zoiets van.. ehmm.. tja..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  roze donderdag 19 februari 2026 @ 11:46:52 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220141845
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef PoesInDoos het volgende:
Sign of the times.

Dit ja. Ik vond het echt geweldig om te kijken maar achteraf denk ik ook wel inderdaad van oh ja dat was misschien ook allemaal niet helemaal oké. :D
Your beauty never ever scared me.
pi_220141867
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef Ama het volgende:

[..]
Dit ja. Ik vond het echt geweldig om te kijken maar achteraf denk ik ook wel inderdaad van oh ja dat was misschien ook allemaal niet helemaal oké. :D
Ik heb niet alles gekeken, misschien seizoen 4/5 tot 10/12? De nog redelijk normale seizoenen, voor zover je het normaal kunt noemen.

Sowieso wel ´leuk´ om een kijkje achter de schermen te nemen van zulk soort reality programmas. De docu over the Biggest Loser was ook interessant.
  roze donderdag 19 februari 2026 @ 11:51:51 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220141876
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:50 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ik heb niet alles gekeken, misschien seizoen 4/5 tot 10/12? De nog redelijk normale seizoenen, voor zover je het normaal kunt noemen.

Sowieso wel ´leuk´ om een kijkje achter de schermen te nemen van zulk soort reality programmas. De docu over the Biggest Loser was ook interessant.
Ja ik ook niet alles hoor maar meeste uit de docu herken ik wel want dat is allemaal van de wat eerdere seizoenen wat jij ook zegt. Kan niet zeggen dat achteraf gezien daar alles normaal was. :D
Your beauty never ever scared me.
pi_220141896
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:51 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja ik ook niet alles hoor maar meeste uit de docu herken ik wel want dat is allemaal van de wat eerdere seizoenen wat jij ook zegt. Kan niet zeggen dat achteraf gezien daar alles normaal was. :D
Achteraf niet nee :D Maar toentertijd.. ik vond het vooral heel cool, al die gekke fotoshoots.
In de docu werd het vergeleken met Fear Factor, daar kan ik me NU ook wel in vinden ja :D
pi_220141915
Ik ga eens kijken of ik de oude topics van ANTM en HNTM terug kan vinden. Daar heb ik (met mijn oude account) heel fanatiek meegepost altijd.
pi_220141940
SHO / ANTM cycle 7!
Even lezen hoe de FOK!kers er toen tegenaan keken ;)

Reeksen hadden we toen nog niet, daarom even een willekeurig topic gepakt.
pi_220142079
Lekker achteraf klagen als je niet gewonnen hebt over hoe erg het allemaal niet was :') Allemaal op sensatie en aandacht belust.
U MAD?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:59:21 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220155025
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef PoesInDoos het volgende:
Sign of the times.

Ik (toen een twintiger) keek het destijds ook altijd, en vind het nu complete puin als ik er beelden van terug zie. :')

Vreselijk, dat soort opgeblazen 'reality'.
pi_220155437
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:59 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik (toen een twintiger) keek het destijds ook altijd, en vind het nu complete puin als ik er beelden van terug zie. :')

Vreselijk, dat soort opgeblazen 'reality'.
Het was wel vermakelijke televisie. Vooral de overdreven Amerikaanse drama's; ´I'm bisexual!´ :'( :'( :'(
:')
pi_220163850
Ik ben wel mee eens dat zulke dingen konden rond die tijd.
Waar Nigel en de Jays wel spijt hebben van een aantal dingen. Lijkt het bij Tyra te ontbreken. Ze geeft de kijkers of de productie de schuld. Zal allemaal wel ter promotie zijn van het 25ste seizoen wara op gehint wordt in de laatste aflevering.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 21 februari 2026 @ 12:47:54 #13
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220164692
quote:
Waar het ooit voelde als een inspirerend programma om jonge vrouwen en meiden een podium te bieden, laat de docu eigenlijk het tegenoverstelde zien.
:').

Misschien dat cycle 1 - 3 oid nog zo voelden, maar daarna voelde het toch allang niet meer als ‘inspirerend programma’ gtfo, :'). Zelfs als puber raakte ik niet geïnspireerd hoor (muv dus misschien de eerste drie cycles). We keken echt voor de drama. En dat brengt me tot het volgende:

quote:
De opmerkingen van Tyra suggereren dat de soms schokkende verhaallijnen bewust worden geproduceerd om kijkcijfers te boosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ChipsZak. op 21-02-2026 14:39:52 ]
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 21 februari 2026 @ 12:54:41 #14
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_220164759
Oke, de docu is barslecht. Het brengt ons niets nieuws. Regelmatig zijn er beelden van Gen Z’ers in shock die niet beseffen dat ze iets zitten te kijken van een miljoen jaar terug en dat de tijd nu eenmaal zo was. Dat lag niet enkel aan ANTM maar het was gewoon hoe het was. De gehele maatschappij stak zo in elkaar.

Wel iets heftigs is natuurlijk Shandi die op televisie eigenlijk gewoon aangerand wordt, dan wel verkracht, maar ANTM dit verkocht als ‘vreemdgaan’ en eigen schuld. Dit zou tegenwoordig ook niet meer zo worden besproken (mag ik hopen). Niemand neemt hier verantwoordelijkheid voor. Tyra schuift het af op productie (alsof zij hier geen hand in had) en productie boeit het niet. De situatie en hoe hiermee is omgegaan is helaas ook een sign of the times maar de hand in eigen boezem steken wb dit onderwerp gaat ANTM een brug te ver. Sterker nog, we moeten ze eigenlijk de goedheid zelve vinden want ze hadden ‘nog veel meer en ergere beelden’ kunnen laten zien maar deden dit niet.

Verder: Tyra kwam nauwelijks aan het woord en zei vooral vrij weinig als ze wél aan het woord was. En wat deed die ‘journalist’ daar? Was gewoon net als iedereen een kijker dus voegt niets toe.

Eindstand: niemand biedt excuses aan (op één punt na maar ik kan er even niet opkomen). Ook de twee J’s niet, hoewel ze sympathieker overkwamen dan Tyra. Eigenlijk is het hele verhaal: schuld van de productie en publiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door ChipsZak. op 21-02-2026 14:48:40 ]
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_220166827
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 12:54 schreef ChipsZak. het volgende:

Wel iets heftigs is natuurlijk Shandi die op televisie eigenlijk gewoon aangerand wordt, dan wel verkracht, maar ANTM dit verkocht als ‘vreemdgaan’ en eigen schuld. Dit zou tegenwoordig ook niet meer zo worden besproken (mag ik hopen). Niemand neemt hier verantwoordelijkheid voor. Tyra schuift het af op productie (alsof zij hier geen hand in had) en productie boeit het niet.

Dit. Ook in de 2000's was dit gewoon verkrachting. En dat Tyra de scènes ook nog doodleuk liet zien in haar talkshow Waardeloos!
pi_220166863
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 12:22 schreef de_boswachter het volgende:
Lekker achteraf klagen als je niet gewonnen hebt over hoe erg het allemaal niet was :') Allemaal op sensatie en aandacht belust.
Er zitten ook gewoon winnaars in deze docu hoor
pi_220166865
Vroeger waren de metamorfoses al vreselijk, niemand knapte ervan op.Het leek bijna wel pesten.
pi_220167726
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:09 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Vroeger waren de metamorfoses al vreselijk, niemand knapte ervan op.Het leek bijna wel pesten.
Bekijk deze YouTube-video
Top 30 worst makeovers

Ik keek deze toevallig vanmiddag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')