En nou hopen dat die gek nooit meer vrij komtquote:Acht jaar cel en tbs voor misbruiken 20 jonge kinderen
Een 26-jarige onderwijsassistent uit Helmond heeft acht jaar cel en tbs gekregen voor seksueel misbruik van kinderen jonger dan 12 jaar. De man, Wesley W., maakte in een periode van tien jaar twintig slachtoffers. De rechter legde een lagere celstraf op dan het Openbaar Ministerie had gevraagd. Justitie eiste vijftien jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging.
De man werkte tot voor kort als leerkrachtondersteuner op een basisschool in Helmond. Daarnaast paste hij op bij gezinnen thuis. Het misbruik gebeurde zowel op school als tijdens oppasmomenten. Volgens Omroep Brabant waren de slachtoffers zeer jong: het jongste kind was 2 jaar, het oudste 10 jaar.
De zaak kwam aan het licht nadat meerdere ouders in september 2024 aan de bel trokken. Zij meldden hun zorgen over het gedrag van de leerkrachtondersteuner. Naar aanleiding van die meldingen hield de politie Wesley W. aan.
Tijdens het onderzoek bekende de verdachte vrijwel alle feiten. Hij gaf toe dat hij de kinderen misbruikte en dat hij daar opnamen van maakte. De beelden speelden een rol in de strafzaak en bevestigden het patroon van misbruik over een periode van tien jaar.
Met de combinatie van celstraf en tbs wil de rechter dat de man langdurig uit de samenleving blijft en intensieve behandeling krijgt. De uitspraak sluit daarmee deels aan op de zware eis van het Openbaar Ministerie, al valt de gevangenisstraf aanzienlijk lager uit dan de gevraagde vijftien jaar.Schets van de dader
Tja....quote:De rechtbank legde een lagere straf op dan geëist, omdat de rechters de verdachte verminderd toerekeningsvatbaar achten. Zijn stoornissen hebben zijn gedrag beïnvloed. De rechtbank heeft ook meegewogen dat de man uit Helmond een deel van het misbruik pleegde toen hij zelf nog minderjarig was, dat hij bijna al het misbruik heeft toegegeven en volledige medewerking aan het onderzoek verleende.
Door ANP
Nou dit dus. Is peanuts. En zo'n TBS, ach we hebben dit al vaker mis zien gaan dat een patient op verlof mag.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:19 schreef maily het volgende:
Acht jaar voor het kapotmaken van 20 kinderen en hun gezinnen.
NWS / Reclassering schat kans recidive verkeerdquote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:31 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Nou dit dus. Is peanuts. En zo'n TBS, ach we hebben dit al vaker mis zien gaan dat een patient op verlof mag.
Had het gezien inderdaad. Gaat hier helemaal fantastisch. Kan mij er zo kwaad over maken om dit soort bs. Maar goed, los er toch niks mee op.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef maily het volgende:
[..]
NWS / Reclassering schat kans recidive verkeerd
Dat zo'n kind het nog opneemt voor die klootzakquote:Boosheid, maar vooral teleurstelling bij de ouders van de slachtoffers van klassenassistent Wesley W.. De 26-jarige Helmonder kreeg vrijdag acht jaar cel en tbs met dwangverpleging opgelegd, terwijl vijftien jaar en tbs met dwangverpleging was geëist. Vader Steven had gehoopt op een flink hogere gevangenisstraf. "Ik had liever levenslang gehad, maar ik ben wel blij met die tbs met dwangverpleging."
Zijn dochter was acht jaar oud toen zij door meester Wesley misbruikt werd op kindcentrum Mondomijn. Het misbruik duurde zeker een schooljaar. Wesley W. misbruikte twintig jonge kinderen tussen de twee en twaalf jaar op zowel de school in Helmond als op zijn oppasadressen.
Sinds het moment dat Wesley werd opgepakt, in september 2024, staat het leven van zijn gezin op zijn kop. "Het eerste moment dat je dochter alle moed heeft verzameld en gaat vertellen over wat haar is overkomen.. Als ouder zak je dan door de grond."
"Er is geen pijn zo erg als dat horen van je kind. Op dat moment lijkt het alsof je in een slechte film terecht bent gekomen waar je zelf onderdeel van uitmaakt. Zoveel pijn, zoveel verdriet."
"Papa, hij heeft niks fout gedaan, ik heb geen stop gezegd."
Hij kan er dan ook niet bij dat Wesley ‘slechts’ acht jaar en tbs met dwangverpleging heeft gekregen. De rechter heeft meegewogen dat W. mee heeft gewerkt aan het onderzoek en dat hij al snel het misbruik heeft bekend. Ook heeft hij excuses aangeboden.
De vader van het misbruikte meisje ziet dat anders. "Wesley heeft geen open kaart gespeeld. En hij heeft ook geen berouw getoond. Hij heeft bekend, wat hij niet heeft kunnen ontkennen, en verder heeft hij alleen maar gewenste antwoorden gegeven."
"De ontdekkingsreis naar het ouder worden van een kind is afgenomen."
Hij weet nog goed toen zijn dochter erover begon te vertellen tegen hem. In de auto. "Dat doet zó veel pijn, zoveel verdriet. Het eerste wat mijn dochter zei was: 'papa, hij heeft niks fout gedaan. Ik heb geen stop gezegd.'"
"Ik kan het nu wel van me afzetten, zolang ik maar niet in mijn hoofd terug hoef naar het moment van het misbruik en hoe mijn dochter zich dan gevoeld moet hebben", vertelt Steven. "Zodra ik dat ga doen, kan ik niet goed mee omgaan. Mijn dochter kan er inmiddels zelf ook een stuk opener over praten."
Steven maakt zich wel grote zorgen over de toekomst van zijn dochter. "Dat vind ik het allermoeilijkst: de ontdekkingsreis naar het ouder worden van een kind is afgenomen. Bij elke gedragsverandering ga je twijfelen: is er wat aan de hand, of is dit normaal voor haar leeftijd? En zijn het normale veranderingen of komt dit door wat hij gedaan heeft? En komt er nog een trauma bovendrijven? Het zijn allemaal vragen die gaan spelen."
"Ik hoop dat we het nu kunnen afsluiten."
"Maar die onzekerheid, zeker in een periode dat ze nu de puberteit ingaat", vertelt de vader. "Je blijf die angst houden: hoe gaat die seksuele ontwikkeling bij haar vorm krijgen en hoe gaat ze dan om met deze situatie. Die onzekerheid blijft en dat dat is heel lastig."
De vader wil niet dat er een hoger beroep komt, hij kan leven met deze straf. "Ik vind de straf ook te laag, maar het heeft geen meerwaarde om voor misschien nog twee jaar extra het hele circus weer opnieuw te beginnen. Dan beleven we alles weer opnieuw. Ik hoop dat we het nu kunnen afsluiten."
Het is nog niet duidelijk of het Openbaar Ministerie in beroep gaat tegen de straf.
De zorgen van deze ouder zijn wel heel terecht. Dit is niet iets wat je opzij zet en waarmee je gewoon door kunt gaan met opgroeien. Als dat kind ouder wordt, een eerste vriendje krijgt en er wordt wat gefoezeld (wat er normaal gesproken gewoon bijhoort) dan kan ze flashbacks krijgen. Eigenlijk kan het 2 kanten op gaan: Of een kind wordt 'heel gemakkelijk', zoals dat dan genoemd wordt, alle remmen los, of juist het tegenovergestelde 'een koude kikker', keihard de rem erop. Beide uitkomsten zijn voor zowel de ouders als het kind verschrikkelijk. Het is ook niet iets dat ooit over gaat.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:35 schreef maily het volgende:
Ouders van slachtoffers meester Wesley teleurgesteld over lagere straf
[..]
Dat zo'n kind het nog opneemt voor die klootzak![]()
"papa hij heeft niks fout gedaan; ik heb geen STOP gezegd"
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
De zorgen van deze ouder zijn wel heel terecht. Dit is niet iets wat je opzij zet en waarmee je gewoon door kunt gaan met opgroeien. Als dat kind ouder wordt, een eerste vriendje krijgt en er wordt wat gefoezeld (wat er normaal gesproken gewoon bijhoort) dan kan ze flashbacks krijgen. Eigenlijk kan het 2 kanten op gaan: Of een kind wordt 'heel gemakkelijk', zoals dat dan genoemd wordt, alle remmen los, of juist het tegenovergestelde 'een koude kikker', keihard de rem erop. Beide uitkomsten zijn voor zowel de ouders als het kind verschrikkelijk. Het is ook niet iets dat ooit over gaat.
Ik ben zelf als kind misbruikt door mijn grootvader en heb daar in relaties problemen mee gehad en ook gedurende mijn huwelijk. Het gaat nooit over, zelfs niet met de beste therapeuten. Persoonlijk had ik juist de meeste last ervan tijdens therapieën. Dat weer op moeten rakelen, wat je eigenlijk wil vergeten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |