abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 13 februari 2026 @ 09:04:47 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_220083416
quote:
Greenpeace bezet al 24 uur vliegveld Lelystad: 'Blijven zo lang als nodig is'
RTL Nieuws / ANP · 36 minuten geleden · Aangepast: 36 minuten geleden
'Zet een streep door Lelystad Airport.' Het staat op een enorme vlag die door Greenpeace voor de ingang van het vliegveld is opgehangen. De milieuorganisatie bezet al sinds gisterochtend het hoofdgebouw van Lelystad Airport en zegt dat net zo lang vol te houden 'als nodig is'.

Ze willen dat er definitief een streep wordt gezet door de opening van de luchthaven in Lelystad voor vakantievluchten, zoals het nieuwe kabinet-Jetten van plan is. Daarom gingen ongeveer twintig activisten van Greenpeace gisteren rond 07.00 uur het hoofdgebouw binnen, waarna ze de deur barricadeerden. Diezelfde activisten zijn nu nog steeds op de luchthaven.

Het luchtruim is volgens de organisatie 'al overvol', en de plannen van D66, VVD en CDA om het vliegveld te gaan gebruiken voor burgerluchtvaart zouden voor meer vervuilende uitstoot en lawaai zorgen.

Tot nu toe zijn er in Lelystad vluchten voor zaken, sport en lessen. Maar daar mogen, als het aan het kabinet ligt, dus commerciėle vakantievluchten bij komen. Greenpeace verwijt vooral D66 'regelrecht kiezersbedrog': "Het niet openen van Lelystad Airport stond letterlijk in het verkiezingsprogramma."

Een petitie tegen de plannen is ruim 27.500 keer getekend. Greenpeace wordt onder meer gesteund door Stichting Red de Veluwe, die in een persbericht laat weten: 'Wij zijn blij dat wij niet alleen staan in onze strijd.'
Greenpeace zegt zich te hebben voorbereid op een langdurig verblijf. Vannacht zouden er ook een aantal politieagenten aanwezig zijn geweest op de luchthaven, maar er is vooralsnog niet ingegrepen.

Geen vluchten op dit moment
De luchthaven zei gisteren in een verklaring op de website al het recht op demonstratie te respecteren. Een woordvoerder zei het aan de politie over te laten of het hoofdgebouw ontruimd moet worden. Consequentie is wel dat de luchthaven nu volledig is gesloten. "Dit doen we om de veiligheid van zowel de demonstranten als de gebruikers en de medewerkers van de luchthaven te waarborgen", zegt de luchthaven. "Hierdoor kunnen er op dit moment geen vluchten worden afgehandeld, waaronder lesvliegtuigen en medische vluchten die normaal op Lelystad Airport landen."

Greenpeace liet al eerder van zich horen: kort nadat het coalitieakkoord bekend werd, plakten medewerkers al bewegwijzering naar de luchthaven af om zo een streep door de plannen te willen zetten.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-blijven-zo-lang-als

POLL
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_220083440
Nuttig hoor, een vliegveld bezetten die nog helemaal niet open is.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:07:53 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220083449
Vermoeiende gasten. :O
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220083459
Het is toch beter dat mensen uit de regio minder verder hoeven te reizen naar Schiphol bijvoorbeeld, omdat ze vanaf Lelystad kunnen vliegen? Scheelt weer milieuvervuiling.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:10:04 #5
182233 thedeedster
pi_220083466
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Nuttig hoor, een vliegveld bezetten die nog helemaal niet open is.
Niet helemaal juist;
quote:
| In 2025 verwerkte Lelystad Airport 81.772 vliegtuigbewegingen, zo werd bekend bij de afsluiting van het jaar.
https://www.lelystadairpo(...)25-lelystad-airport/

Dacht zelf trouwens ook dat er echt nog niks vloog.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:20:43 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220083533
Verkiezingsprogramma D66 TK verkiezingen 2025. Klopt met wat er in eerste post staat. :')

quote:
• Lelystad Airport gaat niet open voor burgerluchtvaart.
Openen PDF van D66 site werkt hier niet op gare tablet. :(
Dus dan maar van de RUG: https://dnpprepo.ub.rug.nl/88770/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220083566
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Niet helemaal juist;
[..]
https://www.lelystadairpo(...)25-lelystad-airport/

Dacht zelf trouwens ook dat er echt nog niks vloog.
Ok, dank voor de terechte aanpassing. Maar als ik het zo lees, wordt het op dit moment alleen nog gebruikt voor:
• de opleiding van piloten,
• medische vluchten,
• vliegtuigonderhoud.

Als je daar al tegen gaat protesteren...tsja...
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:31:05 #8
182233 thedeedster
pi_220083607
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:26 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ok, dank voor de terechte aanpassing. Maar als ik het zo lees, wordt het op dit moment alleen nog gebruikt voor:
• de opleiding van piloten,
• medische vluchten,
• vliegtuigonderhoud.

Als je daar al tegen gaat protesteren...tsja...
Het is heel simpel; de vorst is weer (even) voorbij, dus het seizoen gaat weer beginnen.

Met je reet uren in de sneeuw zitten, willen ze niet.
pi_220083826
Greenpeace zou moeten protesteren tegen oorlog dat is de grootste ecocide
pi_220083992
En wij de portemonnee maar trekken om hun uitkering te spekken :N
Ook in moeilijke tijden.
pi_220090630
quote:
De politie heeft vrijdagavond een einde gemaakt aan de demonstratie van Greenpeace op Lelystad Airport. Nadat de demonstranten om 18:30 uur in eerste instantie geen gehoor gaven aan een ultimatum om zelf te vertrekken, deden ze dat een half uur later alsnog.

Het ultimatum was op last van de burgemeester van Lelystad Mieke Baltus door de politie kenbaar gemaakt. De demonstranten kozen eieren voor hun geld en haalden zelf het hangslot van de deur van het hoofdgebouw op het Lelystadse vliegveld. Een grote politiemacht hoefde daardoor niet in actie te komen.

Een tiental politievoertuigen met een onbekend aantal agenten bleef op dat moment wel op de start- en landingsbaan staan naast het hoofdgebouw. In het geval van weigering van Greenpeace om het gebouw te verlaten, waren die agenten in actie gekomen.
Rond 19.00 uur pakten alle demonstranten hun rugzakken, slaapzakken en matjes bij elkaar. De puzzel die op tafel lag kon uiteindelijk niet meer worden afgemaakt, al legden twee Greenpeace-leden nog wel snel een paar stukjes neer.

De vijftien actievoerders liepen daarna zelf met hun bagage, eetgerei en proviand naar buiten. Zij zijn op dat moment niet aangehouden, of er nog juridische gevolgen zitten aan hun actie is op dit moment onbekend.

https://www.omroepflevola(...)ouw-lelystad-airport
Die puzzel... Journalistiek ten top

[ Bericht 8% gewijzigd door Watmoetjenou op 13-02-2026 21:40:17 ]
pi_220090981
Ik was eigenlijk tegen luchthaven Lelystad.

Maar als Greenpeace tegen is, ben ik voor.
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 16 februari 2026 @ 19:11:16 #13
80791 crew  Paul
pi_220118511
Is het nog bezig?
  maandag 16 februari 2026 @ 19:13:17 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220118526
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:11 schreef Paul het volgende:
Is het nog bezig?
Nee.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 16 februari 2026 @ 19:19:33 #15
80791 crew  Paul
pi_220118560
quote:
10s.gif Op maandag 16 februari 2026 19:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee.
Dankuwel
pi_220118613
quote: