Het is een tip, niet het bewijs voor een misdrijf.. De tip kan worden gebruikt om te onderzoeken of er sprake is geweest van een misdrijf, en of een persoon die getipt is, daadwerkelijk ergens bij betrokken is.quote:Je hebt in feite geen bewijs meer nodig om misdaad aan te pakken.
En wat draagt het niet anoniem bij in het verhaal?quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:08 schreef bianconeri het volgende:
Ik snap het voor sommigen wel. Als jij iets gaat melden voor georganiseerde misdaad, mafia idee zeg maar, dan wil je dat dat niet bekend wordt. Want die nemen wraak.
Maar verder is dat anoniem natuurlijk niet nodig.
Hier ga je flink de mist in. Je hoef geen bewijs te hebben om iets aan te kaarten. Om de misdaad aan te pakken heeft de politie nog steeds bewijs nodig.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:04 schreef Viesdik het volgende:
En weet je wat het gevaar daarvan is? Iets hoeft alleen maar zo te lijken.
Je hebt in feite geen bewijs meer nodig om misdaad aan te pakken.
De opvolging lijkt mij.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:10 schreef Questular het volgende:
[..]
En wat draagt het niet anoniem bij in het verhaal?
Het wordt getoetst door de gegevens van de aangever van de tip niet op te nemen in een eventueel dossier. Zouden die gegevens wel worden opgenomen, dan zou de verdachte daar indirect bij kunnen via zijn advocaat. Wat bedoel je met 'eerlijk gaat'?quote:Is het eigenlijk wel ethisch om miadaad anoniem te melden? Waarom biedt onze overheid deze mogelijkheid eigenlijk aan? Wanneer is iets anoniem? Hoe wordt dit getoetst? Hoe kunnen we erop vertrouwen dat dit wel eerlijk gaat?
Ook de brandweer gebeld?quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:21 schreef Perox het volgende:
Zojuist TS getipt bij de wouten. Waar rook is is vuur.
Ben ik een misdadiger als ik zonder inchecken het station betreed?quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:06 schreef Questular het volgende:
Stel je voor ze doen onderzoek na zo een tip om te kijken het klopt, dat zou echt waanzin zijn.
Jij snapt mijn punt niet. Je hebt niet eens een anonieme melder nodig om iets anoniem aan te pakken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:09 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het is een tip, niet het bewijs voor een misdrijf.. De tip kan worden gebruikt om te onderzoeken of er sprake is geweest van een misdrijf, en of een persoon die getipt is, daadwerkelijk ergens bij betrokken is.
Klinkt alsof TS iets stouts heeft gedaan en er bijgelapt is.
Onjuist.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:12 schreef rival het volgende:
[..]
Hier ga je flink de mist in. Je hoef geen bewijs te hebben om iets aan te kaarten. Om de misdaad aan te pakken heeft de politie nog steeds bewijs nodig.
Ik weet haast zeker dat als ik anoniem bel vanuit een telefooncel en ik zeg dat iemand een bom in z'n albert heijn tas heeft.. Die persoon volgens mij wel in de kraag wordt gevat. Denk je ook niet? De politie gaat op onderzoek uit.. Ziet een man die voldoet aan de omschrijving en wordt gevraagd de inhoud van de tas te laten zien.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:20 schreef Meditations het volgende:
[..]
Het wordt getoetst door de gegevens van de aangever van de tip niet op te nemen in een eventueel dossier. Zouden die gegevens wel worden opgenomen, dan zou de verdachte daar indirect bij kunnen via zijn advocaat. Wat bedoel je met 'eerlijk gaat'?
Nee daar heb ik helemaal geen last van, dit klinkt als een jouw probleem.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:34 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ben ik een misdadiger als ik zonder inchecken het station betreed?
Het systeem in NL is erop ingericht dat je je continu dient te verantwoorden en te bewijzen dat je géén slecht mens bent, géén slechte intenties hebt, of niks te verbergen hebt.
Ik vind dat een verschrikkelijke manier om een samenleving in te richten
Nopequote:Op donderdag 12 februari 2026 11:41 schreef Questular het volgende:
[..]
Nee daar heb ik helemaal geen last van, dit klinkt als een jouw probleem.
Bij stations met poortjes is het niet toegestaan je op de perrons te bevinden zonder ingecheckt te zijn. Dus is ingrijpen (ik vermoed in dit geval de handhavers van het OV-bedrijf) gerechtvaardigd.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:38 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Onjuist.
Ik zag laatst een stukje waarbij een groepje jongeren in de kraag werden gevat op het perron, omdat ze zonder inchecken door de poortjes zijn gelopen. Ze waren nog niet eens in de trein, of ze werden gevraagd hun ID te laten zien.
Gelukkig wel. Zit er niets in de tas, gebeurt er ook niets.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:41 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik weet haast zeker dat als ik anoniem bel vanuit een telefooncel en ik zeg dat iemand een bom in z'n albert heijn tas heeft.. Die persoon volgens mij wel in de kraag wordt gevat. Denk je ook niet? De politie gaat op onderzoek uit.. Ziet een man die voldoet aan de omschrijving en wordt gevraagd de inhoud van de tas te laten zien.
Dat vind jij, maar dat vind ik niet.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Bij stations met poortjes is het niet toegestaan je op de perrons te bevinden zonder ingecheckt te zijn. Dus is ingrijpen (ik vermoed in dit geval de handhavers van het OV-bedrijf) gerechtvaardigd.
En daarom ben jij een communist en ik niet.. weten we dat ook weerquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Gelukkig wel. Zit er niets in de tas, gebeurt er ook niets.
Dat jij dat vind boeit helemaal niet:quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:47 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dat vind jij, maar dat vind ik niet.
Het is hetzelfde als iemand controleren of die wel geld/pinpas op zak heeft voordat hij de supermarkt inloopt.
En bij NS:quote:Altijd inchecken
Je moet in de voertuigen, op de stations en op de perrons altijd ingecheckt zijn met een geldig vervoerbewijs.
https://www.ret.nl/home/r(...)rden/reisregels.html
quote:In het reizigersgebied (vanaf de OV-chippoort of OV-chippaal tot en met het perron) dient u in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs dan wel een geldig passagerecht of verblijfsrecht
https://stations.nl/huisregels-op-stations/
Dat heeft verder niets met de regels te maken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:47 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dus als jij toevallig weet dat jouw buurman een minderjarige verkracht heeft denk jij: meh, ik ben geen snitch ik laat het lekker gaan. Vreemd moreel kompas heb je dan.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:30 schreef Discombobulate het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit iemand verlinken.
Dat zegt kim jung un ook dagelijks tegen z'n volk voordat hij iemands familie uitroeitquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat jij dat vind boeit helemaal niet:
[..]
Kan ik het er nog wel niet meer eens zijnquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:51 schreef rival het volgende:
[..]
Dat heeft verder niets met de regels te maken.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dat zegt kim jung un ook dagelijks tegen z'n volk voordat hij iemands familie uitroeit
Ga dan lekker zonder inchecken over perrons lopenquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Kan ik het er nog wel niet meer eens zijn
Dingen zijn zoals het is, totdat het weer verandert sherlock
Ik mag zonder geld/pinpas in een supermarkt zijn. Ik mag niet zonder ingecheckt te zijn achter de incheck-poortjes van een station zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:47 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Het is hetzelfde als iemand controleren of die wel geld/pinpas op zak heeft voordat hij de supermarkt inloopt.
Iemand moet z'n nek uitsteken voor passieve figuren zoals jijquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:56 schreef rival het volgende:
[..]
Ga dan lekker zonder inchecken over perrons lopen
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat er aan de hand is.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:30 schreef Discombobulate het volgende:
ok ov gebruiker.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:57 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Iemand moet z'n nek uitsteken voor passieve figuren zoals jij
Nee.. juist nietquote:
okquote:Op donderdag 12 februari 2026 11:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik mag zonder geld/pinpas in een supermarkt zijn. Ik mag niet zonder ingecheckt te zijn achter de incheck-poortjes van een station zijn.
Jij zou toch juist niet inchecken? Jij bepaalt zelf wel wat je doet toch? Al kan ik me voorstellen dat over de poortjes heen springen lastig gaat als je viesdik bent.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:01 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Nee.. juist niet
anders zou ik wel inchecken
Zo'n persoon zou ik zonder probleem aangeven. Evenzeer iemand waarvan je weet dat hij/zij aan het radicaliseren is en mogelijk een aanslag aan het voorbereiden is. Maar iemand die bv een stel wietplanten op zolder heeft of vanuit huis drugs verkoopt zou ik niet aangeven, zolang ik daar geen overlast door krijg.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:52 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dus als jij toevallig weet dat jouw buurman een minderjarige verkracht heeft denk jij: meh, ik ben geen snitch ik laat het lekker gaan. Vreemd moreel kompas heb je dan.
okquote:Op donderdag 12 februari 2026 12:40 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Jij zou toch juist niet inchecken? Jij bepaalt zelf wel wat je doet toch? Al kan ik me voorstellen dat over de poortjes heen springen lastig gaat als je viesdik bent.
Heel straat van je homie.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:30 schreef Discombobulate het volgende:
Als men in een buurt bekend staat als iemand die gezagsgetrouw is dan heeft men toch geen licht leven meer? Dat is toch al goed te zien op dit forum?quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Ik vind het wel interessant dat dingen waarvan ik wel vind dat dat totaal anoniem zou moeten kunnen, vind ik dat het melden van misdaad dat niet zo moeten kunnen.
Nee alleen als het jou uitkomt hèquote:Op donderdag 12 februari 2026 12:53 schreef Viesdik het volgende:
Ik vind het wel interessant dat dingen waarvan ik wel vind dat dat totaal anoniem zou moeten kunnen, vind ik dat het melden van misdaad dat niet zo moeten kunnen.
Echt een reden om iemand te verlinken ja.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik mag zonder geld/pinpas in een supermarkt zijn. Ik mag niet zonder ingecheckt te zijn achter de incheck-poortjes van een station zijn.
Die mensen die zonder in te checken op het perron rondlopen zijn niet via Meld Misdaad Anoniem aangegeven, maar gewoon door het beveiligings-personeel dat in de meldkamer naar de camerebeelden kijkt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:34 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Echt een reden om iemand te verlinken ja.
Het is een constante wapenwedloop tussen burgerrechten en de mogelijkheden van de politie om in te grijpen. In geval van een bommelding hoop ik dat ze deze serieus nemen en die man inderdaad staande houden. Wat nog altijd een relatief kleine ingreep is, als je het vergelijkt met de potentiele gevolgen van niks doen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:41 schreef Viesdik het volgende:
eet haast zeker dat als ik anoniem bel vanuit een telefooncel en ik zeg dat iemand een bom in z'n albert heijn tas heeft.. Die persoon volgens mij wel in de kraag wordt gevat. Denk je ook niet? De politie gaat op onderzoek uit.. Ziet een man die voldoet aan de omschrijving en wordt gevraagd de inhoud van de tas te laten zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |