abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220055094
quote:
Deel van IT-beheer NS in handen van Amerikaans bedrijf: 'Kon niet anders'
Rutger Otto | 10 februari 2026

De NS gaat in zee met een Amerikaans bedrijf om een deel van het IT-beheer te onderhouden, bevestigt NS na berichtgeving van NRC. Dat gebeurt net nu er veel discussie is over verminderen van de Europese afhankelijkheid van Amerikaanse technologie.

Het gaat om technologie die voor de automatisering van financiële planning en onderhoud van treinen wordt gebruikt. De systemen komen in het beheer van DXC Technology. Volgens NRC kwam dat bedrijf met de goedkoopste offerte, maar scoorde het niet het hoogst op kwaliteit. Voorheen was het beheer in handen van KPN.

DXC zal volgens de NS geen systemen beheren die "missie-kritisch" zijn. Deze zijn ondergebracht bij een Nederlandse IT-partij. Het Amerikaanse bedrijf verwerkt geen personeels- en reizigersgegevens.

De laatste maanden is er in Nederland en Europa meer aandacht voor waar technologie vandaan komt. Experts roepen regelmatig op om voor IT-oplossingen dichter bij huis te kijken. Met een grillige Amerikaanse regering vinden zij het onverstandig te afhankelijk te zijn van Amerikaanse technologie, zeker in de belangrijkste infrastructuur. In het nieuwe regeerakkoord schrijft de coalitie dat digitale soevereiniteit het uitgangspunt moet zijn.

Tegen NRC zeggen deskundigen dat bedrijven prioriteit moeten geven aan technische oplossingen uit Europa. Maar in dit geval kon het niet anders, zegt de NS. "We snappen dat dit vragen oproept", zegt IT-directeur Hessel Dikkers. "NS is hier gebonden aan het aanbestedingsrecht en heeft niet de mogelijkheden om Amerikaanse partijen te weigeren omdat ze Amerikaans zijn. We mogen bijvoorbeeld niet voor de partij die in het aanbestedingstraject op de tweede plaats is geëindigd kiezen omdat die geen banden heeft met een land buiten Europa."

'Overheid is aan zet'
Volgens Dikkers is de overheid aan zet. "Sinds begin dit jaar zijn ministeries en andere overheidsorganisaties onder de ABRO-wet verplicht om binnen twee jaar maatregelen te nemen om de nationale veiligheid en kritieke processen te beschermen", zegt hij. "De NS valt niet onder deze wet. Daarom kan en mag NS geen beroep op de wet doen tijdens een Europees aanbestedingstraject."

De NS zou het fijn vinden als er vanuit de overheid richtlijnen komen om Nederlandse bedrijven te helpen met de strategische digitale autonomie. Wel ziet het spoorbedrijf nog te weinig geschikte alternatieven om van Amerikaanse bedrijven los te weken. "Het is onrealistisch om te verwachten dat die afhankelijkheid op korte termijn wordt opgelost. Die transitie zal voor grote organisaties als de NS complex en kostbaar zijn", besluit Dikkers.
https://www.nu.nl/tech/63(...)kon-niet-anders.html

de kloof tussen de politieke droom van technologische autonomie en de operationele realiteit van uitbesteding is steeds groeiende, zelfs terwijl de retoriek over soevereiniteit luider is dan ooit. ik bedoel, lees het nieuws het afgelopen jaar en je hoort bijna niets anders, ik post er ook heel vaak over

het probleem met "europese alternatieven" komt neer op versnippering, traagheid en technologische achterstand. amerikaanse managed service providers hebben verticale integratie en cloud-native tooling. je hebt vaak één of twee dashboards waar je alles beheert. europese alternatieven zijn vaak "point solutions", ze doen 1 ding goed. om een vergelijkbaar niveau te halen, moet de NS verschillende europese tools aan elkaar knopen met API's. en dat verhoogt de complexiteit en de kans op bugs in de integratielaag.

daarnaast blijven europese bedrijven achter op het gebied van schaalbaarheid en elasticiteit. als de NS morgen besluit al hun onderhoudsdata te verwerken met een zwaar machine-learning model, hebben amerikaanse partijen de rekenkracht direct klaarstaan. veel europese IT-bedrijven draaien nog op meer traditionele, statische datacenter-modellen. opschalen is trager en vaak duurder per eenheid.

en dan compliance! amerikaanse bedrijven hebben de middelen om elke certificering direct op orde te hebben. voor een auditeur ziet een amerikaanse omgeving er strakker uit omdat alles gestandaardiseerd is.

daarom rol ik mijn ogen als europese politici het hebben over digitale soevereineit, ja het klinkt allemaal mooi, en ik zou het ook willen, maar het is niet realistisch omdat we de afgelopen decennia niet voldoende hebben geconcurreerd en geïnvesteerd op technologisch gebied. en we hebben een gebrek aan technisch geschoold personeel. het is écht niet zo makkelijk als zij denken.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 12:33:52 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220055250
Omgevingen en omstandigheden onstaan niet vanzelf. Je moet ze voeden.

Met regelgeving kan je Europees IT-beheer afdwingen. Daarmee ontstaat een markt waarin men de technologie en standardisering zal verbeteren.

Je kan niet zeggen "oh verplaats maar naar Amerika" en dan hopen dat het misschien over 10 jaar hier wel op orde is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220055343
Ik begrijp maar niet waarom dit soort grote bedrijven alles maar willen outsourcen, in dit geval voor 'maximaal' 400 miljoen.

Het operationele beheer wordt er niet minder van, je hebt enkel wat minder personeel nodig om de boel draaiend te houden.

Voor 400 miljoen kun je een hele berg hardware kopen die vele malen krachtiger en flexibeler is dan wat je er voor 'in de cloud krijgt' en dan tel ik de personeelskosten en datacenter kosten gewoon mee.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:21:22 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220055902
We kunnen beter aan het verbeteren van onze relatie met de USA op langere termijn werken dan aan onhaalbare technische oplossingen. We hebben ook vrienden nodig in deze wereld. De EU doet zijn best om met zowel de USA als China als Rusland als Israel als met een deel van de eigen bevolking in de clinch te komen. Europese autarkie is een illusie en zal leiden tot een enorm verlies in welvaart. Het is een basis-economisch principe dat vrije handel leidt tot optimale producten en diensten.
The End Times are wild
pi_220056091
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 12:39 schreef Cor_Minderhout het volgende:
Ik begrijp maar niet waarom dit soort grote bedrijven alles maar willen outsourcen, in dit geval voor 'maximaal' 400 miljoen.

Het operationele beheer wordt er niet minder van, je hebt enkel wat minder personeel nodig om de boel draaiend te houden.

Voor 400 miljoen kun je een hele berg hardware kopen die vele malen krachtiger en flexibeler is dan wat je er voor 'in de cloud krijgt' en dan tel ik de personeelskosten en datacenter kosten gewoon mee.
Iedereen doet het, dus jij ook. Meer zit er meestal niet achter. En ja, het is relatief heel duur.
pi_220056095
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:21 schreef LXIV het volgende:
We kunnen beter aan het verbeteren van onze relatie met de USA op langere termijn werken dan aan onhaalbare technische oplossingen. We hebben ook vrienden nodig in deze wereld. De EU doet zijn best om met zowel de USA als China als Rusland als Israel als met een deel van de eigen bevolking in de clinch te komen. Europese autarkie is een illusie en zal leiden tot een enorm verlies in welvaart. Het is een basis-economisch principe dat vrije handel leidt tot optimale producten en diensten.
Calimero.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:39:09 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220056102
quote:
Je kan prima vrienden maken in de wereld zonder dat je je ballen in hun zachte warme handjes legt en vraagt of ze plechtig willen beloven niet te hard te knijpen als we het straks oneens zijn over het komende onderwerp van gesprek.

Europa kan niet alleen leven als een soort vrijhandel baken. Het heeft ook internationale doelstellingen en tactische zorgen die onderhouden moeten worden. OV en treinverkeer is wat dat betreft core-business voor Europa om niet onnodige afhankelijkheden voor aan te gaan.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220056138
quote:
ik ben het deels hiermee eens. we zijn nu eenmaal diep verstrengeld met de VS. ik vind wel dat wij meer zaken zelf in eigen hand moeten hebben, maar de amerikaanse techgiganten inhalen is bijna onbegonnen werk. ik vind het strategisch slimmer om in te zetten op onontgonnen terrein en zaken die niet zo makkelijk zijn te kopiëren, zodat de VS ook steeds meer afhankelijk is van ons, en dan bedoel ik niet puur als afzetmarkt.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:43:05 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220056139
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Calimero.
Dat geldt voor China of de USA net zo goed. Het heeft niks te maken met grootte, maar dat streven naar autarkie gewoon niet efficient is.
The End Times are wild
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:43:47 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220056148
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Iedereen doet het, dus jij ook. Meer zit er meestal niet achter. En ja, het is relatief heel duur.
Idd. Het enige waar je bij clouddiensten op bespaart is hardware en een beetje "domme" werkkrachten maar tegelijkertijd maak je jezelf afhankelijker van een kleinere poel (veel duurdere) experts die weten hoe alles specifiek voor microsoft of voor amazon geregeld is. Vaak ook weer mensen die je moet importeren uit de VS of India of wat dan ook.

Dat zie je ook dat erg veel bedrijven kiezen voor zoiets als SalesForce omdat.. ja andere bedrijven doen dat ook. Terwijl 9 van die 10x zelfbouw of alternatieven dezelfde functionaliteit kunnen kiezen maar dan niet voor amerikaanse licentiekosten van 100.000 euro per jaar. Maar veel CEO's zijn allergisch voor IT projecten dus kiezen ze voor de dure veilige Amerikaanse optie.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:44:03 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220056153
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:42 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik ben het deels hiermee eens. we zijn nu eenmaal diep verstrengeld met de VS. ik vind wel dat wij meer zaken zelf in eigen hand moeten hebben, maar de amerikaanse techgiganten inhalen is bijna onbegonnen werk. ik vind het strategisch slimmer om in te zetten op onontgonnen terrein en zaken die niet zo makkelijk zijn te kopiëren, zodat de VS ook steeds meer afhankelijk is van ons, en dan bedoel ik niet puur als afzetmarkt.
We moeten gewoon nog beter worden in waar we goed in zijn. Maar niet proberen te concureren op gebieden waar we niet goed in zijn
The End Times are wild
pi_220056159
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
We moeten gewoon nog beter worden in waar we goed in zijn. Maar niet proberen te concureren op gebieden waar we niet goed in zijn
ja een europese google gaat er niet komen. dat is als proberen een betere paardenkoets te bouwen terwijl de auto al is uitgevonden. de amerikaanse tech-stack is gebouwd op data-monopolies en netwerkeffecten die bijna onbreekbaar zijn.

maar ook belangrijke bedrijven als bijv ASML zijn al grotendeels in handen van de amerikanen. wij moeten echt meer investeren in onze eigen bedrijven, vooral die van kritiek belang.
  dinsdag 10 februari 2026 @ 13:49:49 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220056198
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja een europese google gaat er niet komen. dat is als proberen een betere paardenkoets te bouwen terwijl de auto al is uitgevonden. de amerikaanse tech-stack is gebouwd op data-monopolies en netwerkeffecten die bijna onbreekbaar zijn.

maar ook belangrijke bedrijven als bijv ASML zijn al grotendeels in handen van de amerikanen. wij moeten echt meer investeren in onze eigen bedrijven, vooral die van kritiek belang.
Wie de aandelen heeft is niet zo heel belangrijk. in de EU hebben ze ook weer veel aandelen Tesla, MIcrosoft, etc. Het gaat om waar de innovatie en werkgelegenheid en wetgeving geldt.
The End Times are wild
  dinsdag 10 februari 2026 @ 14:29:13 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220056486
kOn NiEt aNdErS!!

Wat zei de minister toen jullie hierover aan de bel trokken?
  dinsdag 10 februari 2026 @ 15:10:45 #15
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220056806
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 13:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Op dit moment werken wij voor onze software in een soort van hybride situatie.. Wij beheren de infra (veelal Cloud) en de vendor doet het onderhoud aan de applicatie.

Werkt op zich wel, maar wij zijn een grote financiële instelling en daar zijn ze (nog) niet helemaal) aan gewend. Maw bij ons zit alles veel meer potdict dan ze gewend zijn en alles maar dan ook alles wat we doen moet bijgehouden worden; bijv voor een kleine change heb je al een change process nodig.

Ook wel eens dat de boel plat lag en bleek dat ze "Snel ff iets tussendoor" hadden gedaan...
The name is Putler, Vladimir Putler
  Forum Admin dinsdag 10 februari 2026 @ 15:36:24 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220056947
quote:
De enige reden dat we in de clinch liggen is omdat het autocratische regimes zijn die niet volgens de regels spelen en zich ook steeds onbetrouwbaarder opstellen.

De EU heeft ons, maar eigenlijk alle lidstaten, gigantisch veel welvaart opgeleverd. Niet geheel gek als tweede economie ter wereld. Dat allemaal weggooien omdat we de champignonpik van Trump en zijn eventuele lakijen moeten zuigen voor wat dealtjes die niet in ons voordeel uitpakken terwijl onze gegevens in handen komen van diezelfde engerds.

Nee dan maar een EU dat nog zoekende is in een veranderende multipolaire wereld maar wel met de welbekende normen en waarden die jij en ik delen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 10 februari 2026 @ 16:01:02 #17
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220057111
quote:
Volgens NRC kwam dat bedrijf met de goedkoopste offerte, maar scoorde het niet het hoogst op kwaliteit
Zo kennen we onze NS! ^O^
  dinsdag 10 februari 2026 @ 16:01:13 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220057114
Ohnee, Hans. Boycotten die NS.

Mijn opdrachtgever (overheid) migreert dit jaar volledig naar Teams :D

Het ene zeggen, het andere doen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220057358
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 12:14 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/tech/63(...)kon-niet-anders.html

de kloof tussen de politieke droom van technologische autonomie en de operationele realiteit van uitbesteding is steeds groeiende, zelfs terwijl de retoriek over soevereiniteit luider is dan ooit. ik bedoel, lees het nieuws het afgelopen jaar en je hoort bijna niets anders, ik post er ook heel vaak over

het probleem met "europese alternatieven" komt neer op versnippering, traagheid en technologische achterstand. amerikaanse managed service providers hebben verticale integratie en cloud-native tooling. je hebt vaak één of twee dashboards waar je alles beheert. europese alternatieven zijn vaak "point solutions", ze doen 1 ding goed. om een vergelijkbaar niveau te halen, moet de NS verschillende europese tools aan elkaar knopen met API's. en dat verhoogt de complexiteit en de kans op bugs in de integratielaag.

daarnaast blijven europese bedrijven achter op het gebied van schaalbaarheid en elasticiteit. als de NS morgen besluit al hun onderhoudsdata te verwerken met een zwaar machine-learning model, hebben amerikaanse partijen de rekenkracht direct klaarstaan. veel europese IT-bedrijven draaien nog op meer traditionele, statische datacenter-modellen. opschalen is trager en vaak duurder per eenheid.

en dan compliance! amerikaanse bedrijven hebben de middelen om elke certificering direct op orde te hebben. voor een auditeur ziet een amerikaanse omgeving er strakker uit omdat alles gestandaardiseerd is.

daarom rol ik mijn ogen als europese politici het hebben over digitale soevereineit, ja het klinkt allemaal mooi, en ik zou het ook willen, maar het is niet realistisch omdat we de afgelopen decennia niet voldoende hebben geconcurreerd en geïnvesteerd op technologisch gebied. en we hebben een gebrek aan technisch geschoold personeel. het is écht niet zo makkelijk als zij denken.
Hard gelachen, dit is gewoon een Shop die lekker alles outsourced naar India. Kijk maar op hun LinkedIn Company Profile waar die mensen gestudeerd hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 10 februari 2026 @ 16:41:49 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220057422
Even flink wat gebezemd. Gaarne nu weer ontopic over de NS en outsourcen naar de US.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_220057508
Treinen rijden ook wel zonder computers.
pi_220058195
Digitale soevereiniteit is leuk om vanachter de tekentafel te roepen; verwachten dat er als je daarna naar buiten loopt ook direct een landschap klaar staat om hele (semi-)overheden te faciliteren is weer van het gebruikelijk ambtenarenniveau aan naïviteit. Zie zoiets simpels als de elektrificatie (oh jee, moet dan ook de infrastructuur aangepast worden, pikachu).
pi_220059522
Ze kunnen de achterstand niet inlopen zolang ze geen markt hebben. Diensten en/of producten moeten eerst worden geadopteerd, zodat geldstromen en feedback op gang komen en verdere innovatie mogelijk wordt. Desnoods creëer je die markt zelfs voor inferieure Europese digitale diensten en infrastructuur. De publieke aanbestedingsmarkt in Europa heeft een enorme omvang. Europese overheden kunnen daarmee grote invloed uitoefenen, maar het mag geen wirwar van kasten vol nieuwe regels en beleid worden, waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Het is net als bij een ondernemer van vlees en bloed (niet de rechtspersoon). Je kunt de huidige bestuurders van Walmart niet vergelijken met de eenpitter waarmee het bedrijf in 1945 begon. Mensen groeien en leren ook, mits er sprake is van geldstromen en feedback. Je kunt de politieke organisatie van de CCP niet vergelijken met het zooitje ongeregeld in het najaar van 1921. Kortom, het staat sowieso 0-0 of 0-10, maar als je geen poging waagt, blijft het 0-0 of 0-10. De meesten komen overigens nergens, maar je komt sowieso nergens zonder actie.

[ Bericht 26% gewijzigd door Peppert op 10-02-2026 20:55:31 ]
pi_220059677
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 16:54 schreef Socios het volgende:
Treinen rijden ook wel zonder computers.
Klopt, boten zonder stoommotoren varen ook. Gewoon puur op mensenkracht, dacht een ambtenaar in een Aziatisch land in 1850 bij het aanschouwen van Europese stoomaandrijving.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 11 februari 2026 @ 00:09:09 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_220060676
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 18:35 schreef nostra het volgende:
Digitale soevereiniteit is leuk om vanachter de tekentafel te roepen; verwachten dat er als je daarna naar buiten loopt ook direct een landschap klaar staat om hele (semi-)overheden te faciliteren is weer van het gebruikelijk ambtenarenniveau aan naïviteit. Zie zoiets simpels als de elektrificatie (oh jee, moet dan ook de infrastructuur aangepast worden, pikachu).
Een aantal banken willen ook van het us infuus af.
Laat de NS, Prorail en die banken Solvinity kopen. De infra heeft dat bedrijf al liggen en draaien.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')