Het is voor mij heel herkenbaar. Onze kinderen schelen ook ongeveer 3 jaar met elkaar. De oudste ging beter slapen met 4,5 denk ik, de oudste was zeker 5. Het sloopt je zo ontzettend. Overdag allebei altijd vrolijk en enthousiast, (ok, ook wel eens driftig

) maar die nachten... hels. De oudste had ook regelmatig nachtangsten. Schreeuwen, gillen, slaan, je mocht dan absoluut niet in de buurt komen (want hij was eigenlijk niet wakker en bang voor alles).
Ze sliepen vaak bij ons in bed, dat hielp absoluut heel goed, maar 2 kinderen in bed, die ook nog eens veel woelen in hun slaap, was voor ons niet meer te doen. Wij sliepen alsnog niet.
Wat bij ons hielp: bij de oudste hebben we een beloning in het vooruitzicht gesteld. Hij wilde graag een brandweerauto. Hij zou die krijgen als hij 4 nachten in zijn bed zou blijven zonder schreeuwen. We verwachtten er niks van eigenlijk. Maar tot onze stomme verbazing sliep hij 4 nachten door. Het was toch gewenning geworden. Na die 4 nachten begon de ellende weer opnieuw (buit was binnen), maar toen konden we dus heel goed uitleggen dat dat niet meer nodig was en dat wij ook moesten slapen om overdag goed voor hem te kunnen zorgen. Toen was het echt klaar (tenzij ziek, nachtmerrie, the usual).
De jongste vond het heel naar om alleen te zijn. Bij wijze van experiment hebben we hem toen bij de oudste op de kamer laten slapen. Dat bleek een gouden zet. Hij sliep echt 100x beter. Nog niet elke nacht, maar het was een enorme vooruitgang. Dit hebben we een paar jaar volgehouden. Toen ging de oudste wat later naar bed en hielden ze elkaar te veel wakker in de avond.
De oorzaak bij ons was denk ik moeite met verwerken van prikkels van overdag. Ze bleken beide hoogbegaafd te zijn. Ik denk dat ze daardoor alle prikkels van overdag in zich opnamen, veel meer dan een gemiddeld kind, maar nog niet de mogelijkheid hadden om dit te verwerken, onder woorden te brengen. De jongste is nu 11 en heeft nog steeds moeite met 's avonds zijn hoofd leeg te maken. Hij wil ook nog graag dat we even bij hem liggen, dat helpt hem. Waarschijnlijk is hij ook nog relatief vaak wakker 's nachts (1x per week gemiddeld denk ik, een stuk vaker als er iets spannends aan zit te komen). Maar dit is al zoveel beter dan ik ooit had gehoopt. Dus ja, het komt ook bij jullie vast goed, maar voor nu heel veel sterkte.