abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 8 februari 2026 @ 14:29:18 #1
485843 crew  Jippie
pi_220036620
quote:
Een Amsterdammer die na een behandeling bij een tandartsenpraktijk een rekening van 646 euro kreeg, hoeft dat bedrag niet te betalen. Dat heeft de kantonrechter bepaald.

De klant onderging de behandeling op 7 januari 2025. Aan het eind van die maand kreeg hij de rekening van 646,03 euro, via een bedrijf dat voor tandartsen facturen verstuurt. De Amsterdammer wilde die niet betalen en uiteindelijk leidde dat tot een zitting bij de kantonrechter.

Tijdig informeren

De kantonrechter schrijft in het vonnis dat een zorgaanbieder een klant 'tijdig en zorgvuldig' moet informeren over 'de tarieven die zij voor prestaties in rekening gaat brengen'. Het bedrijf dat de facturen verstuurt zei dat de tandarts dat wel gedaan had, maar gaf daar geen verdere toelichting op. Ook in de stukken die het bedrijf verstuurde, stond geen prijs genoemd.

Volgens de kantonrechter is de gerekende prijs 'onvoldoende transparant' en moet er alsnog gekeken worden of het eerlijk is. De rechter komt tot de conclusie dat dat niet zo is.

"Door geen inschatting te geven van de tarieven voorafgaand aan de behandeling, is geen inzicht gegeven in de financiële verplichting die gedaagde aanging", licht de kantonrechter toe. "Gedaagde zal als gemiddelde consument zelf weinig idee hebben van de werkzaamheden die moeten worden verricht ter uitvoering van de behandeling en hoeveel kosten daarmee normaliter gemoeid zijn. De zorgverlener heeft daar als professional juist wel zicht op en had die uitleg moeten verstrekken."

Het bedrijf dat de factuur verstuurde, moet eigenlijk de proceskosten van de klant van de tandarts betalen, maar die heeft nauwelijks kosten gemaakt.

Bron
Eigenlijk zou een prijs-indicatie vooraf logisch moeten zijn. Ook een aanvullende verzekering dekt niet alle handelingen van een tandarts of mondhygiëniste.
Noem gewoon een indicatie van de kosten en laat de cliënt zelf nakijken wat wel of niet verzekerd is.
pi_220036660
Slim gedaan van die patiënt.
pi_220036792
quote:
2s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:29 schreef Jippie het volgende:
Eigenlijk zou een prijs-indicatie vooraf logisch moeten zijn
Dat is het al. Sterker, bij dergelijke bedragen is een schriftelijke offerte -wettelijk- verplicht.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_220036824
Mijn tandarts heeft gewoon een prijslijst die openbaar is. En de tandarts zegt ook altijd tijdens de behandeling: Nu ga ik dit doen en dan dat. En de rekening gebruikt ook dezelfde codes en prijzen als in die lijst. Ik dacht dat bij iedere tandarts was. Blijkbaar niet dus.
  zondag 8 februari 2026 @ 14:58:07 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220036900
Tandartsen zijn wel vaker erg geheimzinnig over de bedragen. Sinds ik in 2024 ben overgestapt naar een nieuwe, krijg ik bij behandelingen altijd een offerte toegestuurd.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220036994
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:58 schreef Mikeytt het volgende:
Tandartsen zijn wel vaker erg geheimzinnig over de bedragen. Sinds ik in 2024 ben overgestapt naar een nieuwe, krijg ik bij behandelingen altijd een offerte toegestuurd.
Wettelijk verplichten om openheid van zaken te geven. Het is logisch dat men bij zulke enorme bedragen geheimzinnig is.
  zondag 8 februari 2026 @ 15:07:41 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220037009
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:06 schreef Peppert het volgende:

[..]
Wettelijk verplichten om openheid van zaken te geven. Het is logisch dat men bij zulke enorme bedragen geheimzinnig is.
Dat zijn ze wettelijk ook verplicht, maar er is zowat geen handhaving.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220037098
Nvm
pi_220037138
Gemengde gevoelens en vooral heel veel vragen bij dit bericht.

Wist de patiënt wel welke behandeling hij ongeveer zou krijgen? Of was het ineens abracadabra 650 euro?

Het maakt nogal wat uit of je denkt voor een controle en wat tandsteen naar de tandarts te gaan, en je krijgt ineens een rekening van 650 euro.
Of je weet al dat er meerdere dingen moeten gebeuren, maar je tandarts heeft geen precieze offerte opgemaakt, en je krijgt dan een rekening van 650 euro. I mean, je weet toch dat een tandarts duur is? En je kan zelf toch ook vragen?

Dus ja, het is wettelijk verplicht om die offerte te geven als tandarts (boven de ik meen 250 euro)
Maar ook:
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:33 schreef William_Papadin het volgende:
Slim gedaan van die patiënt.
Somebody that I used to know
pi_220037208
de patient:

pi_220037265
Laatst nog ongevraagd 4 likjes fluor op tanden gesmeerd, dat is dus niet verzekerd en kost ¤7,50 per likje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220037385
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:35 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
de patient:

[ afbeelding ]
Met de torenhoge goudprijs tegenwoordig zou ik z'n tanden uit z'n bek slaan ..... *kaching* *O*
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_220037620
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:35 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
de patient:

[ afbeelding ]
pi_220038383
quote:
2s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:25 schreef Postbus100 het volgende:
Wist de patiënt wel welke behandeling hij ongeveer zou krijgen?
Dit dus. Ik vind het maar een raar verhaal. Ik weet altijd heel goed wat voor rekening ik kan verwachten na de tandarts.
pi_220039309
Hij zei ooit tegen mij, nog ff foto maken voor de zekerheid.

2x 90 euro, weet nog steeds niet voor welke zekerheid want had nergens last van
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_220039578
Betalen pik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')