quote:
Heb wel de nodige stookervaringquote:Op zondag 8 februari 2026 09:41 schreef derLudolf het volgende:
Heb je daar zelf ervaring mee of van horen zeggen? Oprechte vraag, niet vermanend bedoelt. In dat boekje staat namelijk dat het met berk prima zo snel kan.
Het hout dat ik vorig maand heb gezaagd zit namelijk al op 25% vocht. In januari is het vochtgehalte in een boom ongeveer op z'n laagst. Dit is voor het stookseizoen begint normaliter wel droog. Dat is mijn ervaring ook wel met het berkenhout van vorig jaar wat ik direct heb opgehaald en gekloofd: dat brandt uitstekend.
Vanwaar deze regel?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:17 schreef derLudolf het volgende: In Duitsland mag je tot 1 maart bomen omzagen,
In Nederland rekenen ze min of meer met 15 maart. Al is het formeel zo dat je altijd moet kijken of er in een boom gebroed wordt.quote:Op zondag 8 februari 2026 10:58 schreef qltel het volgende:
[..]
Bescherming van vogels en hun nesten. Na 1 maart begint het broedseizoen.
Meten is weten, houtvochtmeter.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:35 schreef KareldeStoute het volgende:
Leuk boekje inderdaad.
Maar ik zou hout, zelfs berk, toch wel langer laten drogen voor je er binnen mee gaat stoken. Een jaar of twee of zo.
Maar dat is op eigen terrein? Of mag je daar ook gewoon in het bos snoeien?quote:Op zondag 8 februari 2026 10:58 schreef qltel het volgende:
[..]
Bescherming van vogels en hun nesten. Na 1 maart begint het broedseizoen.
Je mag uiteraard alleen bomen kappen waarvoor je toestemming hebt. En die 1 maart/broedseizoen-regel geldt voor zover ik weet overal in Duitsland.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Maar dat is op eigen terrein? Of mag je daar ook gewoon in het bos snoeien?
Ditquote:Op zondag 8 februari 2026 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Meten is weten, houtvochtmeter.
Met beschimmeld / twijfelachtig hout sowieso in de gaten houden of je schoorsteenpijp nog schoon is.
Kan zijn dat je 2x moet vegen ipv 1x.
Die regel van 1 oktober tot 1 maart geldt in principe voor alle bomen, fruitbomen uitgesloten dacht ik en uiteraard bomen die gevaar opleveren.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:21 schreef 111210 het volgende:
[..]
Maar dat is op eigen terrein? Of mag je daar ook gewoon in het bos snoeien?
Punt is wel, dat het vochtgeghalte nooit nul wordt. Zelfs in je binnenhuiskozijnen, blijft vocht achter. Je kan 't dus wel na een warme droge zomer weer een winter laten liggen, maar kans dat vocht uit de lucht weer in het hout trekt. Ik stook al > 30 jaar brandhout na 1 voorjaar + zomer drogen.quote:Op zondag 8 februari 2026 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb wel de nodige stookervaring. Maar langer is vaak echt wel beter. Hoger rendement en minder (roet/teer)aanslag. Berk is inderdaad vrij snel te stoken (dat krijg je zelfs versgekapt wel aardig aan het branden) maar bevat ook wat oliën die juist weer meer zooi in de schoorsteen kunnen geven als het vuur niet warm genoeg of het hout niet droog genoeg is.
Dus als je de ruimte hebt, zou ik er een extra winter overheen laten gaan.
Dat is in Duitsland toch? Daar heb je ook bepaalde wettelijke verplichtingen t.a.v. je installatie/schoorsteen en het verplicht laten vegen daarvan?quote:Op zondag 8 februari 2026 18:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die regel van 1 oktober tot 1 maart geldt in principe voor alle bomen, fruitbomen uitgesloten dacht ik en uiteraard bomen die gevaar opleveren.
Die bomen heb ik omgezaagd op terrein van familie, geen openbaar bos ofzo. Volgens mij kun je als particulier nog wel in het bos bezig. Mits juiste papiertje (heb ik) kun je via de boswachter zeg 5000m2 bos kopen en daar de aangeven bomen omzagen. Uiteraard tegen betaling.
@:TheFreshPrince
Die heb ik. Schoorsteenveger komt in de eerste jaren sowieso twee keer per jaar, ook om te kijken wat voor stoker je bent. Daarna kan het verlaagd worden naar eens per jaar.
@:KareldeStoute als de boom op de grond ligt zie je het beste of er een nest in zit. Ik wist van de olie in de berkenbast maar die dat dit voor creosoot in de schoorsteen kon zorgen. Mocht de schoorsteenveger (hij had gezegd dat ie in januari zou komen, morgen es bellen) zeggen dat de boel erg smerig is iets om rekening mee te houdenOpslagruimte is opzich geen probleem, genoeg voorraad voor twee jaar wel
Mijn idee.quote:Op maandag 9 februari 2026 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De schoorsteenveger hier is een pedant. Hij kwam langs en wilde het vochtgehalte van mijn stookhout meten. Nu lag er naast de haard een paar stukken hout nog van de vorige bewoner, al jaren in de woonkamer dus.
Hij stak zijn meter er in, nog eens, andere kant, zei niets meer.
😂🤣
Als dat tegen een normaal tarief gebeurt is dat eigenlijk zo gek nog niet. Een beetje toezicht op veiligheid...quote:Op maandag 9 februari 2026 20:15 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb mijn Schorni nog maar een keer gezien/gesproken, leek me wel een geschikte kerel. Maar inderdaad verplicht laten vegen, sowieso eens per jaar. In het begin zelfs 2x om te kijken hoe zo'n stoker je bent . Ook uitstoot van de cv ketel wordt door schoorsteenveger gemeten, eens in de twee jaar.
Toen ik m'n kachel kocht werd me gevraagd naar de diameter van de schoorsteen. Wist ik niet. Verkoper vroeg waar ik woonde "oh dan is Heinz je schoorsteenveger" dus verkoper belt hem op en vrij snel wist ie hoe groot m'n rookkanaal was.
Hier is het tarief zelfs heel schappelijk.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 18:25 schreef tux87 het volgende:
[..]
Als dat tegen een normaal tarief gebeurt is dat eigenlijk zo gek nog niet. Een beetje toezicht op veiligheid...
Gaaf werk man!quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag weer aan het zagen geweest, twee bakken hout naar huis gebracht en vier voor de eigenaar van het perceel. Hele rij bomen links gaat er nog af, maar dit seizoen niet meer.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maandagmiddag ben ik vrij, dan maar es beginnen in stukken zagen en kloven.
Gaaf! Ook Azobé hout?quote:Op woensdag 25 februari 2026 14:39 schreef oppiedoppie het volgende:
Eerst hadden wij als nood een oude overkapping voor een zwembad gekregen en daar ons hout onder gelegd. In 3 jaar is daar 20 kuub bij elkaar gesprokkeld. Tot de houtprijs naar boven schoot toen ging dat minder makkelijk. Toen een houtstek gemaakt aan noordkant van het huis, 3 lagen diep, kan 6 kuub hout in, precies wat we nodig zijn voor een winter. Komt er nog een tegenover, daar staan ook onze autos dus als we hout laten bezorgen kan het daar worden gestort en kunnen we makkelijk stapelen. En hebben we 2 hokken van 6 kuub, kan het een jaar drogen. Daarnaast vegen wij onze schoorsteen zelf. Dat doen we 2 keer per jaar met het juiste gereedschap en de verzekering weet ervan en het is toegestaan.
Geen id. We hebben allerlei soorten hout en af en toe zit daar ook een vreemde soort bij. die houden we wel apart om daar eventueel iets van te maken ooit. Mijn man restaureert ook wel eens een gitaar en daar zoekt hij ook altijd speciaal hout voor.quote:
Ik houdt mij aanbevolen voor een paar sterquote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Hele rij bomen links gaat er nog af
Valt tegen hoeveel er staat en grondeigenaar stookt z'n hele huis met een Holzvergasser dus die is flink wat kuubs nodig.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:13 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Ik houdt mij aanbevolen voor een paar ster
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |