abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 7 februari 2026 @ 22:49:18 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220031685
Ondergetekende heeft sinds begin vorig jaar een woning met schoorsteen en niet heel later een woning met houtkachel.

Voor een houtkachel moet je ook hout hebben, dat kun je kant en klaar kopen of zelf doen. Ik ging voor het laatste en dat is best leuk!

Ik herinner me nog de uitzending van DWDD over het boek "De man en het hout" dus blijkbaar zijn er meer mensen die dit leuk vinden om te doen. Voor contact met lotgenoten dacht ik hier es een topic te openen.

Tips en trucs, je houtstek, een grote boom die je onlangs perfect hebt geveld of wat al niet meer
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 7 februari 2026 @ 23:17:08 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220031914
Goed TS begint.
Vorig jaar op de valreep begonnen. In Duitsland mag je tot 1 maart bomen omzagen, vrijdagmiddag de 28e begonnen op het terrein van familie met het zagen van een aantal berken uit een houtwal.

Toen direct fout 1 gemaakt: hout te lang laten liggen. Deel van het hout - zonder klem of wat dan ook - op een auto aanhangers gegooid en gekloofd. Rest heeft tot augustus buiten gelegen.

Dat hout is toch wel enigszins aangetast (oa schimmel), ondanks dat het droog is, brand het lastig en komt er minder warmte af. Los ik op door eerste vijf minuten deur op kier te laten en ipv twee gaan er drie stukken op. Omdat het best veel is, en het goede berkenhout bijna op is, stook ik dit toch maar op.

Dit jaar zou me dat niet weer gebeuren.
Direct doorgepakt, bomen vellen, direct in op 33cm en achter het huis. Zaterdag zagen, zondag kloven en opstapelen.

Even op een tijdelijke plek, houtstek moet ik nog even afmaken. Ik ga nog een dag zagen, op zelfde plek als vorig jaar en hopelijk heb ik dan genoeg.

Heb nog minimaal eenzelfde hoeveelheid als afgebeeld aan hout dat wat aangetast is, misschien als het verder droogt (nu 19%) dat het toch beter brandt.
  Moderator zaterdag 7 februari 2026 @ 23:38:02 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220032064
Qua gereedschap, eerste bomen toen had ik nog niet eens een eigen kettingzaag dus toen de afgebeelde MS230 BCE gebruikt.

Een MS271 was al vrij snel m'n eerste aankoop.

Kloven doe ik vooral met de hand, een simpele kloofbijl van Sägenspezi is prima om verse berk stuk te slaan. Heb simpel liggend kloofmachientje kregen, die heb ik gebruikt om droog eiken (13% je ziet de stammen net liggen op de foto van de auto trekker in de schuur) te kloven.

Ergens in november besloot ik een eik (ca 20cm doorsnee) in eigen tuin om te zagen. Dat ging niet helemaal goed, boom kwam in de sloot. De lokale zaak bood begin januari kettingzaagcursusen aan, die heb ik gevolg. Zeker een aanrader om dat te volgen.

Ook geleerd over de gereedschappen die je gebruikt bij het vellen en dat een veelboom best belangrijk is. Dus die ook vrij snel aangeschaft/weggestreept tegen overuren :P ook een draagklem maakt het tillen van hout een stuk makkelijker.

Met de velboom kon ik makkelijk nog steeds in de sloot liggende eik wat draaien zodat uiteindelijk toch vlak lag en ik de stam in stukken kan zagen
pi_220032915
Wat is een velboom?
pi_220032927
Zwaar werk man. Respect!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 8 februari 2026 @ 09:11:10 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220033082
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 08:40 schreef Managarm het volgende:
Wat is een velboom?

Platte uiteinde zet je in de velsnede en dan druk je de boom omver.

Met de hak kun je een boomstam draaien, handig als ie ergens (bv tak van andere boom) is gevallen
pi_220033211
Leuk boekje inderdaad.
Maar ik zou hout, zelfs berk, toch wel langer laten drogen voor je er binnen mee gaat stoken. Een jaar of twee of zo.
  Moderator zondag 8 februari 2026 @ 09:41:47 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220033307
Heb je daar zelf ervaring mee of van horen zeggen? Oprechte vraag, niet vermanend bedoelt. In dat boekje staat namelijk dat het met berk prima zo snel kan.

Het hout dat ik vorig maand heb gezaagd zit namelijk al op 25% vocht. In januari is het vochtgehalte in een boom ongeveer op z'n laagst. Dit is voor het stookseizoen begint normaliter wel droog. Dat is mijn ervaring ook wel met het berkenhout van vorig jaar wat ik direct heb opgehaald en gekloofd: dat brandt uitstekend.
pi_220033650
In dec.-jan. gekloofd hout, kan je prima het jaar daarop stoken na een zomer drogen. Dat boekje van van Myting "De man en het hout" heb ik ook gelezen, daar staan goede tips in t.a.v..// drogen. O.a. dat je voldoende ventilatie tussen houtblokken moet laten: de muizen moet erdoor kunnen vluchten voor de kat, die er weer niet door kan. Verdamping gaat beter via gekloofd hout dan via de bast. Verder uiteraard afdekken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220033760
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2026 09:41 schreef derLudolf het volgende:
Heb je daar zelf ervaring mee of van horen zeggen? Oprechte vraag, niet vermanend bedoelt. In dat boekje staat namelijk dat het met berk prima zo snel kan.

Het hout dat ik vorig maand heb gezaagd zit namelijk al op 25% vocht. In januari is het vochtgehalte in een boom ongeveer op z'n laagst. Dit is voor het stookseizoen begint normaliter wel droog. Dat is mijn ervaring ook wel met het berkenhout van vorig jaar wat ik direct heb opgehaald en gekloofd: dat brandt uitstekend.
Heb wel de nodige stookervaring ;). Maar langer is vaak echt wel beter. Hoger rendement en minder (roet/teer)aanslag. Berk is inderdaad vrij snel te stoken (dat krijg je zelfs versgekapt wel aardig aan het branden) maar bevat ook wat oliën die juist weer meer zooi in de schoorsteen kunnen geven als het vuur niet warm genoeg of het hout niet droog genoeg is.
Dus als je de ruimte hebt, zou ik er een extra winter overheen laten gaan ;).
pi_220033879
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 23:17 schreef derLudolf het volgende: In Duitsland mag je tot 1 maart bomen omzagen,
Vanwaar deze regel?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 8 februari 2026 @ 10:58:01 #12
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220034071
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 10:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Vanwaar deze regel?
Bescherming van vogels en hun nesten. Na 1 maart begint het broedseizoen.
pi_220034107
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 10:58 schreef qltel het volgende:

[..]
In Nederland rekenen ze min of meer met 15 maart. Al is het formeel zo dat je altijd moet kijken of er in een boom gebroed wordt.
pi_220034215
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2026 09:35 schreef KareldeStoute het volgende:
Leuk boekje inderdaad.
Maar ik zou hout, zelfs berk, toch wel langer laten drogen voor je er binnen mee gaat stoken. Een jaar of twee of zo.
Meten is weten, houtvochtmeter.

Met beschimmeld / twijfelachtig hout sowieso in de gaten houden of je schoorsteenpijp nog schoon is.
Kan zijn dat je 2x moet vegen ipv 1x.
pi_220035641
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 10:58 schreef qltel het volgende:

[..]
Maar dat is op eigen terrein? Of mag je daar ook gewoon in het bos snoeien?
  zondag 8 februari 2026 @ 13:36:56 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220035793
Hoe lang hout drogen is nogal afhankelijk van waar het droogt, of het gekloofd is, wat voor een hout het is.
Gewoon meten. In Duitsland mag stookhout volgens de 1. BImSchV maximaal 25% vocht bevatten.
Deze grens is vastgelegd in de Eerste Verordening ter Uitvoering van de Federale Wet inzake Immissiebeheersing om een efficiënte verbranding en lagere uitstoot te garanderen. Voor optimale prestaties wordt 15-20% restvocht aanbevolen, omdat natter hout leidt tot meer rook, schoorsteenschade en verminderde warmte.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 8 februari 2026 @ 14:44:04 #17
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220036768
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 13:21 schreef 111210 het volgende:

[..]
Je mag uiteraard alleen bomen kappen waarvoor je toestemming hebt. En die 1 maart/broedseizoen-regel geldt voor zover ik weet overal in Duitsland.
  zondag 8 februari 2026 @ 17:49:56 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220039235
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Meten is weten, houtvochtmeter.

Met beschimmeld / twijfelachtig hout sowieso in de gaten houden of je schoorsteenpijp nog schoon is.
Kan zijn dat je 2x moet vegen ipv 1x.
Dit :Y
  Moderator zondag 8 februari 2026 @ 18:01:17 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220039444
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 13:21 schreef 111210 het volgende:

[..]
Die regel van 1 oktober tot 1 maart geldt in principe voor alle bomen, fruitbomen uitgesloten dacht ik en uiteraard bomen die gevaar opleveren.

Die bomen heb ik omgezaagd op terrein van familie, geen openbaar bos ofzo. Volgens mij kun je als particulier nog wel in het bos bezig. Mits juiste papiertje (heb ik) kun je via de boswachter zeg 5000m2 bos kopen en daar de aangeven bomen omzagen. Uiteraard tegen betaling.

@TheFreshPrince
Die heb ik. Schoorsteenveger komt in de eerste jaren sowieso twee keer per jaar, ook om te kijken wat voor stoker je bent. Daarna kan het verlaagd worden naar eens per jaar.

@KareldeStoute als de boom op de grond ligt zie je het beste of er een nest in zit. Ik wist van de olie in de berkenbast maar die dat dit voor creosoot in de schoorsteen kon zorgen. Mocht de schoorsteenveger (hij had gezegd dat ie in januari zou komen, morgen es bellen) zeggen dat de boel erg smerig is iets om rekening mee te houden ^O^ Opslagruimte is opzich geen probleem, genoeg voorraad voor twee jaar wel :+
pi_220039515
quote:
14s.gif Op zondag 8 februari 2026 17:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit :Y
Pyromaantje enters the chat.
Vakman pur sang
pi_220042925
quote:
2s.gif Op zondag 8 februari 2026 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Heb wel de nodige stookervaring ;). Maar langer is vaak echt wel beter. Hoger rendement en minder (roet/teer)aanslag. Berk is inderdaad vrij snel te stoken (dat krijg je zelfs versgekapt wel aardig aan het branden) maar bevat ook wat oliën die juist weer meer zooi in de schoorsteen kunnen geven als het vuur niet warm genoeg of het hout niet droog genoeg is.
Dus als je de ruimte hebt, zou ik er een extra winter overheen laten gaan ;).
Punt is wel, dat het vochtgeghalte nooit nul wordt. Zelfs in je binnenhuiskozijnen, blijft vocht achter. Je kan 't dus wel na een warme droge zomer weer een winter laten liggen, maar kans dat vocht uit de lucht weer in het hout trekt. Ik stook al > 30 jaar brandhout na 1 voorjaar + zomer drogen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220042946
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2026 18:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Die regel van 1 oktober tot 1 maart geldt in principe voor alle bomen, fruitbomen uitgesloten dacht ik en uiteraard bomen die gevaar opleveren.

Die bomen heb ik omgezaagd op terrein van familie, geen openbaar bos ofzo. Volgens mij kun je als particulier nog wel in het bos bezig. Mits juiste papiertje (heb ik) kun je via de boswachter zeg 5000m2 bos kopen en daar de aangeven bomen omzagen. Uiteraard tegen betaling.

@:TheFreshPrince
Die heb ik. Schoorsteenveger komt in de eerste jaren sowieso twee keer per jaar, ook om te kijken wat voor stoker je bent. Daarna kan het verlaagd worden naar eens per jaar.

@:KareldeStoute als de boom op de grond ligt zie je het beste of er een nest in zit. Ik wist van de olie in de berkenbast maar die dat dit voor creosoot in de schoorsteen kon zorgen. Mocht de schoorsteenveger (hij had gezegd dat ie in januari zou komen, morgen es bellen) zeggen dat de boel erg smerig is iets om rekening mee te houden ^O^ Opslagruimte is opzich geen probleem, genoeg voorraad voor twee jaar wel :+
Dat is in Duitsland toch? Daar heb je ook bepaalde wettelijke verplichtingen t.a.v. je installatie/schoorsteen en het verplicht laten vegen daarvan?
  maandag 9 februari 2026 @ 10:26:09 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220043555
De schoorsteenveger hier is een pedant. Hij kwam langs en wilde het vochtgehalte van mijn stookhout meten. Nu lag er naast de haard een paar stukken hout nog van de vorige bewoner, al jaren in de woonkamer dus.
Hij stak zijn meter er in, nog eens, andere kant, zei niets meer.
😂🤣
pi_220044649
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2026 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De schoorsteenveger hier is een pedant. Hij kwam langs en wilde het vochtgehalte van mijn stookhout meten. Nu lag er naast de haard een paar stukken hout nog van de vorige bewoner, al jaren in de woonkamer dus.
Hij stak zijn meter er in, nog eens, andere kant, zei niets meer.
😂🤣
Mijn idee.

Je had 'm ook kunnen vragen naar de reproduceerbaarheid en de accuratesse van z'n vochtigheidsmeter. Incl. kalibratierapport.
  Moderator maandag 9 februari 2026 @ 20:15:29 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220050703
Ik heb mijn Schorni nog maar een keer gezien/gesproken, leek me wel een geschikte kerel. Maar inderdaad verplicht laten vegen, sowieso eens per jaar. In het begin zelfs 2x om te kijken hoe zo'n stoker je bent . Ook uitstoot van de cv ketel wordt door schoorsteenveger gemeten, eens in de twee jaar.

Toen ik m'n kachel kocht werd me gevraagd naar de diameter van de schoorsteen. Wist ik niet. Verkoper vroeg waar ik woonde "oh dan is Heinz je schoorsteenveger" dus verkoper belt hem op en vrij snel wist ie hoe groot m'n rookkanaal was.
pi_220058107
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2026 20:15 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb mijn Schorni nog maar een keer gezien/gesproken, leek me wel een geschikte kerel. Maar inderdaad verplicht laten vegen, sowieso eens per jaar. In het begin zelfs 2x om te kijken hoe zo'n stoker je bent . Ook uitstoot van de cv ketel wordt door schoorsteenveger gemeten, eens in de twee jaar.

Toen ik m'n kachel kocht werd me gevraagd naar de diameter van de schoorsteen. Wist ik niet. Verkoper vroeg waar ik woonde "oh dan is Heinz je schoorsteenveger" dus verkoper belt hem op en vrij snel wist ie hoe groot m'n rookkanaal was.
Als dat tegen een normaal tarief gebeurt is dat eigenlijk zo gek nog niet. Een beetje toezicht op veiligheid...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 10 februari 2026 @ 18:58:12 #27
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220058361
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2026 18:25 schreef tux87 het volgende:

[..]
Als dat tegen een normaal tarief gebeurt is dat eigenlijk zo gek nog niet. Een beetje toezicht op veiligheid...
Hier is het tarief zelfs heel schappelijk.
  Moderator dinsdag 10 februari 2026 @ 19:01:51 #28
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220058394
Ik was niet met een paar tientjes klaar, echter de ingebruikname van een nieuwe kachel kostte sowieso geld. Volgens mij moest ik omdat het eerste keer was best wat administratiekosten betalen.
  Moderator zaterdag 21 februari 2026 @ 21:58:56 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220170857
Vandaag weer aan het zagen geweest, twee bakken hout naar huis gebracht en vier voor de eigenaar van het perceel. Hele rij bomen links gaat er nog af, maar dit seizoen niet meer.

Maandagmiddag ben ik vrij, dan maar es beginnen in stukken zagen en kloven.
pi_220172704
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Vandaag weer aan het zagen geweest, twee bakken hout naar huis gebracht en vier voor de eigenaar van het perceel. Hele rij bomen links gaat er nog af, maar dit seizoen niet meer.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maandagmiddag ben ik vrij, dan maar es beginnen in stukken zagen en kloven.
Gaaf werk man!
  woensdag 25 februari 2026 @ 14:39:53 #31
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_220199409
Eerst hadden wij als nood een oude overkapping voor een zwembad gekregen en daar ons hout onder gelegd. In 3 jaar is daar 20 kuub bij elkaar gesprokkeld. Tot de houtprijs naar boven schoot toen ging dat minder makkelijk. Toen een houtstek gemaakt aan noordkant van het huis, 3 lagen diep, kan 6 kuub hout in, precies wat we nodig zijn voor een winter. Komt er nog een tegenover, daar staan ook onze autos dus als we hout laten bezorgen kan het daar worden gestort en kunnen we makkelijk stapelen. En hebben we 2 hokken van 6 kuub, kan het een jaar drogen. Daarnaast vegen wij onze schoorsteen zelf. Dat doen we 2 keer per jaar met het juiste gereedschap en de verzekering weet ervan en het is toegestaan.
To BG or not to BG!
pi_220202157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 14:39 schreef oppiedoppie het volgende:
Eerst hadden wij als nood een oude overkapping voor een zwembad gekregen en daar ons hout onder gelegd. In 3 jaar is daar 20 kuub bij elkaar gesprokkeld. Tot de houtprijs naar boven schoot toen ging dat minder makkelijk. Toen een houtstek gemaakt aan noordkant van het huis, 3 lagen diep, kan 6 kuub hout in, precies wat we nodig zijn voor een winter. Komt er nog een tegenover, daar staan ook onze autos dus als we hout laten bezorgen kan het daar worden gestort en kunnen we makkelijk stapelen. En hebben we 2 hokken van 6 kuub, kan het een jaar drogen. Daarnaast vegen wij onze schoorsteen zelf. Dat doen we 2 keer per jaar met het juiste gereedschap en de verzekering weet ervan en het is toegestaan.
Gaaf! Ook Azobé hout?
  Moderator woensdag 25 februari 2026 @ 20:59:55 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220202274
Ik heb dus eigenlijk nog geen idee hoeveel hout ik nodig heb, ik gok dat ik deze winter ongeveer 4m3 heb gezaagd.

Misschien dat ik nog wat stammen moet aanschaffen.
  donderdag 26 februari 2026 @ 09:12:36 #34
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_220204105
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Gaaf! Ook Azobé hout?
Geen id. We hebben allerlei soorten hout en af en toe zit daar ook een vreemde soort bij. die houden we wel apart om daar eventueel iets van te maken ooit. Mijn man restaureert ook wel eens een gitaar en daar zoekt hij ook altijd speciaal hout voor.
To BG or not to BG!
  donderdag 26 februari 2026 @ 12:13:52 #35
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_220205670
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Hele rij bomen links gaat er nog af
Ik houdt mij aanbevolen voor een paar ster :9
  Moderator donderdag 26 februari 2026 @ 20:37:31 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220208944
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 12:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik houdt mij aanbevolen voor een paar ster :9
Valt tegen hoeveel er staat en grondeigenaar stookt z'n hele huis met een Holzvergasser dus die is flink wat kuubs nodig.

Mocht je nog een adresje weten waar bomen staan, laat maar weten, ik heb een Fichtenmopedführerschein :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')