Mja, dat vind ik eerlijk gezegd praktisch niet zo handig. Dan poets ik welquote:Op zondag 15 februari 2026 15:07 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Het zijn geen brokken, maar je zou over kunnen stappen op BARF? En dan dus niet de kipsmaak.Zitten genoeg botjes in dat ze er ook echt wel op moeten kauwen, in ieder geval.
Seresto bandje, kreeg (en krijgt nog steeds) mijn vorige kat ook en mijn huidige kat ook weer.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:13 schreef livelink het volgende:
Wat gebruiken jullie als anti-vlooien en teken voor je kat? Mijn kat is al oud en ik ben een keer een oude kat verloren aan acuut nierfalen na het toedienen van vlooiendruppels (paar uur later). Geen idee of het toeval was of dat er een oorzakelijk verband was, maar het heeft me wel huiverig gemaakt.
Oh, ik heb sinds dat ik siamezen heb die elkaar voortdurend likken nooit meer druppels of een vlooienband gebruikt. Een keer gaf mijn zoon eentje een druppel in de nek (ik was niet thuis en hij vermoedde vlooien) en toen kon ik een poes doodziek naar de dierenarts brengen met nachtopname en al. Hier dus anti dat soort gedoe. Kijk regelmatig de vacht na, of laat het controleren door een DA op vlooien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:32 schreef Ama het volgende:
[..]
Seresto bandje, kreeg (en krijgt nog steeds) mijn vorige kat ook en mijn huidige kat ook weer.
Uhm.. 3 jaar geleden?quote:Op maandag 9 maart 2026 22:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, ik heb sinds dat ik siamezen heb die elkaar voortdurend likken nooit meer druppels of een vlooienband gebruikt. Een keer gaf mijn zoon eentje een druppel in de nek (ik was niet thuis en hij vermoedde vlooien) en toen kon ik een poes doodziek naar de dierenarts brengen met nachtopname en al. Hier dus anti dat soort gedoe. Kijk regelmatig de vacht na, of laat het controleren door een DA op vlooien.
Waar ik wel mee zit is mijn oudje, hij is 18 jaar, afgelopen zomer nog helemaal nagekeken door de DA en vorige maand nog bij de assistent geweest om zijn kalknagels te knippen. Wanneer moet ik hem na laten kijken op eventueel nierfalen etc? Hij wordt strammer en durft niet echt meer naar buiten, toch eet ie goed, wel voelt hij knokig aan, niet echt mager. Vacht is nog steeds mooi.
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 08:25 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Uhm.. 3 jaar geleden?
Aangeraden wordt om oudere katten jaarlijks te laten checken.
Mijn bejaarde van 18 heeft beginnend nierfalen wat met dieetvoer stabiel blijft. Terwijl ze prima in haar vacht zit, dus dat zegt niet alles.
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.
Oef, ik ging jouw stukje lezen met hoop op een goed einde. Wij hebben er ook zo eentje. Ze (ca. 8 jaar oud) is al een paar jaar niet geweest, maar zal toch echt een keertje moeten. We hebben een kalmerend middeltje gehad van de dierenarts en gaan dat maar eens proberen, al vind ik dat ook weer een beetje sneu.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben een paar weken geleden met onze poes Hansje naar de dierenarts geweest, voor het eerst in dik 4 jaar. Destijds was ze net geen zwerfkat meer dus hartstikke bang. Het was een drama om haar bij de DA te brengen. Inenten en boosteren lukte niet. Laatst dacht ik dat het toch maar weer eens moest gebeuren, ze is een heel stuk rustiger en voor ons niet bang. Ik moest mijn goede idee bekopen met een flink gevecht, een grote haal op mijn pols en een tetanusinjectie. Ik zie er nu uit alsof ik automutilatie heb gedaanVolgende keer dat we naar de DA gaan, moet ze dus flink ziek zijn en/of een kalmeringsmiddel krijgen.
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dagquote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:47 schreef Quoi het volgende:
[..]
Oef, ik ging jouw stukje lezen met hoop op een goed einde. Wij hebben er ook zo eentje. Ze (ca. 8 jaar oud) is al een paar jaar niet geweest, maar zal toch echt een keertje moeten. We hebben een kalmerend middeltje gehad van de dierenarts en gaan dat maar eens proberen, al vind ik dat ook weer een beetje sneu.
Ik zou best wat willen betalen voor een bezoekje van een dierenarts. Ik wil haar al dat gedoe niet aandoen eigenlijk.
Nou, hou me op de hoogte als je dat kalmeringsmiddel eens nodig hebt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dag
Een dierenarts thuis is hier geen optie want zodra de deurbel gaat, verstopt ze zich. Maar er is wel een aantekening gemaakt dat Hansje een kalmeringsmiddel mag volgende keer. Omdat ze al zo lang niet was gezien, vond de assistente dat geen goed idee voor het meest recente bezoek.
Succes alvast. Hoop dat het werkt, lees er graag overquote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:57 schreef Quoi het volgende:
[..]
Nou, hou me op de hoogte als je dat kalmeringsmiddel eens nodig hebt.
Ik ga haar meenemen (na dat middel dus te hebben gegeven) samen met onze andere jongere poes voor de inentingen en checkup in april. Mocht het niet lukken, dan kunnen we altijd nog met de jongste.
Ah, je bedoelde dus 'hoe vaak moet ik hem na laten kijken op nierfalen' en niet 'wanneer'. Je laat jaarlijks bloed prikken?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Afgelopen zomer is hij nagekeken schreef ik, maar een keer per jaar dus.
En dit. Mijn ouwe baas van 17 is ontzettend opgeknapt van Solensia.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.
Hier ook bij Piep. Ik heb me wel schuldig gevoeld over hoe ik haar eigenlijk heb laten aanmodderen en dacht dat ze gewoon oud en stram en niet zo enthousiast meer was. Dat beest had gewoon pijnquote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En dit. Mijn ouwe baas van 17 is ontzettend opgeknapt van Solensia.
Toen zag ik pas hoeveel last hij wsch al een poos had
Gelukkig kijken katten niet zo terug. En heeft Piep vast genoten van haar pijnvrije periodequote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hier ook bij Piep. Ik heb me wel schuldig gevoeld over hoe ik haar eigenlijk heb laten aanmodderen en dacht dat ze gewoon oud en stram en niet zo enthousiast meer was. Dat beest had gewoon pijn
Dat deed ze zekerquote:Op dinsdag 10 maart 2026 13:30 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Gelukkig kijken katten niet zo terug. En heeft Piep vast genoten van haar pijnvrije periode
Omdat hij wat stram is geworden, vermoedde de DA inderdaad licht artrose, hij raadde Glucosamine aan, een schepje per dag door zijn voeding. Bloedonderzoek vond hij niet nodig, hmmmm. Zal de eerst volgende keer bij het nagelknippen direct vragen, gelukkig is mijn ouwe sok heel erg makkelijk bij de DA.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laat je ook checken op artrose? Bij een kat van die leeftijd is de kans heel groot dat hij dat heeft. Daar kunnen ze enorm last van hebben met zichzelf wassen, naar de bak gaan, etc.
Maar dan laat je ze toch gewoon even zachtjes aankloppen?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Nou, het goede nieuws is dat ze op zich best gezond is behalve dat ze veel niest. Dat lijkt nu bijna helemaal achter de rug na 2 rondes metacam en dagelijks een voedingssupplement. Ander goed nieuws is dat we eigenlijk gelijk al waren vergeven voor de marteling die we haar aandeden die dag
Een dierenarts thuis is hier geen optie want zodra de deurbel gaat, verstopt ze zich. Maar er is wel een aantekening gemaakt dat Hansje een kalmeringsmiddel mag volgende keer. Omdat ze al zo lang niet was gezien, vond de assistente dat geen goed idee voor het meest recente bezoek.
Nog steeds geen idee wat je wanneer en hoe vaak laat nakijken dus even voor de duidelijkheid:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 14:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat hij wat stram is geworden, vermoedde de DA inderdaad licht artrose, hij raadde Glucosamine aan, een schepje per dag door zijn voeding. Bloedonderzoek vond hij niet nodig, hmmmm. Zal de eerst volgende keer bij het nagelknippen direct vragen, gelukkig is mijn ouwe sok heel erg makkelijk bij de DA.
Het vermoeden van artrose is vastgesteld door de DA met lichamelijk onderzoek afgelopen augustus, bloedonderzoek vond de arts niet nodig, ik heb er wel naar gevraagd. Een paar jaar geleden is bij mijn kater het gebit getrokken en toen kwam niets uit het bloedonderzoek, geen diabetes en geen nierfalen. Sinds hij snel last heeft van ingegroeide kalknagels kom ik nu om de drie maanden bij de praktijk. Zijn gewicht is nog goed.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Nog steeds geen idee wat je wanneer en hoe vaak laat nakijken dus even voor de duidelijkheid:
Arthrose stel je vast met lichamelijk onderzoek.
Nierfalen (en diabetes en schildklierproblemen) via bloedonderzoek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |