Ik quote de OP even voor de zekerheid.quote:Op woensdag 28 januari 2026 19:26 schreef Arsenal2000 het volgende:
Mijn werkgever wil geen 25% van mijn studiekosten kwijtschelden. Ik werk daar inmiddels 19 maanden, maar heb ontslag genomen. Ik vind dat ik recht heb op 25% afschrijving.
In mijn contract heb ik gelezen dat deze regeling pas na twee jaar ingaat, maar naar mijn mening is het contract op dit punt vrij vaag. Ik begrijp dat je akkoord gaat met wat je ondertekent, maar de afspraken over de afschrijving van de studiekosten waren voor mij niet duidelijk genoeg vastgelegd.
Heeft iemand een soortgelijke situatie eerder meegemaakt?
Hieronder overeenkomst:
verklaren het volgende te zijn overeengekomen:
Artikel 1. Toekenning opleiding
Voor de opleiding HBO Accountancy bij de Hogeschool Utrecht, verstrekt werkgever
aan werknemer de volgende studiefaciliteiten:
Een tegemoetkoming in de studiekosten (zie artikel 2);
Artikel 2. Hoogte van de tegemoetkoming
a. De tegemoetkoming in de studiekosten bedraagt:
- de cursus- en lesgelden, examengelden en studiemateriaal, in overleg met het
management aan te schaffen of voor in te schrijven.
- De vergoeding vindt plaats op basis van facturen van Hogeschool Utrecht aan
vanaf 28-06-2024.
- Aan het eind van elk kalenderjaar wordt het overzicht van de studiekosten
gedeeld en afgestemd.
Artikel 3 Terugbetalingsverplichting
a. Werkgever heeft het recht om de door hem gedragen kosten van de studie van
de werknemer, zoals omschreven in deze overeenkomst, van werknemer terug
te vorderen als:
- Het dienstverband op grond van een dringende reden zoals omschreven in artikel
7:677 BW (ontslag op staande voet) wordt beëindigd.
- De studie binnen redelijke tijd niet met goed gevolg is afgesloten door
omstandigheden die aan de werknemer te wijten zijn.
b
Als het dienstverband van de werknemer op verzoek van werknemer binnen vier
jaar na voltooiing of beëindiging van de studie eindigt, betaalt de werknemer
de toegekende tegemoetkoming ingevolge artikel 2 terug aan werkgever.
Hierbij geldt de volgende afbouwregeling:
Na afloop van elk jaar valt 25o/o van de reeds betaalde studiekosten vrij,
waarbij het eerste jaar eindigt op 28-06-2025. De eerste vrijval is dan op 29-
06-2026.
28-6-2025 is het einde van het studiejaar. Een jaar daarna valt 25% van die kosten vrij.quote:Op woensdag 28 januari 2026 22:34 schreef Lienekien het volgende:
“Na afloop van elk jaar valt 25o/o van de reeds betaalde studiekosten vrij,
06-2026.”
Het eerste jaar eindigt op 28-6-2025. Er staat ‘na afloop van elk jaar valt 25% van de reeds betaalde studiekosten vrij’. Waarom is die eerste vrijval dan pas een jaar later?
Ik denk dat er had moeten staan ‘de eerste vrijval is dan op 29-6-2025’.
Edit: of er had moeten staan ‘waarbij het eerste jaar begint op 28-6-2025.
Akkoord.quote:Op woensdag 28 januari 2026 22:42 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
28-6-2025 is het einde van het studiejaar. Een jaar daarna valt 25% van die kosten vrij.
QFT.quote:Op woensdag 28 januari 2026 22:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik quote de OP even voor de zekerheid.
Ik zie niet wat er vaag is aan 3b. Je kunt wel vinden dat je daar recht op hebt, maar volgens 3b heb je dat recht niet. Je vindt de afspraken omtrent de studiekosten 'vrij vaag', maar ik vind het nogal duidelijk.
Overigens geloof ik niet dat jij het vaag vindt, maar dat is schijnbaar de enige verdediging die je hebt. Die conclusie trek ik omdat ik verder geen enkele andere onderbouwing zie over waarom wat jij denkt terecht is. Als je die zou hebben zou je die wel beschrijven, want het komt niet verder dan 'vrij vaag', dus ik denk niet dat jij het daadwerkelijk vrij vaag vindt, ik denk vooral dat jij niks anders hebt om het op te gooien dan dit, want als je dat wel had hadden we dat in je OP wel gezien.
Gaat in na 2 jaar, je gaat weg na 19 maanden, dat is niet na 24 maanden, en daar komt bij dat er een harde datum in het contract vermeldt staat onder 3b. Dat heb je vrijwillig ondertekend, maar nu komt het niet uit en nu probeer je je er onderuit te wurmen, maar dan moet je met wat meer komen dan 'vrij vaag' bij iets wat helemaal niet 'vrij vaag' is.
Waarom teken je danquote:Op woensdag 28 januari 2026 19:26 schreef Arsenal2000 het volgende:
naar mijn mening is het contract op dit punt vrij vaag.
Precies dit. AA's en RA's worden overigens wel geacht begrijpend te kunnen lezen, dus het is goed dat TS zijn vraag hier anoniem stelt.quote:Op woensdag 28 januari 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:
Wil je naar een nieuw accountantskantoor? Zo ja, dan nemen die deze schuld vrijwel altijd over als je het meldt.
Let op die eerste voorwaarde:quote:Als het dienstverband van de werknemer op verzoek van werknemer binnen vier
jaar na voltooiing of beëindiging van de studie eindigt, betaalt de werknemer
de toegekende tegemoetkoming ingevolge artikel 2 terug aan werkgever.
Hierbij geldt de volgende afbouwregeling:
Na afloop van elk jaar valt 25o/o van de reeds betaalde studiekosten vrij,
06-2026.
dan geld toch automatisch artikel 3?quote:Op woensdag 11 februari 2026 20:32 schreef sigme het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het artikel vrij duidelijk vind, maar ik zie er echt wat anders staan dan jullie (en TS) er in lezen.
[..]
Let op die eerste voorwaarde:
"ALS <werknemer neemt ontslag> binnen vier jaar na voltooiing of beëindiging van de studie ()
DAN <afbouwregeling>"
waarbij geldt " na afloop studiejaar vervalt 25% van de kosten"
TS neemt ontslag na 19 maanden *dienstverband*. Er is geen sprake van 'voltooiing of beeindiging van de studie'
Dus er geldt helemaal geen afbouwregeling. Ook niet per 29-06-2026
Maar blijkbaar lezen jullie dat allemaal anders, dus het is toch vrij onduidelijk...
Ja, dus dan geldt er geen afbouwregeling. Niks 25% korting. Ook niet per 29-06-2026. Gewoon alles terugbetalen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 08:01 schreef freak1 het volgende:
[..]
dan geld toch automatisch artikel 3?
"- De studie binnen redelijke tijd niet met goed gevolg is afgesloten door
omstandigheden die aan de werknemer te wijten zijn."
het lijkt me dat het beeindigen van een dienstverband en daarmee een studie niet afmaken 100 procent aan de werknemer te verwijten is.
exact. en dan komen we terug bij het punt van TSquote:Op donderdag 12 februari 2026 08:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, dus dan geldt er geen afbouwregeling. Niks 25% korting. Ook niet per 29-06-2026. Gewoon alles terugbetalen.
TS mag vinden wat hij wil, maar ik vind het gehele stuk vrij duidelijk. als de ene niet van toepassing is dan de andere wel. en onderaan de streep is de uitkomst hetzelfde.quote:Mijn werkgever wil geen 25% van mijn studiekosten kwijtschelden. Ik werk daar inmiddels 19 maanden, maar heb ontslag genomen. Ik vind dat ik recht heb op 25% afschrijving.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 08:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, dus dan geldt er geen afbouwregeling. Niks 25% korting. Ook niet per 29-06-2026. Gewoon alles terugbetalen.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
QFT.
helaas @:TS dat contract is gewoon kristalhelder. pas vanaf juni van dit jaar heb je recht op 25 procent kwijtschelding.
Blijkbaar is het niet zo duidelijk dat jij niet ook eerst dacht dat er dan toch vanaf juni van dit jaar heb een recht op 25 procent korting zou bestaan. Dat recht was er ook dan niet.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:13 schreef freak1 het volgende:
[..]
exact. en dan komen we terug bij het punt van TS
[..]
TS mag vinden wat hij wil, maar ik vind het gehele stuk vrij duidelijk. als de ene niet van toepassing is dan de andere wel. en onderaan de streep is de uitkomst hetzelfde.
gewoon betalen.
en je hebt 100 procent gelijk.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:01 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
Blijkbaar is het niet zo duidelijk dat jij niet ook eerst dacht dat er dan toch vanaf juni van dit jaar heb een recht op 25 procent korting zou bestaan. Dat recht was er ook dan niet.
Terwijl jij niet de enige bent die benadrukt dat er vanaf juni wel recht op korting zou zijn, dus blijkbaar is het in het algemeen niet heel duidelijk.
Hopelijk beter met cijfers dan lettersquote:Op woensdag 18 februari 2026 15:17 schreef MaximumRush het volgende:
Altijd fijn, accountants die niet lezen.
Omdat TS de studie toch voort kan zetten bij een nieuwe werkgever? Mits hij in de accountancy blijft natuurlijk.quote:Op donderdag 12 februari 2026 10:36 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]volgens mij is dat redelijk standaard?
Betaalde opleiding volgen = afmaken + bepaalde tijd blijven werken daar.
Niet afmaken zonder legitieme reden ->
terugbetalen.
Niet afmaken en ontslag nemen -> terugbetalen
Wel afmaken en ontslag nemen voor termijn kwijtschelding kosten -> deel terug betalen.
Nieuwe baan -> onderhandelen overnemen studiekosten.
Maar ja, waarom zou je dat doen als nieuwe werkgever indien de studie niet af is.
Ja, ik ging er daar even vanuit dat ts naar een andere branche gingquote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:47 schreef laziness het volgende:
[..]
Omdat TS de studie toch voort kan zetten bij een nieuwe werkgever? Mits hij in de accountancy blijft natuurlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |